Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 101803
Tenkte å ta opp en sak som jeg har tenkt mye på når jeg har sitti og lest litt rundt i Rusmiddelforumet nå og da.
Et emne som det er tatt opp ofte i andre tråder, ikke minst i Rusmidler og holdninger-tråden, men som jeg fortsatt føler trenger mer fokus spesielt rettet mot den yngre garde her på forumet.

Jeg legger merke til at det er uhyre mange unge mennesker her som har et forhold til rusmidler og rusopplevelser som etter mitt syn og mine erfaringer ikke kan kalles noe annet enn urovekkende usunt.

I noen innlegg står det mer eller mindre rett ut at tenåringsbrukere ruser seg for å komme unna hverdagens vanskeligheter, men i de fleste av innleggene jeg refererer til er det mer at man ser at innleggerens forhold til rusmidler ikke er basert på sunne holdninger,
men på en besettelse av å føle seg anderledes enn sin "normale" ikkeberusede tilstand.

Tenårene, og da spesielt fra man er fjorten-femten-seksten, er en utfordrende tid i de fleste menneskers liv. Jeg husker selv at jeg slet med mange livsutfordringer i den perioden av livet.
Man begynner å føle seg selvstendig og voksen i hodet, men man har i mange situasjoner for lite livserfaring og indre ro til å håndtere situasjoner på en konstruktiv, stabil og voksen måte.

Det er hele tiden press fra foreldre som føler seg nødt til å basere sine barns liv på sine egne ungdomserfaringer, noe som ofte ikke er tilstrekkelig da alle liv er forskjellige og alle tidsepoker skiller seg ut fra den forrige.

Det er hele tiden press fra venner og skolebekjente som er like forvirra som du selv er, men som oppriktig tror de forstår hva som er viktig etter å ha blitt fortalt av TV- og Internettmediaer, som først og fremst er ute etter å selge produktene sine, hva som er viktig, hva som er respektabelt(kult) og hva som er urespektabelt(døllt).

Det er hele tiden press fra skolen som har liten forståelse for at alle faktisk er såppas forskjellige at å bruke samme teknikk for å lære bort til alle med et godt sluttresultat er urealistisk.

Det er hele tiden press fra hele verden som enten ser ut til å rase over deg med all "virkeligheten" sin og truer med å kvele deg, eller er blass og uvirkelig uten sanne verdier, bare et sirkus av fargerike reklameplakater, irrelevante "trender" og tomme, sjelløse prioriteringer.

Og på toppen av dette begynner de første kjærlighetsforholdene, som føles så overveldende sterkt og så ekte og evig, men som er basert på to mennesker uten særlige erfaringer av kjærlighetsforhold tidligere.
Og som derfor i de aller fleste tilfeller er mer ment av universet for å være "øvelsesforhold" og derfor også "øvelsesbrudd" da de, i 99,9% av tilfellene, tar slutt, selvom smerten i hjertet er så stikkende sann som man noengang får den.
Et barns åpne, ufrivillige og ubegrensede kjærlighet blir lukket i denne perioden, slik at man skal kunne finne tilbake til den med egen vilje i erfaren og voksen tilstand.

Og med alt dette og mer til i bagasjen blir man for første gang introdusert til tobakk, alkohol, hasj og etter hvert også andre rusmidler.

Noe annet enn alt det uvirkelige. Noe sterkt og ekte som ikke knuser hjertet ditt når det er over, men som man kan innlede et nytt forhold til hver helg, eller oftere om man vil.
Noe som får deg til å føle deg fri og ubundet fra alle pliktene og forventningene Verden pålegger deg, eller som får deg til å se alt det falske i samfunnet lettere og føle at endelig er det noe dypt og komplisert du forstår.

Noe som rett og slett får deg til å ha det gøy og føle deg som et barn igjen.

I tenårene får man lett oppheng på ting.

Jeg selv hang meg veldig opp i Magik og overnaturlige fenomener og brukte ihvertfall ti ganger så mye tid med nesa i en av bok om mystikk enn i noen av skolebøkene mine.
På den positive siden lærte jeg mye om ting få mennesker har satt seg ordentlig inn i,
men på den negative siden isolerte jeg meg veldig fra de sosiale ungdomsklikkene og ble ansett av mange som en litt weird og eksentrisk fyr som man kanskje ikke skulle involvere seg for mye i. Jeg hadde noen gode venner, men jeg hadde også mange flere baksnakkere enn de fleste tror jeg.

Jeg drakk litt alkohol i ny og ne på fest og røyka en joint og hørte på musikk eller så en film nå og da med noen venner, men rusmidler var aldri en stor del av tilværelsen min. sansynligvis fordi jeg ofte var tilfreds og hadde en trygghet i meg uten at jeg trengte "noe mer."
Jeg prøvde LSD for første gang da jeg var 17 på fest, men jeg ble lurt til å ta PCP under trippen og det ble en ekstremt dårlig erfaring. Heldigvis kan man kanskje si, for jeg holdt meg unna alt utenom alkohol,tobakk og hasj til jeg var godt opp i tjueårene etter det.
Det var umodent av meg å ikke forstå at jeg ikke var moden nok til LSD, men jeg fikk heldigvis baksmellen direkte i form av et lite hukommelsestap, Tre uker av livet mitt jeg ikke husker i det hele tatt, istedet for å digge det og fortsette å leke med så alvorlige ting til det virkelig hadde smelt.

En annen gutt i klassen min hang seg veldig opp i fotball og brukte sikkert ti ganger så mye tid på det som på skolearbeide. Han fikk nok god kondisjon og fotballegenskaper, og ble respektert av de andre sportsinteresserte gutta på skolen, men på den negative siden var han kanskje en litt kjedelig samtalepartner med lite utviklet fantasi og ikke spesiellt dyp innsikt i emner som var urelaterte til sport.
Så vidt jeg vet spiller han fotball på profft nivå idag og trives sikkert med det, selv om jeg mistenker at ungdomsopphenget hans har etterlatt seg en tomhet og en trang etter noe mer, om ikke bevisst så underbevisst.

En annen gutt på skolen min røyka jointer i hvert friminutt og drakk seg drita på hver fest. Han slet med familieproblemer og konsentrasjonsproblemer og var ofte aggressiv og truende i måten han forholdt seg til andre på.

Han hadde et par kamerater som han hang med og de tre brukte mesteparten av tiden til å bryte seg inn i kiosker, rane yngre folk på andre skoler og yppe med folk foran de søteste jentene. Han hadde endel fryktbasert respekt på skolen fordi ingen turde kødde med han, men bak ryggen hans var det nok ingen som egentlig likte han.
Han var forsåvidt på den festen jeg prøvde lsd på, han hadde spist syre selv da, og jeg mistenker han og kameraten han var ansvarlige for å ha putta PCP i ølen min.
Fra attenårsalderen begynte han å leke med amfetamin og hver gang jeg har truffet han etter det har han sett ut som et dobbelt så jævlig takras som sist gang jeg så han.
Sist gang jeg så han var nå nylig. Da måtte jeg forklare han fire ganger at jeg ikke var snut og at jeg sa hei til han fordi jeg kjente han igjen fra barndommen og forsøkte bare å være hyggelig.
Alle tennene hans hadde for lengst råtna bort og øynene hans rulla rundt i hodet hans helt uavhengig av hverandre.
Han var diagnosert med blodpropp for tredje gang i en alder av 26 og var avhengig av Amfetamin, Heroin og Kokain(eller hva som helst av substitutter for disse stoffene). Han fortalte meg at han bare ville dø, at han var dummere en en ape som hadde ført den stilen han hadde ført, livet hans var en vits og en evig tortur han ikke turde komme seg ut av.

Det var en jente i paralellklassen min som pleide å henge med meg og tre av vennene mine når vi røyka hasj og så på "Danger Mouse", en loka tegnefilmserie om en superheltmus som slåss mot en paddeskurk.
Alle fire var oppegående mennesker med sylskarp humor og få problemer i hverdagen.
Etter en stund begynte hun og to av de andre gutta å kombinere hasjen med litt syre for å "få mer lættis" eller "bli enda grønnere" som de kalte det. De så ut som de hadde det gøy. Men de så også ut som noen idioter der de satt i hver sin stol og hang seg opp i hvor mange blomster det var på tapeten eller ble oppriktig redde av tegnefilmhandlingen, før de lo seg ihjæl av seg selv og sin ulogiske oppførsel.
Nå er en av de gutta død av heroinoverdose, en har tilsammen tilbrakt over 4 år på avrusningssentere og den siste, som holdt seg unna harde drøggs i tenårene er familefar med to barn.
Jeg møtte hun jenta for litt siden på gata. Hun fortalte meg at hun endelig hadde fått live på rett kjøl, men at hun hadde kasta bort hele ungdommen sin ved å lure seg selv til å tro at hun hadde det gøy når hun egentlig bare dro seg selv lengre og lengre ned i et hull av tomhet.

Et siste eksempel er bestekameraten min når jeg var 17. Han og jeg pleide å kjøre rundt i bilen hans og snakke om livet, musikk, de mislykka kjærlighetsforholdene våre, og improvisere små morsomme storyer der vi fant på annenhvert avsnitt med lættis absurde handlinger imens vi hørte på psytrance. Vi var svært like på mange måter, men han likte å ta seg en E på fest i ny og ne imens jeg holdt meg til ølen og kanskje en liten joint.

Nå sitter han innelåst i leiligheten sin for åttende året på rad og tør ikke gå ut blant mennesker. Han går på minst tre forskjellige angstdempende medikamenter daglig og må drikke seg full før han tør å ha besøk av meg.

--------------------------------------------------------------------------

Det jeg prøver si er at rusmidler i tenårene primært blir brukt for å gjemme seg fra verdens mas og kjas, og jo mer du gjemmer deg, jo svakere blir man til å ta tak i ting og føle at man takler noe.
Og jo mindre man føler at man takler, jo oftere blir man keen på å gjemme seg. Det er en ond sirkel.
Det er ikke sikkert du føler at ditt liv og dine intensjoner passer med det jeg sier eller at det jeg sier stemmer for mange, men er ikke relatert til din tilnærming til rusmidler. Men er du 15-16-17 år så kan jeg love deg at du har ingenting å tape på å være den som med visdom sier "Nei, jeg føler meg ikke moden eller klar for det ennå"
Klarer man som sekstenåring å være moden nok til å innse at livet er fullt av muligheter til lykke og selvrespekt om man bare viser styrke til å være tålmodig, da er man virkelig på vei mot lykke og selvrespekt.

Faren til Albert Åberg snakker om nettopp dette når han sier at sagen må Albert vente med å bruke til han er voksen.

For all del, søk informasjon, lær av andre. Men Ta det ROLIG. Er du tenåring har du HELE livet foran deg. No stress.

Problemer som oppstår av rusmidler er som oftest ikke noe som skjer over natta, sånn mange her gir utrykk for at de bekymret for. (f.eks. frykten for å få evighetstripp(HPPD) av én sopptur eller syretripp eller få paranoia av én speedkule.
De virkelig farlige elementene med rusmidler kommer like snikende som hørselskader på en byggeplass. Gradvis, sakte men sikkert over måneder og år blir man sjukere og sjukere og holdingene man har til ting løser seg sakte opp. Man merker aldri forandringen før det er waay for sent, for det skjer så gradvis, men det skjer.

