Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5292
VitaePro
Hjemmeside: http://www.vitaelab.no/index.php?page=vitaepro
De reklamerer opp i mente for dette kosttilskuddet på TV, og mange skal ha fått positiv effekt av å ha tatt det. Har også i forbifarten hørt av personer jeg kjemmer som har fått positiv effekt. Men legene er selvsagt ganske uenig om det faktisk er bra eller dårlig, men hva er egentlig legene enig om? Alt kan jo plutselig bli farlig... er grønnsaker sundt? noen forskerer ville sikkert sagt du får kreft av det og.

Har googlet og lest litt rundt om produktet, og de var blant annet i vinden for ikke så lenge siden for villedende reklameføring, og dårlig dokumentasjon av virkningene.

Leste også en interessant artikkel på forskning.no om VitaePro (den var sykt lang, så skummet gjennom slutten av den)

Sitat av forskning.no
Den ene mener det er mye som taler for at antioksidantene i VitaePro har en helsebringende effekt.

Den andre mener det ikke er gjort nok – og god nok – forskning på stoffene, og at vi derfor heller ikke kan vite om slike tilskudd virker, eller om de er trygge.

Den tredje mener at det faktisk er en mulighet for at du får dårligere treningsresultater av tilskudd med antioksidanter.
Vis hele sitatet...
Konklusjon: forskerne/ekspertene er ganske så uenig


Hvorfor jeg vil ta VitaePro?
Kort sagt; har hatt mye problemer med hodepine. Ifølge legen og fysioterapauten min skyltes dette anspente muskler, spesielt i nakken, som plantet seg opp i hodet. Han ba meg begynne å trene, noe jeg har gjort regelmessig i et par måneder nå.

Det har bedret seg en god del, men fremdeles irriterende å ofte gå rundt å være anspent i hodet og ha hodepine. Derfor har jeg tenkt å prøve VitePro som i følge dem selv, og X antall kjendiser på TV mener antioksidant-kapslene deres gir følgende effekt;

Sitat av vitaepro.no
• Godt for muskler og ledd
• Styrker immunforsvaret
• Få mer ut av treningen!
Vis hele sitatet...
Hva mener dere? Er det noen her som har testet produktet? Regner med det er en del her inne som har meninger om dette produktet.
Jeg skjønner ikke helt hva denne trenden går ut på. Det virker som om det er om å gjøre å få i seg så mye antioksidanter som mulig. De siste årene har det vært ekstremt mye fokus rundt akkurat dette, og jeg skjønner ikke helt poenget. Som alt her i verden er det farlig med for mye av noe, og jeg skjønner ikke at det er vits å dytte i seg tabeletter som inneholder det man får i seg i et normalt kosthold.

Det eneste jeg ser for meg er at alle stoffene som skal motvirke oksidering av ting og tang i kroppen, gjør at noe som egentlig skal oksidere ikke gjør det. Dette er selvsagt tatt ut i fra det blå, men det er noe jeg har tenkt på angående dette.

Og en ting til: VitaePro-reklamene på TV har til stor grad forverret mitt syn på den stavangerske dialekten. Jeg pleide å like den, nå misliker jeg den.


Er det rart det sies at nordmenn har verdens dyreste urin?
Sist endret av Bartulf; 4. juli 2009 kl. 23:48.
Slaktet ikke FBI (nrk) VitaePro da? Det likte de visst ikke helt
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6469026
Det er like tull som alle andre kosttilskudd og legemidler på tv som blant annet Zon.
Noe legemiddel ville jeg ikke kalt det. Det er et kosttilskudd, et helsekost produkt.
Sist endret av Tortia; 5. juli 2009 kl. 02:13.
Sitat av Tortia Vis innlegg
Noe legemiddel ville jeg ikke kalt det. Det er et helsekost produkt.
Vis hele sitatet...
Det som er spesielt med helsekostprodukter er at det IKKE kan dokumenteres noen effekt. Når et helsekostprodukt kan dokumentere effekten som de hevder at den skal ha blir den et legemiddel. Det er ikke lovt å reklamere for legemidler. Merk dere det. Noen år tilbake av det et helsekostprodukt som det ble dokumentert effekten av, ie det de reklamerte for VAR den faktiske effekten. De måtte trekke reklamekampanjer og det var kun apotek som kunne selge produktet.

