Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2515
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hei nFF!

Dette er en litt spesiell historie jeg ønsker å dele med dere.
Det gjelder alkoholkjøp i Sverige. Var borti en skikkelig psycho kundebehandler sist jeg var i Sverige

Var på et av de mange kjøpesentrene ved grensen, Svindesund.

Jeg var selv fylt 18, og hadde med meg gyldig legg og alt.
Bærte med meg ett brett med Heiniken. Min lillebror på 15 var med meg.
Viste legg uoppfordret. Da nektet hun meg å få kjøpe øl, grunnet at hun trodde jeg skulle kjøpe til min lillebror. Da forklarte jeg vennlig at, nei, det skulle jeg ikke. Hele familien var på handletur (på samme butikken), så han var bare med meg.
Hun nektet fortsatt å selge til meg, og ba meg sette ølet tilbake igjen. Dette nektet jeg å gjøre. Når det kom en annen kundebehandler i kassen ved siden av, så gikk jeg bort der istedet. Han var ganske hyggelig, og alt var helt fint, til jeg skulle betale. Da kom denne psycho jenten bort til han, og så at til meg kunne han ikke selge, (ingen begrunnelse).

Så ventet jeg til mine foreldre kom bort til kassen, og spurte om de kunne være så vennlig å forklare denne jenten i kassen at den gutten jeg var med (min bror), var deres sønn, og at jeg ikke hadde planer om å kjøpe ølet for å dele med han. Da nektet hun fortsatt. Da spurte jeg min far om han kunne kjøpe ølet for meg, for jeg orket ikke stå her å disktuere mer med denne jenten!
Men tror du ikke hun nektet min far (på 40), å kjøpe Øl, fordi hun fryktet at han skulle dele det til min lillebror? :P HAHAHAAHAH. Og det værste er at dette er en 100% sann historie, som hendte meg i fjor sommer. Det måtte jo bare være en svenske! :P
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Hei, hmm man kan jo nesten se hvorfor hun ikke ville selge til deg pga du hadde med din bror.
Men da du har fortalt hvorfor han er med og familien din kom til kassa der du stod, da blir det for dumt og nekte!
Tilogmed din far (40år) ble nektet å kjøpe ØL! fordi han har med sin sønn... jaja noen folk er på tryne da! så ja hun er vel ei steriotypisk svenske.
Du kan ikke kjøpe vanlig øl som 18-åring i Sverige.
Bare lettöl, 20 år på folköl og starköl.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Det var vanlig "svensk" øl, dvs. 3,5% istedet for norsk, som er 4,7%
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Dessuten, fikk jeg kjøpe i en annen, butikk, orket ikke stå å diskutere for å få lov til å kjøpe øl :P
Slik er det da også i Norge, hvertfall på polet. Der er reglene klare på at alle som er i følge må ha gyldig legg, selv om det bare er en som kjøper.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Slik er det da også i Norge, hvertfall på polet. Der er reglene klare på at alle som er i følge må ha gyldig legg, selv om det bare er en som kjøper.
Vis hele sitatet...
Tja, høres litt merkelig ut, kilder?

Når foreldrene mine (og min brors), kommer å forklarer hele situasjonen, så blir det litt drøyt.

Blir nesten som å si at Ola på 36 ikke får kjøpe Øl på butikken sin, fordi sønnen hans er med på handleturen.
Det går under reglene for mistanke om langing av alkohol, så det blir litt feil og si at reglene er klare på området.
Kilde er ansatt på polet.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Men, du må vel innrømme at det blir litt vel drøyt å mistenke foreldrene til barna for langing av alkohol, fordi de skal kjøpe Øl til sin egen sønn som er godt over 18, fordi butikkansatt ikke tror på det jeg forteller dem? :P Blir bare helt sprøtt! :P
Og angående det du forteller med mistanke om langing, jeg har flere ganger væt på polet med venner av meg (den gang under 18), fikk ikke noe spørsmål eller kommentar for det (dette var dog i Norge, hvor IQ til butikkansatte tydeligvis ligger noen hakk høyere enn våre kjære naboer) :P
noen er bare så jæveli idioter! hvordan er det mulig...
Har opplevd akkurat det samme en gang i en vanlig butikk i norge, jeg var over 18 år og hun jeg var med var over 18 år, så skulle hun kjøpe sigg og jeg ble med til kassa med hun, da hun sa hva hun skulle ha så spurte de henne om legg selvfølgelig og hun viste legg.
Men, så spurte han grelle garn i kassa om jeg også hadde legg og det hadde jeg ikke tatt med...
hun ble nektet å kjøpe sigg fordet jeg ikke hadde legg...
Jeg ble jo selvfølgelig sinna og begynte å diskutere med han i kassa, forklarte han at jeg selv har jobbet i butikk og at jeg aldrig har hørt om noen sånne regler og sånt, men han var fast bestemt på at det var slik..
Etter noen minutter med en litt het diskusjon så stakk vi bare til et annet sted å kjøpte røyk..
Når jeg gikk der fra så hørte jeg andre folk som stod i nærheten drev å snakka om hvor latterlig han i kassa var og noen av de lo av han, hehe. det værste var at jeg hadde MASSE skjegg og ser absolutt ikke ut som om jeg er under 18 år...