Og har man oppheng i ting er det et faresignal i seg selv at man bør prøve å få seg andre interesser. Jo mer man nærer et oppheng ved å gi det oppmerksomhet, jo mer enspora blir man.

Jeg vet ikke hvor mange jeg treffer med den tråden her. Men om jeg har overbevist én tenåring om å vente med å prøve LSD, og heller gå ut i en akebakke og ake med noen venner, eller invitere en søt jente/gutt på kino istedet for å drikke seg drita eller dytte i seg noe amfetaminsvineri for å få en buzz så er jeg fornøyd.
Lev livet folkens, det er nå du er ung, snart er du gammel.
Sist endret av mentalmelt; 13. mars 2009 kl. 19:03.
Dette var bra saker Vasall! Du setter ord på tanker som jeg og flere andre deler med deg.
Jeg har mange ganger forsøkt å formulere det samme budskapet, men jeg tror jeg kan ha
en stygg tendens til å bli a tad for moraliserende

Sitat av Vasall Vis innlegg
Men om jeg har overbevist én tenåring om å vente med å prøve LSD eller gå ut i en akebakke og ake med noen venner, eller invitere en søt jente/gutt på kino istedet for å drikke seg drita eller dytte i seg noe amfetaminsvineri for å få en buzz så er jeg fornøyd.
Lev livet folkens, det er nå du er ung, snart er du gammel.
Vis hele sitatet...
Jeg er så enig som jeg kan få blitt!

Stikk ut å lag en kjempesnømann! Stå på snowboard! Se en god film!
Les en bok! Gå en tur. Ha en ordentlig samtale med en venn/familiemedlem!
Get laid! Ta lappen! Still godt forberedt til en matteprøve! Dra på fiskertur!
Spill sjakk! Dra laksen! Hjelp en gammel dame over veien! Livet bør fylles
av hobbyer, relasjoner til andre mennesker, reiser, opplevelser, fysisk aktivitet,
friluftsliv, litteratur og kultur! Drugs kan vente til man er "voksen", hvis man
noen gang blir det

Takk for en fin tråd!
Evig bra noen endelig sa ifra, på nFF kan det til tider virke som harde narkotiske stoffer er normalt og det er det jo så absolutt ikke. Dette får ungdommer til og tro at det bare er å kjøre på men sånn er det ikke. Tenk dere godt om før dere skal prøve noe, for som oftest er det ikke verdt det.

Jeg fikk ett godt argument for å ikke teste narkotika her om dagen: Hvis du prøver f.eks ectasy og dette er så utrolig fantastisk mind-blasting ekstremt godt, hvordan kan da det daglige livet være godt? Hvordan kan en orgasme være deilig når du får en som er tuusen ganger bedre i ruset tilstand? Er det virkelig verdt og sløse bort de daglige godene for en liten pille? ett lite sniff?

Vet ikke helt om dere skjønte det men måtte bare få det ut
Det du beskriver her er en av de vaneligste grunnene til at personer ikke takler presset de blir utsatt får. La oss si meg selv. Jeg er 18 år , har mange gode venner, men noen av dem tjener penger på ulovelige " greier " mens jeg sliter ræva av meg for å få en bra lønn, som de da får på 2-3 timer. Hva skal jeg egentlig gjøre ? Skal jeg bli som dem ? skal jeg ta sjangsen ? Når jeg tenker meg om, så er skal det lite til å miste grepet av veien, og ende som en misslykka person på gata. Det finnes folk som klarer seg bra takket være foreldrene og nærmeste vennene som holder seg langt unna ting som de VET er galt, og kan ende totaltmisslykka, men så finnes det da folk som har en stygg attitude " Jeg trenger penger NÅ, jeg driter i fremtiden (Tenker ikke på den i det hele tatt ) så sakt så er jo det bestemt av personen den DU er og HVA du vil med livet. Så ungdommer take it easy like leasy, vurder saker nøye, ikke bare hopp utafor toget

Men til trådstarteren: Masse gøy å lese, og du får til mange gode eksempler. Dessverre så forebygger du INGENTING og det er lite man kan gjøre med.
Han gjør et forsøk! Uten forsøk så forebygger man ihvertfall ingenting, og alle som gjør et forsøk bør respekteres for deres initiativ, ikke sant?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Men til trådstarteren: Masse gøy å lese, og du får til mange gode eksempler. Dessverre så forebygger du INGENTING og det er lite man kan gjøre med.
Vis hele sitatet...
Om han ikke forebygger bruk av rusmidler, så er i det minste posten en skikkelig tankevekker og noe som minner mange av oss vil jeg tro, på at man må passe på å holde andre kvaliteter ved livet sitt enn kun bruk av rusmidler og alt relatert til dette. At det er viktig å fylle livet sitt med andre ting, at det er viktig å ikke lukke sinnet sitt inn på kun et spor av interesse, at det er viktig å ta seg av venner og dra ut for å gjøre ting. At det er i tenårene du former deg selv fram og tilbake gjennom utallige opplevelser, hopper fra mening til mening og fra perspektiv til perspektiv. Dette gjelder forsåvidt ikke bare rusmidler, men kan gjelde for tenåringer som bruker altfor mye tid foran dataen lost i en spille virkelighet også.

Flott post og initiativ Vasall!
Sist endret av Sky; 12. mars 2009 kl. 14:54.
Synes det er virkelig flott det du tar opp her... Du traff meg ganske godt egentlig, for jeg begynte alt for tidlig å utforske drogenes verden, var 17 på min første sopp og syre tur, og dette er alt for tidlig igrunn, for det er så alt for morsomt og man kan ikke tenke seg til at det kan være farlig å gjøre dette annenhver uke...

Jeg håper at så mange tenåringer som mulig leser dette og er modne nok til å forstå at det her er faktisk mange folk som vet hva dere går gjennom nå! Jeg synes det er helt greit at du begynner å smake på mary jane i 17-års alderen, men det burde være grensen synes jeg.
Kan kanskje også påpeke at rusmidler ikke blir sikre selv om de er lovlige. Dersom en finner ut at en er for umoden for syre, er det ikke sikrere å putte i seg mengder med muskattnøtt, giftige frø eller gjæret apekukost. Som Vasall sier, er kanskje ikke alle rusmidler like akutt farlige, men den snikende faren av å sige ned i en rushengemyr er til stede ved de aller fleste rusmidler...
Godt med smør
Tja, jeg vet egentlig ikke helt hvorvidt om du traff meg eller ikke, kan hende jeg bare tenker og reflekterer litt over det du sier, er selv 16 for øyeblikket, snart 17. Har prøvd mange droger, begynte i åttende klasse, kanskje 2 forskjellige droger på hele året, 9 klasse 4 forskjellige droger, tiende dobbelte igjen (unøyaktige tall), og det har alltid økt, på det punktet kjenner jeg meg truffet, mange rusmidler for en som er såpass ung.

Vet ikke helt om jeg har lurt meg selv eller ikke, kanskje jeg sitter fast i en sirkel? det følest bare ikke sånn ut, i all hovedsak, har jeg stort sett hatt rusfrie venner i mine få 16 år på jorda, men samtidig har jeg like mange rusmidler under beltet, og minst like mye peiling på rusmidler, som noen av de jeg har støtt på videregående i år og de har vennekrets med mye mer festing, røyking osv. Og noen av de, ser jeg helt klart har verre rusholdninger enn meg. Tror kanskje det har noe med vennene og miljøet og gjøre, jeg kommer fra en rimelig liten plass der vi kan ha det kjekt på tusen andre måter enn å drikke seg drita, drikke seg drita gir deg ikke akkuratt noen + poeng i vennekretsen uansett, men er jo akseptert.

Jeg vet bare ikke om jeg lurer meg selv til å bli i en ond sirkel for øyeblikket, eller om jeg faktisk har klart og kombinert min nisje for rusmidler uten og måtte ha redusert livskvaliteten min all verden. Uten å ha blitt tilbakesatt mentalt på noen måte.
Jeg får jo aldri finne ut om jeg hadde vært smartere eller dummere uten rusmidler, men det jeg vet. Er at rusmidler har fått meg til og tenke, oppføre og bare generelt gitt meg den stilen jeg har nå i dag, og den er jeg vel fornøyd med. Føler at kanskje rusmidler karakteriserer meg, alikevell holder jeg meg i ett rusfritt miljø.

Det får vell vise seg om ett par år, men jeg er rimelig sikker på at rusmidler ikke var nødvendig for meg å utsette, siden ingen delte "lidenskapen" min for rusmidler, i tillegg har jeg prøvd stoff når jeg var klar for dem, NULL gruppepress, også hærlig.

Uansett min historie til tråden, delvis relevant.

Jo lengre du venter jo bedre, men personlig føler jeg at rusmidler har definert meg i en såpass stor grad at å vente kanskje hadde endret meg som person. Og jeg er meget fornøyd som jeg er nå.

Edit: Herregud, ja såklart. FANTASTISK post, på tide at noe lignende kom, nydelig tiltak, bra skrevet. Skikkelig tankevekker.

Mvh Apeloff.
Sist endret av Apeloff; 12. mars 2009 kl. 15:48.
Fin post. Kjenner flere som har gått i fella og latt rus bli hovedfokus i ungdomsårene. En av mine nærmeste venner hadde dop som hobby og eneste interresse i mange år. Han har slitt og sliter ennå med angst(sosial, panikk, etc.), depresjoner og andre kjipe ting. Noe av problemet hans tror jeg at det gikk opp for han at han ikke kunne holde på sånn til evig tid, og at han hadde bygd opp seg selv og sin identitet rundt rus.

Om man skal ta rusmidler er det viktig å tenke på hvorfor man gjør det. Om man greier å bruke det konstruktivt kan man få mye positivt ut av det. Det er dessverre alt for mange som bruker det på et bevisst eller underbevisst plan for å forsvinne fra hverdagen. Utsette og skjule problemene istedet for å ta tak i dem med engang. Misforstå meg rett. Jeg synes også det er digg å forsvinne litt fra hverdagens trivialiteter og problemer. Det er vel noe av grunnen til at rus er så behagelig, men dette må ikke bli eneste grunnen. Man må kunne vise måtehold og bruke det til noe positivt. Istarten så føles alt rus positivt ut, men som Vasall sier så viser sjelden problemene seg med en gang. Disse kommer fram over tid. Derfor er måtehold så ekstremt viktig. Når man først kjenner at man har driti seg ut så er konsekvense ofte store.

Det viktigste i mine øyne er å vente så lenge som mulig før man starter med tyngre stoffer. Når man blir litt eldre har man et litt mer balansert syn og man har lettere for å se konsekvensene for hva man driver med. Jeg startet med psykedeliske og prøvde det meste da jeg var 18år. Nå hadde jeg et sett med regler for hvordan jeg skulle gå fram og hadde lest ekstremt mye før jeg tok noe som helst annet enn hasj og alkohol. Selv om jeg startet med de beste intensjoner så jeg at mine engang så hellige regler ble slitt mer og mer med årene. Det ble litt rett og slett for rutine å ruse seg. Ikke at det ble noe helgegreie, men det kunne fort bli knips, psykedeliske, etc. 2(noen få ganger opptil 3) i måneden. Nå tok jeg ofte pauser på et par måneder når jeg følte det var på tide med det, men jeg hadde beveget meg en del bort fra mine prinsipper. Dette var en av grunnene til at jeg for 9 måneder siden tok fullstendig pause(utenom hasj og alkohol). Jeg føler meg forsåvidt ferdig med pausen nå, men jeg ser ikke bort ifra at den kan vare noen måneder til. Jeg har alltid sagt at jeg har full kontroll og hvilken måte bedre å bevise det enn full stopp?