Produsenten tapte millioner. Det siste de ønsker er at noen skal kunne bevise at det faktisk har en effekt.
Les også:

Sånn blir vi lurt av kosttilskudd: http://www.tv2underholdning.no/hjelp...cle2559660.ece
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det som er spesielt med helsekostprodukter er at det IKKE kan dokumenteres noen effekt. Når et helsekostprodukt kan dokumentere effekten som de hevder at den skal ha blir den et legemiddel. Det er ikke lovt å reklamere for legemidler. Merk dere det. Noen år tilbake av det et helsekostprodukt som det ble dokumentert effekten av, ie det de reklamerte for VAR den faktiske effekten. De måtte trekke reklamekampanjer og det var kun apotek som kunne selge produktet.

Produsenten tapte millioner. Det siste de ønsker er at noen skal kunne bevise at det faktisk har en effekt.
Vis hele sitatet...
Hvis du googler Dokumentert effekt vil du se at mange produsenter påstår at deres produkt har nettopp det. Jeg ser også ofte reklamer for helsekost med "dokumentert effekt". Dette må da bety at bevisbyrden for å kunne reklamere for dokumentert effekt, er en annen enn den Helsetilsynet/Legemiddeltilsynet (eller hvem det nå er som bestemmer hva som skal klassifiseres som hva) legger til grunn for klassifisering?
Sist endret av xtapolapocetl; 5. juli 2009 kl. 02:50.
Den dokumenterte effekten har selvfølgelig sammenheng med hva det er de dokumenterer. Hvis dokumentasjonen viser at produktet har effekt mot spesifikke lidelser eller sykdommer så er det et legemiddel, og behandles deretter:

Stoffer, urter eller preparater klassifiseres som legemidler hvis de har en egenskap som gjør at de faktisk forebygger, leger eller lindrer sykdom, sykdomssymptomer eller smerter eller påvirker fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr.
Vis hele sitatet...
hentet herfra

Men som du påpeker, produsenten hevder at det er dokumentert effekt, men man skal slite lenge med å få tak i den dokumentasjonen samt faktisk kunne bevise hvor ekte den er.
Sist endret av meitemark; 5. juli 2009 kl. 03:16.
Rød ris senker kolesterolet påsto produsenten, det er nå forbudt fordi det faktisk funker. VG artikkel. Jeg synes dette er et godt eksempel på hvor legemiddelindustrien vinner stort.(les: Profitt) Selv om man skal være forsiktig med å godkjenne helsekost og legemidler i øst og vest er det et paradoks at man tillater noe for salg med den forskning som foreligger, for så å snu helt om når det kommer ny info om stoffet. Hvis forskningen var for dårlig i utgangspunktet, hvorfor ble det da tillat? Dette stinker lobbyisme lang vei.
Eh, VitaePro? Hva i faen skal du med slik humbug-helsekostdrit? Spis deg en appelsin eller to om dagen i stedet, det er nok mye sunnere og bedre for kroppen din. Har slitt med kronisk migrene hele livet, har prøvd 99% av kommersielle medisiner som finnes på markedet mot dette uten hell, inkludert haugevis av slike helsekostprodukter som mine foreldre har prakket på meg, inkludert nevnte VitaePro. De såkalte "virkningene" folk opplever fra slike produkter er et pur fabrikat av den velkjente placebo-effekten, og bakmennene tjener seg søkkrike på folks naivitet. Forresten, du trener sa du? Visste du at VitaePro (som inneholder mye superantioksidanter) faktisk hemmer treningseffekten?
Antioksidanttilskudd kan hemme effekten av trening, slik at kroppen ikke kommer i bedre form til tross for treningsøktene. Det viser ny norsk forskning.
Vis hele sitatet...
Det er også kjent at de som står bak VitaePro effektivt går inn for å stoppe all negativ omtale. Litt søking etter "vitaepro erfaringer" gir deg en hel del annet å knaske på, om du enda ikke er overbevist.

