Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 9049
Hei.
Om du nekter og oppgi personalia til politiet hva kan dem egentlig ''gjøre'' da?
Si det er snakk om litt bråk etter en fuktig kveld på byen, og du bare nekter og gi navn og snakke i det hele tatt.

Slepper dem deg ut fra glattcella etter 24 timer?
Ossen håndterer dem det?

Takk for svar på forhånd.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Hei.
Om du nekter og oppgi personalia til politiet hva kan dem egentlig ''gjøre'' da?
Si det er snakk om litt bråk etter en fuktig kveld på byen, og du bare nekter og gi navn og snakke i det hele tatt.

Slepper dem deg ut fra glattcella etter 24 timer?
Ossen håndterer dem det?

Takk for svar på forhånd.
Vis hele sitatet...
Vis du nekter og oppgi personalia vil du mest sannsynlig bli tatt hånd om til de finner ut hvem du er, og det kan jo ta litt tid.

Vis du oppgir falsk personalia så blir du anmeldt

Er veldig mye enklere og bare si hvem du er..

Fant dette:

- Å nekte eller unnlate å oppgi personalia til politiet, eller å oppgi falsk personalia, straffeloven §333: 6 000 kr

Kilde:
https://www.politi.no/romerike/om_oss/Tema_360.xhtml
Sist endret av Turak; 11. november 2009 kl. 13:48.
De slipper deg nok ikke ut før de har identifisert deg, og om du nekter oppgi personalia, så kan de vel holde på deg så lenge de vil.

Du er pliktig til å oppgi navn og fødselsdato til politet, men du er ikke pliktig til å identifisere deg med gyldig identifikasjon.

Hvorfor skal du gjøre vondt verre for deg selv ved å nekte oppgi personalia?

Du har også krav på advokat tilstede ved avhør osv, og du har også rett til å nekte utale deg.

Ligger en god del tråder om dette på forumet fra før

Edit: Turak var før meg
Sist endret av Onkel Smågodt; 11. november 2009 kl. 13:49.
du skal si fødselsnr, navn andresse og siden du er under 18, navn på mor og far

mener å huske de kun har lov til å holde deg i 24 timer fra de regestrerte deg i databasene dems til du får gå igjen. blir du tatt på en fredag trenger de ikke slippe deg ut før på mandag, blir du tatt på en helligdag trenger de ikke slippe deg ut før neste arbeidsdag.
hindring av politiets arbeid
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
du skal si fødselsnr, navn andresse og siden du er under 18, navn på mor og far

mener å huske de kun har lov til å holde deg i 24 timer fra de regestrerte deg i databasene dems til du får gå igjen. blir du tatt på en fredag trenger de ikke slippe deg ut før på mandag, blir du tatt på en helligdag trenger de ikke slippe deg ut før neste arbeidsdag.
Vis hele sitatet...

Ville bare si at det ikke er fødselsnr (fødselsdato + personnr) men bare fødselsdato

Flisespikkeri, vet, men noen kan jo oppfatte det feil...
kan vell nevne en sang som er lagd av Gatas Parlament

http://www.gatasp.no/mp3/Holdning_Ov...nt_07_Prat.mp3

dette er vertfall det minste du kan gi.
Sist endret av stec0; 11. november 2009 kl. 14:31.
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Ville bare si at det ikke er fødselsnr (fødselsdato + personnr) men bare fødselsdato

Flisespikkeri, vet, men noen kan jo oppfatte det feil...
Vis hele sitatet...
for det er sikkert ikke mange andre som har samme fødselsdato i Norge?

politiet spurte meg om fødselsnr med en gang jeg ble taua inn
Sitat av sengetøv Vis innlegg
for det er sikkert ikke mange andre som har samme fødselsdato i Norge?
Vis hele sitatet...
Klart det er det! Vi er da vitterlig fler enn 356 individer i Norge, er vi ikke?
Sitat av sengetøv Vis innlegg
politiet spurte meg om fødselsnr med en gang jeg ble taua inn
Vis hele sitatet...
Politiet ber alltid om mer informasjon enn de strengt tatt har krav på, og det leder skjelden til noe godt å gi dem denne informasjonen.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Klart det er det! Vi er da vitterlig fler enn 356 individer i Norge, er vi ikke?
Vis hele sitatet...
Joda, men ikke så langt over 365, som er antall dager i året.
politiet trenger vel det for å kunne finne ut hvem du er?
Du har plikt til å oppgi navn, bopel, stilling (ikke arbeidsgiver) og fødselsdato.

Straffes med bøter og fengsel inntil 3 mnd hvis man ikke oppgir personalia, bøter rundt 10. 000 er vanlig. Du kan også bli tatt med til politistasjonen hvis du nekter, men de har ikke hjemmel for å holde deg mer enn 4 timer, jfr. politiloven §8.

Med andre ord så er det dumt å ikke oppgi slik informasjon. Dessuten kan politi be om legitimasjon, gir du dem da ikke legitimasjon så kan de hevde at den infoen du oppgav betviles og de har en grunn til å ta deg med seg.

I de tilfeller der du blir stoppet som sjåfør, har man uansett en plikt til å legge frem et førerkort. Som kjent så inneholder førerkort personnummer.
Det er da vel ikke påbudt å bære legimitasjon i norge, herav kan det heller ikke være påbudt å vise den frem om onkel Bacon ber om det?
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Det er da vel ikke påbudt å bære legimitasjon i norge, herav kan det heller ikke være påbudt å vise den frem om onkel Bacon ber om det?
Vis hele sitatet...
Det som er påbudt er å oppgi tidligere nevnt informasjon, ikke å legitimere seg.
Sitat av ticks Vis innlegg
Joda, men ikke så langt over 365, som er antall dager i året.
Vis hele sitatet...
Men alle er ikkje føtt same året, eller er vi?
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Men alle er ikkje føtt same året, eller er vi?
Vis hele sitatet...
Kjenner en som er født omtrent en time etter meg.

