Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 504
Hører mine PC venner forteller at "haha nå har noen hacka OS X på fem sekunder" og "at nå er det virus for mac" osv men finner egentlig ikke noe substansielt på nettet selv om jeg søker.

Noen som veit hvor sikkert OS X er i forhold til Windows XP/Vista/beta7 ?
Sist endret av utidetfri; 25. mars 2009 kl. 21:39. Grunn: rettet stavefeil
Det spørs helt hva man mener med "sikkert". Det mange mener med når de sier at OS X er sikkert, er at man ikke er utsatt for malware spredt via nettsider og virusinfiserte filer. Gir du et system med Windows til en klønete bruker kan du banne på at maskinen blir full av spyware og dritt etter en stund, siden Windows har vært et lukrativt mål for alle slike ulumskheter. Får samme brukeren et system med OS X, holder maskinen seg med veldig stor sannsynlighet ren, fordi det rett og slett ikke finnes særlig med malware.

At man i teorien kan hacke en Mac på noen sekunder med en Safari-exploit betyr ikke at OS X er et dårligere valg sikkerhetsmessig for den jevne bruker.
Jeg har ikke formatert maskinen min på ca 4 år nå (bare oppdatert først fra panther til tiger, og så til leopard, og deretter flytta ALT fra gammel maskin til ny maskin), la inn et virusprogram for litt siden bare for å sjekke, og fant ingenting (noe som selvsagt førte til sletting av virusprogrammet ganske pronto...). Så relativt sikkert må det vel kunne sies å være.

Selvsagt får jeg mail fra snodige avsendere, med beskjed om å åpne vedlegget (som gjerne er en liten exe-fil) innimellom, men i og med at jeg ikke er idiot nok til å videresende disse manuelt, og ormer/virus/whatever laget for windows ikke får videresendt seg selv på OS X, så ... nei, virus er ikke noe problem.

Det eneste jeg ser på som en reell trussel, er word/excel-dokumenter, der det kan legges inn såkalte makrovirus (små script som legges inn i dokumentet), og som kan finne på ganske mye faan. Her er det imidlertid som alltid lov å bruke hodet - ikke la disse makroene kjøre (du får opp en varselsboks når du åpner dokumentet hvis det er makroer der) hvis du ikke stoler på avsenderen, og da kun hvis du faktisk forventer at han sender deg dette dokumentet, og det ser ut som noe han kunne ha sendt.