Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 12519
Hei!
Dette er kun teoretisk, og trenger ikke bli utført i praksis..
Idag gikk jeg rundt og tenkte på hvordan jeg skulle lage HB uten at svigermor fikk vite noe.

Tenkte da på et HB-apparat som kunne graves ned under bakken. Strømkabel og sånt skjuler jeg selvsagt.

Fant en god plass å legge HB-apparatet, vet hvordan jeg skal skjule strømkabelen til varmeren.

Her er en tegning:

http://bildr.no/thumb/481119.jpeg

Hva tror dere? Vil dette fungere?

Vil ikke ha direkte kritikk, heller konstruktivt..
Sist endret av VLK; 4. september 2009 kl. 00:22.
Er ikke en ekspert, men tviler på at det der funker. Skal du ha kokekaret i midten av en kjele med vann, vil varmetapet være så stort at du likegodt kan dra på polet å kjøpe sprit der. Tviler også på at du vil få noe reflux med de røra der.

Skal du ha et greit og stabilt apparat som "svigemor ikke finner", så anbefaler jeg deg spiral eller plastbrenneren. Spiralisen generert noe lukt, men det er vel den eneste måten du kan bli catcha på. Hvis du finner ett sted å gjemme apparatet selvsagt. Eneste som lukter dødens, er satsgjæringa :P
Hvorfor fungerer ikke det? Det er jo en spiralbrenner under jorda?
Og fungerer på samme måte.
Sist endret av VLK; 4. september 2009 kl. 00:37.
Nja ikke helt. Ved en spiralbrenner så trenger du ikke noe vannbøtte rundt kokekaret. Husk også på at kobberrøret er bøyd til en spiral pga en grunn. Grunnen til at røret er bøyd er for å skape reflux om jeg ikke tar feil, noe du ikke vil få ved rette rør.

Uansett tror jeg at det å grave ned apparatet vil bli vanskelig pga varmetap, samme om du har vann i eller ikke. Isåfall må det isoleres godt! Da må det være bedre å dra en spiralis ned i skauen med en lang skjøteledning.
1) Akkurat ja, men da lager jeg bare en spiral istedetfor et rett rør, er ikke noe problem. Og altså, en spiralbrenner er bygd opp på prinsipp av nettopp selveste spiralen. Det er bare den som trenger å avkjøles, det gjør jeg ved å dynke ned den i vann, samtidig som jeg isolerer selveste temperaturen i destilleringen, ved å nettopp ha vann rundt.

Tenker nå på at hvis jeg ikke isolerer destilleringsbøtta, kommer det til å bli et problem med at vannet kan varmes opp fra elementet i destilleringen, får bare isolere innerbøtta, og la jorden kjøle ned vannet.

Tror egentlig dette vil fungere, skal ihvertfall prøve. Kommer med en rapport.
Sist endret av VLK; 4. september 2009 kl. 02:20.
Personlig tror det beste vil være å glemme vannet. Spiralbrenneren er vanligvis luftkjølt, og så lenge du regulerer effekten vil det være nok. Er cluet at du vil ha den gravd ned, så ville jeg lagd en vanlig spiral med ett 2Kw vannkokerelement med effektregulator + en masse isolering rundt dunken. Istedet for å søle med vann osv vil du da kunne regulere effekten på spiralen ved hjelp av regulatoren med 1dråpe i sekundet. Eneste jeg her ser at vann kan være godt til, er å for å kutte ned på kjølerspiralen. Da de fleste bøyer kobberøret rundt en halvannen litersflaske, pleier noen å ha en fryst flaske ved kjølespiralen. Du vil uansett ha 0 eksplosjonsfare.

Vet ikke hvordan du har tenkt til å feste, men de fleste som bruker en plastkanne pleier å plastsveise det inn i siden av kokekaret. For deretter å tette med silikon. (Ser ut som på tegninga di at du har tenkt til å slenge det nedi fra toppen. På den orginale spiral pdfen så står det at du skal gjøre dette, men dette gjelder hvis du bruker et gjæringkar, noe som ikke anbefales da lokkes fort gir etter for varmen +tyngden.

Ser at brygging.net er nede, men trenger kan anbefale bryggforum.nu om du trenger mer info ang brennerne.
Hei!
Har tenkt på ALLE innleggene dine i denne tråden, innrømmer at vann er for dumt, og at varmetapet også vil være for stort.

http://bildr.no/thumb/481217.jpeg <- Nytt apparat.