Jeg skjønner ikke helt hva disse kassadamene tenker! Har selv jobbet i 3 forskjellige butikker og vi har ikke hat noen sånne regler på de butikkene.
Tror kanskje det er bare personen som liker å være jævlig eller noe sånt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er med respekt å melde heilt rimelig så vanlig som langing er, og mtp. at aldersgrensa ER 18 år. Eg ser virkelig ikkje det store problemet med at en butikk prøver å handheve lova, slik dei er forplikta til?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Så du mener det er riktig å nekte meg å få kjøpe alkohol, når foreldrene til meg og min bror forklarer saken for henne. Forteller at småen ikke drikker alkohol, og at jeg ikke har planer om å selge/gi bort alkohol til ham. Og i tillegg, nekter hun min far å kjøpe for meg, på samme grunnlag? :P Nei, syns ikke det er rimelig behandling av kunder. Langt over streken faktisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av djxfade Vis innlegg
Så du mener det er riktig å nekte meg å få kjøpe alkohol, når foreldrene til meg og min bror forklarer saken for henne. Forteller at småen ikke drikker alkohol, og at jeg ikke har planer om å selge/gi bort alkohol til ham. Og i tillegg, nekter hun min far å kjøpe for meg, på samme grunnlag? :P Nei, syns ikke det er rimelig behandling av kunder. Langt over streken faktisk.
Vis hele sitatet...
Ja, mtp. korleis familie langer så kan eg forstå den reaksjonen. Det er trassalt seljar som er ansvarleggjorde i lovverket. Og at folk lyger kjem vel ikkje som et sjokk på deg?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er med respekt å melde heilt rimelig så vanlig som langing er, og mtp. at aldersgrensa ER 18 år. Eg ser virkelig ikkje det store problemet med at en butikk prøver å handheve lova, slik dei er forplikta til?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber selv i butikk, og dette er ikke annet enn idioti. Greit nok at reglene sier at man ikke skal selge til personer, dersom mistanke om kjøp til mindre - men med foresatte tilstedeværende, og en slik begrunnelse skal det holde i lange baner. Og da kanskje spesiellt på grensa, ettersom det er mange familier som drar dit.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Så du mener det er riktig å nekte meg å få kjøpe alkohol, når foreldrene til meg og min bror forklarer saken for henne. Forteller at småen ikke drikker alkohol, og at jeg ikke har planer om å selge/gi bort alkohol til ham. Og i tillegg, nekter hun min far å kjøpe for meg, på samme grunnlag? :P Nei, syns ikke det er rimelig behandling av kunder. Langt over streken faktisk.
Vis hele sitatet...
Også? Dette er ett enkelt tilfelle som du også finner eksempler av i Norge.
Hva mener du vi bør gjøre? Det er en gammel fillesak, let it go.
Vil du diskutere svenske alkohol restriksjoner eller vil du bare få fram denne "morsomme" historien med disse "forferdelige dumme" svenskene?
En gang så jeg en svenske med stige i butikken her i Norge. Han hadde den med seg fordi prisene var så høye. Typisk svensker.
Sist endret av Mith; 7. mai 2009 kl. 15:47.
Må si meg enig med slashdot her. Det er vel bare rett og rimelig at de følger den lov som er satt. Og har de mistanke så skal de ikke selge deg noe som helst. Klart at dette virke urettferdig for deg. Livet er urettferdig noen ganger. Lev med det!

Forøvrig at noen på polet her i norge har sett gjennom fingrene på dette minner ikke om høyere iq. tvert imot, det motsatte
slashdot: du kan virkelig ikke mene at det er helt rimelig av kassadama ?
Faren hans var der til og med og trådstarter var gammel nok, da ser jeg virkelig ikke hva problemet er. eneste problemet er at hu kassa dama er overivrig på jobben og overivrig med å være en jævel for andre.
Vil tørre å påstå at kassadama hadde store problemer, eller kanskje bare en vaskekte idiot.

