Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 35039
Hei nFF

Jeg lurte på om det er noen av dere som har noen tips på hvordan man lærer seg å spille munnspill? Jeg er ute etter den enkleste måten.

Kjøpte en sånn "lær deg å spille bok", men jeg fant fort ut at den funka ganske dårlig, så den befinner seg nå i søppla. Husker desverre ikke hva den het, men det var en amerikaner med fet snurrebart som hadde lagd den (burde muligens skjønt at den ville være dårlig bare ved).

Takk på forhånd, til de av dere som kommer med vettu tips
Hvis du har en inspirasjonskilde, som en Far, Nabo eller Bestefar som spiller Munnspill, gå til han, får han til å spille en "Enkel" tune. Så sitter dere å prøver sammen, men denne muligheten er det få som har.

Har du en Melodi, eller for eksempel en enkel blues gang du har lyst til å spille så lytt på denne, syng med melodien, prøv å syng melodien alene, slik at du har den "på øret" og da er det bare å sette i gang å prøve på munnspillet.

Munnspill er et instrument som ikke har store krav til teknikk, du blir som oftest ikke feillært på noen måte. De fleste som spiller munnspill er selvlært.

På youtube.com finner du helt sikkert noen nybegynner videoer. (Noe jeg ikke anbefaler, mange av de har ikke mer peiling en at de klarer å lage noen toner, uten at de vet hvordan.)

Lykke til.
Sist endret av DerComment; 11. juni 2009 kl. 04:25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei. Jeg driver også å lærer meg å spille munnspill nå. Har holdt på noen måneder allerede.

Det første du burde lære deg før du begynner å gjøre forsøk på å spille sanger er å blåse single noter. Det vil si at du bare blåser igjennom et av de 10 hullene på munnspillet om gangen, slik at lyden blir "ren". Det er dette jeg hadde størst problem med, faktisk så stort problem at jeg la fra meg munnspillet, og lot det ligge et år før jeg tok det frem igjen. Når jeg for noen måneder siden bestemte meg for å begynne igjen, så gjorde jeg som deg å kastet "lær å spill munnspill" boken, og heller søkte rundt på Youtube og Google etter tips. Det er det beste du kan gjøre, utrolig mye hjelp å få der.

For å blåse single noter må du gjøre noe som heter Pucker eller Tounge-Blocking. For meg var Tounge-Blocking et helvete, og grunnen til at jeg ga det opp første gangen. Pucker (Lip Pursing) var mye enklere å få til. Jeg sier ikke noe mer om disse teknikkene nå, men gir deg heller linker til sider som kan forklare det bedre enn meg(Du kan også selv søke på ordene). Om det skulle være noe mer du lurer på så bare send meg en PM. Husk at jeg selv bare er i startfasen, så det er begrenset hva jeg kan hjelpe deg med, men vi kan jo utveksle erfaringer og lære av hverandre.

Munnspill forum
Tabulator arkiv og forum

Dan Gage (Youtube leksjoner)
Adam Gussow (Youtube leksjoner)
JP Allan (Youtube leksjoner)
Jason Ricci (Youtube leksjoner)
Puckermetoden (Leksjonsvideo)
Puckermetoden (Forklaring)
Puckermetoden (Annen forklaring)


Som DerComment allerede har nevnt, så er nok den beste måten å lære seg å spille på å lytte og kopiere. Hør på en sang, og prøv å spill den. Dette tar tid, men det er verdt det. Selv har jeg spilt fra tabulatorer, men setter av litt tid nesten hverdag til å "prøve meg frem" på egenhånd, selv om det ikke låter særlig fint i starten, så er det like greit å gjøre det først som sist. Likevel anbefaler jeg deg å sjekke ut linkene jeg ga deg, du kan plukke opp mange fine tips, og de er langt i fra noen amatører på munnspill, som DerComment hentyder. Utrolig dyktige folk dette!

Lykke til.
Sist endret av gulunderstrek; 21. juni 2009 kl. 18:32.
Har et munnspill på størrelse med halve lengden på tommelen min med bare fire noter/hull. Fikk litt lyst til å finne det fram nå, men etter det gulunderstrek sa, så tror jeg jeg bare gir opp. Ikke faen om jeg får til pucke eller blokkere et såvidt 2cm langt munnspill med tunga. Hehe... pøkke