Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 10267
Hei, ser det er mange med både erfaring og faglig tyngde på dette forumet, i den sammenheng lurer jeg på om noen av dere har noen tips til de (meg) som er relativt ferske i forhold til elektronikk. Det jeg er interessert i er å utvikle en generell forståelse for grunnprinsipp i elektronikk, hvordan enkle kretser fungerer, grunnkomponentenes virkemåte osv. Er det noe lettfattet litteratur på dette området, samt hva slags grunnutrustning (utstyr/komponenter) trengs for å kunne teste dette i praksis?
Angående litteratur så kan jeg ikke hjelpe noe særlig, men har du lyst til å lære deg å lodde og få litt hands-on erfaring med komponenter osv så finnes det mange morsomme "øvelsekit" som kan bestilles over nett:

Voice changer
Julenisselys
Bevegelsesensor
Avgjørelsetaker
"Løgndetektor"

De er litt teite, men kan være en veldig morsom og grei måte å starte på.


Elementært utstyr du vil trenge:

Loddebolt (18-30W er vel greiest når det gjelder kretskort?)
Loddetinn
"Loddesvamp" (for å fjerne overflødig tinn fra loddebolt)
Avbitertang
Gripetang
Third-hand-helper (Genial dings)
og kanskje en tinnsuger (en slags penn som suger opp varmt tinn som må fjernes fra kretskort hvis du har loddet feil)


Det er helt sikkert andre som er mer elektronikkyndige enn meg her, men disse tingene har i alle fall jeg fått bruk for. Jeg startet med en svært enkel vrengpedal til gitar og driver nå med en litt mer avansert synthesizer med midi. Elektronikk er gøy!
Sist endret av compurhythm; 31. desember 2008 kl. 15:25.
Har masse bøker fra Grunnkurs elektro og VK1 Elektronikk om du ønsker å kjøpe

En kort innføring finner du før hvert kapittel i Elfa katalogen

Kort innføring:
- Strøm er elektroner i bevegelse (Ampere, symboler A/I)
- Spenning er trykket av elektronene i lederen (Volt, symboler V/U)
- Effekt er arbeidet strømmen gjør (Watt, symboler W/P)
- Motstand er hindringen elektronene møter, motstanden fører til spenningstap og er stedet hvor effekten blir "borte" (Motstand, symbol R)

Viktige komponenter:
- Motstand, en gjenstand som leder strøm, men som ikke leder så bra.
- Leder, metall som nesten ikke har tap (motstand).
- Transistor, mest kjent som en variabel motstand hvor den ene pinnen styrer motstanden ved bruk av ulik spenning.
- Kondensator, to metallplater som står mot hverandre (men ikke inntilhverandre) som kan lades opp når strøm tilføres. Større areal på platene gir større evne til opplading. Kondensator leder som om den ikke er der ved variabel spenning innen gitte forutsetninger.
- Diode, bygget opp av silisium som er dopet på ulike metoder. Dioder har de karakteristikkene at den først leder ved ulike spenninger og kan ha fast spenningsfall i ledende retning.
+++ flere andre komponenter som bygger videre på disse (og en del andre)

Ved kun å bruke disse komponentene i ulike varianter kan du bygge svært mye rart.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Har masse bøker fra Grunnkurs elektro og VK1 Elektronikk om du ønsker å kjøpe

En kort innføring finner du før hvert kapittel i Elfa katalogen

Kort innføring:
- Strøm er elektroner i bevegelse (Ampere, symboler A/I)
- Spenning er trykket av elektronene i lederen (Volt, symboler V/U)
- Effekt er arbeidet strømmen gjør (Watt, symboler W/P)
- Motstand er hindringen elektronene møter, motstanden fører til spenningstap og er stedet hvor effekten blir "borte" (Motstand, symbol R)

Viktige komponenter:
- Motstand, en gjenstand som leder strøm, men som ikke leder så bra.
- Leder, metall som nesten ikke har tap (motstand).
- Transistor, mest kjent som en variabel motstand hvor den ene pinnen styrer motstanden ved bruk av ulik spenning.
- Kondensator, to metallplater som står mot hverandre (men ikke inntilhverandre) som kan lades opp når strøm tilføres. Større areal på platene gir større evne til opplading. Kondensator leder som om den ikke er der ved variabel spenning innen gitte forutsetninger.
- Diode, bygget opp av silisium som er dopet på ulike metoder. Dioder har de karakteristikkene at den først leder ved ulike spenninger og kan ha fast spenningsfall i ledende retning.
+++ flere andre komponenter som bygger videre på disse (og en del andre)

Ved kun å bruke disse komponentene i ulike varianter kan du bygge svært mye rart.
Vis hele sitatet...
Veldig bra.