Hvor flaska / kjelen der spriten havner skal graves ned og sånt, ordner jeg.

Med denne tegningen kommer jeg til å klare omtrent 20 liter sats, noe som er bedre enn den forrige, med bare 10.

Ja, hva syns du?

Forresten;

http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=89344

Kan jeg bruke denne til avkjøling, eller vil den være giftig eller lignede?

Hører nemlig at man ikke skal bruke kobber, selv om jeg vet at vannet jeg drikker daglig, går gjennom koberrør..

kobberrør * (Får ikke mulighet til å redigere)
Sist endret av VLK; 4. september 2009 kl. 14:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Yo.
Har en annen tråd om et HB-apparat, dette her handler om noe annet:

Jeg og en kompis prøver å finne et så billig som mulig varmeelement, vi googlet "Vannkoker", og fikk opp mange resultat, og fant denne, som er dritbillig:

http://www.elkjop.no/product/hus-hje...tsui-vannkoker

Men da kom vi på at den koker opp til 100 grader celsius, noe som er for varmt for sats..

Noen som vet om det er mulig å regulere temperaturen på den, i så fall hvordan?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Til regulering av varmeelement er pulsbreddemodulering i ei eller anna form det enklaste - enten PWM med likespenning, eller bruk av TRIAC til å choppe AC-spenning. Kombinert med t.d. PT100-element og ein forsterker kan du styre temperaturen rimelig nøyaktig svært billig.
Hei! Takk for svar.
Jeg er dessverre ikke helt dreven på begrepene du har brukt her.

Kan du være snill, og forklare litt mer spesifikt hva jeg kan bruke? Gjerne link til NOE jeg kan bruke.

Beklager, men er helt n00b på sånne begrep

EDIT: Vent, skal google litt først.

Svar gjerne imens
Sist endret av VLK; 4. september 2009 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan kjøpe trinnløse varmeelementer på clas ohlson og biltema. kommer jo litt ann på hva slags apparat du skal bygge?

spiralapparat?
Trinnløse varmeelementer? Det tenkte jeg ikke på..
Stemmer, spiralapparat

Link til et varmeelement forresten?
Sist endret av VLK; 4. september 2009 kl. 14:12.
Leter etter link nå. Legg opp en konstruksjonslogg over apparatet ditt da. Morro å se
Har ikke laget et apparat enda, har kun hatt teoretisk diskusjon her på nFF.

gir deg link likevel

Ja, det er et veldig rart og dumt apparat, men jeg skal gjøre det sånn uansett :P
(Det er det siste apparatet i tråden der jeg skal bruke)

http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=138178
Den tegninga ser ikke riktig så ille ut, dog så må spiralen gå gjevnt oppover fra kokekaret. Grunnen til det at når satsen først fordamper å går inn i stigedelen av spiralisen så vil den være være på mellom 20-25%, deretter vil den gå oppover hvor det blir foretatt flere minidestillasjoner og hvor litt og litt av den vil renne tilbake i dunken til du står igjen med 90% sprit på toppen av spiralen. Denne vil deretter gå videre, kondensere og du vil få sterk sprit . Hvis spiralen da bare går nedover rundt dunken som på bildet så vil bare dette samle seg helt nederst i spiralen. Isåfall så bør du vel ha en mindre kokedunkt enn ytterbøtta, så stigespiralen kan stige gjevnt og uavbrutt oppover inni denne ytterbøtta, for deretter å gå over kanten og kondensere mens den går nedover i oppsamlingsbøtta di på utsiden.

Ang kobberør, så er kobber potensielt giftig ja. Men så lenge du skyller spiralen med en løsning av sitronsyre og vann for hver gang du bruker den så vil du få fjerna evt irr inni røret. Skulle det evt bli med noe, så vil du se at spriten blir blå/grønn hvis jeg ikke tar feil. Og som du sier, kobberør blir brukt til vann og avløp + at de har brukt det til å destillere feks whisky i flere århundre. Du kan selvfølgelig prøve å bruke andre løsninger som feks rustfritt stål, men dette vil være mye vanskligere å bøye +at du må finne ut av ting som varmetap og reflux.
Tusen takk
Nå har du svart på et spørsmål jeg ville stille etterpå, altså det med at spiralen går jevnt oppover på andre apparat o.l.

