Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 6250
Sitat av Graapho Vis innlegg
Det finnes de klassene som har spesielle ordninger på ting, slik at man for eksempel har én dag med noe en gang i måneden, i stedet for 2 timer en gang i uka. Om man mister den ene dagen har man mistet 1/10 av den årlige undervisningen i det faget, og det er ganske mye.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er et godt argument. Enig i det, å miste 1/10 av undervisningen i et fag er ikke akseptabelt. Men det er jo et særtilfelle, i så fall bør det jo være overkommelig å ordne det slik at akkurat de 2 timene kan få vanlig undervisning dersom det er noen som ønsker det.
Man kan uten problemer dekke en del mål på læreplanen på OD dagen også. Hvem sier at norsk og engelsk bare skal foregå på skolen?
Jeg mener nå det bare er positivt for elevene å komme seg ut i en bedrift for å se hvordan folk faktisk jobber og jeg er helt sikker på at man kan forsvare tapet av ordinære skoletimer om man ser på lærerplanen.
En del elever vil ha mer faglig utbytte av en dag i bedrift enn en dag med ordinær undervisning. Mer praksis i skolen har elevene bare godt av.
Sitat av Mith Vis innlegg
Man kan uten problemer dekke en del mål på læreplanen på OD dagen også. Hvem sier at norsk og engelsk bare skal foregå på skolen?
Jeg mener nå det bare er positivt for elevene å komme seg ut i en bedrift for å se hvordan folk faktisk jobber og jeg er helt sikker på at man kan forsvare tapet av ordinære skoletimer om man ser på lærerplanen.
En del elever vil ha mer faglig utbytte av en dag i bedrift enn en dag med ordinær undervisning. Mer praksis i skolen har elevene bare godt av.
Vis hele sitatet...
Vel og flott at man får både mulighet for å forbedre både engelsk og norsk med noen timer i en bedrift. Det er dog hakket verre for de av oss som mister verdifulle r-matte og fysikktimer vi gjerne skulle hatt. Hvilket ingeniørfirma ville ansette en første års r-matte og fysikk elev til å gjøre noe som helst? Norsk og engelsk kunne jeg ha mistet uten at det gjorde akkurat meg store problemer. Men når jeg mister r-matte og fysikktimer er det noe annet. Og for andre er det nettopp det samme problemet om de mister norsk- og engelsktimer.

At elever kan ha bedre av praksis er jeg enig i, men skal man bruke dette som argument, så må man kanskje bruke det mer utdypende. F.eks kunne elever som hadde fag der praksis i en bedrift var relevant, fått en lønn, som ville gått til OD? Dette ville da bli opparbeidet iløpet av 1 år. For eleven ville det vært skolegang, praksis, og for de andre elevene, som har begrenset mulighet for praksis i sine hovedfag, kunne fått de timene de hadde krav på. Vinn/vinn(?) Hvilke fag som skulle ha praksis som det her er jeg ikke sikker på, men det må da finnes noen fag der dette kunne kommet godt til.
Sitat av Mith Vis innlegg
Man kan uten problemer dekke en del mål på læreplanen på OD dagen også. Hvem sier at norsk og engelsk bare skal foregå på skolen?
Jeg mener nå det bare er positivt for elevene å komme seg ut i en bedrift for å se hvordan folk faktisk jobber og jeg er helt sikker på at man kan forsvare tapet av ordinære skoletimer om man ser på lærerplanen.
En del elever vil ha mer faglig utbytte av en dag i bedrift enn en dag med ordinær undervisning. Mer praksis i skolen har elevene bare godt av.
Vis hele sitatet...
Ofte er det slik at elever på arbeidsplassen ofte blir satt til å gjøre drittjobber, stable ting og generelt repetivt arbeid. Vi som går på studiespesialisering vil ha lite faglig utbytte av å jobbe på Rema. Jeg takker meg heller til et par timer med historie og matematikk som jeg sårt trenger enn å slite ræva av meg.


Jeg er forøvrig OD-nekter selv, da Elevorganisasjonen er veldig gjennomsyret av AUF, SU og RU. For å gjøre opp min "moralske plikt" gikk jeg som bøssebærer under TV-aksjonen. Nå kan ingen kjefte på meg.
Jeg husker at vi fikk oppgaver av skolen, vi som ikke gadd å jobbe ihvertfall, og når od-dagen kom så gikk vi rundt å solgte oppgavene, vi hadde trykket en 50-talls kopier som var like, tjente et par kroner der.
Ikke noe av det mest intelligente man kan gjøre men men.
Fikk litt informasjon om hva de som skal være på skolen skal gjøre og de skal visst sitte i grupper og skrive hvorfor vi ikke vil delta på OD.. Gjør det rett og slett fordi jeg ikke gidder å jobbe for pengene.