Jeg kan ikke noe mer elektronikk enn det som læres i 3FY på videregående, men VK1 bøkene bygger vel på det.
Hvor stort assortement er det nødvendig å ha av de enkelte komponentene, og hvor selges de?
Sitat av Homercide Vis innlegg
Veldig bra.

Jeg kan ikke noe mer elektronikk enn det som læres i 3FY på videregående, men VK1 bøkene bygger vel på det.
Hvor stort assortement er det nødvendig å ha av de enkelte komponentene, og hvor selges de?
Vis hele sitatet...
Skaff deg først et program så du kan designe på dataen, finnes en rekke slike program på nett. Da kan du se hva som skjer når du setter samme ulike komponenter og tilfører ulik spenning.

Se litt på elektronikk-skjemaer på nett og prøv å bygge dette i programmet, start med noe enkelt som blinkende lys eller no.

Deler kan du kjøpe fra ekfa.se/no
Clasohlson har også et lite utvalg, pluss ferdige sett som du kan bygge (mye bedre å sette sammen selv )

Husk å kjøpe med et eksperimentkort. Dette er et kort med flere linjer av kobber, du bryter banene ved å benytte et bor og fjerne overflaten av kobberet. På denne måten kan du bygge det du ønsker å brettet, lett å lodde fast delene også på slike
http://bildr.no/thumb/315545.jpeg
Bilde fra noen som benytter eksperimentkort.
Sist endret av Sparkey; 1. januar 2009 kl. 21:07.
selv begynte jeg med ferdige byggesett som jeg loddet sammen. deretter oppdaget jeg 555-kretsene, og laget både oscillatorer og timere av dem. jeg brukte på dette tidspunktet såkalt 'brødbrett' (eng: breadboard), altså loddefrie koblingsbrett, og slike stripekort, eller veroboard, som sparkey nevnte

etterhvert oppdaget jeg 4000 serien, med blant annet 4017, som jeg brukte til å lage en slags "sequencer", til lysdioder. jeg hadde planer om å koble en 555 til hver utgang fra 4017-kretsen, for å lage en tonesequencer, men de planene havnet på 'gjør_det_imorgen'-hylla.

på dette tidspunktet lager jeg mine egne printkort, ved hjelp av PCB-wizard, ei UV-lyskasse, en blekkskriver, og transparenter. til fremkalling av disse bruker jeg lut (10 gram kaustisk soda/1 liter vann), og til etsingen bruker jeg halvblandet saltsyre, og en skvett hydrogenperoksid (fåes kjøpt som faxe blekelut nr. 2)

jeg begynte å lage nyttige kretser, blant annet PWM-regulatorer til elektromotorer (formål=olabil).
etter dette oppdaget jeg mikrokontrollere, og fant fort frem til picaxe-mikrokontrolleren. denne mikrokontrolleren var enkel å bruke, og den ble programmert i basic. med dette bygde jeg blant annet en tastatur-til-plotter (skriver) interface. det gikk ut på at jeg skrev inn HPGL-kommandoer på et tastatur, og picaxen sendte disse videre til skriveren, og et lcd-display(ok da, lc-display...).

nå for tiden er jeg travelt opptatt med skole (ja, elektrofag), men holder litt på med enkle PWM-styringer, og lavfrekvente PWM-styringer, til varmeelementer.

det var min historie, bare spør hvis det er noe du vil høre mer om

Sparkey; er det en kontroller til en stepper-motor? med tanke på effektmotstandene og ucn5804-icen...

Sist endret av VivaLatrina; 1. januar 2009 kl. 22:21.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Skaff deg først et program så du kan designe på dataen, finnes en rekke slike program på nett. Da kan du se hva som skjer når du setter samme ulike komponenter og tilfører ulik spenning.

Se litt på elektronikk-skjemaer på nett og prøv å bygge dette i programmet, start med noe enkelt som blinkende lys eller no.