Lurer da på en ting til: hva hvis spiralen er (for) lang / høy? Vil alt da bare gå rett tilbake til dunken?

Men ja, prøver dette apparatet jeg, med en litt annerledes spiral
Etter den tegningen der hadde det fungert ja. det var jo veldig teoretisk, blir helt annerledes i praksis.
men ja, det funker fint det
Bra ingen som kan svare på spm i mitt forrige innlegg?
Sitat av VLK Vis innlegg
Bra ingen som kan svare på spm i mitt forrige innlegg?
Vis hele sitatet...
Om det var det med lengden på røret du mener, så ja, da vil det renne tilbake i dunken om det er for langt (avkjøles før det rekker å komme høyt nok til å renne ned i spritdunken din).
Sist endret av Grimdoc; 4. september 2009 kl. 22:32.
Hmm utrolig tungvint måte å brenne på men det kunne jo funke, det eneste problemet med å ha den nedgravd er at man ikke kan følge med under prosessen.

Så du burde kjøre apparatet et par ganger med vann før du graver det ned. Passe på at det er nok isolert, ikke er vannlås og sjekke at alt funker som det skal.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Synes du heller bør gjøre som en fyr rett borti her gjorde, han gravde seg en bunkers i hagen og la plen over, så kunne han brenne i fred. Når han ble huka måtte han peke ut bunkersen til onkel :P
Til deg som svarte på spm:
Nice, da vet jeg det.

Til deg med test med vann:
Ja, er tungvint, men er nok greit i forhold.

Til deg med bunkeren:
Han kunne bare nekta??

Btw, du bor i Heimdal? Flatåsen her
Sist endret av VLK; 4. september 2009 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Bare spør et kort spørsmål her jeg, for en del år siden prøvde meg å noen kompiser et brenneapperat som jeg ikke klarer å finne noen tegninger eller navn på. Det var to metal "bokser" som var sveiset sammen, opp derifra gikk det et rør fylt med klinkekuler og på toppen et rør som var et "rør i rør". Altså kondensen gikk gjennom et tynt rør og utenpå det var det et kjølerør.
Funka fjell og hadde vært gøy å prøvet å laget et sånt, da vi bare kjøpte det forrige(som er borte)
Yo. Kanskje det er en Kolonnebrenner?

Enda mer kolonne

Hei!
Jeg har en oppdatering:

Jeg har bestemt meg for å lage en "bunker" nede i jorda, 60 - 80 CM dyp, 1 kvadratmeter.
Jeg har også beregna at apparatet vil få plass i akkurat den størrelsen. Jeg plasserer noen treplanker på hjørnene og sånt, sånn at det skal mye til før alt raser sammen. Kanskje jeg isolerer det med plast rundt, for å holde evt. insekter unna. Lager også et lokk oppå, strømmen får jeg lett ordnet.

Apparatet kommer til å bli en spiralbrenner, med en litt annerledes design:
Jeg lager først en brenner av to bøtter i metall / plast, vet ikke enda, akkurat som på tegninga mi.
Spiralen skal gå opp av den som vanlig, men denne spiralen kommer til å bli større i omkrets, jeg tenkte at omkretsen skulle være like stor som bunnen av bøtta. Spiralen går dermed ned igjen, og der får jeg sprit. Vet ikke enda hvordan det blir, men håper at det ordner seg. Legger ut prosjektlogg og alt sånt.
Sist endret av VLK; 5. september 2009 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
kolonne brenner er helt riktig.. takk skal du ha.. Kan hende jeg får laga noe sånt i nær fremtid.. ikke nødvendigvis for å brenne, men fordi det er litt artig å lage..:P
Hei!
Jeg har en oppdatering ang. brenninga:

Jeg skal lage en bunker i skogen, strekke strømkabel under jorda fra huset.
Skal da lage en spiralbrenner i bunkeren, skal lage en kolbe av to stk. forsinkede bøtter, en spiral, en helt tradisjonell spiralbrenner.

Hva tror folk om sink og sprit?
Sitat av VLK Vis innlegg
Jeg skal lage en bunker i skogen, strekke strømkabel under jorda fra huset.
Vis hele sitatet...
Du sier i starten at du er redd for at svigermor skal få vite noe, men du skal grave ned en kabel inn i skogen?

Jeg er forresten skeptisk til "bunkeren" din. Beregn at folk/dyr kan gå over den uten at den faller sammen.
Kabelen ordner jeg veldig lett, den vil bli skjult Skogen er ikke SÅ langt unna i forhold.