Konklusjon: forskerne/ekspertene er ganske så uenig
Vis hele sitatet...
Ja, antioksidanter kan nok ha "helsebringene" effekt til en viss grad, men konklusjonen - slik jeg ser den, er i alle fall rimelig klar: hold deg langt unna!
Begynn å følg "fem-om-dagen"-regelen i stedet, både billigere, mye sunnere og garantert mer effektivt. Antioksidanter får du da i deg på denne måten. Appelsin inneholder mye av disse, derfor tidligere nevnt i tråden... (men pass på, hos noen individer kan citrus-stoffer utløse eller forsterke migrene!). Å spise til faste tider gjennom dagen hjelper også utrolig bra mot hodepine og migrene.

(Skriver migrene her, iom. at jeg er relativt sikker på at du har en form for kronisk migrene om du har slitt med dette lenge. Er veldig vanlig å ha en slik "periode" under oppveksten)

Folk er i alle fall enig når det gjelder litt alternativ medisin.

http://www.cannabisculture.ca/v2/files/images/3285-migraine.jpg
Sist endret av Exmagician; 5. juli 2009 kl. 07:12.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
I følge forbrukerinspektørene finnes det dokumenterte virkninger av alle virkestoffene i vitaepro, men ikke det ferdige produktet med den kombinasjonen av stoffene.
Når vi snakker om antioksidanter..

Kanel er faktisk en god kilde til antioksidanter og i tillegg hemmer det produksjonen av insulin.
Inntak av en viss mengde kanel over en periode skal i følge forskere føre til redusert fettprosent pga. at man har mindre av det anabole hormonet insulin i kroppen.
Trådstarter
Sitat av loathsome Vis innlegg
Eh, VitaePro? Hva i faen skal du med slik humbug-helsekostdrit? Spis deg en appelsin eller to om dagen i stedet, det er nok mye sunnere og bedre for kroppen din. Har slitt med kronisk migrene hele livet, har prøvd 99% av kommersielle medisiner som finnes på markedet mot dette uten hell, inkludert haugevis av slike helsekostprodukter som mine foreldre har prakket på meg, inkludert nevnte VitaePro. De såkalte "virkningene" folk opplever fra slike produkter er et pur fabrikat av den velkjente placebo-effekten, og bakmennene tjener seg søkkrike på folks naivitet. Forresten, du trener sa du? Visste du at VitaePro (som inneholder mye superantioksidanter) faktisk hemmer treningseffekten?
Vis hele sitatet...
Ja, VitaePro. Folk her inne er jo selvsagt skeptisk til slike kosttilskudd, og jeg er forsåvidt det også. Man skal jo selvfølgelig være skeptisk til slike ting, og ikke ta alt for god fisk fordi de reklamerer varmt om det på TV, men jeg tenker at det kunne være verdt et forsøk, selv om ikke virkningen av stoffene sammen har dokumentert effekt.

For det andre tror jeg ikke det er migrene jeg sliter med, hvertfall en svak versjon av det. Migrene kan vel komme i flere "nivåer" vil jeg tro. Har skjeldent veldig vondt i hodet, men har litt vondt i hodet veldig ofte. Skrev om dette i første posten min, legen kalte det spenningshodepine, som kommer fra stess og anstrengthet i muskler og ledd.