Deler kan du kjøpe fra ekfa.se/no
Clasohlson har også et lite utvalg, pluss ferdige sett som du kan bygge (mye bedre å sette sammen selv )

Husk å kjøpe med et eksperimentkort. Dette er et kort med flere linjer av kobber, du bryter banene ved å benytte et bor og fjerne overflaten av kobberet. På denne måten kan du bygge det du ønsker å brettet, lett å lodde fast delene også på slike
http://bildr.no/thumb/315545.jpeg
Bilde fra noen som benytter eksperimentkort.
Vis hele sitatet...
Har du noen linker til et slikt program, helst freeware?
crocodile clips (yenka electronics tror jeg har det) kan simulere til en viss grad. utover det har du jo også multisim, men ifølge sikre kilder (guess who) så er det bare noe crap. http://www.crocodile-clips.com/en/De...nd_Technology/

hvis du skal holde på med mikrokontrollere og digitale kretser i for eksempel 4xxx serien, kan jeg anbefale picaxe vsm. http://www.picaxevsm.com/ . der kan du simulere blant annet 7-segmenter, leds, og displayer i softwaren, noe som gir en slags 'fancy-faktor' til programmet

jeg anbefaler deg å laste ned nevnte programmer (untatt multisim da) og prøve deg litt frem, og se hvilket program du liker best. jeg tror alle jeg har nevnt er freeware.

det finnes også haugevis av like programmer, andre forummedlemmer har sikkert andre programmer de er fornøyde med.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig kan jeg anbefale ORCAD til design av slikt.

Sist jeg bestilte en kopi (i 2003) fikk jeg det gratis tilsendt fra USA på CD, men i disse dager får man helt sikkert lov til å laste det ned dersom man kjøper en lisens.
Vet ikke helt hva du mener med enkel, men er har du ikke noe imot å lese engelsk kan:
- A.Agarwal & J.H.Lang, Foundations of Analog and Digital Electronic Circuits
være grei. Er den boka elektronikk studenter bruker første året på ntnu, tar for seg enkle og avanserte kretser der du blant annet lærer om dioder, kondensatorer og transistorer +++.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
crocodile clips (yenka electronics tror jeg har det) kan simulere til en viss grad. utover det har du jo også multisim, men ifølge sikre kilder (guess who) så er det bare noe crap. http://www.crocodile-clips.com/en/De...nd_Technology/

hvis du skal holde på med mikrokontrollere og digitale kretser i for eksempel 4xxx serien, kan jeg anbefale picaxe vsm. http://www.picaxevsm.com/ . der kan du simulere blant annet 7-segmenter, leds, og displayer i softwaren, noe som gir en slags 'fancy-faktor' til programmet

jeg anbefaler deg å laste ned nevnte programmer (untatt multisim da) og prøve deg litt frem, og se hvilket program du liker best. jeg tror alle jeg har nevnt er freeware.

det finnes også haugevis av like programmer, andre forummedlemmer har sikkert andre programmer de er fornøyde med.
Vis hele sitatet...
Fikk tak i crocodile clips, men kan ikke si at jeg ble så veldig klok av det. Forsøkte å lage noen enkle kretser, først med strømkilde, bryter, lyspære og motstand og det gikk greit. Forsøkte så med induksjonsspole for å se på spenningsvariasjon, men fikk ikke noe utslag annet enn at kretsen ble overbelastet når jeg åpnet bryteren. Tenkte kanskje å lage en enkel oscillatorkrets med kondensator og lyspære men fikk konstant spenning i kretsen uansett. Mulig at jeg gjør noe feil i programmet, kanskje du har noen guider på akkurat slike ting?
bruker du like eller vekselspenning? spoler og kondensatorer er reaktive, og i vekselspenning kommer strømmen og spenningen forskjøvet i forhold til hverandre.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
bruker du like eller vekselspenning? spoler og kondensatorer er reaktive, og i vekselspenning kommer strømmen og spenningen forskjøvet i forhold til hverandre.
Vis hele sitatet...
Likestrøm ja, men det er mulig jeg har misforstått selve programmet. Skal det ikke være mulig å få tegnet grafer over spenning/strøm i vilkårlige partier av kretsen?
for å kunne se spenningsvariasjoner så må du vel ha vekselspenning, da skal du kunne se for eksempel spenningsforskjellene hvis du kobler en motstand og en spole/kondensator i serie, hvis du bruker et oscilloskop over hver komponent. du vil da se at spenningen kommer 90 grader før strømmen, i en spole da (strømmen måler du utav spenningen over motstanden, I=U/R)
i en kondensator er det motsatt.