Poenget mitt er at selv de beste intensjoner kan forandre seg med tid. Med årene følger mer livserfaring, modenhet og ballast. Ingen av delene er negativt når det kommer til tyngre stoffer.
Sist endret av Sinister; 12. mars 2009 kl. 16:05.
For en fantastisk bra tråd, og jeg som selv er i attenåralderen kjenner meg godt igjen i flere av punktene du nevner her - både personlig og hos vennene mine. Du setter ord på tanker jeg har strevd med å gi uttrykk for og skriver generelt en glimrende tekst om emnet som i alle fall startet en tankeprosess hos meg. Og det skal du ha all ære for.
Det er bedre å røyke en joint mens man gjør noe, enn å røyke det fordi man ikke har noe å gjøre.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Det er bedre å røyke en joint mens man gjør noe, enn å røyke det fordi man ikke har noe å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er bedre å røyke en joint fordi man ikke har noe å gjøre, enn å røyke det fordi man vil bort fra hverdagsproblemer og slit og mas.

Jeg tror de fleste her på forumet er enige om at rus, generelt sett, er skikkelig digg. Til og med de som har ødelagt livet sitt pga. rusmidler liker jo å ruse seg - det er jo tross alt en grunn til at man fortsetter. [misforstå meg rett - jeg mener ikke at de som har det aller verst liker tilstanden sin, men at de har det best når de er rusa]
Det som er, alltid har vært og alltid kommer til å være viktig er måtehold. Det er bortimot umulig å stoppe en 16-åring fra å ruse seg, men det burde være mulig å påvirke ham/henne til å passe på bruken sin litt. Hovedgrunnen til at jeg liker OP sitt innlegg så godt er at han aldri ber folk holde seg helt unna rusmidler - han prøver bare å forandre litt på holdningene til ungdom. Hva man får ut av posten er jo opp til hver enkelt, men vi kan alle har godt av en liten påminnelse nå og da.
OP traff meg veldig bra med store deler av posten sin, og den legger seg nok sammen med en del andre tråder i den delen av bakhodet mitt som passer på meg når jeg skal ruse meg.

Bleh, det ble mye usammenhengende svada. Satser på at posten er les- og forståbar for de fleste :>
Vasall's Avatar
Trådstarter
Sitat av Graapho Vis innlegg
Jeg tror de fleste her på forumet er enige om at rus, generelt sett, er skikkelig digg. Til og med de som har ødelagt livet sitt pga. rusmidler liker jo å ruse seg - det er jo tross alt en grunn til at man fortsetter. Misforstå meg rett - jeg mener ikke at de som har det aller verst liker tilstanden sin, men at de har det best når de er rusa
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med resten her inne. Men i mange av mine aller beste opplevelser(og min aller beste opplevelse, om, man kan ha én) har jeg vært totalt uten rusmidler.
Joda mange psykoaktive stoffer kan gi en velvære, og jeg kan ta meg en koselig liten ganjajoint i ny og ne for nytelsens skyld som den neste nordmannen tar seg en kopp avslappende urtete, men min motivasjon for å anvende psykoaktiva er først og fremst basert på annet enn å ha det skikkelig digg, som du kaller det.

Tror du virkelig folk som er så i grøftekanten ødelagt, psykisk økonomisk og fysisk, av årrekker med avhengighet til amfetamin, heroin eller kokain driver med rusmidler fordi det er digg?
Tror du ikke heller de ruser seg for å komme bort fra det vanlige livet sitt, som er så jævelig at de simpelthen MÅ rømme fra det for å klare seg og som er så fastkjørt både i vanen og i bankkontoen og i omdømme, at det føles UMULIG å ordne opp i?

For å være helt ærlig med deg, Graapho, er denne delen av innlegget ditt et godt eksempel på slike holdninger til rusmidler og mangel på innsikt og livserfaringer som jeg snakker om i trådstarten.

Jeg mener ikke å se ned på noen eller virke belærende eller noe sånt, men må bare være ærlig om det jeg tenker når jeg leser innlegget ditt. (Og om det fortsatt føles belærende så forsøk å lær noe av det da)

Apeloff sitt innlegg litt høyere opp på siden er nok et ennå mer tydelig eksempel på mangel på innsikt og erfaringer, da han uttrykker hvordan man tilsynelatende får plusspoeng i omdømmet blant venner om man har prøvd mye forskjellige rusmidler men han er jo to år yngre enn deg også da.

Apeloff: Sorry ass, dude. Men må bare si det. Takk for ros i innlegget ditt, men du uttrykker en typisk umodenhet mange sekstenåringer har pga. få livserfaringer. Når man er seksten år er man ikke i en posisjon der man kan bedømme om bruk av rusmidler var bra for deg eller ikke. Det er nettopp det som var poenget mitt i første innlegg.
Man trenger mer tid får å se hvilke langtidsvirkninger en vane av å ruse seg på noe har.

Jeg legger ikke særlig vekt psykiske eller fysiske virkninger her, selv om disse områdene også er relevante i mange stoffers tilfelle. Jeg snakker først om fremst om hvordan livet ditt blir formet av hva du opplever og hva du lærer av det du opplever, og ikke minst hva du gikk glipp av å oppleve og hva du ikke lærte som en følge av det.

Stol på meg når jeg sier at du kommer til å ha det mye bedre i livet om du tar en pause fra rusmidler til du er eldre. Det handler om å lære å ha det bra i den situasjonen man er i uansett hvilken situasjon det er.

Uansett, takk for gode svar og kommentarer alle sammen. Jeg følte at dette emnet var noe jeg hadde tenkt lenge sammen med mange andre her.
I just said what everyone is thinking
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Fint at du lager debatt av uenighetene =)

Jeg ordla meg ganske dårlig og mente ikke at man nødvendigvis må være rusa for å ha det bra. Det jeg prøvde å få fram var at folk ikke kommer til å slutte å ruse seg, så i stedet for å prøve å hindre det kan man gi gode tips og råd. Akkurat som du gjør med denne tråden. Bra initiativ.

Jeg tror du misforstår hva jeg mener med "skikkelig digg". Jeg brukte det som et generelt begrep for noe positivt og ikke nødvendigvis kun umiddelbar velvære. Det kan være skikkelig digg å reise inn i hodet sitt og lære mer om seg selv og alt rundt seg, det kan være skikkelig digg å være stein sammen med gode venner og se tegnefilm, og det kan være skikkelig digg å komme seg bort fra et helvete av en hverdag og heroinabstinenser. Hvis rusen ikke gir noe som helst positivt i det hele tatt - hvorfor ruser folk seg?

Du har helt sikkert rett i at jeg mangler livserfaring og har mye å lære. Bra at du poengterer det på en skikkelig måte!
Godt med smør
Sitat av Vasall Vis innlegg

Apeloff sitt innlegg litt høyere opp på siden er nok et ennå mer tydelig eksempel på mangel på innsikt og erfaringer, da han uttrykker hvordan man tilsynelatende får plusspoeng i omdømmet blant venner om man har prøvd mye forskjellige rusmidler men han er jo to år yngre enn deg også da.

Apeloff: Sorry ass, dude. Men må bare si det. Takk for ros i innlegget ditt, men du uttrykker en typisk umodenhet mange sekstenåringer har pga. få livserfaringer. Når man er seksten år er man ikke i en posisjon der man kan bedømme om bruk av rusmidler var bra for deg eller ikke. Det er nettopp det som var poenget mitt i første innlegg.
Man trenger mer tid får å se hvilke langtidsvirkninger en vane av å ruse seg på noe har.
Vis hele sitatet...
Vi er kanskje uenige, eller så har jeg bare ordlagt meg feil, men livet mitt er stort sett RUSFRITT, de beste opplevelsene jeg har i livet er rusfrie, fåtall av mine bestevenner ruser seg ikke, livet mitt er sentrert rundt rusfrie ting. Tingen er bare det at jeg har altid hatt en nisje for rusmiddel, en viss intresse. Som en slags ting meg må utforske med måte, noe jeg har gjort. Og fått en dypere tankegang, andre retninger. Men ikke i den grad at jeg har tråppet inn i noe rusmiljø.

Og jeg har ikke fått NOEN plusspoeng fra mine venner fordi jeg har brukt rusmidler, de beste av mine venner, så og si alle mine venner fra ungdomsskolen, vet ikke at jeg har utforsket så mange rusmidler, har ikke fått hevet status, ingenting har gått i pluss for meg siden jeg brukte rusmidler (sosialt og vennemessig naturligvis)
Det er ett tabu emne i min vanlige vennekrets, og sånn liker jeg det. Da kan jeg gjøre de vanlige tingene, som du prater om i første innlegg i denne topicen, stå på snowboard, se på film, be jenter med på kino. Og ha filmkveld og hva annet enn fornuftig ungdom måtte finne på. Kall det ett dobbelt liv, men jeg elsker det.

Før jeg begynte med narkotiske rusmidler, var jeg vel klar over at jeg ikke skulle huke med noen andre på det, og at det måtte være hemmelig. Jeg ville ikke at noen skulle endre sitt syn på meg, eller hvem jeg er til tross for at jeg ville prøve flere rusmidler.

der tror jeg du har feiltolket innlegget mitt, antageligvis min feil siden jeg ikke er artikulert nok til å formidle mine tanker skikkelig.

Kanskje jeg faktisk har lurt meg selv og vært naiv lenge nå, men påpek gjerne konkret hva som er feil med tankegangen min, hvilken ond spiral jeg er i. Hva slags stereotypisk tankegang jeg har som er lik de vanlige 16-17 åringene som ruser seg jevnlig på lovlige eller ulovlige narkotikum.

Denne diskusjonen går neppe negativt i min favør uansett, så for all del, kjør over meg med hva du har av ammunisjon, jeg har ørene åpne, klar for og høre. Bare forklar litt utdypende.

kall meg gjerne en idiot, men min rusbruk har pågått over tid, og jeg har reflektert og tenkt MYE over det, måneder med pauser, ingen tankegang endret (pauser fra alkohol, hasj, paracet, whatever) er kanskje ikke i stand til å bedømme om rusbruken over tid har vært positiv for meg eller ikke, men jeg ser at jeg ikke er handikappet mentalt eller fysisk og er på en plan jeg vil følge ut livet utdanning og jobbmessig. Jeg tror aldri du får VITE hva du har gjort rett eller feil angående rusmidler før du har kommet ut senere i livet. Du må bedømme der og da, om det er fornuftig. Jeg har tenkt mye over det, og har ikke angret på noe som helst, over lengre nyktre perioder. Og ser ikke hvordan jeg har gjort ting verre for meg selv.

Men ja, det er litt skummelt for selv de som er avhengige og hardbarka narkomane tror jo såpass på den retning de har tatt er korrekt at de fortsetter, hadde vært fint om jeg kunne realisert noe lignende vist folk mener det jeg gjør er gale.
Sist endret av Apeloff; 13. mars 2009 kl. 02:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utrolig god tråd, Vasall.

Kjenner meg delvis igjen i det å flykte litt i rusmidler, hovedsaklig i slutten av videregående for et år siden. Jeg mistrivdes med hvor jeg var i livet, karakterene mine, kjærlighet, mangel på frihet og et ønske om å endelig starte livet. En følelse av å bare flyte igjennom hverdagen, et savn etter noe mer, et savn etter et sted med frihet, lykke og en eller annen form for mystikk.

