Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2235
hallo og god jul

etter som jeg har jobbet ofte i butikken i jula og skal ha fler timer der i romjula har jeg bestemt meg for å kjøpe ett speilreflekskamera, men jeg har overhode ikke peiling på alt med ISO, lukkertid, brennvidde osv, så jeg håper en her har litt tid til å hjelpe meg litt på vei og evt anbefale ett greit nybegynnerkamera.

budsjettet er på omlag 4-6000.

planen er å evt ta naturbilder og litt annet man kommer over
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bla litt rundt omkring i dette forumet. Finnes mange som har stilt spørsmålet allerede. Får veldig ofte veldig like svar. Merkene som dominerer er til dels avhengig av hvilke brukere som ser tråden først.
Trådstarter
72 5
skal bla litt rundt, men hatt olympus før som vanlig kamera og det klikka etter kort tid, så får dårlige asosiasjoner med olympus på en måte
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg har et Canon DSLR, og om jeg skulle kjøpe et "forbruker DSLR" kamera igjen hadde jeg definitivt gått for Nikon. Grunn? Pga de passer hendene mine bedre, og jeg synes generelt at byggekvaliteten er bedre på de billige modellene til Nikon vs Canon. I tillegg er det tradisjonelt lettere å få UVhus til Nikon, men det blir litt for sært til at du bør ta hensyn til det. (og, ja jeg hadde elsket å fått et D3S av julenissen... )

Gode bilder kommer uansett ikke på grunn av kamera, men av fotografen. Selv om et godt kamera defintivt hjelper
Sist endret av sptz; 25. desember 2009 kl. 22:23.
Jeg har alltid vært fornøyd med Nikon sine kameraer, har en D40 som jeg er svært fornøyd med.

Et Nikon D3000 tror jeg du vil bli fornøyd med.

Lett og stille ISO og lukkertid for nybegynnere på disse kameraene hvertfall.
Trådstarter
72 5
takk for svar

at det kommer ann på fotografen er en selvfølge i mine øyne

Nikon D3000 så fristende ut
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vanligvis ville jeg bare latt være å fortsette i denne tråden, fordi nye ting ikke kommer til å poppe opp, eller hvertfall med veldig liten sannsynlighet. Men angående Nikon D3000 må jeg sette ned foten: Jeg synes UI-en suger. Men prøv selv, i butikk.
Som nevnt i andre tråder tidligere så gå i butikken og kjenn på de forskjellige kameraene. Finn et som passe hendene dine.

Når det gjelder ISO, blender og lukker så kan du ta en kikk på fotokompendiet som du finner her:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679
Vil anbefale deg D40, 500D eller 450D. Har vært borti alle kameraene, og det er gode kameraer. Har selv 450D, men det kule med 500D er at man kan filme i HD med det, noe som kan være ganske så hendig, og det blir ikke så ille kvalitet heller!
EOS 500D er et godt kamera i prisklassen din. Har ikke erfaring med andre produsenter enn Canon, men 500D er et kjøp jeg ikke har angret på.
Ikke legg alle pengene dine i kameraet, mye kommer an på hvilke objektiver du har og det er dette som koster penger. Et godt allroundobjektiv er til å anbefale, slik at du slipper å bytte om på objektiver hele tiden.

Grunnleggende innstillinger på kamera som ISO, lukkertid og blender finner du fort ut av, fotokomposisjon og lyssetting er mer utfordrende å lære seg.
Trådstarter
72 5
skal dra å kjenne på kameraene før jeg gjør opp min endelige mening, men vil helst slippe å stå der å klø meg i huet om jeg har valgt ett sykt avansert kamera eller om jeg har valgt ett jeg lærer lettere av mtp "forklaringen" i menyen osv.

kikket litt på D450, syns dette var godt å holde i.

objektivet vil jeg helst ha midt på tre i alt egentlig, slik at jeg slipper bæreposer med objektiver på turen på en måte
55-200 mm er et godt mål for en allround linse, IMO, men det kommer an på hva du skal ta bilde av.

Du får ofte god hjelp i fotobutikker, men ikke la de prakke på deg mye unødvendig utstyr du ikke trenger mtp. dine erfaringer.
Trådstarter
72 5
ok, takk for tipset
er litt natur og skibilder regner jeg med.

vurdert å høre der, men føler det er litt dumt å prate lenge og si takk for så å bestille fra nettet igjen, når de sikkert trur du kjøper der xD
"Må tenke litt over det, kommer tilbake en annen dag", funker bra

