Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6631
Hei!

Har jeg lov til å ta motorsykkel lappen eller lett sykkel eller moped lappen, selv om jeg har utsettelse på bil lappen?
Eller har jeg ikke lov til å ta lappen på noe som helst i det hele tatt?


Snakket litt med en som sa jeg hadde lov til å øvelseskjøre selv om jeg har utsettelse, stemmer dette?

Og hva skjer om jeg blir tatt for å kjøre uten lappen igjen når jeg allerede har 2 år og 6mnd utsettelse? Avskilter di kjøretøyet å gir meg bot? eller kan jeg risikere fengsels straff? btw har 2 års prøvetid og 25 dager betinga fra før.

Takk for all hjelp

I papirene står det at jeg har utsettelse på bil lappen men det står ikke noe om motorsykkel eller noe så det burde vel være lov?
Kan skrive eksakt hva det står i papirene da jeg kommer hjem.
Sist endret av eirikeirik; 13. oktober 2009 kl. 06:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg forstod det som at du faktisk ikke har lov til å ta lappen på noe som helst, så lenge sperrefristen gjelder. http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/...html?id=311834

Om du har prøvetid og betinget fengselstraff på deg vil nok det å kjøre bil eller moped uten lappen være noe av det dummeste du kan gjøre..
Okei Men har jeg lov til å øvelses kjøre? Snakka med barnevern/ettervern å di var ikke helt sikkre men di trodde det skulle gå.. Har også snakket med flere som mener det samme :P
Det heter ikke "utsettelse på bil lappen" men sperrefrist som Faggot sier.
Denne sperren er for alle sertifikat du kan ha på veien.

Mener du fortsatt kan øvelsekjøre ja. Bare ikke ta teori og oppkjøring.
Btw: Bil og motorsykkel eller lettsykkel er jo to helt forskjellig ting, å i papirene fra retten står det kun at jeg har utsettelse på bil lappen.. Di burde vel skrivd at jeg heller ikke kunne ta sertfikat på noe som helst, istedenfor å bare skrive bil..

Okei :P Takk for hjelpen:P
Sist endret av eirikeirik; 13. oktober 2009 kl. 08:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OoM det heter "utsettelse på billappen". Men nei du har ikke lov å lærekjøre en gang.
kan du gi meg linken til den informasjonen Torvh? Noen sier nei noen sier ja hehehe blir helt forvirra :P
Forgje post var basert på ting jeg har fått muntlig fra kjørelæreren min.
Etter litt googling har jeg funnet ut posten min for det meste var feilinformasjon.

Du kan ikke øvelsekjøre med ledsager eller privat når du har utsettelse.
Uansett anbefaler jeg deg å bare ta kontakt med kjøreskole, så får du all infromasjon uten
noe feil på minuttet
Ok, men noen som vet sånn ca hvordan straff jeg ville få hvis jeg ble tatt for å kjøre uten lappen? Med tanke på at jeg har sperrefrist + betinga fengselstraff og prøvetid.
Måtte jeg sona den betinga delen eller hadde jeg bare fått en klekkelig bot? å tar di skiltene på bilen min?

Må vite hva jeg har i vente ettersom jeg er dum nok til å drite i sperrefristen, har jo ikke tid til å vente 2år og 6mnd med å kjøre bil igjen

En ting til: Hvis jeg hadde flytta til utlandet, Hadde sperrefristen gjeldt enda? Eller kunne jeg flytta til sverige å tatt lappen der med en gang f.eks
Sist endret av eirikeirik; 13. oktober 2009 kl. 08:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av eirikeirik Vis innlegg
Ok, men noen som vet sånn ca hvordan straff jeg ville få hvis jeg ble tatt for å kjøre uten lappen? Med tanke på at jeg har sperrefrist + betinga fengselstraff og prøvetid.
Måtte jeg sona den betinga delen eller hadde jeg bare fått en klekkelig bot? å tar di skiltene på bilen min?

Må vite hva jeg har i vente ettersom jeg er dum nok til å drite i sperrefristen, har jo ikke tid til å vente 2år og 6mnd med å kjøre bil igjen

En ting til: Hvis jeg hadde flytta til utlandet, Hadde sperrefristen gjeldt enda? Eller kunne jeg flytta til sverige å tatt lappen der med en gang f.eks
Vis hele sitatet...
Spørsmåla dine begynner å bli svært detaljerte nå.
Om ikke det tilfeldigvis er en kjørelærer eller lignende som kommer over tråden din, vil du nok få sinnsykt mye bedre svar på en trafikkskole.
Spørsmåla er detaljert så dere lett skal skjønne hva jeg spør om.. hadde håpa på å få svar her så jeg slipper å ta turen til trafikk skolen som er ett godt stykke unna. Så hvis noen vet det så vennligst få et konkret svar :P
Du vet det finnes en sånn fin moderne ting som heter telefon?
Du får ikke kjøre noenting når du har sperrefrist, heller ikke øvelseskjøre. Straffen: ny sperrefrist eventuelt livstids sperrefrist, og bøter. Jeg jobber på trafikkskole
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Du får ikke kjøre noenting når du har sperrefrist, heller ikke øvelseskjøre. Straffen: ny sperrefrist eventuelt livstids sperrefrist, og bøter. Jeg jobber på trafikkskole
Vis hele sitatet...
Du kan imidlertid søke om å få lærekjøre under sperretida.
Ja det kan han, men det spørs hva han har fått sperrefrist for. Nei du kan ikke ta lappen i Sverige og tro det går bra. Du har sperrefrist. Du kan ikke føre motoriserte kjøretøy.
Du får gjerne ett år ekstra utsettelse og en bra stor bot vist du kjører bil uten sertifikat. Blir du tatt flere ganger i samme kjøretøy har politiet lov til å beslaglegge bilen å selge den på auksjon uten at du ser noe til pengene for den.