90 grader forutsetter også at du har en virkningsgrad på 1, og det er vanskelig å lage irl.
Sist endret av VivaLatrina; 3. januar 2009 kl. 10:58.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
for å kunne se spenningsvariasjoner så må du vel ha vekselspenning, da skal du kunne se for eksempel spenningsforskjellene hvis du kobler en motstand og en spole/kondensator i serie, hvis du bruker et oscilloskop over hver komponent. du vil da se at spenningen kommer 90 grader før strømmen, i en spole da (strømmen måler du utav spenningen over motstanden, I=U/R)
i en kondensator er det motsatt.

90 grader forutsetter også at du har en virkningsgrad på 1, og det er vanskelig å lage irl.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er kretser som inneholder eksempelvis en motstand og en spole eller kondensator. Da skal det gå an å måle strømvariasjonen under opp/utladning av kondensatoren. Jeg får derimot ingen utslag.

Ok, nå ble jeg litt klokere. Fant et eksempel som fulgte med programmet på en krets med kondensator. Nå lurer jeg på hvorfor grafen ikke samsvarer med det som jeg forventet:
http://bildr.no/thumb/316626.jpeg

Noe ala. dette:

http://lwn.net/images/cpumemory/cpumemory.57.png

Skulle nesten kjøpt noe kobbertråd for å kunne eksperimentere litt med spoler og slikt også. Hvor kjøper man det? Ser Clas Ohlson har 1.2mm tråd, men det er vel for tykt.

Hva med kondensatorer og ledninger, hvor kjøpes det?
Sist endret av Homercide; 3. januar 2009 kl. 13:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Elfa, har dem sagt mange ganger alt
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Elfa, har dem sagt mange ganger alt
Vis hele sitatet...
Ok, prøvde elfa.no først, men så fant jeg ut at det skulle være elfa.se

Ble derimot ganske forvirret av utvalget, litt vanskelig å vite hvilke komponenter, type og verdier man skal velge.

Er det enkelte verdier man kommer til å bruke oftere enn andre eller er det lurt å satse på slike assorterte pakker med mange typer i en pakke?
Tenker da spesielt på motstander og kondensatorer (polyester/keramikk/elektrolytt osv).
Sitat av Homercide Vis innlegg
Det jeg mener er kretser som inneholder eksempelvis en motstand og en spole eller kondensator. Da skal det gå an å måle strømvariasjonen under opp/utladning av kondensatoren. Jeg får derimot ingen utslag.

Ok, nå ble jeg litt klokere. Fant et eksempel som fulgte med programmet på en krets med kondensator. Nå lurer jeg på hvorfor grafen ikke samsvarer med det som jeg forventet:
http://bildr.no/thumb/316626.jpeg
Vis hele sitatet...

det er fordi resistor og kondensator ligger i parallell, og når du slår på kretsen vil du bare måle spenningen som ligger over batteriet. når du slår av derimot, vil kondensatoren lade seg ut gjennom motstanden, og da lage en kurve.

hvis du modifiserer den kretsen du har der, og setter inn en motstand i serie med komponentene som allerede er der, vil du se at kondisen lader seg opp, og ut når du kobler fra.

EDIT: slik:
http://bilete.no//6992.jpg
Sist endret av VivaLatrina; 3. januar 2009 kl. 16:08.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det er fordi resistor og kondensator ligger i parallell, og når du slår på kretsen vil du bare måle spenningen som ligger over batteriet. når du slår av derimot, vil kondensatoren lade seg ut gjennom motstanden, og da lage en kurve.

hvis du modifiserer den kretsen du har der, og setter inn en motstand i serie med komponentene som allerede er der, vil du se at kondisen lader seg opp, og ut når du kobler fra.

EDIT: slik:
http://bilete.no//6992.jpg
Vis hele sitatet...
Takker, da ble det riktig ja.

