Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 10306
En del poster her på nFF har så mange og graverende feil at det er vanskelig å forstå hva som blir sagt. Dette kan enten komme av latskap, eller manglende norskkunskaper. Latskap kan ikke jeg gjøre noe med, men jeg kan alltids gi noen tips om hvordan norsk skal skrives...

For det første: Dette er et forum, og ingen forventer perfekt rettskriving. Om noen ord blir feilstavet, gjør ikke dette så mye. Det viktigste er at teksten kommuniserer (et uttrykk vi bruker i norsklærerbransjen). Det en kan gjøre for å få en tekst som kommuniserer, er å bruke korrekt tegnsetting. Derfor vil jeg begynne med å kort gå gjennom kommareglene:

Komma etter leddsetning som står først i helsetning:
Da Nichotin hadde satt hasjsprøyta, lurte han på om hodet skulle eksplodere.
Et lystmord om dagen er godt for magen, i følge IvIoyner

Kommer leddsetning sist, setter vi ikke komma:
Nichotin lurte på om hodet skulle eksplodere da han hadde satt hasjsprøyta.
I følge Ivioyner er et lystmord om dagen godt for magen.

Komma mellom setninger som er bundet sammen med "men, eller, og, for"
Mentalmelt liker DMT-alver, men Speq ser helst at han får ha trippen sin i fred.
Voldern ville sprenge en rørbombe, for mammaen hans hadde ikke gitt han mat denne morgenen.
Meitemark lurte på om han skulle flame scriptkiddien, eller om han skulle vente til Slashdot tok på seg jobben.
Nso er sterk som en okse, og dessuten viril som en hare.

Komma etter innskutt leddsetning:
Et spørsmål jeg daglig stiller meg, er hvorfor jeg bruker tiden min på nFF.
Det Møllah ønsket å oppnå, var intet mindre en verdensfred og harmoni.

Når en innskutt leddsetning er unødvendig for meningen i setningen, må det stå komma både før og etter.
Kontrax nye side, som er overraskende pen, bygger heldigvis ikke på hans gamle designideer.

Det skal stå komma mellom leddene i en oppregning:
Jonta planlegger treff i Bergen, Trondheim, Oslo, Kautokeino, Svolvær, Nord-Odal, Lindesnes, Hammerfest og Masi.

Dersom du ikke mestrer disse reglene, er det best å skrive korte setninger. Dermed unngår du potensielle feil. Lærer du deg kommareglene, har du kommet langt på vei. Likevel er det noen andre feiltyper som også bør lukes ut.

Og eller å?
Å brukes utelukkende som infintivsmerke: Ranvik liker å hacke routere.
Dersom du lister opp flere infintiver etter hverandre, binder du sammen med og.
Ranvik liker å hacke og snakke samtidig.
Det finnes flere regler her, men for å ikke gjøre ting mer komplisert, tar jeg ikke disse med her. Med andre ord, kommer det ikke en infinitv etter å, bruker vi og. Merk at det kan stå et adverb mellom å og selve verbet.

Særskriving/orddelingsfeil
I motsetning til engelsk, kan vi på norsk lage nye ord ved å slå sammen to, eller flere, ord. Tenk deg at om ordet peker på en bestemt ting, eller fenomen, skal det skrives som et ord:
Sprøytenarkoman, ikke sprøyte narkoman.
Datamaskin, ikke data maskin.
Søppelnerd, ikke søppel nerd.
Finansakrobat, ikke finans akrobat.

Da/når
Da: Den gangen da... Vi bruker altså da om fortid:
Da iblis dro til Syden, tok nso over nFF
Da snegler oppdaget Norsk Undergrunn, var han bare en liten søppelnerd.

Når – hver gang når. Vi bruker altså når om noe som skjer, kommer til å skje, eller kan skje mange ganger: Vi bruker også når om framtid.
Når Tias taler, står tiden stille.
Når 2012 kommer, skal jeg grave meg ned i en bunker.
Når jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.

Hva/hvilken
Hva er et spørreord som står foran verb.
Hva er det som skjer med språket på nFF
Hva skal jeg gjøre?
Hva bruker du tiden din på?

Hvilken er et spørreord som står foran substantiv. Er det snakk om flertal, bruker vi hvilke.
Hvilken film er best?
Hvilken datamaskin skal jeg velge?
Hvilke språk kan du?
Føler denne gikk til meg!
Får lese den hundre ganger så kanskje jeg lærer.
Heheheh.
Når jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt. <--- Njaaaaa
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Slenger med avsnittet om språk fra reglene. Merk forøvrig at jeg ikke har noe som helst med håndteringen av disse reglene...