Jeg holdt alltid rusbruket mitt til en ukentlig affere, og aldri en daglig affere. Lørdagskveldene ble alltid de dagene jeg tillot meg selv å ruse meg, om det så var Alkohol eller Hasj, og en stund senere psykedelika ved sjeldene anledninger.


Så fort sommerferien startet, da lystnet straks humøret mitt. Jeg var ferdig med Allmenn, og fikk vitnemålet mitt! Livet mitt lå foran meg og jeg skulle starte på folkehøyskole. Noe som jeg virkelig er glad jeg har erfart og fremdeles erfarer. Det fikk meg til å modne og ta mer ansvar. Det har økt selvtillititen min drastisk, og gjort meg til et lykkelig/tilfreds vesen.

Jeg har også fått utforsket psykedelika, som igjen har skapt ubeskrivelige opplevelser, gode minner, og som også har fått meg til å bli mer moden når det kommer til blant annet; rusmidler. Jeg har unngått rusbruk i lange perioder på rad, dessverre har alkohol vært ukentlig konsumert siden skolestart, men det for å bli med på sosial hygge med andre elever, dog jeg har i større grad enn før innsett at moderate mengder er det koseligste.
Må si at dette er en av de bedre trådene her på forumet.
Du kommer med noen veldig gode poeng her og jeg må få si at jeg kjenner meg igjen i noen av tilfellene. Jeg har nok ikke like mye livserfaring som deg, men har de siste mnd/året begynt å tenke i samme bane som deg. (er 20 år). Jeg tenker tilbake på feil jeg har gjort og angrer bittert. Ikke bare ang. rusmidler.

Min lille "oppvekker" til ungdommer av den "yngre garden" (les: 14-16 år) er det at med min lille livserfaring har jeg erfart at mange valg som kanskje virker logiske da egentlig ikke er så veldig gjennomtenkt. Vi har alle vært verdensmestere, men alle gjør feil. Det er noe av det å være menneske og vi lærer så lenge vi lever.

Så gå ut der i denne ville verden og gjør det beste ut av det, men ha i baktankene at visse valg du tar nå vil komme tilbake til deg om noen år.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ros til Vasall for å ta opp et viktig tema på en god måte.

Sitat av Apeloff
kall meg gjerne en idiot, men min rusbruk har pågått over tid, og jeg har reflektert og tenkt MYE over det, måneder med pauser, ingen tankegang endret (pauser fra alkohol, hasj, paracet, whatever) er kanskje ikke i stand til å bedømme om rusbruken over tid har vært positiv for meg eller ikke, men jeg ser at jeg ikke er handikappet mentalt eller fysisk og er på en plan jeg vil følge ut livet utdanning og jobbmessig. Jeg tror aldri du får VITE hva du har gjort rett eller feil angående rusmidler før du har kommet ut senere i livet. Du må bedømme der og da, om det er fornuftig. Jeg har tenkt mye over det, og har ikke angret på noe som helst, over lengre nyktre perioder. Og ser ikke hvordan jeg har gjort ting verre for meg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ikke bra for tenåringer å ruse seg i særlig grad. At man begynner med alkohol (og evt tobakk) på ungdomsskolen er ille nok. Det er virkelig en god grunn til at vi har aldersgrenser og strenge restriksjoner på disse produktene her i landet.

Jeg tviler ikke på at du har hatt gode opplevelser med rusmidler, og heller ikke på at du har reflektert mye over bruken din. En 16-årings refleksjon over sitt eget rusmiddelbruk er imidlertid ikke det jeg ville satt mest lit til. Som det er påpekt før i tråden: Du er fortsatt ung - du er jo så vidt ferdig med ungdomsskolen! Verken kroppen eller hjernen din er ferdig utviklet, og uansett hvor fint det er for deg å bruke rusmidler av ymse slag, må du huske på at dette kan få konsekvenser for deg seinere i livet, enten du tror på det eller ikke.

En siste ting som gjør meg overbevist om at du ikke har et fullt så sunt forhold til rusmidler som du kanskje skulle ønske å tro, er at du nevner paracet i samme sammenheng som alkohol og cannabis. Paracet er en smertestillende tablett, ikke er rusmiddel, og er følgelig ikke ment å ruse seg på. Så vidt jeg vet er vel effekten også relativt begrenset, bortsett fra en betydelig risiko for leverskader.
Rusbruk er alltid (med få unntak) en spiral nedover. Jeg trur de som begynner med rusmidler tidlig, kommer til å havne langt nede i spiralen når de endelig skjønner hvordan ting fungerer. Starter du når du er eldre, så har du enten sunt vett fra før, eller så får du det ikke så altfor langt ned i bakken.

Jeg husker at jeg som ung trudde jeg visste alt, og at rådene fra de eldre ble sett bort ifra. I retrospekt ser jeg hvor utrolig dum jeg egentlig var i min ungdom. Det kan virke utenkelig når du er ung at disse rådene faktisk er viktig, men tro meg, du vil skjønne det når du blir litt eldre, det er uungåelig.

Så du som er ung og er sikker på at du mener det samme om 5-10 år, så kan jeg fortelle deg at det er totalt feil, selv om du sikkert ler av denne påstanden nå.
Sist endret av Dr. Robert; 13. mars 2009 kl. 14:17.
Godt med smør
Sitat av aybara Vis innlegg
Ros til Vasall for å ta opp et viktig tema på en god måte.

Jeg vil påstå at uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ikke bra for tenåringer å ruse seg i særlig grad. At man begynner med alkohol (og evt tobakk) på ungdomsskolen er ille nok. Det er virkelig en god grunn til at vi har aldersgrenser og strenge restriksjoner på disse produktene her i landet.

Jeg tviler ikke på at du har hatt gode opplevelser med rusmidler, og heller ikke på at du har reflektert mye over bruken din. En 16-årings refleksjon over sitt eget rusmiddelbruk er imidlertid ikke det jeg ville satt mest lit til. Som det er påpekt før i tråden: Du er fortsatt ung - du er jo så vidt ferdig med ungdomsskolen! Verken kroppen eller hjernen din er ferdig utviklet, og uansett hvor fint det er for deg å bruke rusmidler av ymse slag, må du huske på at dette kan få konsekvenser for deg seinere i livet, enten du tror på det eller ikke.

En siste ting som gjør meg overbevist om at du ikke har et fullt så sunt forhold til rusmidler som du kanskje skulle ønske å tro, er at du nevner paracet i samme sammenheng som alkohol og cannabis. Paracet er en smertestillende tablett, ikke er rusmiddel, og er følgelig ikke ment å ruse seg på. Så vidt jeg vet er vel effekten også relativt begrenset, bortsett fra en betydelig risiko for leverskader.
Vis hele sitatet...
Men samtidig hvordan kan du være so bombesikker på at rusbruken du har nå ikke påvirker deg senere i livet? jeg har alltid trodd det handlet om å gjøre riskene "neglisjebare" minimalisere. Du kan ikke vite 100%

Og jeg vet at paracet ikke har noen ruseffekt, og bleh, kan vell knapt kallest smertestillende? vil heller si febernedsettende?, det jeg simpeltent mente med den setningen var at jeg tok pauser i fra så og si alt som er kjemisk fremstilt, noen mener kanskje paracet kan bli brukt som rusmiddel (selvom jeg mener det er umulig) derav nevnte jeg selv de minste rusmidlene som i bestefall kan skape en placebo rus.


Ser dessverre ikke hvordan rusbruken min er så katastrofal for meg, vist jeg tar meg en jonas kanskje 1 gang i måneden. Og ellers består hverdagen min av rusfrie ting? rimelig sikker på at jeg fortsatt da må være bedre ute enn de av norsk ungdom som drikker seg drita hver helg? rent fysisk og psykisk har jeg altid likt å trodd att de kjemiske nivåene og balansene vi har i kroppen, selv i den sårbare fasen som tenåring vil stabilisere seg, selvom den er unormal i ett par timer. Det er greit, da snakker vi om hjernen, vist noen kan bevise at det ikke stemmer, så må jeg vel sjerpe meg, noen permanent skade er jeg ikke ute etter.

Så var det den andre tingen, det sosiale og miljøet kan hemme deg. Du kan bli en liten Thug som paffer og hører på cypress hill for livet, du kan bli satt i en litt repetiv fase i livet som er sentrert rundt rusbruk. Det har jeg jo aldri hatt sjangs på, siden jeg har stort sett rusfrie venner og side-aktiviteter.

Det du sier stemmer helt sikkert, men paracet tingen var min feil.

Ingen tvil, det kan få konsekvenser for meg senere, får neppe tross alt de 125 kr jeg brukte på gall den ene helga. Men ellers, hvor alvorlige er disse konsekvensene du prater om? hva slags scenario er jeg på vei å skli inn i?

skal også nevnest at min rusbruk og vaner er bygd opp av retningslinjer jeg har fått av en nær nær venn (nesten bror) som ikke begynte før han var på folkehøgskole, ikke av mine EGNE erfaringer ålene.

Så, kanskje jeg har fått skubbet litt "sunt vett" inn i rusbruken. Som jeg aldri hadde klart selv.
Sist endret av Apeloff; 13. mars 2009 kl. 16:35.
Vil bare påpeke at hjernen fysisk sett ikke er ferdig utviklet før rundt 21 års alder. Det er også vanskelig å si hvilke konsekvenser bruk/missbruk vil ha for en person som ikke har en ferdig utviklet hjerne. Kanskje fører det til permanente forandringer, kanskje ikke..... Allikevel er det vel greit å være "føre var, enn etter snar".
Godt med smør
Mener at hjernen ikke er ferdig utviklet før 25, men personen som prøver psykadelika eller hasj, blir ikke sett ned på, eller advart like mye, er det fordi etter du er 18 er du myndig? når du er 20 har du vært det i to år? det er mye eldre enn 16, det ser jeg. Men argumentet om at hjernen ikke er ferdig utviklet er jo like gyldig da.

Ser jo at folk som har fylt 20 bruker det argumentet jevnt og trutt. Men fakta er at skal vi gå etter boka er det vel bare og vente til etter 25, fortsatt bedre føre var enn etter snar selv ved 24?

"De ulike delene av hjernen utvikler seg til forskjellig tid og evnen til å planlegge, resonnere, tenke logisk og hemme impulser er faktisk ikke modnet ferdig før ved 25 års alder."

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...katt/1.6395702

artikkellen handler riktig nok om ungdom i trafikken så resten er ikke relevant, men den setningen der er vel mulig og trekke paraleller mellom?

Greit, er du 16 er ikke hjernen ferdig utviklet, men da skal heller ikke en person som har begynt med rusmidler i en alder av 20 moralisere noen etter boka er det feil.

Men som sagt tror jeg ikke det finnes noen oppskrift på når det er rett og ikke, for de aller aller fleste er 16 gale, for noen er 20 gale. Enkelte er det aldri rett og bruke rusmidler. Jeg tror på å minimalisere riskene og gjøre de neglisjebare.
Sist endret av Apeloff; 13. mars 2009 kl. 18:09.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av Apeloff
Men samtidig hvordan kan du være so bombesikker på at rusbruken du har nå ikke påvirker deg senere i livet?
Vis hele sitatet...
Det kan jeg naturligvis ikke være sikker på. Det jeg derimot vet, er at jeg påvirkes av rusbruken min idag. Ikke i den forstand at jeg sliter psykisk eller noe, men tilværelsen min ville nok sett annerledes ut dersom jeg aldri hadde begynt med f.eks. alkohol og cannabis, noe jeg gjorde som henholdsvis 17- og 18-åring. Jeg har aldri hatt problemer knyttet til rusbruken min - tvert imot har jeg mange gode opplevelser, også fra de første årene. I dag, snart seks år seinere, har jeg imidlertid den klare oppfatning at jeg med fordel kunne ventet til jeg var eldre før jeg begynte å eksperimentere med rusmidler.

