Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 416
Noen ganger får jeg det raskt på lan, og noen ganger går det bare helt utrolig sakte.

Akkurat nå driver jeg og skal overføre rålyd fra en harddiskopptaker til en bærbar maskin. Det går ufattelig sakte. 400kb/s, og det er jo ulevelig med 30 gig å overføre hver gang jeg tar opp noe.

Så hva er best? Jeg har jo muligheten med firewire også, men noe sier meg at nettverkskabel skal være raskere. Det påstår jeg bare fordi jeg alltid har vært på lan som liten, og da gikk det så fordømt raskt å overføre mellom maskinene våre.

Så hva kan være grunner til at det går sakte her?
1. vanlig nettverk er 100 mbit. v1 av firewire er 400 mbit.

2. overførere du til en laptop så dukker også det faktisk at de fleste laptop disker ikke er 7200 rpm og dermed tregere en de diskene du normalt sett kjøper til en stasjonær en.

3. overføring via nettverk kommer an på en rekke ting.
a: hastigheten på nettverkskortet dit
b: hastigheten på intern bus på pc og harddisken din.
c: nettverkstypen du bruker og dens hastighet(kablet/wifi)
d: bruker du en switch får du også inn i bildet at ikke alle switcher jobber like raskt når du skal overføre store mengder data. 100mbit er vel og greit. men den dataen skal "mellomlagres" på switchen og sendes ut på den andre porten. er det trafikk på switchen fra før virker dette inn, i tillegg kan det oppstå feilsendinger som gjør at du får en opphopning av pakker på switchen og ting går saktere

bare noe av sakene