Må også bare spørre, men har vi krav på vanlig undervisning? Står det noe sted eller noe slikt, eller er vi nødt til å følge et kjipt opplegg fordi vi er dårlige mennesker å nekter jobbing.
Jeg viser min solidaritet ved å gjøre det som er enklest.
Valget er mellom å være 8 timer på skolen (mot 3t på en vanlig skoledag; skal forhøre meg med rektor/ansvarlige), eller å jobbe 2-3 timer.

Easy peasy.
vi har OD-dagen vår på torsdag, og som "tillitselev" i klassen min er det jeg som tar imot all dritten fra de late ungene jeg går i klasse med.. og de mener det er dritslemt at de må ta med penger, og at de må jobbe osv.
Jeg skal ikke være med på OD, for jeg mener det er litt latterlig å sende penger til et land, når norge selv hadde hatt behov for de pengene. 300 kr x mange tusen elever, hadde blitt et fint herbærge for hjemløse i oslo.

Vi spurte om vi ikke heller kunne få dele ut mat til svakerestilte mennesker i Oslo på torsdag, og da fikk vi til svar at det var ikke det OD dreide seg om. ( så hva dreier od seg om da? er ikke det å hjelpe mennesker?)

jeg er sykmeldt, så jeg får uansett ikke deltatt i noe OD dag på skolen, men de som ikke tar med 300 kr på skolen, om de sier de må jobbe, blir politianmeldt og får LG i oppførsel.
Om man velger å " være på skolen" så må man gjøre forfallent arbeid, som å rydde løv, male skolebygget eller skrubbe tennisbanene...
enkelte mener det ikke er "rett" å samle inn penger til OD, og de vil da ha vanlig skole med teoretiske ting, og ikke løpe på skolen å være slave..
anmeldt for hva da? For å ikke dukke opp på frivillig videregående skole, eller for ikke å gi penger til et frivillig arrangement? Latterlig hvis det virkelig er sånn.
om de sier de skal jobbe for å slippe fravær og nedsatt i oppførsel, og ikke møter opp med 300,- på fredag, så blir de anmeldt for " tyveri" siden de sier de skal komme med penger og ikke gjør det..
Sitat av Helenemor Vis innlegg
om de sier de skal jobbe for å slippe fravær og nedsatt i oppførsel, og ikke møter opp med 300,- på fredag, så blir de anmeldt for " tyveri" siden de sier de skal komme med penger og ikke gjør det..
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har hørt.

Deltakelse i OD er ikke lovpålagt, og man kan ikke straffes, hverken via rettsystemet, eller ved nedsatt ordenskarakter, om man velger å ikke delta.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Hvorfor? Hvilke andre steder skal vi bruke som arena for etikk og solidaritet?

Personlig syns jeg skolen er en ypperlig arena for den slags. Man får input fra flest mulig, noe som gir en desto større grunnlag for å ta en beslutning om hvordan man vil praktisere etikk og ta en beslutning ved etiske spørsmål. Om man for eksempel tar sine inntrykk utelukkende fra familien, vil en jo (med mindre man utvikler en umenneskelig kritisk tankegang i en alder av 5år) bli totalt farget av sine foreldres syn. Hvilke arenaer foreslår du?
Vis hele sitatet...
Oprerasjon dagsverk sitter ennå friskt i minne hos denne karen, selv om jeg ikke har opplevd dette siden jeg gikk på ungdomsskolen.
Grunnen til at jeg husker dette er pga. den dårlige måten skolen vår administrerte det hele.
Holdningen til skolen var tilsvarende dette: " Tja.. Greit nok med OD, men dette får elevene ta seg av. Dette har ikke noe med skole å gjøre. "
Dersom man ikke deltok på OD var alternativet å sitte på skolen en hel dag med særdeles kjedelige fag/oppgaver med lærere av samme type.

Som følge av skolens holdninger og den dårlige motivasjonen til elevene, endte det som regel opp med at foreldrene til elevene måtte betale det man ble "pålagt" å tjene til OD.
Når majoriteten får dette dekket av foreldre og noen stakkarer sitter igjen på skolen pga. at foreldrene nekter å punge ut for en god sak, eller enda verre, foreldrene tar dette av månedslønna så føler jeg at dette er rivruskende galt!

