Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1801
Jeg går nå inn i mitt siste halvår som elektriker lærling og har lyst til og flytte hjemmefra, og har sett på et nytt leilighetsbygg som settes opp.

Jeg trenger og få full finansiert alt, dvs 1,5 mill.

Noen som vet om bankene låner ut penger til lærlinger? Siden det vel ikke regnes som fast arbeid?
Kommer du til å bo alene? En kompiss av meg (også elektrikerlærling, siste halvår) fikk lån sammen med dama si til leilghet, men det var for et år siden. Slik som markede for byggebransjen er i dag mtp finanskrise osv kan det være vanskelig og få lån. Bankene liker ikke å gi lån til lærlinger siden det er usikkert om man har fast arbeid etterpå. Jeg slet som faen med å få 15k i forbrukslån :S
RichiRich's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg skal bo alene.
Ikke godt å si, men går det ikke an å skrive opp foreldre/foresatte som kausjonister? Vet ikke om det er har noe å si om du får lån eller ei.
Neutral Good
Mith's Avatar
Kan aldri tro du får 1.5mill i lån uten kausjon fra foreldre. Er det ikke 3 ganger årslønn du får? Mener det er en regel nå om dagen.
det var....men det er verre nå, tror du egentlig bare kan glemme det, for å være helt ærlig. Har du ingen egenandel, ingen ting oppspart i BSU, og ingen til å ta lånet med deg, evt stille som kausjonist eller ta pant i noe, så blir ihvertfall vansklig....
RichiRich's Avatar
Trådstarter
Har lite i egenandel gitt, men noen lapper på BSU, men det er jo selvsagt bare dråper i havet.

Men takker for svar
hehe jepp...er jo selvfølgelig lov å prøve, men vet ikke hvor bra det går da :P
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
Jeg slet som faen med å få 15k i forbrukslån :S
Vis hele sitatet...
Hææ? Alle får jo forbrukslån nå for tiden!
Førstehjem lån er veldig fordelaktig, de fleste banker har denne ordningen.
Hvor mye du kan få er jeg usikker på, det baseres mye ut ifra lønn og startkapital. Ring til rådgiver i din lokale bank så er jeg sikker på at du kan få en god deal.


Var og en kalkulator på vg.no/dinepenger som sa dette:

Du kan låne 1.010.000 kroner dersom du ønsker et normalt forbruk og 20 års avdragstid på lånet. Men er du villig til å redusere forbruket med 10% og ha avdragsfrihet på lånet en periode, kan du betjene 1.720.000. NB! All gjeld er inkludert i grensene, også for eksempel billån eller studielån. I beregningen er det lagt inn en verste-fall-tankegang om at renten kan bli 8%.


Står mye nytting her om du vill orker og trykke litt
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=111803
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg har rundt 370.000 i året, og jeg har ikke sjangs å få 1,5 mill i lån alene.
maks er 1mill, og de kunne strekke seg til 1,1 - 1,2 om jeg kjøpte meg en billigere bil.

så nei, du får neppe lån til 1,5mill som lærling
Da har du ett dårlig forhold til banken din!
Som lærling i siste halvår i fjor hadde jeg mulighet til og låne 1,3. Med kausjonist.

Men markedet har forandret seg.
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg har rundt 370.000 i året, og jeg har ikke sjangs å få 1,5 mill i lån alene.
maks er 1mill, og de kunne strekke seg til 1,1 - 1,2 om jeg kjøpte meg en billigere bil.

så nei, du får neppe lån til 1,5mill som lærling
Vis hele sitatet...

Er dette snakk om at du fikk maks så mye i førstehjemslån eller vanlig boliglån ?
Bankene er MYE mer fleksibel og "greie" når det gjelder førstehjems lånere fordi det som oftest vill si at de får seg en kunde for livet.
Sitat av gondl3n Vis innlegg
Da har du ett dårlig forhold til banken din!
Som lærling i siste halvår i fjor hadde jeg mulighet til og låne 1,3. Med kausjonist.

Men markedet har forandret seg.
Vis hele sitatet...
Det der hadde ingenting å si. Du hadde 1,3 MED kausjonist FØR finanskrisen. Vanskelig?
Hvorfor hadde det ingen ting og si?
Jeg var i samme type lære som RichiRich og ville informere om hvor mye jeg kunne få.
Men alle banker er forskjellige, dette blir bare synnsing uansett.

Han må gå i banken og høre om lån selv!