Du må ikke misforstå meg - jeg sier ikke at rusbruken din er katastrofal for deg, for det har jeg intet grunnlag for å mene noe om. Poenget mitt er at du fortsatt er veldig ung. Jo yngre man er når man begynner med rusmidler, jo større er sannsynligheten for å utvikle rusproblemer seinere i livet. Du sier selv du begynte med "droger" når du gikk i åttende klasse. Nå virker det jo som du har et ganske moderat forbruk av disse stoffene, men det er likevel viktig å være klar over farene. I likhet med Vasall har jeg også sett venner og bekjente som begynte med rusmidler i svært ung alder, og som har fått til dels store problemer i ettertid. Det er jo ikke sikkert du havner i samme kategori, men det er vanskelig å vite før man sitter der med skjegget i postkasssa...

Det er vel også hele poenget med tråden her. Det er ikke et forsøk på å være moraliserende eller noe, bare en liten påminnelse om at man som tenåring fortsatt har mye ugjort foran seg, og at det ikke skader å vente før man utsetter seg selv for den risikoen som følger med enhver bruk av rusmidler.
Vasall's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apeloff Vis innlegg

Før jeg begynte med narkotiske rusmidler, var jeg vel klar over at jeg ikke skulle huke med noen andre på det, og at det måtte være hemmelig. Jeg ville ikke at noen skulle endre sitt syn på meg, eller hvem jeg er til tross for at jeg ville prøve flere rusmidler.

der tror jeg du har feiltolket innlegget mitt, antageligvis min feil siden jeg ikke er artikulert nok til å formidle mine tanker skikkelig.

Kanskje jeg faktisk har lurt meg selv og vært naiv lenge nå, men påpek gjerne konkret hva som er feil med tankegangen min, hvilken ond spiral jeg er i. Hva slags stereotypisk tankegang jeg har som er lik de vanlige 16-17 åringene som ruser seg jevnlig på lovlige eller ulovlige narkotikum.
Vis hele sitatet...
Nå har jo flere andre gitt deg bra svar allerede, men siden du spør så skal du få svar:
For det første sier du her at du lever et dobbeltliv og at du holder rusbruken din hemmelig. Du må altså skjule en del av livet ditt for vennene dine, som kan kalles å lyve for vennene sine eller ihvertfall ikke vise hvem du er til dine nærmeste. Jeg forstår godt at du holder det skjult da mange, med god grunn, har et anstrengt forhold til det.
Men du må også da se hvordan rusmidler styrer din oppførsel ovenfor dine
venner og familie allerede.

Jeg er ikke ute etter å kalle noen idiot eller liknende bare fordi de er 16 år. Det er nok rimelig vanlig å ha et litt ufokusert syn på ting i den alderen, jeg husker selv godt at jeg gjorde mye ugjennomtenkte ting som jeg fikk angre på etterpå i mitt sekstende år, selv om jeg følte meg like voksen i hodet da som nå.
På en måte blir man aldri eldre inni seg enn 16-17, men visdom kommer med erfaring.
Det er en grunn til at man ikke kan stemme før man er 18, og det er også en grunn til at man må være 21 for å kjøpe det eneste lovlige, tunge rusmiddelet i høye konsentrasjoner.

Den stereotypiske tankegangen din som minner om mange andre 16-åringer handler ikke nødvendigvis om at du "lurer deg selv" eller "faller ned i en ond sirkel" alle er forskjellige.
Det var vel mer at du utviste en økning i rusmiddelbruk til det dobbelte hvert år, at du prøver mange forskjellige rusmidler, som om du leter etter noe som mangler i livet ditt.
Jeg vet ikke hvilke rusmidler du snakker om engang, da ordet "rusmidler" omfatter ufattelig mange vidt forskjellige substanser.
Men en regel som kan være lur å ha for samtlige er nok å vente til man er i tjueårene ihvertfall.
Innen den tid skjønner man nok hvilke rusmidler som bare er noe bedritent svineri og hvilke som kan ha en nytteverdi, om man bruker dem på riktig måte
(noe som, pga ungdomskulturen og en gjennomsnittlig sekstenårings prioriteringer, er veeldig vanskelig for en 16åring å forstå hele konseptet av)

Jeg kjenner jo ikke deg, og som sagt så er alle forskjellige, men en sekstenåring som går i forsvarsposisjon mot startinnlegget og legger frem grunner til at du, som sekstenåring som driver med ca 8 forskjellige rusmidler og øker lista årlig, er jo i seg selv faresignaler på at prioriteringene dine er umodne.
Du sier jo at du ruser deg svært sjelden, så kanskje jeg har feil.
Men å lage grunner for å ruse seg er egentlig å lage unnskyldninger for å ruse seg. Og hjernen er ekspert på å lage unnskyldninger for sin egen ulogiske eller umoralske oppførsel.

Og det er deg selv du bør ha denne diskusjonen med. Spør deg selv om disse rusmidlene er nødvendige for deg for å ha en bra tilværelse. Er de det bør du absolutt slutte med dem. Er de ikke det, så hvorfor ikke vente til hjernen din, holdningene dine og kroppen din har stabilisert seg?

Når det gjelder hjernens utvikling 16 kontra 20 kontra 25, så er det jo poenger i det fysiske neurologiske aspektet og det psykiske, men om ikke annet så har ihvertfall maange flere unge mennesker i tidlig 20-årene fått lagt prioriteringene sine på bordet så og si, enn 16 åringer. Mange 20åringer bør nok også vente litt, men det er også endel som begynner å bli klare for fullt ansvar over seg selv i denne tidsepoken.
Dessuten utvikles alle seg i forskjellig tempo, og jeg tror disse hjerneforandringene og når de skjer har mye å si på når holdninger og selvinnsikt stabiliserer seg. Det er jo ca fem års bredde på når jenter får pupper eller når gutter begynner å bli interessert i dem. haha

Men å fylle 21 og bestemme seg for å begynne med rusmidler er jo ikke en moden besluttning. Det må skje med litt mer innsikt og gjennomtanke enn som så
Sist endret av Vasall; 13. mars 2009 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godt med smør
Sitat av Vasall Vis innlegg
Nå har jo flere andre gitt deg bra svar allerede, men siden du spør så skal du få svar:
For det første sier du her at du lever et dobbeltliv og at du holder rusbruken din hemmelig. Du må altså skjule en del av livet ditt for vennene dine, som kan kalles å lyve for vennene sine eller ihvertfall ikke vise hvem du er til dine nærmeste. Jeg forstår godt at du holder det skjult da mange, med god grunn, har et anstrengt forhold til det.
Men du må også da se hvordan rusmidler styrer din oppførsel ovenfor dine
venner og familie allerede.

Jeg er ikke ute etter å kalle noen idiot eller liknende bare fordi de er 16 år. Det er nok rimelig vanlig å ha et litt ufokusert syn på ting i den alderen, jeg husker selv godt at jeg gjorde mye ugjennomtenkte ting som jeg fikk angre på etterpå i mitt sekstende år, selv om jeg følte meg like voksen i hodet da som nå.
På en måte blir man aldri eldre inni seg enn 16-17, men visdom kommer med erfaring.
Det er en grunn til at man ikke kan stemme før man er 18, og det er også en grunn til at man må være 21 for å kjøpe det eneste lovlige, tunge rusmiddelet i høye konsentrasjoner.

Den stereotypiske tankegangen din som minner om mange andre 16-åringer handler ikke nødvendigvis om at du "lurer deg selv" eller "faller ned i en ond sirkel" alle er forskjellige.
Det var vel mer at du utviste en økning i rusmiddelbruk til det dobbelte hvert år, at du prøver mange forskjellige rusmidler, som om du leter etter noe som mangler i livet ditt.
Jeg vet ikke hvilke rusmidler du snakker om engang, da ordet "rusmidler" omfatter ufattelig mange vidt forskjellige substanser.
Men en regel som kan være lur å ha for samtlige er nok å vente til man er i tjueårene ihvertfall.
Innen den tid skjønner man nok hvilke rusmidler som bare er noe bedritent svineri og hvilke som kan ha en nytteverdi, om man bruker dem på riktig måte
(noe som, pga ungdomskulturen og en gjennomsnittlig sekstenårings prioriteringer, er veeldig vanskelig for en 16åring å forstå hele konseptet av)

Jeg kjenner jo ikke deg, og som sagt så er alle forskjellige, men en sekstenåring som går i forsvarsposisjon mot startinnlegget og legger frem grunner til at du, som sekstenåring som driver med ca 8 forskjellige rusmidler og øker lista årlig, er jo i seg selv faresignaler på at prioriteringene dine er umodne.
Du sier jo at du ruser deg svært sjelden, så kanskje jeg har feil.
Men å lage grunner for å ruse seg er egentlig å lage unnskyldninger for å ruse seg. Og hjernen er ekspert på å lage unnskyldninger for sin egen ulogiske eller umoralske oppførsel.

Og det er deg selv du bør ha denne diskusjonen med. Spør deg selv om disse rusmidlene er nødvendige for deg for å ha en bra tilværelse. Er de det bør du absolutt slutte med dem. Er de ikke det, så hvorfor ikke vente til hjernen din, holdningene dine og kroppen din har stabilisert seg?
Vis hele sitatet...
dobbeltliv er ett litt tungt begrep, for det har aldri vært ett problem og f.eks røyke en grammer, og slappe av, gjøre ting hjemme. Deretter møte mine rusfrie venner den påfølgende dagen? kall det ett dobbeltliv du. Har jo og fått ventilert rusbruken litt blant noen folk som røyker, men tingen er bare at de har jeg aldri trekt til den innerste sirkelen min av venner, mine første venner, og de jeg vil ha ut livet.

8 rusmidler, var jo som sagt en fiksjonell liste, men ja du ser doblet bruk, vet du hvorfor det øket så kraftig? 8 klasse, det du finner hjemme. Alkohol, en av de, concerta som jeg fikk av en bekjent. Om vi da skulle plusse på 2 nye rusmidler, f.eks nikotin og cannabis. Da er vi oppe i 4. Da hadde fikset kontakter i rusmiljøet, så kanskje knips, pepper, kola, benzo fordelt på 364 dager? oppe i 8 rusmidler der. Fort gjort.

det var snakk om prøving, kjøpte ikke igjen. Siden jeg ikke ville utvikle en dårlig rusvane, totalt i fra 8-10 klasse ruset jeg meg kanskje toppen 15-20 ganger, inklusivt alkohol. (ikke nikotin da dessverre) dette menst jeg holdt meg i ett rusfritt miljø, det krever ikke TO liv, dobbelt liv. Det krever ganske nøyaktig ca 15-20 kvelder fordelt på 1095 dager.

Er denne økningen du så skummelt prater om, fortsatt like dodgy?