Ingen går i skogen, kanskje noen dyr, men kommer nok til å passe på så den ikke faller sammen

Hva tror du om forsinkede bøtter og sprit? Vil sinken eller whatever være giftig?

Kommer forresten med rapport og alt etterpå, så du kan se hvordan jeg skjuler kabelen, og hvordan bunkeren blir.
Sist endret av VLK; 5. september 2009 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av VLK Vis innlegg
Hva tror du om forsinkede bøtter og sprit? Vil sinken eller whatever være giftig?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt/lest om personer som har tatt skikkelig skade av sink, men vet at fugler som gnager på buret sitt kan få sinkforgiftning, slik at de dør.

Sink tåles i doser på opptil 500 mg/dag i månedsvis uten at toksiske effekter er påvist, men allerede ved 50 mg/dag er det påvist redusert opptak av kopper og jern, fordi stoffene konkurrerer om samme opptaks og transportmekanismer. For å ha noe sikkerhetsmargin er derfor øvre inntaksnivå satt til 25 mg/dag.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at det er ufarlig.
Flott!
*Tenker høyt*
Da blir det forsinkede bøtter, som en kolbe.. Tappekran nederst på kolben for å tømme ut satsen (Forklaring litt lenger ned).. En spiral øverst på apparatet, som skal bli beregnet hårfint, kanskje lengden på røret til spiralen på veien OPP burde være 59 - 60 cm, da en kolonnebrenner har et rør som er 59 cm høyt, og 20 cm kjølerør... Kolben skal være GODT isolert, sånn at ingenting påvirker temperaturen inne.

Spiralen på vei ned spiller ikke spiralen noen rolle, men den burde bli kjølt fint, hvis ikke, så ordner jeg det uansett.

Skal kjøpe en dyppvarmer fra Clas Ohlson, på 300W (Som da også er for høyt), og en dimmer derfra, som jeg stikker i en stikkkontakt, den går til 180W, kanskje det er for lite, men det finner jeg ut, kan sikkert modifisere dimmeren også.

Når jeg har funnet ut hvor mye jeg må vri dimmeren, teiper jeg fast bryteren med vevteip, sånn at den ikke kan røres, og det alltid er på 78.4 (eller 78.5) grader hver gang jeg brenner (Forhåpentligvis, kolben er jo isolert også..).

Jeg lager tre kolber til sammen. 2x 16 liter kolbe, 1x 5 liter kolbe.

De to 16 liter kolbene skal brukes til satsgjæring og brenning, den 5 liters kolben skal jeg samle spriten i (Kolbe, for å unngå forurensing fra evt. jord som renner ned i "bunkeren" og lignede).

Jeg kjøper en kanne med 5 liter vann i. Jeg tømmer ut vannet.
Jeg nevnte en tappekran på brenneapparatet (Skal også ha det på satsdunken), forklaring:

Dette er for å unngå at det lukter i stor grad. Tappekranen på satsdunken skal ligge ca 3-5 cm OVER bunnen, dette for å unngå bunnslamet. Jeg kobler til en PVC-slange til tappekranen der, og tapper ut satsen til brenneapparatet. Etterpå er det bare å vaske satsdunken, det vil nok bli lite lukt som mulig på denne måten.

Etter fullført brenning, tapper jeg ut restsatsen fra tappekranen på HB-apparatet over til 5-liters kanna, lukker kanna godt, går inn i badet i huset, åpner avløpet til dusjen, starter dusjen og tømmer ut satskanna forsiktig (Kanskje jeg skal montere en tappekran også, sånn at mest mulig lukt forsvinner fort). Dette vil da gjøre det lett å skjule satsen.
Jeg tapper ut restsats til det blir tomt, så tar jeg hageslangen og skyller apparatet, finner nok en måte å rense apparatet ordentlig på også.

Voila, jeg HÅPER folk forsto dette her.. Kommer med prosjektlogg senere
Sitat av VLK Vis innlegg
Flott!
*Tenker høyt*
Da blir det forsinkede bøtter, som en kolbe.. Tappekran nederst på kolben for å tømme ut satsen (Forklaring litt lenger ned).. En spiral øverst på apparatet, som skal bli beregnet hårfint, kanskje lengden på røret til spiralen på veien OPP burde være 59 - 60 cm, da en kolonnebrenner har et rør som er 59 cm høyt, og 20 cm kjølerør... Kolben skal være GODT isolert, sånn at ingenting påvirker temperaturen inne.

