Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2240
Dagbladet har en sak hvor du kan prøve å se en umulig farge, jeg var lenge skeptisk siden den var publisert 1. April og var bare til for å få meg til å stirre på noen farger helt unødvendig lenge. Men så såg jeg på kilden og den var datert tilbake til Februar, så jeg lot meg prøve. Etter noen minutter med stirring så glir bildet sammen, men jeg kan ikke få det til å bli en ny farge.

Er det noen som klarer å se det? Blir det i det hele tatt mulig å framstille fargen på en måte?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
På den øverste figuren så skjelet jeg med øynene, og da så det ut som en firkant med ett kryss. desto hardere jeg fokuserte ble fargen rød med et gråbrunt skjær. hvis jeg ikke fokuserte så hardt ble den mer grønn med et grått skjær.
Det blir veldig slitsomt etterhvert.

Har jeg gjort det riktig?

Mosaikkbildene ble bare gul & rød, og gul & blå uansett hvor mye jeg prøvde.
Sist endret av Bangfish; 2. april 2010 kl. 11:26.
Sitat av Bangfish Vis innlegg
På den øverste figuren så skjelet jeg med øynene, og da så det ut som en firkant med ett kryss. desto hardere jeg fokuserte ble fargen rød med et gråbrunt skjær. hvis jeg ikke fokuserte så hardt ble den mer grønn med et grått skjær.
Det blir veldig slitsomt etterhvert.

Har jeg gjort det riktig?

Mosaikkbildene ble bare gul & rød, og gul & blå uansett hvor mye jeg prøvde.
Vis hele sitatet...
Jeg så også kun en brun/rød farge. Regner med at det er fordi høyreøyet mitt er det dominerende. Hvis venstre øyet hadde dominert, hadde jeg sikkert sett grønnfargen sterkere. Som du sier, når du ikke konsentrerer deg så hardt (og begge øyene får tid til å fokusere) så ser du grønnfargen mer.
Prøv å snu skjermen opp ned (hvis mulig), så ser du at det stemmer.
Konklusjon: Ingen magiske, merkelige farger her... Bare vondt i øyene.
Etter litt streving fikk jeg til å låse øyene på skjeling, og jeg kunne slappe av og beundre farger. Her så kunne jeg "presse" minimalt, og få fargen til å få bittelittegranne forskjellige nyanser. Fantastisk! Jeg har ihvertfall aldri sett denne fargen før Men hjernen trengte litt tid til å se den, er jo en hax for stakkars hjernen
Busboy
Trådstarter
Blir det på noen måte mulig å fremstille fargen? til f.eks maling på et lerret eller virtuelt på en data.
Har du lest artikkelen?

Ikke regn med å kunne male huset ditt i en umulig farge med det første.

De to forskerne jobber til daglig med hallusinasjoner og andre synsforstyrrelser, og de nye fargene er hallusinasjoner.
Vis hele sitatet...
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Denne gangen holdt jeg på litt lengre, og da virket det som om det skiftet mellom rødt med et gjennomsiktig grønnskjær og grønt med et gjennomsiktig rødskjær.
Iblant blandet de seg til en merkelig rødbrun farge.

Nå har jeg hvertfall hodepine.
Sist endret av Bangfish; 2. april 2010 kl. 15:26.
Busboy
Trådstarter
MED DET FØRSTE.
Så kanskje en dag er det mulig. Ikke vet jeg hvordan man framstiller nye farger.
Grønn med røde prikker..
Jeg er fargeblind, så for meg ser det ut som en random vanlig farge.

edit: forresten, dere som ikke vet om dette, er den metoden som er brukt der, en metode man kan bruke for å lage 3d effekt
http://images.google.no/images?clien...N&hl=no&tab=wi
Sist endret av olli408; 2. april 2010 kl. 15:58.
Jeg har sett en del på sånne cross eyed 3D bilder før, så jeg kan denne teknikken dritbra. Anyways;
Den røde og grønne blir en slags merkelig farge jeg ikke klarer å bestemme meg for, ser på en måte gul ut, ser på en måte oransje ut, men samtidig ikke ut som noen av de.

Den blå og gule blir mørkegul/grønn, syns ikke den var like gul.
Det høres faktisk veldig ut som sånn det er å være fargeblind
Sist endret av olli408; 2. april 2010 kl. 16:39.
Har aldri hatt noe problem å se 3D-bilder som funker på denne måten, så ting skled inn i fokus etter kort ventetid. Mens øynene enda surra litt var det som om grønt og rødt skled frem og tilbake over bildet... Men det stabiliserte seg fort til #FF0, altså helt vanlig gult. Skuffet.
Jeg ser nesten ingenting når jeg skjeler...
Øya begynner å riste etter 5 sekund, og hører det vibrerer i øra...hva faen??????
Sitat av sexploit Vis innlegg
Jeg ser nesten ingenting når jeg skjeler...
Øya begynner å riste etter 5 sekund, og hører det vibrerer i øra...hva faen??????
Vis hele sitatet...
Haha, si ifra når det kommer røyk opp fra hodebunnen
Får det ikke til jeg heller. Får til å fokusere, men fargen blir bare grønn, så går det over til rød etter noen sekunder og så tilbake igjen til grønn, osv. Får aldri en solid farge jeg kan betrakte. Jeg har også problemer med å se slike 3D-bilder du må skjele for å se.