Hadde dette skjedd i noen av de butikkene jeg har jobbet i og sjefen hadde sett det, så tror jeg faktisk sjefen hadde tatt et alvorsord med personen i kassa
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
slashdot: du kan virkelig ikke mene at det er helt rimelig av kassadama ?
Vis hele sitatet...
Feilvurderinger gjer alle, og sålenge det er eit enkelttilfelle så ser eg ikkje en grunn til å hause det opp. Forøvrig er problemet jamt over at butikker er for lite restriktive med salg av alkohol, og ikkje at dei er for restriktive. Verden går ikkje under om ein ikkje får kjøpt alkohol...
neinei, ser poenget ditt, men dette tilfelle blir mere en liten feilvurdering som utvikler seg til en stor siden kassa dama er så sta.
Men, ja, så lenge det er enkelt tilfeller er det liten vits å blåse det opp!
Syns forøvrig at det er feil å si at butikker er for lite restriktive ved salg av alkohol, ser du en som ser tvilsomt liten ut så selger du jo ikke øl til han så lenge han ikke har et gyldig legg og i praksis så tror jeg de fleste som sitter i kassa i norge passer på å ikke selge til mindreårige, tar ikke unødvendige sjanser med å selge øl til mindreårige som du ikke skjenner en gang, vil jo ikke ha stress på jobbe.
Men seff, mulig det er en del sløvinger som gir faen, men de jobber nok ikke der så veeldig lenge
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Syns forøvrig at det er feil å si at butikker er for lite restriktive ved salg av alkohol, ser du en som ser tvilsomt liten ut så selger du jo ikke øl til han så lenge han ikke har et gyldig legg og i praksis så tror jeg de fleste som sitter i kassa i norge passer på å ikke selge til mindreårige, tar ikke unødvendige sjanser med å selge øl til mindreårige som du ikke skjenner en gang, vil jo ikke ha stress på jobbe.
Vis hele sitatet...
Desverre er det du seier veldig veldig feil:
http://www.rbnett.no/article/20081210/NYHETER/326258125
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1544148
http://www.forebygging.no/fhp/d_emne...nt_389/hDKey_1
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/04/430783.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1812589.ece
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article329559.ece
http://www.ba.no/nyheter/irix/article3982801.ece
http://www.vestbyavis.no/nyheter/article3982844.ece
http://www.tk.no/nyheter/article3140962.ece
http://www.stortinget.no/no/Saker-og...mal/?qid=42545
der ble jeg tatt på sengen gitt! de må enten ha en snik av en butikksjef eller så er medarbeiderne i en konstant hasj rus
Det hadde ikke skjedd i de butikkene jeg har jobbet i isåfall...
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Hehe.
Poenget mitt er egentlig ikke å lage e stor sak av det. Syns bare situasjonen var så tragikomisk der å da. Sa derfor ville jg dele historien med
Dere
Jeg synes hele greia med å sjekke sidemannen om legitimasjon er problematisk og lite gjennomtenkt fra butikkene sin side.

1) Det er irriterende å vise legitimasjon når jeg ikke skal kjøpe noe.
2) Skulle jeg hatt noe så kunne jeg bare ventet utenfor butikken (eller et mindre suspekt sted) istedet for å øke sjansene for å bli tatt for noe sånt. Så dermed forandrer kassakontrollen svært lite. Det finnes mange måter å gå rundt dette.
3) Hva hvis jeg har en lillebror på 10 år som jeg av en eller annen grunn må ta med på butikken, skal jeg da nektes å kjøpe de varene jeg vil ha fordi jeg ikke kunne stue han et annet sted? Hvor går aldersgrensen før personalet bak kassa slutter å be om legitimasjon fra sidemannen?
4) Hva med foreldre som tar med barna på vinmonopolet? Det er vel ikke aldersgrense for å gå inn i en butikk?
5) Er det butikkens ansvar å ta langere juridisk sett?
noe av det samme som du sier der sa jeg til kassadama, hjalp ikke en dritt, var bare fast bestemt på at vi ikke fikk kjøpe røyke, selvom hun ikke hadde noen brae motargument, det eneste argumente hun kom med var at butikksjefen hadde bestemt det...
Hvor mange butikksjefer lager så idiotiske regler?
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hei nFF!