Spiralen på vei ned spiller ikke spiralen noen rolle, men den burde bli kjølt fint, hvis ikke, så ordner jeg det uansett.

Skal kjøpe en dyppvarmer fra Clas Ohlson, på 300W (Som da også er for høyt), og en dimmer derfra, som jeg stikker i en stikkkontakt, den går til 180W, kanskje det er for lite, men det finner jeg ut, kan sikkert modifisere dimmeren også.

Når jeg har funnet ut hvor mye jeg må vri dimmeren, teiper jeg fast bryteren med vevteip, sånn at den ikke kan røres, og det alltid er på 78.4 (eller 78.5) grader hver gang jeg brenner (Forhåpentligvis, kolben er jo isolert også..).

Jeg lager tre kolber til sammen. 2x 16 liter kolbe, 1x 5 liter kolbe.

De to 16 liter kolbene skal brukes til satsgjæring og brenning, den 5 liters kolben skal jeg samle spriten i (Kolbe, for å unngå forurensing fra evt. jord som renner ned i "bunkeren" og lignede).

Jeg kjøper en kanne med 5 liter vann i. Jeg tømmer ut vannet.
Jeg nevnte en tappekran på brenneapparatet (Skal også ha det på satsdunken), forklaring:

Dette er for å unngå at det lukter i stor grad. Tappekranen på satsdunken skal ligge ca 3-5 cm OVER bunnen, dette for å unngå bunnslamet. Jeg kobler til en PVC-slange til tappekranen der, og tapper ut satsen til brenneapparatet. Etterpå er det bare å vaske satsdunken, det vil nok bli lite lukt som mulig på denne måten.

Etter fullført brenning, tapper jeg ut restsatsen fra tappekranen på HB-apparatet over til 5-liters kanna, lukker kanna godt, går inn i badet i huset, åpner avløpet til dusjen, starter dusjen og tømmer ut satskanna forsiktig (Kanskje jeg skal montere en tappekran også, sånn at mest mulig lukt forsvinner fort). Dette vil da gjøre det lett å skjule satsen.
Jeg tapper ut restsats til det blir tomt, så tar jeg hageslangen og skyller apparatet, finner nok en måte å rense apparatet ordentlig på også.

Voila, jeg HÅPER folk forsto dette her.. Kommer med prosjektlogg senere
Vis hele sitatet...
Kan jo si et par ting til. Ettersom du skal ha spiralen ute, tror jeg det lureste å bruke vil være ett varmeelement på 1-2 KW + en effektregulator som tåler dette. Skal du koke ute på feks denne tiden av året, tviler jeg på at 300w vil strekke til. Isåfall må du isolere meget bra. Ett støre varmeelement vil også korte ned oppvarmingstiden (som er 8-10 timer inne) betraktlig.

Kan også nevne at hvis du skal brenne fint, og ikke for kjapt så må du stille på dimmeren ganske ofte. Dette er da kokepunktet på satsen vil bli høyere jo mindre alkohol det er igjen. En 20% sats vil vel begynne å koke midt på 80-tallet, mens tailen begynner å komme ut på 96-98c.
Hei!
Når det gjelder effekten på dyppvarmeren, ordner jeg sikkert det på et vis. Jeg tenkte egentlig isolere dunken godt uansett, dersom alt ligger ute.

Har vurdert å bare prøve å overvåke hele prosessen, skal ikke heksekunst til.

Men takk for svar
Sist endret av VLK; 7. september 2009 kl. 08:56.
Har du vurdert plastbrenneren ?

Trenger lite overvåking. Alt foregår på lavere varme - mindre fusel (desto bedre sprit). Lett og ikke minst billig å skaffe seg.
http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf

Jeg hadde en slik når jeg var student, men byttet ut satsbøtten som på oppskriften var 10l og fant tak i ei slags bøtte i rf-stål som tok ca 18 liter sats.
Bestilte også en skikkelig kraftig akvarievarmer fra ei tysk akvariesjappe. Dette fungerte veldig bra, evig nok til å gi deg nok sprit.
På vinteren hadde jeg utstyret ute på verandaen, og overvåket tempen i satsbøtten med et vanlig inne/ute termometer. På vinteren fikk jeg ca 3.5liter sprit på 50-60% når jeg startet brenningen på mandag og avsluttet på fredag.
Takk, har vurdert det, men er neppe aktuelt i første omgang.
Sitat av VLK Vis innlegg
Hei!
Har tenkt på ALLE innleggene dine i denne tråden, innrømmer at vann er for dumt, og at varmetapet også vil være for stort.

http://bildr.no/thumb/481217.jpeg <- Nytt apparat.