Og si at som 16 driver jeg med 8 forskjellige rusmidler er og ta setningen min totalt ute av kontekst, jeg har PRØVD, 8 rusmidler, antageligvis flere.

når du er 20 skjønner du sikkert hvilken rusmidler du har nytte av ja. Men de fleste som har 20 har vel heller ikke prøvd all verden? jeg føler at denne veien er min måtte for å luke ut det jeg har nytte av. Det er tross alt fordi jeg har prøvd så mye, over såpass lang tid og under såpass moderat bruk jeg har realisert at jeg skal vente med psykadelika til jeg er vel moden for det. Noe jeg nå bare utsetter så lenge jeg kan, jeg ser det er få rusmidler jeg har nytte av. Derav den moderate bruken, og de få få jeg bruker nå, (om bruker er rette ordet) er cannabis og alkohol, cannabis, toppen 1-2 ganger i måneden, vist i det hele tatt. Og alkohol de få gangene noen her klarer og overtale meg til å bli med på en fest.

Joda, jeg ser vel hvordan jeg lyver for mine beste venner, men i løpet av året har jeg faktisk åpenbart min rusbruk ovenfor ei veldig god venninde, ingenting har endret seg. Men ja det er nå, vil tro att i 8 klasse er det nok større sjangs for att A: Jeg fikk en ruskompanjong eller B: Jeg blir sett ned på, siden metaliteten til 13 åringer er hakket mer umoden enn 16, kanskje ikke store forskjellen, men nok til å ikke bli fryst ut.

Jeg skjuler ikke en del av livet mitt for vennene mine, rusmidler i den forstand har ikke vært såpass sentrale at jeg føler for og diskutere det med mine venner som ikke nyter alkohol, hvorfor skal jeg bebreide dem med det, når jeg får ventilert det på erowid, nff, og noen andre bekjente jeg har i rusmiljøet?

bruker ikke rusmidlene for en bedre tilværelse, det var av nysgjerrighet, jeg hadde gode forhåndsregler, og sitter her nå. Med ett veldig kompleks syn om rusmidler, ett moderat bruk.

Du sier og at visdom kommer av erfaring, her er jeg ytterst enig. Men, det er tydeligvis meget dumt at jeg har skaffet meg erfaring i en såpass ung alder (selvom det ikke gikk gale IMO) og sitter nå her med hva jeg liker og se på som ett snev av visdom, kan vel si det jeg har lært og forstått er hvorfor mange kommer i ett dårlig miljø, jeg ser hvor lett det er og gå gale på denne veien, jeg setter pris på hvor hærlig det er at jeg har en minst like fortreffelig dag enten jeg er skev eller komplett edru, jeg ser hvorfor det var fint at jeg ikke brukte flere av stoffene særlig repetivt over en kort periode. Hvorfor det var fint jeg ikke gjorde det i ett rusmiljøet, hvorfor jeg ikke delte det med noen. For alle desse små valgene jeg har tatt opp i gjennom det få årene, føler jeg er noen av de sentrale tankene jeg kommer til og bevare selv i 20 års alderen når det kommer til rusbruk.
Vasall's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apeloff Vis innlegg
dobbeltliv er ett litt tungt begrep, for det har aldri vært ett problem -
8 rusmidler, var jo som sagt en fiksjonell liste, men ja du ser doblet bruk, vet du hvorfor det øket så kraftig? 8 klasse, det du finner hjemme. Alkohol, en av de, concerta som jeg fikk av en bekjent. Om vi da skulle plusse på 2 nye rusmidler, f.eks nikotin og cannabis. Da er vi oppe i 4. Da hadde fikset kontakter i rusmiljøet, så kanskje knips, pepper, kola, benzo fordelt på 364 dager? oppe i 8 rusmidler der. Fort gjort.
Vis hele sitatet...
Ja, fort gjort, når man er seksten.

Det var du selv som kallte det et dobbeltliv Apeloff, og når du deretter legger frem at informasjonen du tidligere la ut var fiktiv så blir det vanskeligere og vanskeligere å føre en seriøs samtale med deg.

"Knips,Pepper,Kola, Benzo", nesten poetisk å kunne samle så mange giftige, svinerisubstanser i en setning. Poenget mitt er jo nettopp det her. Ja, det er kanskje ikke noe stor fare å prøve ut litt rusmidler, men du har jævelig god tid til å gjøre det senere i livet.
La forelderene dine få slippe å bekymre seg for deg og finn TÅLMODIGHET til å vente med eksperimentering til du ihvertfall bor for deg selv og har en stabil hverdag.
Tålmodighet er en evne som ofte blir sterkere senere i livet en tenårene, så jeg har full forståelse for problemstillingen, men jeg prøver bare å oppfordre til selvdisiplin og forsøke å nære denne tålmodigheten. Det er en av de viktigste egenskapene man kan ha for et godt liv.

Anyhooo så holder det nå, ta det jeg har skrevet som råd eller ikke, det er ditt valg. Men hva jeg har følt for å utrykke har jeg nå allerede sagt. Synes ikke jeg behøver å utdype noe mer hva jeg mener om saken
@ Apeloff..

Først lager du en tråd hvor du spør de mer erfarne brukerene om du er klar for psykadelika (http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122627), og nå er du skråsikker på at det ikke er noe problem? Det er ikke for å starte en lang krangel, bare nevner det som en tankevekker elns..

Må selv si jeg føler meg truffet av denne tråden, er 18 år og har 7-8 måneder med cannabis-missbruk under beltet. Også et par andre stoffer, "kun for å prøve", og uansett hvor morsomt og kult det føles der og da har jeg valgt å roe meg ned framover. Skal ordne en mer stabil livssituasjon før jeg fortsetter der jeg står nå.
Godt med smør
Sitat av spharx Vis innlegg
@ Apeloff..

Først lager du en tråd hvor du spør de mer erfarne brukerene om du er klar for psykadelika (http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122627), og nå er du skråsikker på at det ikke er noe problem? Det er ikke for å starte en lang krangel, bare nevner det som en tankevekker elns..

Må selv si jeg føler meg truffet av denne tråden, er 18 år og har 7-8 måneder med cannabis-missbruk under beltet. Også et par andre stoffer, "kun for å prøve", og uansett hvor morsomt og kult det føles der og da har jeg valgt å roe meg ned framover. Skal ordne en mer stabil livssituasjon før jeg fortsetter der jeg står nå.
Vis hele sitatet...
det var nok mere for psykadelika, som er ett felt jeg ikke er fullt så erfaren på. Jeg påpekte jo tidligere i tråden at jeg drøyer psykadelika så lenge jeg klarer det. Det er mere om det rusbruket av stimulanter og diverse kan ha handikappet meg, der den tråden der handlet BARE om det psykadeliske spektret.
Synes denne tråden utviklet seg til en slags heksejakt på apeloff, jeg. For å være ærlig virker han såpass reflektert til tross for enkelte møter med stoffer som anses som "søplete", at jeg mener det er mange andre her på forumet som burde fått tilsnakk i stedet for han.

Så lenge han ikke er på vei inn i et dårlig vaneforbruk (hvilket jeg tolker det dithen at han ikke er), så vil jeg si at både for alderen og generelt har han et mye mer fornuftig forhold til rusmidler enn majoriteten av mennesker som har prøvd de samme stoffene. Så det så.
Sist endret av Hedges; 13. mars 2009 kl. 22:10.
Godt med smør
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Synes denne tråden utviklet seg til en slags heksejakt på apeloff, jeg. For å være ærlig virker han såpass reflektert til tross for enkelte møter med stoffer som anses som "søplete", at jeg mener det er mange andre her på forumet som burde fått tilsnakk i stedet for han.

Så lenge han ikke er på vei inn i et dårlig vaneforbruk (hvilket jeg tolker det dithen at han ikke er), så vil jeg si at både for alderen og generelt har han et mye mer fornuftig forhold til rusmidler enn majoriteten av mennesker som har prøvd de samme stoffene. Så det så.
Vis hele sitatet...
Da har vi litt folk som hater rusbruken min. Og er vell litt min feil at det ble en heksejakt når jeg kastet ut ett spørsmål om rusbruken min, og stillte spørsmål med den, men det sekundet jeg fikk noe motstand på rusbruken min påsto jeg bastant og selvsikkert at jeg var perfekt, eller kanskje jeg bare ikke formulerte meg skikkelig.

Uansett er både du og jeg enige at en såpass fantastisk førstepost ikke burde dreie seg om meg og min rusbruk, men heller fortsette i den retningen den gjorde. Få tenåringene inklusivt meg og alle andre tenåringer mer bevisst på rusbruken sin. Men ja, jeg fikk det jeg ville ut av spørsmålet mitt, litt ekstra skepsis om min rusbruk og noen andre tankeretninger.

KP til trådstarter og andre fornufte poster, fortsett sånn.
Sist endret av Apeloff; 13. mars 2009 kl. 22:27.
Apeloff: det jeg sier nå er bare velmente ord fra meg til deg

For meg virker du som en meget oppegående og tilsynelatende 16 åring som skriver på en moden og god måte. Du skriver på en måte hvor du stiller deg åpen til andres tolking av ditt rus(mis)bruk, og på en måte hvor du fremstiller deg selv som litt usikker på hva du egentlig holder på med. Og for all del; det er helt fair. Men det som skjer når noen kritiserer det og forteller deg noe du i utgangspunktet ikke ville høre, så skifter du fullstendig standpunkt. Da går du rett i forsvarsposisjon og tilbakeviser det den eventuelle personen har sagt til deg. Dette er også helt fair.

Men jeg ser på dette som en dårlig kombinasjon. Enten så må du stille deg fullstendig åpen til hva du holder på med, eller så må du si at "sånn er det, og sånn skal det være". Ikke "lat" som om du er usikker, for så å føle deg tvunget til å forsvare bruken din. Dette ser jeg også i posten din om psykadelika. Du skriver som sagt på en veldig moden måte, og alt det du skriver er vinklet slik at du skal få et positivt svar. Du stiller de spørsmålene du VET man må stille seg før man prøver psykadelika, og du svarer selv med de svarene du VET må brukes for at bruk av psykadelika skal kunne forsvares.

Det jeg får ut av dette er at du innerst inne vet selv at det du holder på med ikke er helt bra for deg selv. Du søker bekreftelse på at alt er 100% OK, selv om du innerst inne vet at det ikke er helt OK. Eller tar jeg fullstendig feil nå? Det er mulig at jeg er helt på villspor, men det er ihvertfall dette jeg tenker når jeg leser aktuelle poster fra deg.

Og om jeg i så tilfelle har rett, så er ikke det nødvendigvis negativt ment. Jeg sier ikke at du bør slutte med rusbruken din. Men jeg anbefaller deg å ta et personlig valg; vil du vente eller vil du faktisk bare kjøre på allerede nå? Det er kun en person som kan vite hvilket av de to valgene som er det riktige, og det er naturligvis deg. Det eneste vi kan fortelle deg er at du bør ta dette valget på egenhånd, og ikke søke godtgjørelse og bekreftelse på rusmiddelforumet på nFF.

Avslutningsvis må jeg bare beklage hvis du (eller noen andre) følte at denne posten var ufin eller unødvendig på noen måte. Posten er jo veldig personlig vinklet, og om du misliker det så beklager jeg.

