Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5714
Sliter med ekstremt dårlig hukommelse og i dag kom jeg over denne siden.

Høres det ut som tull? Hva synes dere? Synes 1900,- er ganske dyrt hvis det ikke funker. Selvfølgelig kan det være verdt det, men jeg er litt skeptisk til slike mirakelkurer. I følge siden står det; "Garanti: 100 % forbedring på en time. Bla gjennom en avis, et ukeblad eller en bok og husk hva som står på hver eneste side - du vil imponere deg selv". Veeeeeldig skeptisk.

I tråden om dårlig konsentrasjon er det noen tips for hva man kan gjøre for å huske bedre, da disse faktorene kan henge sammen.. men har folk tips utover dette?

Hva kan dårlig hukommelse komme av, annet enn rus?
Du kan nok finne metoder å trene opp hukommelsen din på helt gratis.

Her er en eldre tråd om temaet
http://freak.no/forum/archive/index.php/t-131958.html
Vel, hvis du ikke sover ordentlig, kan det være med på å gi deg dårligere hukommelse og mindre produktivitet.. men dette er ikke permanent eller noe, og jeg vet ikke om man kan kalle det ekstremt dårlig hukommelse, men noe blir det satt ned ihvertfall.. :P
Purge's Avatar
Trådstarter
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Du kan nok finne metoder å trene opp hukommelsen din på helt gratis.

Her er en eldre tråd om temaet
http://freak.no/forum/archive/index.php/t-131958.html
Vis hele sitatet...
Ai, takk. Den så jeg ikke!

Hva synes dere om det "hukommelseskurset"?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Purge Vis innlegg
Ai, takk. Den så jeg ikke!

Hva synes dere om det "hukommelseskurset"?
Vis hele sitatet...
Det står jo bra lite om hva kurset faktisk går ut på, så det er ikke lett å si, men jeg kan si det er mye penger. Ditt nærmeste bibliotek har nok drøssevis med bøker om hukommelsesteknikker til gratis utlån.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Om nettkurs er interessant synes jeg dinmemo.no frister mer enn hukommelse.no. Jeg har ikke konto hos dinmemo, men du får i hvert fall vite hva du går til, og innholdet av siden blir produsert av Oddbjørn By, norgesmester i hukommelse.
Jeg synes du skal bruke litt sunn fornuft før du starter å betale for et nettkurs.

Her er noen enkle tips, som iallefall funker for meg:
- Les mye av noe du er interessert i. Du vil da trene hjernen din til å huske.
- Drikk vann før du skal oppfatte noe du vil huske - da konsentrerer hjernen seg bedre; blant annet med å lagre korttidshukommelse i langtidshukommelsen.
Sist endret av navitas; 4. mars 2010 kl. 22:14.
Jeg leste boka til Oddbjørn By, Memo, for 3-4 år siden, og husker (nesten, jævla alkohol) fortsatt de 10 første elementene i den periodiske tabell. Han bruker teknikker som absolutt funker, men om de vil hjelpe på kortidshukommelsen tviler jeg litt på.
De kan nok være kjekke til å huske ting til eksamen, memorere handlelista, etc, men for å huske disse må man være dreven i teknikkene og faktisk bruke dem, noe som tar litt tid der og da.
Her er en liste med 7 pungkter for å holde hjernen i toppform.
Dette er ting som også kan brukes til å bedre hukommelsen, med unntak av #3 og forsåvidt #6.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Om nettkurs er interessant synes jeg dinmemo.no frister mer enn hukommelse.no. Jeg har ikke konto hos dinmemo, men du får i hvert fall vite hva du går til, og innholdet av siden blir produsert av Oddbjørn By, norgesmester i hukommelse.
Vis hele sitatet...
Er i eksamensituasjon (føles konstant egentlig... begynner å bli litt lei) så kjøte meg like godt et årsabonnement på denne i siden (de har studentrabatt, hurra, flere tiltak med studentrabatt takk!). Synes den er helt grei, litt kronglete å bruke, men nyttig nok for pengene vil jeg si. Har alleredet lagt inn mesteparten av pensumet til et fag og det begynner faktisk å sitte godt nok etter få repetisjoner. Det tar ganske lang tid å legge inn, men når du først har gjort det er det bare å gå gjennom en gang i uken eller når du føler for det uten mer pes.
ellers har man jo sider som lumosity.com , braintraining101.com og mindsparke.com - med spill som skal være designet for å bedre hukommelse og funksjon i hjernen.

skal sier at man ikke får flere hjerneceller av slikt, men at man styrker samspillet mellom hjernecellene jo mer man lærer.
Hjernen er en grei ting å ha, den blir aldri full, og jo mer du putter i den, jo mer får du plass til ettersom forbindelsene styrkes mer og mer, og blir "fullverdige".

har et pdf dokument på 30 rimelig lettleste sider med stor skrift og bilder om noen er interessert i det. Kan gjerne dele det, men må ha et sted jeg kan dumpe filen i tilfelle.

edit: i norge har man visst hjerneklubben.no også