Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 673
Hei!

Jeg har fått lisens på Windows 7 Professional via MSDN og skal til å innstallere. Har Windows Vista Business innstallert fra før, så jeg er litt i tvil om jeg skal kjøre en upgrade eller en clean installasjon.

Har fått litt forskjellige svar fra andre jeg har snakket med, noen mener upgrade burde gå helt fint, mens andre mener en clean installasjon er det som må til.

Hva tror dere?

Jeg har tenkt å kjøre dette på en laptop med Intel Core 2 Duo-prosessor, 4GB minne og et Radeon HD4650 med 512MB minne. Anbefales det da at man kjører x64, eller vil x86 gå fint? Såvidt jeg har forstått det er vel dette med "maks antall" ram satt i OSet, så Windows 7 x86 burde vel strengt tatt være satt med høyere verdier enn Vista x86, men det er greit å være på den sikre siden.
Maks satt RAM er delvis OS-avhengig, men det er satt der av en grunn. Du vil ikke få utnyttet mer RAM med x86 i Win7, enn i Vista. Stort sett pleier jeg å ha x86 på laptoper uansett, men det litt opp til hver enkelt.
Jeg ville nok uten tvil ha tatt backup av det du måtte trenge, og kjørt en clean install. Av den enkle grunn at da er du sikker på at det er rent og ryddig.. Dessuten er det ikke store heftet å kopiere over filer du vil ta vare på til en ekstern HDD(noe du uansett burde ha gjort, i tilfelle disken din skulle gå til.....)

Og foresten, jeg tror ikke det er noe særlig forskjell på tiden det tar, enten du kjører clean eller upgrade.
Sist endret av LoOzR; 3. september 2009 kl. 09:38.
om du har x64 tilgjengelig så vil jeg anbefale det.

en clean installasjon er alltid best.