Fred.
Godt med smør
Sitat av minigolf Vis innlegg
Apeloff: det jeg sier nå er bare velmente ord fra meg til deg

For meg virker du som en meget oppegående og tilsynelatende 16 åring som skriver på en moden og god måte. Du skriver på en måte hvor du stiller deg åpen til andres tolking av ditt rus(mis)bruk, og på en måte hvor du fremstiller deg selv som litt usikker på hva du egentlig holder på med. Og for all del; det er helt fair. Men det som skjer når noen kritiserer det og forteller deg noe du i utgangspunktet ikke ville høre, så skifter du fullstendig standpunkt. Da går du rett i forsvarsposisjon og tilbakeviser det den eventuelle personen har sagt til deg. Dette er også helt fair.

Men jeg ser på dette som en dårlig kombinasjon. Enten så må du stille deg fullstendig åpen til hva du holder på med, eller så må du si at "sånn er det, og sånn skal det være". Ikke "lat" som om du er usikker, for så å føle deg tvunget til å forsvare bruken din. Dette ser jeg også i posten din om psykadelika. Du skriver som sagt på en veldig moden måte, og alt det du skriver er vinklet slik at du skal få et positivt svar. Du stiller de spørsmålene du VET man må stille seg før man prøver psykadelika, og du svarer selv med de svarene du VET må brukes for at bruk av psykadelika skal kunne forsvares.

Det jeg får ut av dette er at du innerst inne vet selv at det du holder på med ikke er helt bra for deg selv. Du søker bekreftelse på at alt er 100% OK, selv om du innerst inne vet at det ikke er helt OK. Eller tar jeg fullstendig feil nå? Det er mulig at jeg er helt på villspor, men det er ihvertfall dette jeg tenker når jeg leser aktuelle poster fra deg.

Og om jeg i så tilfelle har rett, så er ikke det nødvendigvis negativt ment. Jeg sier ikke at du bør slutte med rusbruken din. Men jeg anbefaller deg å ta et personlig valg; vil du vente eller vil du faktisk bare kjøre på allerede nå? Det er kun en person som kan vite hvilket av de to valgene som er det riktige, og det er naturligvis deg. Det eneste vi kan fortelle deg er at du bør ta dette valget på egenhånd, og ikke søke godtgjørelse og bekreftelse på rusmiddelforumet på nFF.

Avslutningsvis må jeg bare beklage hvis du (eller noen andre) følte at denne posten var ufin eller unødvendig på noen måte. Posten er jo veldig personlig vinklet, og om du misliker det så beklager jeg.

Fred.
Vis hele sitatet...
Misliker deg nei :P er her for og diskutere og ser egentlig rimelig klart at jeg virker åpen for kritikk, leker med paintball svarer senere med skarp ammunisjon. Er meget tvetydig og misledende. Men det virker bare som enkelte støtter meg helt og holdent, eller så blir jeg satt i bås. Men jeg overreagerer nok i altfor mange situasjoner.

Angående psykadelika delen, er jeg faktisk usikker, for jeg er såpass ung. Men det er noe jeg vil utforske og føler meg klar for, men alderen min. Den setter meg stadig tilbake til utgangspunktet, der jeg føler meg som ett spørsmålstegn, den tråden hjalp meg virkelig til og bare vente til den usikkerhetsfølelsen ikke er like dominant.

Psykadelika, er vell en av de områdene der jeg virkelig føler meg ydmyk, og skriver som jeg ikke vet en dritt og er åpen. Men når det kommer til andre rusmidler føler jeg at jeg har behersket og erfart til den grad at jeg kan svare med skarp ammunisjon. Vist noen skulle finne på og skrive at jeg ikke virker klar, eller bør vente, suger jeg det til meg. Men her var det mer ett kapitell jeg er forbi, jeg har erfart, og har ett snev av peiling på. Derfor mye enklere for meg og hoppe rett inn i den forsvarsposisjonen mange av de hjelpende og erfarne brukerene her på NFF sikkert HATER, klart jeg ikke bør formulere meg like uvitende som på psykadelika tråden, og det beklager jeg. Burde antageligvis omformulert innlegget mitt som en erfarings post, og ikke som en post der jeg kunne få hjelp og tilbakemeldinger.

Enten så er jeg såpass ignorant og selvsikker på stimulanter at jeg ikke vil lære noe mere derifra av brukere her. Da formulerte jeg meg selv naturligvis feil, eller så trodde jeg at noen bare *paff* skulle komme med noen argumenter jeg ikke hadde svar på, og derav bli flat og ydmyk som jeg hadde realisert noe nytt.

Føler ikke at det jeg driver med er feil på noen måte, motsatt, er såpass sikker på den retningen livet går, og at det jeg har gjort ikke har skadet meg i stor grad, såpass sikker at jeg faktisk kan svare såpass kvasst og skarpt tilbake i den grad at det nesten er frekt. Som du sier, tilbakeviser eller ignorer (hva du enn mener jeg gjør) og det er det som skjer når jeg skriver såpass tvetydig.

Og det beklager jeg.

Unnskyld for eventuelle poster der jeg virker ydmyk som her. Men alikevell angriper knallhardt tilbake. Virket bare som de argumentene jeg fikk var rimelig enkle, og jeg var vell forberedt på de, og de fikk jeg selvsagt ikke frem i posten. Neste gang vil jeg sikkert være mere forsiktig på hvordan jeg vinkler innlegget mitt.

Så ikke noe dårlig blod mellom meg og deg minigolf, skulle det virke sånn, det gjelder andre jeg og må ha fornærmet i tråden, som bare ønsket det beste

Edit : og valget blir antageligvis og kjøre på siden jeg er sikker på at det moderate bruket jeg har av stimulanter, er ufarlig, mener jeg, og som sagt vet bare jeg best.

Utforsking har sluttet i stor grad siden det er lite jeg har lyst og prøve nå, lite av stoffene har vedvarende bruk, cannabis og alkohol er dessverre der. Men fører ikke nye stoff til listen i den grad som jeg gjorde før. Og det hender en SJELDEN gang jeg har ett gjenmøtte med ett tidligere stoff.
Sist endret av Apeloff; 14. mars 2009 kl. 04:29.
Minigolf: Bra sagt, kjenner meg skremmende igjen da jeg i en tid forsvarte min egen bruk for å overbevise meg om at den var ok.

Apeloff: Fin diskusjon som har oppstått, jeg tror du har lært noe og det har sikkert andre også. Moralen er uansett at å ruse seg i ung alder ikke er det beste sjakktrekket, noen ender opp dårlig pga det mens andre klarer seg fint. Men at du bruker som argument at andre på din alder har et langt mer usunt forhold til rusmidler (noe som er sant) slår jeg ned på. Det kan hende de klarer seg bra med bruken sin til syvende og sist, men er det så sikkert du gjør det? Alle er forskjellige, så å sammenligne seg med andre blir litt feil i mine øyne. Det blir igjen en måte å unnskylde bruken sin på og overbevise seg selv om at man er bedre og klarer seg bedre, noe som kan føre til en falsk selvsikkerhet. Jeg ser at du kommer til å fortsette bruken din, men for guds skyld hold den moderat slik du gjør nå. Er det noe som helt klart øker sjansene for uheldige konsekvenser er det overdrevent bruk i ung alder.
Sist endret av Sky; 14. mars 2009 kl. 13:27.
Godt med smør
Sitat av Sky Vis innlegg
Minigolf: Bra sagt, kjenner meg skremmende igjen da jeg i en tid forsvarte min egen bruk for å overbevise meg om at den var ok.

Apeloff: Fin diskusjon som har oppstått, jeg tror du har lært noe og det har sikkert andre også. Moralen er uansett at å ruse seg i ung alder ikke er det beste sjakktrekket, noen ender opp dårlig pga det mens andre klarer seg fint. Men at du bruker som argument at andre på din alder har et langt mer usunt forhold til rusmidler (noe som er sant) slår jeg ned på. Det kan hende de klarer seg bra med bruken sin til syvende og sist, men er det så sikkert du gjør det? Alle er forskjellige, så å sammenligne seg med andre blir litt feil i mine øyne. Det blir igjen en måte å unnskylde bruken sin på og overbevise seg selv om at man er bedre og klarer seg bedre, noe som kan føre til en falsk selvsikkerhet. Jeg ser at du kommer til å fortsette bruken din, men for guds skyld hold den moderat slik du gjør nå. Er det noe som helt klart øker sjansene for uheldige konsekvenser er det overdrevent bruk i ung alder.
Vis hele sitatet...
jeg er og enig i at bruk i ung alder SJELDENT er noe sjakktrekk, og kanskje til og med i mitt tilfelle, det er bare en ting jeg er meget/veldig/super sikker på.

Og det er at jeg som ikke utforsker stimulanter, opiater, legemidler og alt det andre lenger, og som nå har etter det jeg mener er ett meget balansert rusbruk, det ikke i forhold til andre på min alder. Men der rusmidler er ett tilskudd i livet i ny og ne, ikke en ting som dominerer. En ting jeg tenker mye på, men frastår og bruke mye. jeg ikke ruser meg for og slippe vekk fra noe, der det ikke er noen spiral eller vane, bare en komplett sporadisk ting.

Jeg går en vei, som jeg er rimelig sikker på, en vei som fra det standpunktet jeg nå står i. ser bra ut. Og som det har blitt sagt vet bare jeg selv best, og det er utifra det jeg kan dømme. Men de få jeg har snakket med, er enige.

må også si jeg ler litt av meg selv her jeg prøver og bruke "andre på min alder" argumentet som jeg brukte på barneskolen når jeg bare fikk lov og være våken til klokka 10

jeg har ikke noe minimum krav på rus per måned, men jeg har ett maksimum. Kanskje jeg ikke ruser meg i det hele tatt, kanskje noe mer enn den vanlige kurven, men jeg har ett maksimum. Kan trygt si at jeg ikke har noen skriftlig rutine, men jeg har merket tidligere når det har blitt røyket mye, jeg blir såpass slack og sløv at det ikke er noe artig. Og samme med loking over tid. heldigivis har jeg altid stoppet og derfor har jeg den bruken som jeg har nå. Med engang det nærmer seg i det hele tatt ett sånt punkt, da gir jeg meg.
Nydelig innegg. Er selv 18 år og ganske fersk hasjrøyker. Det du skriver er ting jeg har tenkt på når jeg har vært ruset selv. Uten å ha et snev av peiling på det, tror jeg at de som blir rusmisbrukere er de som ruser seg aleine, for å flykte fra problemer eller bruker rusen til annet enn for å kose seg. Selv har jeg bestemt meg for å aldri røre hasj igjen de gangene ting er vanskelig i livet, eller jeg har mye vanskelig å tenke på. Hadde en sånn episode for noen uker siden, og jeg skjønte ting gikk litt galt når jeg satt og roterte en kniv i hånda fordi jeg irriterte meg grenseløst over en kompis.

Er vanligvis en 100% stabil fyr med gode venner, har det fint hjemme, gjør det greit på skolen og jeg havner sjeldent i bråk. Episoden viste meg rusens bakside og selv om jeg aldri tror jeg faktisk kunne skadet kompisen min, fikk det meg til å vurdere en del ting. Lyst til å lese mer kan du seff gjøre det her, men har ikke tenkt til å spore av denne tråden, så svar meg der hvis det er noe spesielt.

Igjen, cred til trådstarter! Skulle gått an å gi flere KP på denne tråden.

Sitat av Apeloff Vis innlegg
(...)
Vis hele sitatet...
Går ikke å endre innlegg etter en viss tid her. Sorry for dobbelposting...