Bare tenk tilbake på de elevene som hadde litt spesielle foreldre med tanke på økonomi osv.
Tenker dere hardt nok så er jeg rimelig sikker på at dere forstår hva jeg mener.
Derfor føler jeg at dette er noe som heller kunne vært _frivillig_ i arbeidslivet istedenfor på skolen.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er det dummeste jeg har hørt.

Deltakelse i OD er ikke lovpålagt, og man kan ikke straffes, hverken via rettsystemet, eller ved nedsatt ordenskarakter, om man velger å ikke delta.
Vis hele sitatet...
Men sånn praktiserer de på skolen min, jeg har 100 ark her med regler og faenskap siden jeg er tillitsvalgt i klassen...
Sitat av Helenemor Vis innlegg
Men sånn praktiserer de på skolen min, jeg har 100 ark her med regler og faenskap siden jeg er tillitsvalgt i klassen...
Vis hele sitatet...
Skolen din kan ikke lage sin egen lov.

Jeg kan ikke anmelde deg for tyveri, fordi du unnlater å gi meg penger (hvilket du ikke er lovpålagt å gjøre).
Sitat av AleXzorZ Vis innlegg
300 Kr er ikke så mye, og kan sikkert hjelpe mange mennesker i nød, men jeg føler at det er sure penger nå jeg blir nærmest _tvunget_ til å gi de fra meg.
Vis hele sitatet...
Hadde du gitt 300 kr hvis ikke du hadde blitt tvunget til det? Hadde du gitt penger til fattige i det hele tatt da?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Skolen din kan ikke lage sin egen lov.

Jeg kan ikke anmelde deg for tyveri, fordi du unnlater å gi meg penger (hvilket du ikke er lovpålagt å gjøre).
Vis hele sitatet...
Du har rett i at OD er frivillig og at man ikke kan straffes for å ikke delta, MEN i forkant av OD dagen så skal det underskrives en arbeidskontrakt mellom elev og bedriften han jobber på. Der står lønna og tiden han skal jobbe. 300kroner for 8 timer er vel standard i år.
Når den er underskrevet og levert til skolen så har man faktisk forpliktet seg til å levere 300,- til OD.

Har man skrevet under, men ikke betaler inn 300 spenn så blir man anmeldt for underslag. En sykemelding vil løse problemet, men hvis det papiret er underskrevet så må man betale, uansett om man møter opp på jobben eller ikke.

Man jobber altså for OD, men stikker pengene i egen lomme. Man har fått jobben på bakgrunn av at pengene skal gå til OD og gjør de ikke det har de unndratt penger fra både OD og arbeidsplassen.
Sist endret av Mith; 28. oktober 2009 kl. 12:42.
man kan si man skal jobbe hjemme. og da skriver man jo under selv.
Ingen i klassen min skal jobbe på en arbeidsplass, da arbeidsplasser rundt her ikke har plass til elevene..
Så lenge arbeidsgiver skriver under så er det ett fett om arbeidsgiver er toppsjef i Hydro eller mora di, du kan fortsatt bli anmeldt for underslag.
Om man ikke vil være med, er det jo dumt å skrive under...
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har rett i at OD er frivillig og at man ikke kan straffes for å ikke delta, MEN i forkant av OD dagen så skal det underskrives en arbeidskontrakt mellom elev og bedriften han jobber på. .
Vis hele sitatet...
Vi skriver ingen sånn kontrakt ( er det normalt ?)... eneste vi har er en klasseliste som vi krysser av på om de har levert penger eller ikke
Sitat av Helenemor Vis innlegg
Vi skriver ingen sånn kontrakt ( er det normalt ?)... eneste vi har er en klasseliste som vi krysser av på om de har levert penger eller ikke
Vis hele sitatet...
Hvilket grunnlag skal så skolen politianmelde sine elever på? Om de ikke har noen underskrift eller avtale med hver enkelt elev, vil det bli det samme som at jeg skulle politianmelde deg for ikke å ha betalt meg 300,-
Det er helt sant det Felix Poker sier. Med mindre man har en arbeidskontrakt med arbeidsgiver, og har en ordentlig avtale med skolen så kan de ikke kreve penger av deg. Men skolen vet at veldig mange elever ikke skjønner sånt og spyr ut tomme trusler om anemeldelser mot de som ikke leverer pengene. Dette er utrolig uheldig da skolen heller burde satse på å samarbeide med elevene og gi dem litt motivasjon til å hjelpe noen andre. Det er en deiligere følelse når man faktisk gjør det frivilig. På skolen jeg gikk på sa de at de skulle anmelde folk for beslaglegging om man ikke ga alt man tjente den dagen.