Du nevner bygging med 555 mikrokontroller for å lage oscillatorer og slikt, er det vanskelig å sette seg inn i det? Har google litt og det virker som den mikrokontrollen går ofte igjen i forskjellige prosjekt. Sånn brødbrett som du nevnte har jeg ikke funnet noen steder, har det et annet navn det går under på butikker osv? Kan være praktisk med slikt sånn helt i starten.
555 er ikke en mikrokontroller, det er en såkalt timer-krets, og nei, den er ikke vanskelig å sette seg inn i.
Denne siden er det mye god lesing om 555-kretsen på.
på samme siden finner du også veldig mye grei informasjon om mange andre komponenter også, jeg kan jo legge til at det er fra den siden jeg lærte det aller mest grunnleggende, og som tente interessen min.

hva slike koblingsbrett angår, kan du finne dem på elfa.se ved å søke på "Koblingsdekk" (jeg hater elfa's nye system, kan ikke linke direkte til sidene dems ). selv har jeg den som heter gl-36 (art. nr. 48-427-20), og jeg må si at jeg aldri har klart å fylle den opp, men jeg anbefaler deg å kjøpe en slik stor en med en gang, så er det lett å få alt veldig oversiktlig.

selv kjøpte jeg et rør (50 stk) ne555p, 50 røde og 50 grønne lysdioder. men nå hadde jeg litt elektronikk fra før, så du bør nok ta med noen kondiser og et motstandssett også, evt kjøpe sistnevnte på clasohlson

du får ha lykke til på reisen inn i elektronikkens verden

bare spør hvis det er noe mer du lurer på, jeg synes bare det er gøy å hjelpe folk igang

EDIT: angående koblingsdekkene, bør du også scrolle litt nedover på siden med koblingsdekkene, og kjøpe en 55-290-03 Byglingstråd sats, og evt. også en pakke eller 2 med lengder du tror du kommer til å bruke mye av.
Sist endret av VivaLatrina; 3. januar 2009 kl. 19:55.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
555 er ikke en mikrokontroller, det er en såkalt timer-krets, og nei, den er ikke vanskelig å sette seg inn i.
Denne siden er det mye god lesing om 555-kretsen på.
på samme siden finner du også veldig mye grei informasjon om mange andre komponenter også, jeg kan jo legge til at det er fra den siden jeg lærte det aller mest grunnleggende, og som tente interessen min.

hva slike koblingsbrett angår, kan du finne dem på elfa.se ved å søke på "Koblingsdekk" (jeg hater elfa's nye system, kan ikke linke direkte til sidene dems ). selv har jeg den som heter gl-36 (art. nr. 48-427-20), og jeg må si at jeg aldri har klart å fylle den opp, men jeg anbefaler deg å kjøpe en slik stor en med en gang, så er det lett å få alt veldig oversiktlig.

selv kjøpte jeg et rør (50 stk) ne555p, 50 røde og 50 grønne lysdioder. men nå hadde jeg litt elektronikk fra før, så du bør nok ta med noen kondiser og et motstandssett også, evt kjøpe sistnevnte på clasohlson

du får ha lykke til på reisen inn i elektronikkens verden

bare spør hvis det er noe mer du lurer på, jeg synes bare det er gøy å hjelpe folk igang

EDIT: angående koblingsdekkene, bør du også scrolle litt nedover på siden med koblingsdekkene, og kjøpe en 55-290-03 Byglingstråd sats, og evt. også en pakke eller 2 med lengder du tror du kommer til å bruke mye av.
Vis hele sitatet...
Jeg mangler det aller meste, eneste utstyret jeg har er noe loddeutstyr (30W), så det blir vel å bestille et koblingsbrett, dioder, noen 555 timer-kretser, et ledningssett og noe ledninger tenker jeg. Motstandene og diodene kjøper jeg på Clas Ohlson hvis det er billigere der. Kondensatorene er jeg veldig usikker på, type og størrelse altså. Hva med transistorer og induktorer, er det noe man får bruk for?

Er det slik at det går med mye av de 555 kretsene under bygging eller kan de vanskelige å få tak i? Er dioder mye brukt også? (Siden du kjøpte så mange?)
hvis du er forsiktig med spenninger/ikke trekke for mye strøm fra 555en, og bruke riktig seriemotstand på lysdiodene, skulle det holde å kjøpe kanskje en 10 555er og 20 av hver lysdiode du foretrekker.

du kan gjerne kjøpe mindre også, selv foretrekker jeg å bestille store kvanta, så slipper jeg å gå tom underveis. jeg tror ikke det vil være nødvendig før du får begynt ordentlig.

får jeg anbefale at du kjøper ettpar 4017-kretser også? da kan du lage 'produkter' med høy fancy/motivasjons-faktor.

