Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3368
Er drittlei mitt gamle lys som preger rommet med en difus halvmørk belysning.
Så jeg lurte egentlig bare på hvor man får tak i taklamper som garantert greier å lyse opp en +/- 30m2 stue tilstrekkelig slik at det blir lyst nok!
Vet ikke om IKEA har noe som duger, da de egentlig er ganske svake..


Uttaket for taklampen er vel det som er standard i de aller fleste hjem ville jeg tro
Tror heller jeg ville suplert med noen gulvstående uplights f.eks. Vil bli mye mer behagelig lys enn om du skal ha ei sterk lampe i taket.
Jeg ville hatt en spot-skinne i taket, og noen gulvlamper rundtom... Sjekk www.ikea.no
Et 2x58W armatur burde gjøre susen, men av rent estetiske grunner ville jeg gått bort ifra det.
En stue er egentlig ikke et rom som trenger sterke belysningen, derfor også veldig skjeldent med takbelysning i stue.
Ville invistert i noen lampetter for vegg og kansje en gulv lampe.
Og om du skal invistere i en spotskinne fra IKEA så burde du kjøpe en uten trafo (230V). Ikke fordi det er det beste generelt sett, men de trafoene de leverer på møbelbutikker er heller dårlig. En annen fordel er at en 230V spotskinne er billigere i innkjøp enn en 12V.
Jeg kjøpte en skinne med 5 spots(5x38watt) på IKEA.
Nå er ikke dette akkurat en billig strømsparende metode, men det deilige er at det blir godt og lyst i stua om jeg vil ha det, også har jeg en bordlampe med en sparepære på 9w(40w effekt) til og lyse opp når jeg vil ha litt dempet belysning.

En ide kanskje? :-)
Sist endret av MagicalTrevor; 29. desember 2008 kl. 09:22.
Spotter syns jeg generelt gir veldig ubehagelig belysning, de er egentlig mer egnet til å lyse opp enkeltobjekter du vil ha fokus på. Var noe spothælvete i taket her når jeg flytta inn, 2x3x20w tror jeg det var, ga bare lyse flekker rundtomkring med mørke rundt. Idiotisk opplegg. Spotter er som navnet antyder ment å lyse opp et lite område, altså en SPOT, veldig godt, med lite lys ellers.

Nå har jeg tre pendelvarianter (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90103409) med 60-watts pærer i stua hos meg, som vel er 30-35 m2. Kombinert med en enkel gulvlampe gir det godt, jevnt og behagelig lys. Kan sikkert få det enda et hakk sterkere og hvitere med sparepærer også hvis man vil.
Sist endret av atomet; 29. desember 2008 kl. 20:13.
Jeg har lysrør-armaturer i taket. Ikke like elegant som spotter og pendler, men lyser veldig godt.

De kan fås veldig lange og de varer lenge.
Sist endret av Joachimsen; 29. desember 2008 kl. 20:17.
Denne i utgaven med fire spotter (fikk ikke opp siden på den) lyser voldsomt sterkt på mitt rom i hvertfall. Har den bare for å våkne om morgenen, men det er jo mulig du liker den. :P
Greit å huske at det ikke bør lyse deg rett i øynene eller rett ned i gulvet uansett hva slags lampe du velger.
Sitat av MagicalTrevor Vis innlegg
Jeg kjøpte en skinne med 5 spots(5x38watt) på IKEA.
Nå er ikke dette akkurat en billig strømsparende metode, men det deilige er at det blir godt og lyst i stua om jeg vil ha det, også har jeg en bordlampe med en sparepære på 9w(40w effekt) til og lyse opp når jeg vil ha litt dempet belysning.

En ide kanskje? :-)
Vis hele sitatet...
de 5 spoten er jo akkurat like strømsparende som den 9W sparepæren.
Er jo slik at av de 38(?)W pærene så går mesteparten av effekten i varmetap, men om du hadde brukt sparepærer måtte du jo tatt inn den effekten ved bruk av annen form for varme. Siden man som oftest ønsker litt varme innendørs.

Sitat av fabianca Vis innlegg
Denne i utgaven med fire spotter (fikk ikke opp siden på den) lyser voldsomt sterkt på mitt rom i hvertfall. Har den bare for å våkne om morgenen, men det er jo mulig du liker den. :P
Greit å huske at det ikke bør lyse deg rett i øynene eller rett ned i gulvet uansett hva slags lampe du velger.
Vis hele sitatet...
Kan være greit å kjøpe 230V utstyr når man handler på plasser som ikea. Da disse ofte har ringkjerne- eller jernkjerne trafo om det er 12V, har en tedens til å dure ganske så mye om man skal ha dimmer. Plus at en dimmer for ringkjernetrafo er svindyr.
Sist endret av harryy; 30. desember 2008 kl. 05:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av harryy Vis innlegg
de 5 spoten er jo akkurat like strømsparende som den 9W sparepæren.
Er jo slik at av de 38(?)W pærene så går mesteparten av effekten i varmetap, men om du hadde brukt sparepærer måtte du jo tatt inn den effekten ved bruk av annen form for varme. Siden man som oftest ønsker litt varme innendørs.
Vis hele sitatet...
Varme stiger. Lamper er plassert nær taket. Oppvarming nær taket lekker stortsett vekk. Det er langt meir effektivt å bruke 1W på oppvarming nær golvet enn å bruke 1W på oppvarming nær taket, der det allerede er varmt frå før... Så nei, argumentet ditt holder ikkje.
http://headshop.no/trade/productview/1262/21/
Her er en flott lampe! Gir nok lys og nok varme til hele stua.