Språk
13: SMS-språk og dialekt er ikke tillatt.
For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Ved å ikke bruke dialekt og/eller SMS-språk på forumet unngår du også å fremstå som en komplett idiot. Alle står selvfølgelig fritt til å skrive enten bokmål eller nynorsk. Kombinasjoner av dem vil regnes som dialekt.
Eksempel

dårlig:
"Dialekt å SMS-språk e isje lov - så eg må skrive bokmål elle nynårsk!"
dårlig:
"Dialkt & SMS-sprk ik lov så jg må skrve bkmål el nynrsk!"
ok:
"Dialekt og SMS-språk er ikke lov - så jeg må skrive bokmål eller nynorsk!"



14: Hold det grammatiske nivået på et høyt/leselig nivå.
Bruk komma og punktum der dem hører hjemme. Vi forstår at det er mange mennesker som har dysleksi, men det er ikke det samme som frikort i fra å prøve å skrive riktig. Det er ingen som forventer et fantastisk nivå på skrivingen, men store forbokstaver, avsnitt og tegnsetting er et minimum alle bør klare. Hvis du har problemer med staving, kan de fleste nettlesere utstyres med stavekontroll.
Eksempel

dårlig:
"Punktsetting er viktig setninger kan være vanskelige å lese uten det jeg har både komma punktum og linjeskift på tastaturet"
ok:
"Punktsetting er viktig. Setninger kan være vanskelige å lese uten det. Jeg har både komma, punktum og linjeskift på tastaturet."



15: Bruk presise emnefelt.
Bruk beskrivende emnefelt som ikke inneholder overflødig tekst. Da kan alle forstå hva emnet omhandler.
Eksempel

dårlig:
"Hjelp!"
dårlig:
"Cisco 676 hjelp!"
ok:
"Hvordan konfigurere Cisco 676?"



16: Ikke overdriv tegnsetting som spørsmålstegn, utropstegn, komma, osv.
Eksempel

dårlig:
".:. Hvordan konfigurere Cisco 676 .:. :"
dårlig:
"Hvordan konfigurere Cisco 676???????????"
ok:
"Hvordan konfigurere Cisco 676?"



17: Begrens bruken av store bokstaver.
Det finnes ingen gode grunner til å noensinne bruke Caps Lock.
Eksempel

dårlig:
"HVORDAN RESTARTER MAN CISCO 676?"
dårlig:
"Hvordan Restarter Man Cisco 676?"
ok:
"Hvordan restarter man Cisco 676?"
Når jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.

^--Uhm:P?
Flott initiativ snegler. Håper folk tar seg tid til å lese gjennom dette.
Burde vel kanskje ikke være nødvendig da mye av dette er på barneskolenivå.
Jeg syntes nesten det er verre å lese tekster uten stor bokstav etter det er satt punktum. Eller overdrevent bruk av komma. Det er bedre å sette flere punktum!
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Geiten Vis innlegg
Når jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.

^--Uhm:P?
Vis hele sitatet...
Ordet pleide sier at dette var noe som skjedde mange gangre. Altså når.
Sitat av snegler Vis innlegg
Ordet pleide sier at dette var noe som skjedde mange gangre. Altså når.
Vis hele sitatet...
Sorry, kunne ikke dy meg!
Ordet pleide sier at dette var noe som skjedde mange ganger. Altså når.
Sist endret av Clr; 2. juni 2009 kl. 14:37.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Genialt initiativ. På tide noen sa ifra, kudos til deg, snegler.
(Man kan da ikke ha irritasjons momenter som dette i nett fora. )
Takk! Håper mange leser denne tråden og kan forbedre sine språkkunnskaper.
Flott tråd selv om dette kanskje er barneskolenivå, som Clr sa, så er det nok greit med denne tråden fordet
Flott tiltak, men jeg mistenker at de som virkelig trenger å lære det tenker "KP!!!" for så å lukke topicen uten å lese gjennom noe som helst. Uansett, kudos!
Sist endret av Bjofyl; 2. juni 2009 kl. 15:42.
Jeg kjenner læreren i meg liker dette!
En ide til de som sliter med skriving er å skive posten i word først. Da har man retteprogram som kan hjelpe... Skal jeg skrive mail som jeg må sikre mot skrivefeil gjør jeg alltid dette...
Kommareglene er mange og kan være vanskelig for enkelte. Da syns jeg heller de reglene du har med på slutten er viktigere... På barneskolen er kommaregler noe av det siste man lærer.
Fantastisk tråd. Jeg lolla IRL! Fantastiske eksempelsetninger. Håper at noen av verstingene her inne lærer noe, men jeg frykter at det har liten effekt. De som klarer å lære dette kan det stort sett fra før.
Sikkerhetsklarert
Sitat av snegler Vis innlegg
Ordet pleide sier at dette var noe som skjedde mange gangre. Altså når.
Vis hele sitatet...
Blir feil det der.
Det er ikke ordet "pleide" du har når forran, du har det forran "gikk til skolen"
Og da vil det korrekte være "Da jeg gikk til skolen..."
Fantastisk ! - Har lenge tenkt på noe lignende selv, men det hadde ikke kommet i nærheten av det du skrev .

