Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1320
Hei!

Til høsten har planen vert å flytte til Stavanger, og forhåpentligvis begynne som lærling i elektrofirmaet Aker Elektro.

Men med tanke på at jeg mest sannsynlig kommer til å bo alene, og har lønn + en uviss sum med stipend vet jeg ikke om jeg kan bo i Stavanger..

Det er jo utrolig dyrt.

Tror dere at jeg med lærling-lønn og stipend kan bo og leve i Stavanger?

Ser hyblene ligger på 5-7 store..

Mvh. Polka
Er ganske dyrt å bo i stavanger...
Hva med stipend da?...det kan ivertfall hjelpe deg mer med finnansiering av utgiftene
Sist endret av julegave; 30. januar 2009 kl. 10:52.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Ja du kan det. Men ikke forvent å bo midt i heiteste sentrum.
Se mot Storhaug, Madla, Tasta og lignende.

Ofte så kan en kjellerleilighet være like billig som en hybel.
Du greier fint å leve med lærlinglønn i Stavanger, så lenge du ikke spyr ut penger på unødvendige ting så skal det nok gå fint. Du kan jo også tenke på å ikke kjøpe så dyrt, om du kjøpe noe som ikke er for sentralt koster det nok ikke mer enn 4-5 tusen i måneden.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg vet..
Og nei, jeg tar utgangspunktet i å bo litt utenfor.
Men så spørst det om jeg må ha bil da, har serfikatet til høsten, men vet ikke om jeg trenger å ta bilen med til Stavanger, er jo ekstra utgifter det..

Jeg får jo ikke rekne ut hvor mye stipend jeg kan få, da jeg ikke vet brutto lærlinglønn.

Hvor mye er normalt å få utbetalt de første måndene?
Sist endret av PolkagrisLaila; 30. januar 2009 kl. 11:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Nå vet jeg ikke hvor du skal jobbe.
Men bil skal strengt tatt ikke være nødvendig i Stavanger, du burde klare deg uten, da de fleste plasser har gode bussforbindelser.
Kommer jo litt an på hvor avhengig og vant du er til den allerede
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Jeg får serfikatet i Mai, så hvor avhengig jeg blir vet jeg ikke enda..

Men bor jo i Hordaland, nermere bestemt hardanger, så blir jo en del buss når jeg skal hjem da isåfall..

Er ikke sikkert at jeg får jobb i Aker enda, men håper det.
Og de har jo forskjellige avdelinger, feks. på Hinna.
Ellers er jeg ikke kjent med noen elektro-firmaer i stavanger..
Borteboer stipend får du jo uansett, som er på tilsammen 18,000 i halvåret tror jeg det er (3500 i gj.snitt i måneden).
Angående elektro-firmaer i stavanger har du jo foreksempel Bravida og Teknisk Bureau.
Vet da jeg så på hybler for dette året (2008/09) så fant jeg hybler til 4000, inkl internett,strøm, som var så nærme som 3-4 min med buss til sentrum.
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg
Jeg får serfikatet i Mai, så hvor avhengig jeg blir vet jeg ikke enda..

Men bor jo i Hordaland, nermere bestemt hardanger, så blir jo en del buss når jeg skal hjem da isåfall..

Er ikke sikkert at jeg får jobb i Aker enda, men håper det.
Og de har jo forskjellige avdelinger, feks. på Hinna.
Ellers er jeg ikke kjent med noen elektro-firmaer i stavanger..
Vis hele sitatet...

Om du er fast bestemt på å bo sentralt i Bergen er bil bare en unødvendig utgift. Det jeg ikke forstår er hvorfor du skal bo så sentralt, du kan faktisk spare 2-3 tusen i måneden noe som utgjør godt over 20 tusen i året om du bare tar buss i 10-15 minutter.
Om du har lite inntekter som deg kan du ikke leve i luksus, du må kutte ned på så mye utgifter som mulig.
Når du har faste inntekter kan du heller flytte sentralt da.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bodd 10-15 minutter fra det sentrale, kjøpt busskort (Koster rundt 295.-) og bare bitt i det sure eple.

Lykke til.
Sist endret av Apu; 30. januar 2009 kl. 11:30. Grunn: Særskriving.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
Jeg trenger ikke bo sentralt, alt er av intresse..

Men hvor skal jeg lete etter steder å bo da, jeg har sett på finn.no hittil..
Sjekk her: http://www.stavangerhybel.net/hovedside.htm

Det kommer ofte nye annonser, utrolig rimelige priser også. Ellers er det vel bare å se i avisene, være obs på å følge med innpå finn.no også.
Vil bare legge til at hvis du får lærling-plass hos Aker Elektro som eletriker lærling vil du ligge på en 45-55kr i timelønn.
50kr * 7,5t = 375kr dagen
375kr * 5 dager/uka = 1875kr
1875kr * 4 uker = 7500kr

Så med en klype salt kan du regne noe rundt 7000-7500 utbetalt det første halvåret i hvertfall.
Passer du økonomien din og bruker 1000kr uka på mat og livsnødvedige ting har du 3000kr å spare/bruke på tull og tøys, men siden du har tenkt å bo alene ville jeg spart opp en del da det er greit å ha litt penger på bok hvis uheldige hendelser oppstår.
Det er uansett mere chill og bo med noen. skjer likesom endel mer, kanskje du får deg dama også, eller sånn Fatso kjerring haha chill. Da vil råde deg til å ta kontakt med Vidregånde høyskole whatever, bare server dem en hvit løgn om at du skal flytte til Stavanger på hybel men har ikke lyst til og bo alene og leiter etter noen som kan dele den med deg. Trenger ikke si noe om dele leie når dette er usakt selvfølge. Enten sier de noe som at de har hørt med noen andre som ville det samme også gir de deg et telefon nr eller no også kan du ta det der ifra.

ellers lokalavis nette kompiser