transistorer kan være greit å ha, men til å begynne med vil jeg tro det holder med å kjøpe noen general-purpose-transistorer, for eksempel 2n3904 (npn) og 2n3906 (pnp), kanskje en 10-15 stk av hver. hvis du planlegger å lage noe som skal trekke mer enn 200 mA, bør du også kjøpe noen mosfeter, så får du erfaring med disse også

induktorer kan du lage selv med kobbertråd, men det kan kanskje være greit med noen få stk med kjent induktans.
Sist endret av VivaLatrina; 3. januar 2009 kl. 23:48.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis du er forsiktig med spenninger/ikke trekke for mye strøm fra 555en, og bruke riktig seriemotstand på lysdiodene, skulle det holde å kjøpe kanskje en 10 555er og 20 av hver lysdiode du foretrekker.

du kan gjerne kjøpe mindre også, selv foretrekker jeg å bestille store kvanta, så slipper jeg å gå tom underveis. jeg tror ikke det vil være nødvendig før du får begynt ordentlig.

får jeg anbefale at du kjøper ettpar 4017-kretser også? da kan du lage 'produkter' med høy fancy/motivasjons-faktor.

transistorer kan være greit å ha, men til å begynne med vil jeg tro det holder med å kjøpe noen general-purpose-transistorer, for eksempel 2n3904 (npn) og 2n3906 (pnp), kanskje en 10-15 stk av hver. hvis du planlegger å lage noe som skal trekke mer enn 200 mA, bør du også kjøpe noen mosfeter, så får du erfaring med disse også

induktorer kan du lage selv med kobbertråd, men det kan kanskje være greit med noen få stk med kjent induktans.
Vis hele sitatet...
Anbefalinger kommer godt med, og hvis du har lyst til å sette opp handleliste så får du mer enn gjerne lov til det også

Har ikke planlagt å lage noe som trekker mer enn 200mA med det første i hvertfall. En plan er å lage omformer fra 12V til 220V for å ha i bil og til campingturer etc, og det kommer antagelig til å trekke over 200mA, med det er jo en stund fram i tid. Ser at 555 brikken er hyppig brukt til det formålet omformere av ymse slag.

Hvordan er egentlig framgangsmåten når man bygger kretser helt på egen hånd uten å se etter tegninger? Noen er jo veldig innviklet med mange forskjellige motstander og forgreninger så det kreves jo litt for å oppnå ønsket effekt. Blir det mye regning, kan se for meg at matriseregning kan brukes?
når jeg lager kretser, pleier jeg som regel å ta utgangspunkt i en tegning som allerede eksisterer, for eksempel denne: http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable
videre derifra legger jeg til komponenter, for å gi ønsket funksjon. det kan for eksempel være et RC-ledd, for å jevne ut firkantbølge til sinusbølge, eller å legge til et potmeter, eller legge til mosfeter/transistorer på utgangen.

hvis jeg skal lage noe helt fra bunnen, begynner jeg med å finne databladene til produktene jeg skal bruke.

hvis jeg for eksempel skal lage et brett med scrollende leds, oppsøker jeg databladet til en passende ic (i dette tilfellet 4017, du kan lese mer her: http://www.kpsec.freeuk.com/components/cmos.htm#4017), og finner ut tingene jeg trenger å vite for å kunne lage en tegning.

utifra et slikt datablad kan jeg finne ut for eksempel pinouten, og det er jo noe av det viktigste for å kunne lage tegning. en annen ting jeg kan finne ut, er for eksempel at utgangene er av typen 'active-high', det vil si at du har spenningen fra den positive strømtilførselen på utgangen når den er aktiv/skrudd på.

men før jeg gidder å lage kretskort-utlegget, monterer jeg opp hele kretsen på et brødbrett, og tester at den har riktig funksjon. i visse tilfeller kan det være greit å lodde sammen et prototypekort (stripekort/veroboard), og teste kretsen der den skal brukes, for så å gjøre eventuelle feilrettinger før jeg lager et ekte kretskort.


her har du btw. et godt eksempel på en enkel ac-inverter: http://electronics-diy.com/electroni...tic.php?id=661


EDIT: DETTE kittet kan kanskje være greit å begynne å øve seg på, for deg som eksperimenterer med spoler og kondensatorer
Sist endret av VivaLatrina; 4. januar 2009 kl. 00:37.
En tegning som lå som guide i Crocodile Technology av oscillator:
http://bildr.no/thumb/317308.jpeg

Mange skjemaer for hvordan en lager det hvis den søker på google
Oscillator schematic
http://electronics-diy.com/store.php?sel=kits

her var det igrunnen mye snadder, jeg anbefaler deg å ta en titt der, kan få litt inspirasjon også.

god natt folkens...