Men jeg synes alle burde prøve å skaffe seg jobb og gi sine 300 kr i det minste
Skolene kommer jo med trusler. Det er da strengt tatt ikke lov å komme med trusler er det? Ta opp det læreren din sier høyt i klassen og politianmeld han/hun for å true deg/dere.
Jeg har en kompis som tar videregående siste år om igjen, han bor på hybel og har nok utgifter der og det blir rart for han og dra til en bedrift som 20åring og si han skal ha OD. Men i følge skolen hans MÅ han jobbe denne dagen, de har til og med ikke gitt dem noe alternativ enda så han må bruke matpengene sine på å betale seg ut. Teit? Ja. En god sak? Ja. Saken har jo sine gode og dårlige sider, men de gode vinner vel fort over de dårlige uansett da det er penger til hjelp.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Jeg har en kompis som tar videregående siste år om igjen, han bor på hybel og har nok utgifter der og det blir rart for han og dra til en bedrift som 20åring og si han skal ha OD. Men i følge skolen hans MÅ han jobbe denne dagen, de har til og med ikke gitt dem noe alternativ enda så han må bruke matpengene sine på å betale seg ut. Teit? Ja. En god sak? Ja. Saken har jo sine gode og dårlige sider, men de gode vinner vel fort over de dårlige uansett da det er penger til hjelp.
Vis hele sitatet...
Gutten har krav på alternativ undervisning. Om skolen ikke kan gi dette så har han heller ingen grunn til å møte opp. Fri med andre ord. Man kan ikke tvinges til å gi bort penger.
Sitat av Tortia Vis innlegg
Recipe til å få fri på ODdagen uten fravær:
1. Skriv opp at du skal jobbe
2. GJør hva du vil på OD
3. NÅr du kommer på skolen, bare si til en av de som sitter å skriver ned hva folk har gjort, og tar inn pengene, at du var på skolen. De vil nå skrive at du var på skolen, uten å sjekke med lærer, og du har fått en fridag uten fravær.

Funket i 2 år, håper det funker den 3.
Vis hele sitatet...
Satser på den

Hvis ikke blir det vel en 300-kroners fridag...
Hvis dette er ståa flere steder i landet er ikke så rart at OD har et frynsete rykte for trådstarter...
Ingen tvang er jo del av greia. Tydeligvis noe som har forandret seg på de siste 6-7 åra... trist i grunn.
Sitat av Weili Vis innlegg
Hvis dette er ståa flere steder i landet er ikke så rart at OD har et frynsete rykte for trådstarter...
Ingen tvang er jo del av greia. Tydeligvis noe som har forandret seg på de siste 6-7 åra... trist i grunn.
Vis hele sitatet...
Det var ærlig talt sånn for 6-7 år siden også, kan jeg fortelle deg. I alle fall der jeg gikk. Tviler ikke på at noen skoler kjører rent løp, men det blir nok lett å bli litt for engasjert når man er midt oppe i OD og er arrangør og seksten år.
I see you...
NAPse's Avatar
Jeg tok nettopp kontakt med personen som har ansvaret for OD på min skole, jeg spurte om hva mine alternativer var hvis jeg ikke ønsker å jobbe.
Han sa at det ikke var noe alternativ på skolen og at jeg ble nødt til å ta ut en studiedag om jeg ikke ønsker fravær.

Dette er uaktuelt for meg i og med at jeg kun har to studiedager på hele dette skoleåret og jeg ønsker å ha disse til en senere anledning.
Sitat av OD- FAQ
Kan jeg tvinges til å jobbe på OD-dagen?
Nei, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Hvis du ikke velger å jobbe skal du få undervisning på skolen.
Vis hele sitatet...
Dette fikk jo jeg beskjed om at ikke var mulig, så det blir altså ikke frivillig. Kan jeg bare droppe skolen i morgen og kreve å få fjerna fraværet senere?

Og til dere som sier at man mister undervisningstimer så stemmer ikke dette om man skal tro OD selv. Bare se her.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av NAPse Vis innlegg
Og til dere som sier at man mister undervisningstimer så stemmer ikke dette om man skal tro OD selv. Bare se her.
Vis hele sitatet...
Operasjon Dagsverk kan i prinsippet telles med i årstimetallet under forutsetning av at aktivitetengis et faglig innhold i tråd med læreplanenes spesielle del.
Vis hele sitatet...
Hvis det er det de har å stille med må jeg si de stiller svakt. Å rydde i garasjen for 300kr lærte meg strengt tatt ingenting relevant til faget jeg gikk. Tredjeåret fikk vi bare bedriftene vi var utplassert hos til å gi oss 300kr så der jobbet vi jo med relevant arbeid, men det ville vi gjort uansett. Jeg husker ikke hva jeg gjorde det siste året, men jeg tror bare jeg betalte 300kr fra egen lomme og sov ekstra lenge den dagen.

