Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2449
Kan noen svare på om det er vanlig med magnetdetektor/metalldetektor i butikker i Norge?

Vet det er mulig å ha et lydløst system der det registreres om kundene har metallgjenstander på seg, er dette praktisert her?

(Eller er det kun sensormatic, checkpoint som gjelder?)

Takker for svar!

NB. Skriver særoppgave om emnet
Hva i all verden skal en metalldetektor være godt for i butikker i Norge?

Jeg har jobbet i en del butikker, men akkurat den typen sikkerhet har jeg aldri vært borti. Hvorfor skal den være lydløst? Hva vil man finne ut av?
Jeg har sett på nettet at det kan kjøpes som ekstra sikkerhetssystem for å forhindre tyverier. Man kan også ha egne sensorer som teller antall personer som går ut og inn, men regner ikke med det er noen som har det her i Norge.

Magnetdetektor/ metalldetektor: Forhindre at noen tar med seg magneter eller metallgjenstander inn i butikken? =)

Lydløst er jo ganske smart, da blir ikke tyven affisert, og kan pågripes enklere.
Det er svært vanlig å ha kundetellere, og jeg regner med at de aller fleste store butikkjeder bruker disse! Detter har dog svært lite med sikkerhet og svært mye med lønnsomhetsanalyser å gjøre!

Jeg stiller meg igjen svært undrende til hva i all verden en metalldetektor skal være godt for, og på hvilken måte den bidrar med noe som helst til sikkerheten i en butikk. (ved mindre man skal foreta en sikkerhetssjekk som de man har på flyplasser)
Å, det visste jeg ikke! Spennende at de har det her i landet. (Persontellere).

Nei, metalldetektorer trenger vi kanskje ikke her.. Jeg har lest at selv små harmløse gjenstander kan utløse slike, og at det er temmelig ubrukelig til å forhindre tyverier.

En god idé ville vel uansett vært å ha lydløse alarmer i steden for de som piper? Jeg regner med alarmen funker mer som et varsel til tyven om å løpe evt. enn til vaktene. Selvfølgelig høy avskrekkende virkning!

Hmmm.. Kan magneter utløse en soft tags alarm?
Altså, man har ikke tatt noe, men har nettopp kjøpt magneter på Chlas Ohlsson??
En lydløs alarm ville være meningsløs (ved mindre vi snakker om ransalarm, de er lydløse med god grunn)!

At portalene piper har strekt avskrekkende virkning, og gjør alle i nærheten oppmerksom på at noe er galt fatt. Det er overraskende hvor effektivt det er når man har en "suspekt gruppe" i butikken å gjøre en mer eller mindre random test av portalene. Plutselig får gruppen noe annet å gjøre på, et annet sted enn i min butikk.

Igjen: Kundetellere har ikke noe med sikkerhet å gjøre. Man bruker det til å måle effektiviteten til butikken, konverteringsrate, inntjening pr besøkende etc. Ikke nødvendig info med tanke på sikkerhet.
De små soft tagsene er magnetiske, som jeg har forstått. Det må da gå an å utløse alarmen ved å bære med seg en magnet i lomma (i stedet for en alarmtag?).

(Du vet de små som klistres på..)

Jeg fant litt mer info på nettet:

At the time of this writing most earlier technical problems causing false alarms have been overcome, although it is still difficult to tag metallic items. Most de-activators nowadays do not destroy the coding on credit cards, nor do EAS gates interfere with pace-makers, hearing aids etc.
Jeg tror det jeg mente er:

(Jeg leste quote

Vi har også alarmtyper som klarer å oppdage hvis noen kommer inn med en spesialpose- eller bag, sier sikkerhetsrådgiver Bjerke. ´´´´


Dette må vel mene at alarmen oppdager metaller?? Er jo det som menes med spesialpose (aluminium).

NB jeg skal IKKE ha med meg spesialpose i butikken, men lurer på om det er vanlig å ha slike, og dette må jo være en form for metalldetektor?