EDIT: denne bruker en 555, kanskje den er greiere å begynne med: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/555dcac.html
Sist endret av VivaLatrina; 4. januar 2009 kl. 00:49.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Hvilke kondensatorer, type og kapasitans vil det være mest hensiktsmessig å kjøpe?
Sist endret av Homercide; 10. mars 2009 kl. 21:13.
Keramiske, 10, 47 og 100, kanskje 220 nF (muligens samme verdier i pF)
elektrolytter, 10, 100, 470, 1000, 2200 µF, hvis du skal lage strømforsyning/forsterker kan det være lurt med noen store lytter, gjerne enda større enn listet opp.
MIT, et universitet i usa har filmet alle forelesningene og lagt gratis ut på nette, du finne di på hjemme siden til MIT og youtube bl.a. der er det leksjoner i bl.a.elektro, hvor det blir veldig godt forklart kretsers virkemåte med kondensatorer, motstander og spoler i serie og parallel. forklarer hvordan strømmen går ved forskjellige verdier, og viser med grafer og eksprimenter. det er på engelsk, men på MIT sin hjemme side kan du få engelsk tekst på. i linken nedenfor snakker han om kondensator og motstand i serie. veldig intresant! Det er noen og 30 leksjoner på 50min hver, men så er det veldig mange andre fag i tillegg! se full liste på nederste link. dette faget er elektro, det finnes også et eget fag for elektronikk, men har ikke sjekket det ut, så vet lite om det.

http://www.youtube.com/watch?v=LDtDN...FD494&index=24

http://www.youtube.com/profile?user=MIT&view=playlists
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Keramiske, 10, 47 og 100, kanskje 220 nF (muligens samme verdier i pF)
elektrolytter, 10, 100, 470, 1000, 2200 µF, hvis du skal lage strømforsyning/forsterker kan det være lurt med noen store lytter, gjerne enda større enn listet opp.
Vis hele sitatet...
Jeg har skaffet meg et slikt koblingsbrett, men glemte å kjøpe ledningssatser for å bruke på det. Jeg ser de selger slike sett på elfa.se som inneholder forskjellige lengder, men jeg er litt usikker på hvilke tykkelser som er best å kjøpe.

Jeg ser de har ganske stort utvalg innenfor de forskjellige komponentene, har du også noen forslag til variable motstander og kondensatorer, samt dioder?
10k potmeter, 100 k potmeter (lineære begge to)

variable kondensatorer brukes veldig skjeldent, så det trenger du ikke bry deg med i begynnelsen

dioder som kan være greie; tja, 1n4001-4007? det kommer an på hvor mye spenning dem skal tåle (4001 tåler 50 volt hvis ikke jeg tar feil, 4007 tåler 1000 volt
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
10k potmeter, 100 k potmeter (lineære begge to)

variable kondensatorer brukes veldig skjeldent, så det trenger du ikke bry deg med i begynnelsen

dioder som kan være greie; tja, 1n4001-4007? det kommer an på hvor mye spenning dem skal tåle (4001 tåler 50 volt hvis ikke jeg tar feil, 4007 tåler 1000 volt
Vis hele sitatet...
Noen forslag til ledninger til koblingsbrettet?

Når det gjelder kondensatorene, hvilken spenning bør de operere på?
Sist endret av Homercide; 12. mars 2009 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
minimum 25 volt vil jeg si, 16 volt blir litt lite, det er lett å glemme at dem tåler så lite, for så å koble på for mye (da smeller det).

63 volt hvis du skal lage forsterker
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
minimum 25 volt vil jeg si, 16 volt blir litt lite, det er lett å glemme at dem tåler så lite, for så å koble på for mye (da smeller det).

63 volt hvis du skal lage forsterker
Vis hele sitatet...

ok, så det er ingen øvre grense (annet enn pris)?
nei, egentlig ikke, en kondensator kan lades like godt opp med 12 volt som 48 volt såfremt den tåler mer enn 48 volt
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
nei, egentlig ikke, en kondensator kan lades like godt opp med 12 volt som 48 volt såfremt den tåler mer enn 48 volt
Vis hele sitatet...