Sitat av forskning.no
Antioksidanttilskudd kan hemme effekten av trening, slik at kroppen ikke kommer i bedre form til tross for treningsøktene.
Vis hele sitatet...
For det første kan det ha en liten hemmende effekt på treningen. Jeg trener ikke for å bli noe idrettstalent, trener hovedsaklig fordi fysioterapauten anbefalte meg det for å løse opp musklene, og dermed dempe anspentheten og hodepinen. Men selvfølgelig, andre effekter av treningen er jo ikke å forrakte.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Kanel er faktisk en god kilde til antioksidanter og i tillegg hemmer det produksjonen av insulin.
Inntak av en viss mengde kanel over en periode skal i følge forskere føre til redusert fettprosent pga. at man har mindre av det anabole hormonet insulin i kroppen.
Vis hele sitatet...
Dessuten senker det blodsukkeret.
Etter det jeg leste om vitaepro virka det som om de hadde tatt ting som hadde dokumentert effekt innad i kroppen (f.eks. i en eller annen celle-celle-interaksjon) og så stappa det i en pille og regnet med at det virka på samme måten, noe som i følge fagfolk er mildt sagt optimistisk. At de tyr til såpass aggressiv markedsføring bør jo også være en varsellampe.
Litt småfakta (bl.a. det som har blitt sagt på FBI og skrevet i aviser):

- VitaePro i seg selv har ingen dokumentert effekt.
- Antioksidantene i VitaePro derimot, har dokumentert effekt - men det skal visstnok være store begrensninger i effekten hvis disse blir tørket og presset samme i en pille. Men det er denne effekten VitaePro skjuler seg bak.

Handler man i frukt-/grønnsaksdisken 2 ganger i uka, og spiser vanlig norsk mat med grønnsaker til middagen og tomater på brødskiva, får man i seg nok antioksidanter.

Hvis man tror man trenger mer, har ICA frosne bær i frysediskene sine for rundt 30.- pakka. Blåbær, bringebær, jordbær osv. Lag smoothie et par ganger i uka med appelsinjuice, bananer og frosne bær. Billigere, smaker bedre og MYE mer effektivt enn en hel pakke VitaePro...

Sitat av Toak Vis innlegg
Skrev om dette i første posten min, legen kalte det spenningshodepine, som kommer fra stess og anstrengthet i muskler og ledd.
Vis hele sitatet...
Jeg vet, jeg leste første post. Akkurat det samme jeg fikk beskjed om, før jeg ble videresendt til fysioterapeut. Jeg hadde vist anspente muskler, eventuelle "knuter" i ryggen osv.

Har skjeldent veldig vondt i hodet, men har litt vondt i hodet veldig ofte.
Vis hele sitatet...
Mao., det aller vanligste syndromet for å påvise migrene. Migrene kommer i mange former og fasonger, og i og med at hodepinen din er kronisk gikk jeg utifra dette, noe du absolutt ikke skal se bort i fra. Jeg hadde også sjelden veldig vondt i hodet , men litt vondt veldig ofte til jeg var ca. 13-14; da begynte jeg å få migreneanfall i tillegg. Les litt om symptoner o.l., og dersom du kjenner deg igjen kan du si i fra til legen din neste gang at du tror du har en slags form for migrene.
Sist endret av Exmagician; 5. juli 2009 kl. 17:26.
Jeg synes de overdimensjonerer virkningen av disse antioksidantene, greit at de kan være sunne for deg, men om man virkelig trenger alt dette er noe man også kan lure på. Er helt sikker på at man kan klare seg helt fint uten bare man har et normalt kosthold.
Hvis VitaePro faktisk gjør så at mennesker føler seg bedre/fungerer bedre må det faktisk kunne sies å være bra. Forutsett at det ikke er noen skader som oppstår på lang sikt selvsagt.

Om det faktisk er noen medisinske årsaker som gjør at folkene føler seg bedre av tviler jeg på, jeg tror VitaePro er rimelig mye bullshit, i pilleform altså.