Og så kan man jo si at vi har nok timer selv om OD-dagen ikke brukes til relevant undervisning. Men faktum er fortsatt at man har en dag mindre enn man kunne hatt.
Vanlig skoledag på min skole: 2 timer fysikk, 1 time matematikk.
OD-skoledag på min skole: Gjøre oppgaver om OD-dagen, og skrive om Nelson Mandela. I 6 timer.

Relevant til læreplanen i matematikk/fysikk? I think not.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det var ærlig talt sånn for 6-7 år siden også, kan jeg fortelle deg. I alle fall der jeg gikk. Tviler ikke på at noen skoler kjører rent løp, men det blir nok lett å bli litt for engasjert når man er midt oppe i OD og er arrangør og seksten år.
Vis hele sitatet...
Heh, det er sant, litt makt vettu er alt som skal til
Sitat av Helenemor Vis innlegg
om de sier de skal jobbe for å slippe fravær og nedsatt i oppførsel, og ikke møter opp med 300,- på fredag, så blir de anmeldt for " tyveri" siden de sier de skal komme med penger og ikke gjør det..
Vis hele sitatet...
Man kan bli bare anmeldt tyveri om man har brudd vilkår på § 257 i straffeloven. Og man kan ikke bli anmeldt for noe så lite ;>
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Man kan bli bare anmeldt tyveri om man har brudd vilkår på § 257 i straffeloven. Og man kan ikke bli anmeldt for noe så lite ;>
Vis hele sitatet...
Man kan bli anmeldt for alt tenkelig. Det er opp til personen som anmelder deg å bestemme det.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Vanlig skoledag på min skole: 2 timer fysikk, 1 time matematikk.
OD-skoledag på min skole: Gjøre oppgaver om OD-dagen, og skrive om Nelson Mandela. I 6 timer.

Relevant til læreplanen i matematikk/fysikk? I think not.
Vis hele sitatet...
Her er det omvendt:

Vanlig torsdag:
2 timer kjemi
1 time religion
2 timer historie
1 time norsk
2 timer matematikk

OD-torsdag i går:
3 timer se på film -> hjem


Selv kjøpte jeg meg en fridag da. Betaler 300 kr for å ha en monsterslækkedag. Lett.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Torsdag faktisk? Vi har OD-dag i morgen vi.
Selv har jeg nylig vært syk(Influensa-A), og hadt nesten 2 uker fravær fra skolen, så min OD-dag skal også forsåvidt handle om utdanning, da jeg skal ta igjen alle leksene, som f.eks 4 innleveringer i fremmedspråk, noe som er slitsomt og gjøre og tar lang tid. Dette så jeg ikke dropper helt ut av pensum.
Må si meg enig med så mange i denne tråden, og i bunn og grunn ivioynar, men jeg forstår dere som ikke ser noe negativt i det.
Har hørt ett par "Hvorfor skal ikke du jobbe?!" de siste dagene. Hadde 3 friår (Hvor jeg ikke satt på rumpa hjemme hos mamma) før jeg begynte videregående(går første året nå), og alle i klassen min er jo litt yngre enn meg, og de fleste er veldig "mainstream" som bare dilter med alt som blir sagt og gjort uten og prøve og tenke så veldig mye selv.

Selv så kan jeg uten problem støtte utdanning for funksjonshemmede i Malawi, Mosambik, Sør-Afrika og Uganda, men OD-måten er jeg ikke fan av.
Kanskje jeg til og med drar på skolen og er med på opplegget der, så jeg skal slippe og betale de 300,- kronene, men betaler 300,- kroner likevell, av ren solidaritet?
Sist endret av Up; 29. oktober 2009 kl. 20:49.
For dem som lurer så klarte jeg å slu meg unna i år også ved å følge lista jeg skrev opp tidligere i tråden.
Sist endret av Tortia; 30. oktober 2009 kl. 09:22.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Man kan bli anmeldt for alt tenkelig. Det er opp til personen som anmelder deg å bestemme det.
Vis hele sitatet...
Greit men sjansen for mekling osv osv er større hvordan sak det nemmelig er. Det foregår jo ikke nok vilkår skulle jeg tro hvertfall.
Min OD dag bestod av 3 timer film. så 5 timer med og rive opp tepper av klasserom og skrape av teip