Hva med ledningene til brødbrettet?
kjøp ei pakke med litt av hvert av lengder, du bruker dem selvsagt igjen og igjen, så du trenger ikke så fryktelig mange
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
kjøp ei pakke med litt av hvert av lengder, du bruker dem selvsagt igjen og igjen, så du trenger ikke så fryktelig mange
Vis hele sitatet...
Tykkelsen varierer.
55-290-03

søk på dette artikkelnummeret. de jeg har linket til skal være greie å arbeide med
når det gjelder ledninger til koblingsbrettet, pleier jeg og ta noen kabel rester på jobb med cat.6 kabel.(funker nok meg cat.5 og) tar ut de 8 ledningene inni kabelen og klipper til i ønsket lengde. en fordel er jo at de kommer i 8 forskjellige farger, lett og holde oversikt over hva som går hvor. må bare passe på at det er hel kjerne i ledningene, patchekabler går nok ikke, da de pleier være flerledede for å være mer fleksible.
cat5 kabler er definitivt også en mulighet hvis man vil ha store lengder, eller trenger litt mer enn de som er i pakka, men jeg tror jeg ville kjøpt ei slik pakke også, nettopp fordi dem er en smule tykkere enn cat5 kabler (lederne inni)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen forslag til IC'er eller timere som er nyttige, eller ofte brukt? Har allerede skaffet meg ne555 timere som jeg har funnet en god del kretser med.
Tenkte også å skaffe noen transistorer, men blir litt forvirret ettersom det er så uendelig mange typer. Er det noen som er mer universielle enn andre?
2N2907 (PNP) og 2N2222 (NPN) er jo iallefall 2 transistorer du bør ha tilgjengelig. Av ICer bør du ha de fleste logiske porter og NE555 som du sier. Men anbefaler deg å skaffe en mikrokontroller å leke deg med, da du slipper så mye ekstra komponenter, får trent deg på programmering og det er veldig gøy. Sjekk ut avrfreaks.net!
Sitat av sFilez Vis innlegg
2N2907 (PNP) og 2N2222 (NPN) er jo iallefall 2 transistorer du bør ha tilgjengelig. Av ICer bør du ha de fleste logiske porter og NE555 som du sier. Men anbefaler deg å skaffe en mikrokontroller å leke deg med, da du slipper så mye ekstra komponenter, får trent deg på programmering og det er veldig gøy. Sjekk ut avrfreaks.net!
Vis hele sitatet...
Har et arduino-kort, hvor jeg har et par prosjekter gående allerede

Men hva er forskjellen mellom de ulike transistormodellene egentlig? Må vel være hundrevis av forskjellige modeller.
Sitat av sFilez Vis innlegg
...
Men anbefaler deg å skaffe en mikrokontroller å leke deg med, da du slipper så mye ekstra komponenter, får trent deg på programmering og det er veldig gøy. Sjekk ut avrfreaks.net!
Vis hele sitatet...
Eller ta "snarveien" til AVR, som også andre har foreslått - nemlig skaffe seg en Arduino. Jeg har tre så langt, og bruker nå Arduino til all prototyping. Mye mindre pes enn å programmere mikrokontrolleren på tradisjonell måte.

Og når prototypen er ferdig, tar jeg HEX-filen og brenner til en ATmega8 eller ATmega168.

Byggesett koster under 20 dollar, eksempelvis her:

http://www.seeedstudio.com/depot/

Se i kategorien "Arduino related"

(Kan anbefale Seeedstudio basert på 4 kjøp - de har også eBay store)

Hei sveis! - tilbake, forresten (kul avatar!)
Trådstarter
Sitat av sFilez Vis innlegg
2N2907 (PNP) og 2N2222 (NPN) er jo iallefall 2 transistorer du bør ha tilgjengelig. Av ICer bør du ha de fleste logiske porter og NE555 som du sier. Men anbefaler deg å skaffe en mikrokontroller å leke deg med, da du slipper så mye ekstra komponenter, får trent deg på programmering og det er veldig gøy. Sjekk ut avrfreaks.net!
Vis hele sitatet...
Er disse transistorene gode nok for det meste?
Jeg vet ikke hvor godt de egner seg om du skal bruke de som forsterker, men som av/på fungerer de veldig bra ved mindre strømmer.
Kanskje litt OT men. Er det noen som vet om et, helst gratis, linux alternativ til Edison 4?
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Kanskje litt OT men. Er det noen som vet om et, helst gratis, linux alternativ til Edison 4?
Vis hele sitatet...
KTechlab kanskje.