Dette er en litt spesiell historie jeg ønsker å dele med dere.
Det gjelder alkoholkjøp i Sverige. Var borti en skikkelig psycho kundebehandler sist jeg var i Sverige

Var på et av de mange kjøpesentrene ved grensen, Svindesund.

Jeg var selv fylt 18, og hadde med meg gyldig legg og alt.
Bærte med meg ett brett med Heiniken. Min lillebror på 15 var med meg.
Viste legg uoppfordret. Da nektet hun meg å få kjøpe øl, grunnet at hun trodde jeg skulle kjøpe til min lillebror. Da forklarte jeg vennlig at, nei, det skulle jeg ikke. Hele familien var på handletur (på samme butikken), så han var bare med meg.
Hun nektet fortsatt å selge til meg, og ba meg sette ølet tilbake igjen. Dette nektet jeg å gjøre. Når det kom en annen kundebehandler i kassen ved siden av, så gikk jeg bort der istedet. Han var ganske hyggelig, og alt var helt fint, til jeg skulle betale. Da kom denne psycho jenten bort til han, og så at til meg kunne han ikke selge, (ingen begrunnelse).

Så ventet jeg til mine foreldre kom bort til kassen, og spurte om de kunne være så vennlig å forklare denne jenten i kassen at den gutten jeg var med (min bror), var deres sønn, og at jeg ikke hadde planer om å kjøpe ølet for å dele med han. Da nektet hun fortsatt. Da spurte jeg min far om han kunne kjøpe ølet for meg, for jeg orket ikke stå her å disktuere mer med denne jenten!
Men tror du ikke hun nektet min far (på 40), å kjøpe Øl, fordi hun fryktet at han skulle dele det til min lillebror? :P HAHAHAAHAH. Og det værste er at dette er en 100% sann historie, som hendte meg i fjor sommer. Det måtte jo bare være en svenske! :P
Vis hele sitatet...
jeg og min storebror hadde samme problem på polet i norge! jeg var bare med, han skulle kjøpe vin til familieselskapet senere, men måtte løpe til et annet pol da han ikke fikk kjøpt pga meg :P

hva har man egentlig å tjene på dette? hvis han skulle ha kjøpt for meg hadde jeg brendt meg en gang. så hadde jeg venta uttafor nestegang. meningsløs regel spør du meg...!
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Mith Vis innlegg
Slik er det da også i Norge, hvertfall på polet. Der er reglene klare på at alle som er i følge må ha gyldig legg, selv om det bare er en som kjøper.
Vis hele sitatet...
Vi var to stykker som skulle kjøpe vin, og han ene ble nektet fordi han ikke hadde legg. Da sa jeg at jeg skulle ha den, og at den var til meg. Hun lot meg kjøpe så lenge jeg var helt klar på at dette var en vare jeg hadde lyst på. Det var åpenbart at det var til han. Så folk er ikke SÅ firkanta alltid på polet heller. Men vi har jo rundet 30 begge to da...

Pleier å komme med slengbemerkninger om at de burde selge marihuana hver gang også, og får irriterte blikk.
Vel, senest i går ble jeg nektet å kjøpe IBUX på butikken (Hadde ikke med meg legg, er 21 år gammel, og går fint som 23-24 om jeg ber folk gjette) Kompisen min som var med, som hadde legg, fikk ikke lov til å kjøpe ibux for meg, det sa jenta(20) år i kassen, klart ifra om.
Sist endret av SkyMarshal; 14. august 2011 kl. 14:29.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Vel, senest i går ble jeg nektet å kjøpe IBUX på butikken (Hadde ikke med meg legg, er 21 år gammel, og går fint som 23-24 om jeg ber folk gjette) Kompisen min som var med, som hadde legg, fikk ikke lov til å kjøpe ibux for meg, det sa jenta(20) år i kassen, klart ifra om.
Vis hele sitatet...
Utrolig, det gir jo ikke rus en gang. Salmiakk som er et svært giftig og etsende vaskemiddel er det jo ingen aldersgrense på.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av zumbie Vis innlegg
Utrolig, det gir jo ikke rus en gang. Salmiakk som er et svært giftig og etsende vaskemiddel er det jo ingen aldersgrense på.
Vis hele sitatet...
Du ser ingen forskjell på legemidler og vaskemidler...?
Veldig få barn vil kjøpe salmiakk for å drikke det, men piller er laget for å inntas og kan lett misbrukes. Smertestillende er ikke ufarlig. Attenårsgrense er helt naturlig og har ingenting med rus å gjøre.