Og bare for å skrive det som andre skriver, du kan ikke øvelseskjøre!
Faktisk kan du ta lappen i sverige, men den hadde ikke blitt regnet som gyldig i norge da du har mistet retten til å føre ett motorisert kjøretøy på norsk jord til sperrefristen er borte
Det er aldeles riktig det Rick sier her. Første gang du blir tatt uten gyldig førerkort er det nå 8000.- i bot og 6 måneders utsettelse. Om du har brudd på veitrafikkloven på deg fra før så vil jeg tro at de har mulighet til å justere dette, og blir du tatt flere ganger så blir det verre etter det jeg har hørt.

Har en bekjent som er inne nå i 3 måneder, bare på grunn av slike tilfeller. Han rotet på seg livstid sperrefrist (5 år) ganske tidlig, og etter det har han blitt stoppet utallige ganger. Han vil aldri få lov å ta førerkort i norge..
Part time ninja
locked65's Avatar
Ikke for og stjele posten men siden vi er inne på temaet så kan jeg vel spørre.

Jeg ble tatt på Moped ( Scooter ) Uten gyldig førerbevis. Endte opp med 6 mnd. utsettelse og Ungdomskontrakt.
Har jeg da lov til og øvelseskjøre med bil ? Noen som har korrekte kilder på dette ?
Man MÅ ha trafikalt grunnkurs for og øvelsekjøre,og det får man ikke låv og ta så lenge mann har sperrefrist.
Man må ikke ha trafikalt grunnkurs før og øvelseskjøre.. I år kom det nye regler som sier følgende: Er du over 25 år trenger du ikke trafikalt grunnkurs, da trenger du kun førstehjelp og mørkekjøring
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Man må ikke ha trafikalt grunnkurs før og øvelseskjøre.. I år kom det nye regler som sier følgende: Er du over 25 år trenger du ikke trafikalt grunnkurs, da trenger du kun førstehjelp og mørkekjøring
Vis hele sitatet...
Virkelig?!det passer jo meg ypperlig.Jeg fyller 25 om to uker
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Man må ikke ha trafikalt grunnkurs før og øvelseskjøre.. I år kom det nye regler som sier følgende: Er du over 25 år trenger du ikke trafikalt grunnkurs, da trenger du kun førstehjelp og mørkekjøring
Vis hele sitatet...
Har du konkrete kilder å vise til? Finner ikke den der noen plasser jeg..
Eneste jeg ser er at ledsager må være fylt 25 og hatt lappen i 5 år sammenhengende
Ja, Suzanne Elite dette høres litt urealistisk ut. Selv om man er 25 betyr ikke det at man har kunnskaper om veien, selv om man lærer mer eller mindre ingenting på trafikalt..
Ja, for det første så jobber jeg på trafikkskole. forerkortsentralen.no skriv inn trafikalt grunnkurs. Eller google Trafikalt grunnkurs nye regler. Jeg siterer: "OBS! Personer som er fylt 25 år etter 1. juli 2009

trenger ikke gjennomføre trafikalt grunnkurs,

førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon (oktober-mars) må fremdeles gjennomføres etter læreplanen."
får du ta mørkekjøring da?
Han får ikke ta mørkekjøringsdemonstrasjon før sperrefristen er over.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Man MÅ ha trafikalt grunnkurs for og øvelsekjøre,og det får man ikke låv og ta så lenge mann har sperrefrist.
Vis hele sitatet...
Man får ta trafikalt gk om man har sperrefrist, jo. En kompis av meg gjorde det i sommer.
Part time ninja
locked65's Avatar
Som skogland sier så kan man ta trafikalt selv om man har sperrefrist. En kompis går trafikalt nå
Sitat av Suzanne elita Vis innlegg
Ja, for det første så jobber jeg på trafikkskole. forerkortsentralen.no skriv inn trafikalt grunnkurs. Eller google Trafikalt grunnkurs nye regler. Jeg siterer: "OBS! Personer som er fylt 25 år etter 1. juli 2009

trenger ikke gjennomføre trafikalt grunnkurs,

førstehjelpskurs og mørkekjøringsdemonstrasjon (oktober-mars) må fremdeles gjennomføres etter læreplanen."
Vis hele sitatet...
Å vegvesenet har jo tenkt såpass så førstehjelps kurset er på trafikalt.
Det finnes ingen måter og lure deg unna. Bare og vente.
Er det ikke sånn at sperrefristen gjelder bare for det kjøretøyet du har fått sperre for og alle tyngre klasser? MaO du kan øvelseskjøre for moped?