Foreslår også, om det ikke blir for mye pes for mods, at de blir en anelse strengere på ekstrem feilskriving . - Tror en advarsel vil få mange til å tenke seg om èn gang til før de poster.
Sitat av snegler Vis innlegg
Ordet pleide sier at dette var noe som skjedde mange gangre. Altså når.
Vis hele sitatet...
Ordet pleide sier at du nynnet mange ganger, ikke at du gikk til skolen mange ganger.

Da er alternativene:

Da jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.

eller

Når jeg pleide å gå til skolen, nynnet jeg på en dubstep-låt.
Sist endret av Geiten; 2. juni 2009 kl. 16:22.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg kjenner læreren i meg liker dette!
En ide til de som sliter med skriving er å skive posten i word først. Da har man retteprogram som kan hjelpe... Skal jeg skrive mail som jeg må sikre mot skrivefeil gjør jeg alltid dette...
Kommareglene er mange og kan være vanskelig for enkelte. Da syns jeg heller de reglene du har med på slutten er viktigere... På barneskolen er kommaregler noe av det siste man lærer.
Vis hele sitatet...
Du får og ganske fine retteprogrammer til nettleser (Vertfall til FF)
Denne er meget nyttig!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Freakforum er jo faktisk veldig ''velskrevent'' iforhold til alle andre norske forum der uteda

Finnes jo en eller anen fjortizz med l33t snakk her og innimellom, men det er ikke ofte


EDIT:

Super tråd foresten!
Sist endret av Bombasa; 2. juni 2009 kl. 16:36.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Freakforum er jo faktisk veldig ''velskrevent'' iforhold til alle andre norske forum der uteda

Finnes jo en eller anen fjortizz med l33t snakk her og innimellom, men det er ikke ofte


EDIT:

Super tråd foresten!
Vis hele sitatet...
Teller man med mangel på punktum, er det syv skrivefeil bare i dette innlegget, så prosjektet virker dessverre temmelig håpløst. Godt initiativ dog.
En annen gjenganger i skrivefeiler, er ordet hvem, som av veldig mange blir brukt feil.

Eksempel: Hvem bil er det der? Hvem PC skal jeg velge?
Sitat av obskøn Vis innlegg
En annen gjenganger i skrivefeiler, er ordet hvem, som av veldig mange blir brukt feil.

Eksempel: Hvem bil er det der? Hvem PC skal jeg velge?
Vis hele sitatet...
Ja har flere venner som sier det på den måten der, hvorfor det egentlig?
Har aldri "turt" å spørre folk om det. Er ikke typen som retter på folk.
Flott initiativ. Dessverre vil det nok gå mange hus forbi og forringelsen av det norske språket vil forsette. Sukk.....
Ser flere feil snike seg inn i avisene og etter hvert, og med tanke på at disse har redaktører som leser igjennom artiklene, er det meget trist.

atlef.
Søskenbarna mine fra Fredrikstad sier "hvem bil," så det er vel enkelte dialekter som er slik. De søskenbarna skriver heldigvis korrekt (hvilken) da.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er stor forskjell på muntlig og skriftlig språk. Skriftlig språk er greit nok når man skriver, men når man snakker har man nesten et annet språk å forholde seg til. Det er nok svært få som snakker korrekt bokmål, og selv vil jeg påstå det høres enormt snobbete ut, i hvert fall i daglig tale.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ordet pleide sier at du nynnet mange ganger, ikke at du gikk til skolen mange ganger.

Da er alternativene:

Da jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.

eller

Når jeg pleide å gå til skolen, nynnet jeg på en dubstep-låt.
Vis hele sitatet...
Enig med den første. "Gikk" er i fortid. Og den gang da.
Da jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.

Men uenig med det andre eksempelet. For den gang da.
Da jeg pleide å gå til skolen, nynnet jeg på en dubstep-låt.

Noen som har noen konkrete regler?
Godt at du kommer med skriveregler, men da burde du også forklare hva en helsetning og hva en leddsetning faktisk er.