Hvor flaska / kjelen der spriten havner skal graves ned og sånt, ordner jeg.

Med denne tegningen kommer jeg til å klare omtrent 20 liter sats, noe som er bedre enn den forrige, med bare 10.

Ja, hva syns du?

Forresten;

http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=89344

Kan jeg bruke denne til avkjøling, eller vil den være giftig eller lignede?

Hører nemlig at man ikke skal bruke kobber, selv om jeg vet at vannet jeg drikker daglig, går gjennom koberrør..

kobberrør * (Får ikke mulighet til å redigere)
Vis hele sitatet...
----------
Kobberrøret (forrkjøleren) kan du fylle med sand og varme det opp med en blåselampe slik at du kan tvinne det rundt en sylindrisk gjenstand uten at det blir flatt.
Stigerøret må avpasses etter antall vinninger.
Det blir ikke noe særlig ut av det med blaute kluter, for da vil du hele tiden få ujevn kjøling .
Tror neppe du får noen problemer med kopper da det neppe vil følge spritdampen (for tunge atomer), men på etterkjøleren bør du bruke rustfritt stål.
Hvis du da ikke legger inn en etterkjøler som en skål på toppen på toppen av stigerøret.
Isoler hele dritten med knust isopor, og kle den med aviser, ellers vil apparatet reagere om du så bare åpner døren bare på gløtt

Jeg mente at enten bruker du en kasse med knust isopor som du setter apparatet i, eller du bruker mange aviser.
kokeren må hel-isoleres, ellers blir den var på trekk

Stigerøret må også isoleres, med aviser
Sist endret av kahn; 7. september 2009 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flott. Lager dette HB-apparatet jeg da
Takk for svar.
Hei!
Plasserer denne i undergrunn, da dette har noe med HB å gjøre.

Jeg hadde tenkt å lage et apparat, som dere nFF brukere vet.

Har mye annet klart, men har et lite problem; Overvåkning av apparatet.

Sliter med det, fordi apparatet kommer til å bli vanskelig tilgjengelig når folk er hjemme i huset, så apparatet må klare seg selv.

Tenkte derfor på å legge inn termostat, som kutter / dimmer strømmen til varmeren på HB-apparatet, slik at tempen ligger på nøyaktig 78.4 grader.

Har ikke tenkt å bruke altfor mye på en termostat.

Noen som har tips til termostat jeg kan bruke?

Oi, takk crew som gjorde dette
Sist endret av VLK; 7. september 2009 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Termostat= nonono når det gjelder brenning. Det vil føre til støtkoking, noe som igjen gjør at du vil få et minimalt dårlig produkt. Dette er som sagt tidligere pga at kokepunktet på satsen forandrer seg hele tiden. Og pga en termostat bare vil slå av på varmelementet hele tiden.
Sitat av VLK Vis innlegg
Hei!
Plasserer denne i undergrunn, da dette har noe med HB å gjøre.

Har ikke tenkt å bruke altfor mye på en termostat.

Noen som har tips til termostat jeg kan bruke?

Oi, takk crew som gjorde dette
Vis hele sitatet...
---------

Kutt ut termostaten hvis du ikke har _for_ stor wattstyrke.
Hvis du brukertermostat så må du allikevel skru den høyere enn spritfordampningen, og da blir det egentlig et drawback.
Reguler fordampningen med kjølingen

Den beste måten og skjule et apparat på er og montere den inn i et klesskap.
Bor deg gjennom vegger, monter en kjølerslange, og la returvannet gå inn i kneet på avløpet på kjøkkenet.
Man kan ha lufting rett ut gjennom veggen.
Selv hadde jeg en 70 l koker i klesskapet, og kun en tynn slange ut av det som spriten rant ut av.
Alt var luktfritt, enda jeg også hadde 120 l sats i et annet klesskap

