Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 17280
Vet det fins lignende tråder fra baki tiden en gang, men lover og varer endres hyppig. Jeg har knivdilla, og har derfor lyst på en masse forskjellige kniver Jeg skal kjøpe over nett (knivene må da importeres) fra utenlandske sider. Lurer da for det første på om noen har erfaringer med f.eks Blade HQ?
http://www.bladehq.com/cat--All-Items--1

Men mest viktig lurer jeg på hvilke typer kniver er lov å importere/-eie til/-i Norge? Jeg er interessert i alle så, de typene jeg vil bestille:

OTF, out the front. Bladet kommer ut av knivfronten ved et knappetrykk/skyve. Automatisk altså.

Switchblade, bladet kommer ut fra siden av ved knappetrykk (automatisk).

Spring assisted (fjærhjulpet/foldekniv), bladet kommer ut fra siden ved at man hjelper det litt igang og hvor mye som skal til varierer.

Batanga/Butterfly kniver. Kniv foldet i to håndtak med en "latch" eller magnet som holder de foldet rundt knivbladet. Triksekniv altså.

Fixed blade (vanlig kniv).


Hvilke av disse er lov og ikke lov og ta inn hit?
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Voldsprodukter som det er forbudt å innføre

De fleste voldsprodukter er det forbudt å innføre. Dette gjelder blant annet:
håndgranater
bomber
springkniver
batangakniver
stillettkniver
elektrosjokkvåpen
slåsshansker
blåserør
spretterter
Vis hele sitatet...
Alt dette har aldri vært forbudt før, svarte da
De har endel kniver på dealextreme.com med gratis frakt Har bestilt mange

Men ikke butterfly, sprettkniv -_-
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
De har endel kniver på dealextreme.com med gratis frakt Har bestilt mange

Men ikke butterfly, sprettkniv -_-
Vis hele sitatet...
Mange standardkniver som er fete og da, ATAC 5'en til MOD f.eks Skal se på den sida, takk
Er det lov med "normale" kniver? Det vil si "Fixed blade knives" på den siden du linka til
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Er det lov med "normale" kniver? Det vil si "Fixed blade knives" på den siden du linka til
Vis hele sitatet...
Det var jeg rimelig sikker på at det var, men etter å ha lest på tollvesnet sine sider som jeg fikk link til oppi her, så er det ikke nevnt noe ved navn "kniv", eller "vanlig kniv". bare spring, auto og batangakniv osv. Står rett og slett ikke nevnt vanlig kniv
bestill til under 200 kr for å minske sjansen for å bli tatt da ;b
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av bragilicious Vis innlegg
bestill til under 200 kr for å minske sjansen for å bli tatt da ;b
Vis hele sitatet...
Faen skal man ha kniv til under 200 kroner så er det jo bare søppel. Kjempedårlig materialer og sånn så det går ikke ass
Du kan kjøpe kniver, samuraisverd, macheter++ så lenge det ikke er butterfly eller sprettkniver skal det meste andre gå bra
▼ ... noen måneder senere ... ▼
er det lov med en slik rambo kniv da?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
er det lov med en slik rambo kniv da?
Vis hele sitatet...
Ja.

Så lenge kniven ikke er en såkalt butterfly-kniv eller spring-assisted så er kniven lovlig. Begrunnelsen for deisse lovene er at disse knivene enkelt kan taes opp av loven og åpnes med én hånd. (Noe man forsåvidt kan med vanlgie folekniver óg)
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Begrunnelsen for deisse lovene er at disse knivene enkelt kan taes opp av loven og åpnes med én hånd. (Noe man forsåvidt kan med vanlgie folekniver óg)
Vis hele sitatet...
Men de tar bare halvparten så mye plass i lommen
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Men de tar bare halvparten så mye plass i lommen
Vis hele sitatet...
Halvparten så mye plass som en vanlig, lovlig foldekniv? Nei.
Som nevnt er ikke batanga eller springkniv lov, men spring assisted er i gråsonen.
Jeg har en SOG Aegis og 2 stk SOG Flash II, kjøpt fra topsecert.no og på våpensøilen i Bergen.
S.A.T systemet til SOG kan du ta i øye på youtube. Det funker som en vanlig foldekniv, men når du skal åpne den "popper" bladet ut etter et lite dytt. Ganske hendig.

Jeg tenkte på å kjøpe fra USA, men med litt dårlig dollarkurs, frakt og toll kjøpte jeg heller fra topsecret.no, de har noen "Hot deals" gående og så får jeg norsk garanti.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Halvparten så mye plass som en vanlig, lovlig foldekniv? Nei.
Vis hele sitatet...
Men du kan ikke åpne opp en vanlig foldekniv like enkelt.
Det gir ingen mening å prøve å diskutere det, fordi det er Norges lover det er snakk om, og de er generellt meningsløse.