Til natur og skibilder er det å foretrekke litt vidvinkel, men hør med de på butikken, evnt. søk litt rundt på nettet etter anmeldelser av forskjellige objektiver
Jeg startet med et D40 og brukte heller pengene på utstyr. D40 kan virke litt kjipt, men med det riktige utstyret så fungerer det utmerket som nybegynner kamera.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Nikon D90 koster rundt 6500 for huset og det er jo et helt fantastisk kamera! Skal du gå for Canon og ha et nybegynner kamera som passer litt bedre til dine pris spesifikasjoner har man 1000D, fra 3500,- uten optikk. Nikon på sin side har D3000 til rundt 3500,-
i den prisklassen vil jeg påstå det er et fett hva du kjøper. gå i butikken og hold de forskjellige kameraene, det som ligger best i hånda og du mener har best layout på knapper og meny går du for.

teknisk sett er de alle omtrent like i den prisklassen.
Trådstarter
72 5
joa, er forsåvidt sant det

falt litt for D500 og D1000 egentlig(A)

men en får se nå lønna kommer og om jeg har råd
Sitat av keds Vis innlegg
joa, er forsåvidt sant det

falt litt for D500 og D1000 egentlig(A)

men en får se nå lønna kommer og om jeg har råd
Vis hele sitatet...
Om du har et budsjett som nevnt i førsteposten din, hadde jeg ikke gått for 1000D. Jeg hadde personlig gått for 450D, eller spart litt til. Men det kommer så klart an på hvor fotoglad du er, eller tror du kommer til å bli. En ting er sikkert, kjøper du et "billig" og greit et nå, angrer du som en hund om noen måneder på at du ikke kjøpte hakket bedre når du først hadde muligheten og pengene.

Det er også kjekt å merke seg for flere i denne tråden at Canons speilreflekskameraer skrives med D'en bak tallet, og ikke foran slik som Nikon gjør.

Sitat av ErikH Vis innlegg
i den prisklassen vil jeg påstå det er et fett hva du kjøper. gå i butikken og hold de forskjellige kameraene, det som ligger best i hånda og du mener har best layout på knapper og meny går du for.

teknisk sett er de alle omtrent like i den prisklassen.
Vis hele sitatet...
Dette er absolutt noe å tenke på om du vet meg deg selv at det blir mye bilder. Har du store hender f eks, er det ikke noe verre enn et lite knotete kamera hvor man man krumme fingre osv for å nå knapper. Hva jeg har erfart er at de kameraene hvor huset er "større", også koster mer. Det er det sikkert en grunn til

Sitat av Zangetsu Vis innlegg
EOS 500D er et godt kamera i prisklassen din. Har ikke erfaring med andre produsenter enn Canon, men 500D er et kjøp jeg ikke har angret på.
Ikke legg alle pengene dine i kameraet, mye kommer an på hvilke objektiver du har og det er dette som koster penger. Et godt allroundobjektiv er til å anbefale, slik at du slipper å bytte om på objektiver hele tiden.

Grunnleggende innstillinger på kamera som ISO, lukkertid og blender finner du fort ut av, fotokomposisjon og lyssetting er mer utfordrende å lære seg.
Vis hele sitatet...
Enig med 500D. Mye kamera for pengene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Slenger meg på denne:
Jeg prøver å velge mellom Nikon D3000 og Canon 1000D. Hva anbefaler dere?
Er det også noen som vet om en fin introduksjon til fotografering? Enten på nettet eller ei bok.
Sitat av saroth Vis innlegg
Slenger meg på denne:
Jeg prøver å velge mellom Nikon D3000 og Canon 1000D. Hva anbefaler dere?
Er det også noen som vet om en fin introduksjon til fotografering? Enten på nettet eller ei bok.
Vis hele sitatet...
Som allerede nevnt flere ganger i tråden, senest av ErikH.

"i den prisklassen vil jeg påstå det er et fett hva du kjøper. gå i butikken og hold de forskjellige kameraene, det som ligger best i hånda og du mener har best layout på knapper og meny går du for.

teknisk sett er de alle omtrent like i den prisklassen."

Når det gjelder litteratue så har man "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fhørtoft eller fotokompendiet som ligger her http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 til å begynne med.
Holder du til i eller i nærheten av oslo, så stikk innom fotovideo i møllergata, og spør hos dem. De er generelt flinke, prøver ikke å prakke på deg ting i fullt så stor grad som mange andre (føler jeg ihvertfall), og er vanligvis såpass nær opp mot de billigste på kameraer og objektiver at det ikke er noen vits i å enten bestille fra nettet (som gjerne gir porto/ekspedisjonsgebyr i tillegg) eller å gå til en konkurrent. F.ex. er det rett over en hundrelapp i forskjell til den billigste nettbutikken på 500D, og noen tiere til nærmeste andre "fysiske" butikk. Såpass syns jeg den ekstra servicen og kunnskapen er verdt.
Sist endret av atomet; 8. januar 2010 kl. 17:52.