En annen regel:
Når du setter opp punkter, så skal det enten være stor forbokstav og punktum, eller liten forbokstav uten punktum.

Eksempel:
Snegler satte opp en liste med grammatiske regler rundt:
– komma
– å/og
– særskriving/orddelingsfeil
– da/når

Bindestrek og tankestrek:
Bindestrek brukes kun for å binde to ord sammen. Eksempel: "sær- eller samskriving" eller "ikke-røyker".
Tankestreken, som er nesten dobbelt så lang som bindestreken, brukes i andre sammenhenger, som for eksempel ved kunstpauser eller innskudd. Komma kan erstatte tankestrek ved innskudd. "Jeg begynte å pirke på skrivefeilene - igjen."

Punktum og hermetegn/gåseøyne/anførselstegn:
Punktum skal være på innsiden av anførselstegnet om punktum står for avslutning på setningen. Eksempel: se over.

Orddelingsfeil er ikke det samme som særskriving.
Orddeling:
ord-
deling
Ordelingsfeil:
ord
delings
feil
Særskriving:
sær skriving
Samskriving:
samskriving
Sitat av Fellwarden Vis innlegg
Søskenbarna mine fra Fredrikstad sier "hvem bil," så det er vel enkelte dialekter som er slik. De søskenbarna skriver heldigvis korrekt (hvilken) da.
Vis hele sitatet...
Eller så er det dine søskenbarn som snakker feil. Jeg er selv fra Fredrikstad, har bodd her i 21 år, og jeg har aldri sagt "Hvem bil, hvem pc, etc." Så jeg tviler på at dette er en dialektsak, er heller uvitenhet eller latskap.

Skal ikke si at jeg er så feilfri selv, men jeg prøver i det minste å rette på mine feil og lære av dem.
Sist endret av BigFigWasp; 2. juni 2009 kl. 18:06.
Flott tråd! Det føltes godt å friske opp litt
Hva med å gjøre denne til en sticky?
Bindestrek og tankestrek:
Bindestrek brukes kun for å binde to ord sammen. Eksempel: "sær- eller samskriving" eller "ikke-røyker".
Vis hele sitatet...
Kan dette utdypes litt? Jeg føler selv at jeg har ganske så god kontroll på det norske språk, men bruk av bindestreken i forhold til sammensatte ord er alltid noe som har forvirret meg. Et eksempel er "elektro-piano" (el-piano) og "elektropiano". Det er visst korrekt å bruke bindestrek her over å sette sammen ordet, men hvorfor? Ordene "sagbruk" og "hustak" er f.eks sammensatte, og det anvendes således ikke bindestrek.
skriv i MS word e.l.. kopier og lim inn, vekk med skrivefeil og store/små bokstaver osv.. osv.. (ja, jeg er trøtt og lat)
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Godt at du kommer med skriveregler, men da burde du også forklare hva en helsetning og hva en leddsetning faktisk er.
Vis hele sitatet...
En helsetning er en setning som gir mening for seg selv, og dermed kan stå alene. En helsetning skal alltid ha subjekt og verbal.

En leddsetning kan bare stå som ledd i en annen setning, da den ikke vil gi mening alene.
Sitat av potetsaus Vis innlegg
Kan dette utdypes litt? Jeg føler selv at jeg har ganske så god kontroll på det norske språk, men bruk av bindestreken i forhold til sammensatte ord er alltid noe som har forvirret meg. Et eksempel er "elektro-piano" (el-piano) og "elektropiano". Det er visst korrekt å bruke bindestrek her over å sette sammen ordet, men hvorfor? Ordene "sagbruk" og "hustak" er f.eks sammensatte, og det anvendes således ikke bindestrek.
Vis hele sitatet...
For å ta eksemplene dine først:
Elektropiano er korrekt. El-piano er også korrekt.

Hvorfor?
Bindestrek brukes i sammenheng med forkortelser. «El» blir derfor en forkortelse for «elektro» eller «elektronisk». Bindestrek trengs ikke når to «vanlige» ord settes sammen, som «elektro» og «piano». Et annet eksempel vil være «CD-hylle».
Starte setning med «men» eller «og»:
Man kan starte en setning med «men» og «og». Dette gjelder kun om det er snakk om en konkluderende setning.
Eksempel: Per hadde vært på ferie. Han hadde det veldig gøy. Han slappet av. Han hadde drukket god vin og spist god mat. Han hadde møtt mange trivelige mennesker. Men allikevel følte han at noe manglet.

Et og ett:
«Et» er en artikkel. «Ett» er et tallord. Det står derfor for tallet 1.
Eksempel: Et hus. Ett hus. Et bestemt hus. Ett hus, ikke to.