Apeloff. Jeg kjenner deg ikke spesielt godt, men du virker som en fyr som tenker godt gjennom konsekvensene av ting. Allikevel liker jeg ikke at du forsvarer deg i så utstrakt grad som du gjør. Hvis du er heeelt overbevist om at du ikke gjør noe som kan skade deg, så hadde du vel ikke trengt å komme med forklaringer, bortforklaringer og lignende i den graden du gjør?

For all del. Jeg kjenner deg ikke, men du er fortsatt ganske ung. Pass på, så skal det nok gå bra, men det er aldri dumt å høre på folk med mer erfaring. Selv er jeg ikke stort eldre enn deg og ønsker ikke å virke som en bedre-viter, men tenk litt igjennom ting før du argumenterer mot det. Husker godt jeg "alltid" visste best når jeg var på den alderen.

Lykke til mann.
Sist endret av Jorge Rivi; 15. mars 2009 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er sunt med diskusjon!
personlig mener jeg: velg selv, alt med måte. vi mennesker kan sette egne grenser for oss selv. eller burde ihvertfall kunne. jeg er snart 17. 1 år siden jeg fyrte den første jointen, jeg klarer fint og holde det som en skjelden "hobby" om du vil, og kjenner meg på ingen måte dårligere enn for 1 år siden, kansje tvert om!
Treffer hardt og brutalt. Personlig var jeg aldri påvirket av skolen skrekkpropaganda, kansje fordi jeg fant forumet før vi gjennomgikk de narkotiske stoffene på skolen, og det var alt så glamorisert her på forumet.

Misforstå meg rett, er veldig glad for at jeg fant nFF da jeg gjorde det. På godt og vondt. Ja, jeg ble kansje påvirket til å teste ut noe som jeg hadde fått inntrykk av var ufarlig(salvia), det var jo ikke på noen narkotikaliste etc, men mentalmelt og andre pådrivere for rusmiddelforumet snakket åpent om hvor det kunne ende og siden de faktisk presenterte saken fra begge sider så stolte jeg så mye mer på de enn skolen som bare hadde negative ting å si om rusmiddler. Det fikk meg til å innse at videre utforsking godt kan vente på seg i noen år.

Ta denne posten som en takk, til alle som har hatt påvirkning på mine valg i mine ungdomsår, på både godt og vondt. Jeg skylder dere mer enn dere kan forestille dere.

Jeg kan ikke si dette bedre enn Vasall allerede har gjort, men ta dette fra en 17 åring som gjennomgår det samme som enhver av dere som har fattet interesse for temaet; du tar ingen skade av å vente med å eksperimentere med rusmiddler.

Som sagt, dette er dedikert til folkene på forumet, som Vasall, mentalmelt, Dodecha, Sky og sikkert mange andre jeg ikke kommer på akkurat nå. Dere vet at dere har stor innflytelse, men vil hedre dere likevel for alt dere gjør for ungdommen.
han kameratslige politimannen som kom i mitt klasserom i åttendeklasse kunne godt ha vært litt mer kritisk til narkotika syns jeg,

selv om han sa at hasj kunne føre til andre, verre ting og at det var det farligste med det, sa han også att veldig liten andell gikk videre til andre ting og att hasj i seg selv ikke var noe farlig.
en stund før dette fikk jeg vite at en i familien min jeg hadde sett opp til i hele oppveksten min hadde "ett problem" med hasj og at han hadde røyket hver dag veldig lenge,

Jeg plusset 2+2 sammen og skiftet mening helt i løpet av den timen med politimannen.
Du plusset sammen 2 og 2, men hva ble svaret?

Jeg forstår ikke helt hva du konkluderte med.
konklusjon:hasj klarer jeg meg uten.

eller?

til alle skal dere som skal prøve det, bør dere være våkne på om dere blir mindre konsentrert og får mere vanskelig for å huske ting.

i did. så jeg skal ikke ha noe med mindre det er ferie.
også er det jo penger som går til smuglere noe jeg sliter litt med å fordøye.
Sitat av kristaver Vis innlegg
han kameratslige politimannen som kom i mitt klasserom i åttendeklasse kunne godt ha vært litt mer kritisk til narkotika syns jeg,

selv om han sa at hasj kunne føre til andre, verre ting og at det var det farligste med det, sa han også att veldig liten andell gikk videre til andre ting og att hasj i seg selv ikke var noe farlig.
en stund før dette fikk jeg vite at en i familien min jeg hadde sett opp til i hele oppveksten min hadde "ett problem" med hasj og at han hadde røyket hver dag veldig lenge,

Jeg plusset 2+2 sammen og skiftet mening helt i løpet av den timen med politimannen.
Vis hele sitatet...
Bidra heller konstruktivt til tråden ved å få orden på språket ditt så hva du mener kommer fram =)
Sist endret av Sky; 17. mars 2009 kl. 14:28.
Sitat av Triforce Vis innlegg
også er det jo penger som går til smuglere noe jeg sliter litt med å fordøye.
Vis hele sitatet...
Man kan jo alltids produsere selv da, selv om dette er minst like strengt forbudt som å kjøpe.
Sist endret av felix_poker; 17. mars 2009 kl. 17:56.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Man kan jo alltids produsere selv da, selv om dette er minst like strengt forbudt som å kjøpe.
Vis hele sitatet...
tror jeg skal prøve å få tak i noen HBW frø så kan jeg dyrke sjøl.
den planten veit nok ikke snuten hvordan ser ut en gang.
morning glory blir for stress.
Begynte selv å eksperimentere tidlig med div ting, men holdt litt avstand de mer vanedannende som pepper og reseptdrugs.. har flere kompiser som har gått rett på trynet både pga at de begynte for tidlig, men det er også flere av dem som ikke begynte før de var 18 og eldre.. det som bekymrer meg mest er når jeg ser voksne mennesker feks på fester som skyter i full åpenhet.. her er det ikke snakk om å sette et skudd med heroin på gata eller i en trappeoppgang, for de menneskene der er som regel narkomane uten noe annet sted og gjøre det.. det jeg sikter til er de som skyter ketamin og / eller pepper.. om folk er hypp på å bruke sprøyter for å få i seg dopen sin så får det være deres sak, men det er faktisk ikke det samme som å ta en liner, droppe eller røyke det.. bor i oslo og henger i et miljø der festene som regel inneholder folk i alderen 16-30++, og vi stenger ingen ute liksom.. og det er ikke kult å gå på dass på fest hos noen du kjenner og finne skyte-utstyr feks på gulvet.. har også kommet på et par nachspiel og nesten snudd i døra fordi det sitter jenter på 18-20 år i sofaen og ved siden av sitter det voksne menn i 30 årene og skyter ketamin.. det mener jeg blir helt feil, det er greit at man skal ha en liberal holdning til at andre ruser seg om man bruker narkotika sjøl. men å drive å "normalisere" sprøytebruk blandt ungdommer blir litt i drøyeste laget for meg.. har vokst opp med at sprøyter er NEI, og da jeg begynte min eksperimentering var det ingen rundt meg eller mine som skøyt noe som helst, selvom det var ganske mye drugs og store inntak på den tiden også.. har snakket med flere venner om dette og fått høre flere helt på trynet historier om nettopp det her, og det begynner i hvertfall å bli mer utbredt i oslo..
Sist endret av El MunchoGrande; 19. mars 2009 kl. 12:33.
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
drive å "normalisere" sprøytebruk blandt ungdommer blir litt i drøyeste laget for meg.. har vokst opp med at sprøyter er NEI, og da jeg begynte min eksperimentering var det ingen rundt meg eller mine som skøyt noe som helst
Vis hele sitatet...
Så lenge man setter seg inn i hvordan man injiserer, passer på å ikke overdosere, er nøye med hygiene, ikke deler
sprøyte med andre etc. så er det i grunn ikke noen større risiko forbundet med injeksjon enn andre inntaksmåter.
Personlig er jeg enig i at nachspiel med småjenter ikke er noen egenet arena for å trekke frem ket-sprøytene, eller
andre drugs for den saks skyld, men det betyr ikke at man skal demonisere all bruk av sprøyter.

PS. Del gjerne innleggene dine inn i avsnitt, det blir litt tungt å lese laaaange blokker med tekst.
som sagt, om folk er hypp på å bruke sprøyter for å få i seg dopen sin så får det være dems sak, men det handler litt om diskresjon og hva slags intrykk det gir på yngre uerfarne folk.. hadde ikke digga om lillebruttern på 16 satt på en fest hvor det blei skyti ting åpenlyst, mener at folk kanskje bør være litt mer voksne og herda før de skal eksponeres for den delen av drugkulturen..
Sist endret av El MunchoGrande; 19. mars 2009 kl. 17:04.
Sprøytebruk er igrunn ganske stigmatisert. Injisering er ikke kun egnet for heroin junkies trossalt og er en ganske effektiv, ren (så lenge sprøyten og stoffet er rent) og naturlig måte å gjøre det på. DMT, ketamin og flere stoffer blir injisert med stor suksess og er en bra medisinsk fremgangsmetode om man kan frarive seg fra det bilde man har av sprøytebruk. Men for all del, enig at å sette sprøyter på et nachspiel i all offentlighet er litt i det meste laget.
Sist endret av Sky; 19. mars 2009 kl. 17:58.
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
.. og det er ikke kult å gå på dass på fest hos noen du kjenner og finne skyte-utstyr feks på gulvet.. har også kommet på et par nachspiel og nesten snudd i døra fordi det sitter jenter på 18-20 år i sofaen og ved siden av sitter det voksne menn i 30 årene og skyter ketamin.. det mener jeg blir helt feil,
Vis hele sitatet...
Jeg er sprøytemisbruker selv og sier meg helt enig! Såpass må sprøytemisbrukere klare å ta hensyn til, at de ihvertfall tar med seg utstyret etter å ha brukt det. Normal høflighet tilsier at en rydder opp etter seg. Det fins noen etiske regler blant sprøytemisbrukere også, og det er ett av dem! Stort sett i de kretser jeg har vanket i der det har vært blanding av sprøytemisbrukere og de som ikke gjør det, har det vært en generell regel om å ikke gjøre slikt åpenlyst.

Det er ihvertfall ikke akseptabelt å gjøre det før en har hørt om tillatelse fra de som ikke setter skudd. Men unntak forekommer, jeg har vært på fester der slike ting brukes åpenlyst, og selv om jeg er sprøytemisbruker så syns jeg faktisk at slikt er ubehagelig, og mener det ikke bør forekomme. Heller ikke om det bare var sprøytemisbrukere tilstede. Beklager at du skulle oppleve slikt, det gjør ikke stigmatiseringen av sprøytemisbrukere noe lettere, for å si det sånn..
jeg dømmer ingen på bakgrunn av hvordan de får i seg dopen sin, bare så det er sagt
kult og høre at du er enig "paranoy", har absolutt ingenting i mot folk som skyter, ville bare komme med et poeng om at akkurat denne delen av narkotikakulturen i norge er blitt litt mer "godtatt" nettopp pga det du sier "Sky" om at det ikke bare er heroin og speed som skytes lengre. det er flere stoffer som brukes som festdop, som blandt annet kan skytes, og da er det jo klart at det blir til at noen begynner å skyte det også.
og det er nettopp det som var litt av poenget mitt, at så lenge det er diskresjon rundt det og det blir gjort på et sted hvor ingen ser det og ikke i midt i stua liksom, så er det helt greit for meg hva folk driver med.. hehe, i like all people