Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 943
Ja, vet dette ikke er et bilforum. Men det omhandler mere toll/ avgifts dilemma..

Jeg vurderer å importere en Golf GTi, fra England, Og lurer på om det blir dyrer enn å kjøpe i Norge?
Er det noen måte å snike seg unna avgiftene på?
kjedelig streiting
Eneste måten du kan slippe unna engangsavgifta er å kjøpe en 30 år gammel bil å regge den som veteran.

Ellers så er det så strengt at du ikke engang kan låne en bil registrert i utlandet å kjøre den her uten de riktige søknadene.

Du vil få fradag på engangsavgiften er alderen, helt ned til 80% men uansett skal du ha fått en god deal for bilen om det skal lønne seg. Du kan heller ikke trimme bilen eller liknende uten å betale avgifter før den har vært 10 år i Norge.

Og hvis det er engelsk orginal bil, er det vel høyreratt som vil være litt kjipt å?
Jazzin's Avatar
Trådstarter
sant.. Så det er nesten umulig?

Ratte kan stilles om for 20-30 k
Ka med å kjøpa ein billig i norge! og så kjøpa ein delebil i england og så bytta øve delane?
Jazzin's Avatar
Trådstarter
LITT stress når jeg ikke er mekaniker vettu
Lover deg, dropp det.

Jeg så på importere en BMW fra Tyskland for en tid tilbake, hadde tenkt meg at det kunne vært gunstig ettersom tyskerne bytter biler hvert år, og bruktbiler der er ca 2-3 ganger billigere enn i Norge. Fant meg en bil til 80 000 (tilsvarende prisa til rundt 200 000+ i Norge)og etter å ha regnet ut importavgifter på toll.no (gå til Innføring av kjøretøy) kom jeg opp i 180 000 kr... go Norge.
Avgiftsnivået her i norge er lagt opp til at alle med en under gjennomsnittlig overskudd av penger kun skal kjøre rundt i en svett bensinsluker fra 1988 eller en liten drittbil fra 1995.
Norge har faktisk den eldste bilparken i Europa, og eneste land med dårligere togstandard en oss er Albania.

Og på toppen av det hele er vi verdens rikeste land, med best levestandard i verden.
For noen kan vel dette kalles et paradoks.

det ligger en avgiftskalkulator på www.dinside.no et sted, jeg orker ikke å finne denfram nå, men hvis du leter så finner du!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Jazzin Vis innlegg
sant.. Så det er nesten umulig?

Ratte kan stilles om for 20-30 k
Vis hele sitatet...
Importering er ikke umulig, men å lure seg unna avgiftene er.

Om det lønner seg eller ikke kommer helt an på hva slags bil det er snakk om, bruk toll.no sin kalkulator. Uansett så er det bedre utvalg i utlandet. Skjønner ikke hvorfor du vil hente fra england, for så å bygge om.. Virker mere logisk å feks hente fra tyskland.

Bygge om for 20-30k sier du.. Blir den typegodkjent i samme slengen også?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Avgiftsnivået her i norge er lagt opp til at alle med en under gjennomsnittlig overskudd av penger kun skal kjøre rundt i en svett bensinsluker fra 1988 eller en liten drittbil fra 1995.
Norge har faktisk den eldste bilparken i Europa, og eneste land med dårligere togstandard en oss er Albania.
Vis hele sitatet...
En gjennomsnittlig europeisk bil er 8,6 år gammel, en gjennomsnittlig norsk bil er 10,2 år gammel. Det er ingen katastrofe.
Når det gjelder tog så handler Albania-sammenligningen ikke om standard, men om punktlighet. Norske tog har slitt enormt i vinter, og kulden har litt av skylda. Resten av skylda har manglende investeringer i tog de siste femti åra.
[/quote]