Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3327
Her vil jeg fortelle om mine egne erfaringer med Tamiflu. Har selv brukt dette i omtrent 5-7 dager, og har opplevd bivirkningene på kroppen. Har du andre erfaringer ved Tamiflu håper jeg du tar dem opp i denne tråden.

Hva Tamiflu er, skal jeg ikke gå så teknisk inn på i denne tråden. Slik info finner man på Wikipedia; http://no.wikipedia.org/wiki/Tamiflu

Jeg startet på Tamiflu etter anbefaling fra fastlegen. Jeg fikk aldri påvist H1N1-viruset, så man kan ikke si med 100% sikkerhet at det var det jeg hadde. Min fastlege var imidlertidig "ganske sikker", og anbefalte meg to kapsler Tamiflu pr. dag.

Her er en uhøytidelig liste over mulige bivirkninger ved Tamiflu [Info hentet fra felleskatalogen.no]:

Vanlige bivirkninger:

Diaré, kvalme, oppkast, hodepine.

Ander mulige bivirkninger:

Magesmerter, dyspepsi, akutt bronkitt, pneumoni, sinusitt, mellomørebetennelse, øvre luftveisinfeksjon, hoste, neseblødning, søvnløshet, trommehinneforstyrrelser, konjunktivitt, svimmelhet, utmattelse, smerte.

Mindre vanlige bivirkninger:

Utslett, dermatitt, eksem, urticaria, kramper, hallusinasjoner.

Svært sjeldne bivirkninger:


Hjertearytmi, alvorlige hudreaksjoner inkl. Stevens-Johnsons syndrom, galleveissykdom, inkl. hepatitt og forhøyede nivåer av leverenzymer, kramper og delirium (inkl. symptomer som endret bevissthetsnivå, forvirring, unormal atferd, vrangforestillinger, hallusinasjoner, agitasjon, angst, mareritt)
Vis hele sitatet...
De med understreket tekst, er bivirkninger jeg selv mener Tamiflu har forårsaket på meg. Jeg skal kun gå nærmere inn på de som omhandler søvnvansker og angst/mareritt.

Dagene jeg var syk, og ikke gikk på Tamiflu såv jeg godt. Rett etter jeg startet med Tamiflu kom de søvnløse nettene. Jeg har selv opplevd tidligere å ha vanskelig for å såve, men det føltes ikke på noen måte på samme måte som dette her. Det var ikke snakk om å ligge "våken" og ikke føle seg trøtt, jeg var dødstrøtt, og kunne ligge å halvsåve, men da kom det plutselig skarpe, skjærende lyder (Som metall som knuses) sammen med bilder av sterke farger o.l. Selv om jeg teknisk sett var våken, og var ved bevisshet, kom disse fargene bare blinkene inn i synsfeltet mitt, og gjorde at jeg ikke kunne se noe annet, selv med øynene åpne. Hver enkelt slikt tilfelle kunne vare i noe som 0,5 til 3 sekunder, og skjedde hyppig etter hverandre. Jeg vil tippe ca 1-5 minutters mellomrom. Jeg har også tidligere (som de fleste andre) hatt mareritt fra tid til annen. Da mest når jeg var ung, men også av og til i 15-19 års alderen. Men disse marerittene jeg nå fikk må sies å være helt utenom det vanlige. De gikk fra abstrakte drømmer der med farger, mønster og "ekle" lyder, mye det samme som jeg opplevde rett før jeg sovnet før, bare at det i drømmene foregikk over lengre tid (Eller det som i det minste føltes som over lengre tid). Andre drømmer var mer konkrete, og kunne f.eks. være drømmer om at mange jeg kjente tok selvmord ved å hoppe fra skyskrapere etc. Alle drømmene var "dommedagspreget", og jeg hadde mange drømmer, hver eneste natt, og kunne huske alle sammen i detaljer når jeg våknet (I motsettning til "vanlige drømmer", der jeg vanligvis husker et par utkast). Drømmene var så livaktige at jeg hver natt våknet livredd og måtte tenke "Var det en drøm eller virkeligheten?". Slik har jeg sjeldent opplevd drømmene mine før, der jeg har kunnet våkne, og raskt kunne skille mellom drømmen jeg nettopp hadde , og fakta. Disse "tamiflu-drømmene" tok det meg ofte lengre tid å innse var bare drømmer, og ikke hadde noe med realiteten å gjøre. Jeg kunne f.eks. ligge i senga i flere minutter og vurdere skillet mellom fiksjon og virkelighet.
Kort tid etter jeg stoppet med Tamiflu sluttet disse drømmene, jeg sov godt, og husker ikke å ha hatt et eneste mareritt.

For ordens skyld skal jeg nevne at jeg ikke vil anse meg selv som deprimert elle noe slikt, så jeg er sikker på at disse opplevelsene hadde en klar sammenheng med mitt tamifluinntak.