Og det stemmer at det ikke er påbudt å bære legitimasjon, man MÅ identifisere seg, eller ta steken. Politiet biter ikke i det sure gresset om du ikke gir fra deg info, det er du som gjør.
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Det er da vel ikke påbudt å bære legimitasjon i norge, herav kan det heller ikke være påbudt å vise den frem om onkel Bacon ber om det?
Vis hele sitatet...
Kommer ann på situasjonen. Blir man stoppet i forbindelse med å kjøre kjøretøy har man i realiteten en legitimasjonsplikt, man er forpliktet til å fremvise førerkort.

Ellers så har man det ikke, men det følger av ordlyden i politiloven §8 at politiet kan ta deg med for å få verifisert opplysningene du oppgav dem:

3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av
Vis hele sitatet...
Med andre ord noe som kan lett bli misbrukt hvis de vil være kjipe mot deg. Når de ber om personnummer og du kommer med at "nei, det har du ikke krav på" så kan du regne med at de kan bli litt furtne.
men hva kan de gjøre hvis du ikke oppgir noe av informasjon? de kan gi deg bot, men de kan ikke vite hvor de skal sende purring hvis du ikke betaler?
de kan holde deg så og så lenge, men kan de sette deg i fengsel hvis de ikke vet hvem du er?

de kan selvsagt forfølge deg for å prøve å finne ut hvor du bor og hvem som er dine venner, siden det er sannsynligvis er mulig å hente fram identitet fra bolig eller venner, men hvis de ikke finner ut NOE SOM HELST om deg, hva kan de da gjøre?
hvordan kan de tvinge deg til å betale hvis de ikke vet hvem du er?
Kan de sette deg i fengsel uten å vite hvem du er?
Du er ikke pålagt om å bære legitimasjon.
Du er pålagt om å oppgi fødselsnummer dersom spurt av offentlige tjenestemenn, dette gjelder da andre enn bare politi. F.eks tollbetjenter og immigrasjonsbetjenter.

Du kan bli fengslet uten navn også. Dersom du ikke oppgir personalia så kan du riskere at utlendingsnemda blir koblet inn ettersom du vil dokumentere at du er Norsk statsborger. Og så lenge de ikke vet hvem du er, så har de lov til å holde deg så lenge som nødvendig etter immigrasjonsloven, så vidt jeg husker fra den.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Men alle er ikkje føtt same året, eller er vi?
Vis hele sitatet...
Hehe, godt poeng! La meg omformulere meg; det blir da vitterlig født fler enn 365 barn i Norge hvert år?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hehe, godt poeng! La meg omformulere meg; det blir da vitterlig født fler enn 365 barn i Norge hvert år?
Vis hele sitatet...
I følge SSB.no ble det født 60 500 barn i Norge i 2008.
Om man ikke husker fødselsnr. så kan man si Navn og fødsels dato. Så finner de fødsels nr.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Tido Vis innlegg
Om man ikke husker fødselsnr. så kan man si Navn og fødsels dato. Så finner de fødsels nr.
Vis hele sitatet...
Hehe, for å være pirkete så er fødselsnummer og fødselsdato akkurat det samme.
Vist det er personnummer du vil frem til så er du ikke pliktig å oppgi dette til politiet. Det du må oppgi (som nevnt tidligere); navn, fødselsdato(nummer), adresse og stilling.
Sitat av apx500 Vis innlegg
Hehe, for å være pirkete så er fødselsnummer og fødselsdato akkurat det samme.
Vist det er personnummer du vil frem til så er du ikke pliktig å oppgi dette til politiet. Det du må oppgi (som nevnt tidligere); navn, fødselsdato(nummer), adresse og stilling.
Vis hele sitatet...
Skal du pirke, vil jeg være med. Fødselsnummer er fødselsdato + personnummer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fødselsnummer
Oi, beklager. Bastante uttalelser på tynt grunnlag har vist forekommet!
Stjeler tråden litt..

Hva om du løper unna, eller forsvinner for dem? (Vitne ang. en brann)

Ja, jeg så hvem som startet den, og husker igjen ansiktet - men har null anelse hvem personen var/er fordi jeg var turist.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Feint Vis innlegg
Stjeler tråden litt..

Hva om du løper unna, eller forsvinner for dem? (Vitne ang. en brann)

Ja, jeg så hvem som startet den, og husker igjen ansiktet - men har null anelse hvem personen var/er fordi jeg var turist.
Vis hele sitatet...
Om de har en mistenkt. si det er ''Ole'' Ole løper og aner fred og ingen fare.
Så ser ''Abdull'' dette! Politi finner ut at ''Ole'' er en mistenkt (Hvis de klarer det)
Så viser de bare bilde av Ole til Abdull og spør om det stemmer. Så blir du ''siktet''
▼ ... over en uke senere ... ▼
Straffeloven:

§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave
▼ ... noen uker senere ... ▼
hvis politiet er i tvil om hvem du er spØr de ofte om navn på mor eller far, eller fødselsdato. På denne måten er de sikker på at det er deg. Husk at man kan bli anmeldt for å nekte og gi ID. Litt surt å få prikk/bot pga noe sånn...