Jeg vil slenge på et lite boktips:
Finn-Erik Vinjes «Skriveregler» er ei meget god bok. Den har hjulpet meg mang en gang. Der står de mest grunnleggende reglene rundt komma og andre tegnsettingsregler, å/og ++
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av obskøn Vis innlegg
En annen gjenganger i skrivefeiler, er ordet hvem, som av veldig mange blir brukt feil.

Eksempel: Hvem bil er det der? Hvem PC skal jeg velge?
Vis hele sitatet...
Vi er flere som har irritert oss over dette: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=56827
Sitat av The Freak Vis innlegg
Enig med den første. "Gikk" er i fortid. Og den gang da.
Da jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.

Men uenig med det andre eksempelet. For den gang da.
Da jeg pleide å gå til skolen, nynnet jeg på en dubstep-låt.

Noen som har noen konkrete regler?
Vis hele sitatet...
Vel jeg er enig med deg, men siden han påstår at "pleide" og "når" hører sammen så skrev jeg bare et eksempel etter han sitt ønske om hvordan det egentlig ville ha blitt.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Apropos.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=132352

Kan noen endre tittelen på den der+ Jeg får vondt i øynene.
Hva med alle som presterer å bytte om på sk, skj-, kj- gj-, og tj-lyder?
Har sett mange hårreisende tilfeller med "sjere", "beskjymret", "skei", "nukjerrig" (!) og "skji".
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi er flere som har irritert oss over dette: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=56827
Vis hele sitatet...
Hehe, det er veldig irriterende med skrivefeil som er så til de grader feil =)
Sitat av plohg Vis innlegg
Hva med alle som presterer å bytte om på sk, skj-, kj- gj-, og tj-lyder?
Har sett mange hårreisende tilfeller med "sjere", "beskjymret", "skei", "nukjerrig" (!) og "skji".
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om skrekkeksempelet over alle skrekkeksempler:

"Kjønner du hva jeg mener?"
(Skjønner du hva jeg mener?)

Er lang i fra noen rtteskrivignsekpsert selv, men slike helt elementere ord vil jeg faktisk påstå at jeg kan!
Hva med ord man avslutter med smiley?

Det må du vel skjønne

Eller

Det må du vel skjønne.
Trådstarter må lære seg hva orddelingsfeil egentlig er.
Når man deler ordet med bindestrek fordi det ikke er mer plass på linjen, så kalles dette orddeling.
Sitat av Alfadir Vis innlegg
Trådstarter må lære seg hva orddelingsfeil egentlig er.
Når man deler ordet med bindestrek fordi det ikke er mer plass på linjen, så kalles dette orddeling.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang hatt bruk for bindestrek for å binde sammen et ord på to linjer her på forumet? Tviler, i og med at forumet automatisk flytter ordene dersom det blir for liten plass.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hva med ord man avslutter med smiley?

Det må du vel skjønne

Eller

Det må du vel skjønne.
Vis hele sitatet...
Tror virkelig ingen kommer til å lage noen sak av det noensinne noengang
Sitat av ulldott Vis innlegg
Tror virkelig ingen kommer til å lage noen sak av det noensinne noengang
Vis hele sitatet...
Det irriterer meg.

Men flott tiltak, til tross for lite lærevillig publikum.
Det virkelige spørsmålet er jo hvordan man bruker smiley inne i parantes uten at det ser rart ut.

De som henger på Freakforum er stort sett tolvåringer (eller narkomane ;) )

kontra

De som henger på Freakforum er stort sett tolvåringer (eller narkomane ;)
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det virkelige spørsmålet er jo hvordan man bruker smiley inne i parantes uten at det ser rart ut.

De som henger på Freakforum er stort sett tolvåringer (eller narkomane )

kontra

De som henger på Freakforum er stort sett tolvåringer (eller narkomane
Vis hele sitatet...
Velkjent fenomen som XKCD har tatt for seg.
http://imgs.xkcd.com/comics/ted_talk.png
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det virkelige spørsmålet er jo hvordan man bruker smiley inne i parantes uten at det ser rart ut.

De som henger på Freakforum er stort sett tolvåringer (eller narkomane )

kontra

De som henger på Freakforum er stort sett tolvåringer (eller narkomane
Vis hele sitatet...
Urk. Det er ingenting som vekker til live grammatikknazisten i meg som en smiley midt i eller mellom setninger. Hvis man absolutt må ha en med, så vil jeg ha den forsiktig plassert helt til sist. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være nødvendig med en smiley i parentes.
Sist endret av adiabatic; 3. juni 2009 kl. 00:50.