Er det noen som har opplevd lignende hendelser? Fyr løs, og la oss lese om det!

Mvh
Kristoffer.
Høres da ut som helt vanlige influensasymptomer for meg. Man blir litt forvirret i sinnet av å ha høy feber.
Hvorfor stoppet du ikke med en gang du fikk disse bieffektene?. Uten at jeg vet for sikkert så ville jeg tru ordentlig influensa har større sjans til å gi deg slike symptomer enn tamifluen.
Du er sikker på at dette har med Tamiflu å gjøre?
Eller kan det ha en sammenheng med at du startet med det da feberen kom og sluttet når den forsvant igjen?
Som GothQueen skriver, så er det et ganske normalt fenomen med feberfantasier.

Selvsagt kan det hende at du var innom de svært skjeldne bivirkningene.
Jeg forstår godt hva dere mener, og har selvsagt vært innom tanken selv. Men jeg har hatt feber "hundre" ganger før, og aldri opplevd noe lignende. Disse bivirkningene hadde jeg ikke i den perioden jeg var syk, men i perioden jeg knasket tamiflu. Derfor finner jeg ingen andre forklaringer.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
konjunktivitt - AU!

Forresten, det er mulige bivirkninger? Slitt med angst før? Brukt narkotika?
hvilke farger var det du så?
Fikk også øyepes, ble blodrød i øynene og fikk trøbbel med å sove samt kløe på hals/armer. Sluttet med tamiflu etter kun to dager og ble frisk igjen dagen etterpå, ble jo mer sjuk av medisinen enn av influensaen kjentes det som.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har hatt feber fra influensa som har vært så høy at jeg har hatt lange samtaler med meg selv. Det er på ingen måte nødvendig at det er Tamiflu som står bak symptomene du beskriver (som jeg har hatt alle sammen - og mer til - uten å ta Tamiflu).
Eller nettopp, Tamiflu bekjemper jo viruset ganske kraftig. Har du ikke tenkt på at ettersom Tamiflu skal bekjempe viruset, må kroppen bruke en del ressurser på akkurat dette.. Og da får du gjerne høyere feber også. Har opplevd å få lignede symptomer av medisiner, som jeg selv forstår er grunnet arbeidskapasiteten i kroppen. Håper dette ble forståelig.
Jeg ble hvertfall mye bedre av tamiflu. Eneste bivirkningene jeg hadde var oppkast ved inntak av første kapsel.
Gikk på tamiflu en uke, ingen bivirkninger og merket rask forbedring. Grunnen til at jeg brukte dette en uke var fordi legen sa jeg måtte fullføre kuren min.

Eneste store bivirkningen jeg tror jeg kanskje hadde, var at jeg slet med onani den ene dagen!
Sitat av bavarai Vis innlegg
konjunktivitt - AU!

Forresten, det er mulige bivirkninger? Slitt med angst før? Brukt narkotika?
Vis hele sitatet...
Narkotika - Nei.
Angst - Nei.

Sitat av alexguge Vis innlegg
hvilke farger var det du så?
Vis hele sitatet...
Egentlig alle regnbuens farger, for å si det sånt. Men kan huske at rød, sammen med sort, gikk igjen mest.

Sitat av Verdaling Vis innlegg
Eller nettopp, Tamiflu bekjemper jo viruset ganske kraftig. Har du ikke tenkt på at ettersom Tamiflu skal bekjempe viruset, må kroppen bruke en del ressurser på akkurat dette.. Og da får du gjerne høyere feber også. Har opplevd å få lignede symptomer av medisiner, som jeg selv forstår er grunnet arbeidskapasiteten i kroppen. Håper dette ble forståelig.
Vis hele sitatet...
Jo det gir jo mening. 1+1=2, ikke sant?

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Eneste store bivirkningen jeg tror jeg kanskje hadde, var at jeg slet med onani den ene dagen!
Vis hele sitatet...
Den bivirkning var jo 100 ganger værre enn alle mine til sammen
Omtrent hver gang jeg har feber, har jeg det jeg kaller "feber-drømmer", syke syke drømmer som jeg ikke kan klare å forklare om jeg så gjorde mitt beste(ender ofte opp med mareritt). Noen hallusinasjoner har jeg dog aldri merket av feber, så kan jo godt mulig være tamiflu, men ville ikke være så sikker
Jeg kom hjem sist torsdag med influensa. Legen ville ikke teste om jeg hadde svineinfluensaen, men han sa at jeg måtte begynne på tamiflu. Jeg reiste hjem, tok en kapsel og sovnet på sofaen. Når jeg våknet kjentes det ut som om jeg var to meter under vann. Det var et enormt trykk på hele kroppen! Jeg var utrolig svimmel og synet var ikke helt bra. Jeg sovnet igjen etter noen timer, og når jeg våknet var jeg "bare" influensasyk igjen. Ble litt kvalm etter kapsel nr. 2, men var bare å spise god middag, så var jeg kvitt det.