Er desverre ikke kjent med opplegget her inne, så det kan komme litt klæddevis, disse innleggene.
Sist endret av kahn; 7. september 2009 kl. 14:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei igjen! Har nå funnet en annen metode;
Strømkabelen fra huset og inn dit skal KUN forsyne elementet med strøm. Da plasserer jeg dimmeren i huset. Tenkte å montere termometer, og forlenge kabelen fra måleenheten til måleapparatet. Da får jeg måleapparatet i huset Jeg passer på sånn at det ikke blir for mye resistans.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du vil forlenge kabelen til et digitalt termometer må du i mange tilfeller rekalibrere det. Det er enten snakk om PTC/NTC, og da vil resistansen spille deg et puss, eller så er det snakk om thermocouple, og da vil forskjellig ledningsmateriale spille deg et puss.
Tenkte meg det
Det ordner seg sikkert for min del. Dette er "kun et forsøk". Kommer med rapport som sagt, kommer til å nevne alle som har bidratt, spesielt slashdot, som har fortalt at termometeren kan vise feil. (Les innlegg #41).


(Til info, jeg har testet litt "månshain" fra en i Trondheim.. den fungerer for bra for meg akkurat nå.. Så er litt "rar" her. Admins kan fjerne dette om det er for idiotisk å poste)
Sitat av VLK Vis innlegg
Hei igjen! Har nå funnet en annen metode;
Strømkabelen fra huset og inn dit skal KUN forsyne elementet med strøm. Da plasserer jeg dimmeren i huset. Tenkte å montere termometer, og forlenge kabelen fra måleenheten til måleapparatet. Da får jeg måleapparatet i huset Jeg passer på sånn at det ikke blir for mye resistans.
Vis hele sitatet...
Det høres bedre ut. Som slashdot sier, så det vel litt kalibrering til.

Husk forresten på å montere termomeret på toppen av spiralen, da det akkurat er over den siste kneika det skal være 78,6 så 95% av vannet renner tilbake i dunken og det nesten kun er etanol som blir med over til kjølerøret.
Hei
(BARE til opplysning: HB innabords).

Ja, skal måle selveste begynnelsen av spiralen (Om det er det du mener?), slik at jeg vet hvor mye dampen er på, det er vel det jeg skal?

Lurer egentlig litt på hvordan jeg skal klare å kalibrere? Sånn at jeg måler den ekte tempen ved apparatet, og sammenligner med det den digitale sier? Eller? slashdot?

Men ellers, takk for alle svar, legalize_it.
Kommer til å gjøre det slik at jeg kan dimme og sjekke temp fra huset
Sitat av VLK Vis innlegg
Hei
(BARE til opplysning: HB innabords).

Ja, skal måle selveste begynnelsen av spiralen (Om det er det du mener?), slik at jeg vet hvor mye dampen er på, det er vel det jeg skal?

Lurer egentlig litt på hvordan jeg skal klare å kalibrere? Sånn at jeg måler den ekte tempen ved apparatet, og sammenligner med det den digitale sier? Eller? slashdot?

Men ellers, takk for alle svar, legalize_it.
Kommer til å gjøre det slik at jeg kan dimme og sjekke temp fra huset
Vis hele sitatet...
Du må dimme på toppen av spiralen. La oss sjekke om jeg kan tegne nå ;p


|-Er her du må dimme---|
| |
| |
Her (nederst) vil satsen holde en temp fra 85-98c. Den vil altså forandre seg etter hvor mye etanol du har kokt ut. Er kun på toppen av spiralen den vil holde en konstant temp på ca 78,6c. Husk også på at etanoldamp synker, så om det skulle være noe lekkasje vil "bunkeren" din fylle seg opp fra bunn og opp.
hvor mange grader er en motorvarmer på? Har noen liggende, men har ikke testet!
Sist endret av Xzip; 8. september 2009 kl. 08:14.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du må dimme på toppen av spiralen. La oss sjekke om jeg kan tegne nå ;p


|-Er her du må dimme---|
| |
| |
Her (nederst) vil satsen holde en temp fra 85-98c. Den vil altså forandre seg etter hvor mye etanol du har kokt ut. Er kun på toppen av spiralen den vil holde en konstant temp på ca 78,6c. Husk også på at etanoldamp synker, så om det skulle være noe lekkasje vil "bunkeren" din fylle seg opp fra bunn og opp.
Vis hele sitatet...
Jeg må altså kalibrere temperaturen etter hvor varmt det er på toppen av spiralen der alkoholdampen gjøres om til væske? Regner med at jeg ikke skal gjøre det der alkoholvæsken kommer ut.