Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1705
I det siste har jeg blitt utrolig interessert i å få vite hvordan folk på gaten som stjeler som ravner klarer å omsette tyvegodset.

Bakgrunnen for dette var at jeg gikk ved siden av en kar ned i en gate. Plutselig tok han med seg et tomt skostativ som stod utenfor døren til noen, og gikk raskt videre med det. Jeg klarte bare ikke holde meg seriøs, og bare sto og fniste for meg selv, så jeg fikk ikke gjort noe med saken, og han kom unna. Men seriøst? Et skostativ?!

Men hva gjør de med slike ting? De lagrer slik over alt har jeg hørt. En kamerat av meg var med å bære ut lass på lass med ubrukelig tyvegods fra en leilighet som faren hadde leid ut til noen suspekte folk. Hans forklaring var bare at de "bare stjeler alt mulig", og at de ikke selger det. Min teori er at de en eller annen gang får omsatt slike ting, siden de bærer på det håpet.

Med denne tråden håper jeg folk kan fortelle hva som skjer med slikt random tyvegods. Har du sett noen som tar imot slikt? Har dere selv noen erfaringer? Kom med de her, og fortell gjerne om "en du har hørt om" slik at vi unngår unødvendige moralpreikener. Dette er et interessant tema, jeg skulle f.eks gjerne visst hvor mine stjålne sykler har blitt av? Eneste måten vi kan finne ut slike ting er at noen kommer med noen innrømmelser eller forteller om noe som i grunn er "hemmelig". Det kan vi gjøre på et annonymt forum.
Det kan jo være han trengte et skostativ selv.
De selger det på finn, eller andre salgssteder. Tar et uklart bilde, og forklarer hva det er, gjerne med en saftig forklaring på hvorfor de selger det!
jeg har en sykkel som jeg "fant". den er nå lakket blå, og fått noe bladgull og greier.. ser mye fetere ut, og jeg fikk meg faktisk en sykkel jeg kan bruke(noe jeg gjør ganske ofte)

men sånn som skostativ, postkasser, blomster i potter, det tror jeg er mest på show egentlig..
Pleier ikke ting å bli sendt nedover i østeuropa og omsatt på diverse markeder? Man hører jo rett som det er om biler og påhengsmotorer som blir funnet i garasjen til en hallik i Bulgaria. Er nok mye organisert kriminalitet. En tilfeldig sykkeltyv som "finner" en sykkel er vel ikke noe i forhold til de tusenvis av låste sykler rundt forbi som forsvinner.
Låste sykler som blir stjålet er ofte såkalte bestillingstyveri. Da vet dem som stjeler sykkelen ofte sånn ca hva slags sykkel han skal ha tak i. Disse blir ofte fraktet til øst-europa med trailer og solgt der.
Men hvis du ikke låser sykkelen din og den blir tatt er det ofte bare en som trenger en sykkel der og da som har tatt den. Dette gjelder spesielt hvis du har en litt gammel og slitt sykkel
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Okei, sykkelmarkedet tror jeg går mest av "sende til utlandet"-opplegg. Men hva med alle de utrolige ting som blir stjålet, f.eks hageredskaper eller takstein.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at det er et stort marked på finn.no av tyvegods fra lageret til uteliggere. De må jo nesten ha en adresse og vise til. Storparten av dem ser jo ganske shabby og skumle ut i tillegg.
kan vel tenkes at de har venner som trenger, si ett skostativ, og de stjeler dette til de osv
En som går i parallell klassen min stjal mye iPoder, mobiler, iPhoner osv. i fjord.
Han lagret alt han stjal på rommet sitt i en skuff, og solgte det til kompiser som trengte en ny mobil e.l.
Eller så brukte han det selv.
Han er en utspekulert jævel..
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
kan vel tenkes at de har venner som trenger, si ett skostativ, og de stjeler dette til de osv
Vis hele sitatet...
Enig i at dette er ganske vanlig. Det hender ihvertfall jeg hører, for eksempel, "hvor mye skal du ha for 10 esker snus?" uten at personen som blir spurt har ti esker snus når han blir spurt. Om man virkelig trenger penger ser jeg for meg at det kan være aktuelt å stjele et skostativ for en femtilapp eller to.

Edit: Om det som blir stjålet er en ting mange har bruk for ofte er det jo enda enklere. Som for eksempel "jeg har 10 splitter nye ultra X nokia 79 mobiltelefoner, du kan få en for halv pris!"
Sist endret av Mr. Meow; 12. november 2009 kl. 12:24.