Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3700
Bare lurer på en liten ting.

Mange sier at Mac absolutt ikke er en PC.
PC står for personal computer. Mac er vel personlig?

Dette er sikkert tatt opp før, om noen av dere mods finner en slik tråd, gjerne fortell meg om dem og slett denne!
Bergrepet "PC" ble introdusert av IBM tilbake på 80-tallet. Ettersom Mac ikke ville indentifisere seg med IBM sitt PC-konsept, kalte de sine maskiner Mac. Sånn veldig kort og røfflig fortalt. Hvertfall slik jeg mener det henger sammen.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Så vidt jeg vet var dette mest rundt 90-tallet (det var ihvertfall da jeg hørte det mest), som kanskje var den perioden da Mac var aller mest for seriøse businessting. Både før og etter det har Mac blitt brukt som personlig datamaskin, så helt hvordan skillet oppsto vet jeg ikke. Kanskje Mac-brukere (tør jeg si "som vanlig"?) hadde en trang for å skille seg litt ut?

Har ingen kilder på noe som helst da alt dette er tatt fra hodet mitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
PC har blitt einsbetydande med arkitektur basert på tradisjonell BIOS og x86-cpu. Mac har i dag x86-cpu, men ikkje tradisjonell BIOS.

Den opprinnelige definisjonen av PC, personlig datamaskin, var ei motvekt til minidatamaskiner og andre større dyr, som var delt mellom fleire brukere. I dag er den motsetninga vekke, og svært mykje av servere er basert på PC-arkitekturen.

Du ser det også i markedsføringa - HP og IBM markedsfører ikkje UNIX-arbeidsstasjonane sine som PCer, men som workstations, til tross for at det er en PC... PC == Datamaskin med x86-cpu, windows og BIOS.
Så om jeg kjøper meg en 64 bits prosessor, så har jeg ikke lenger en pc?
En x86-prosessor kan ha 64 bits.
http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

A personal computer (PC) is any computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end user, with no intervening computer operator.

Today a PC may be a desktop computer, a laptop computer or a tablet computer. The most common operating systems are Microsoft Windows, Mac OS X and Linux, while the most common microprocessors are x86-compatible CPUs, ARM architecture CPUs and PowerPC CPUs. Software applications for personal computers include word processing, spreadsheets, databases, games, and a myriad of personal productivity and special-purpose software. Modern personal computers often have high-speed or dial-up connections to the Internet, allowing access to the World Wide Web and a wide range of other resources.
Vis hele sitatet...
I følge Wikipedia så er Mac strengt tatt en en PC, og jeg må i grunn si meg enig =)
Men jeg vil fortsatt si det er riktig å kalle en Mac for en Mac og en PC for en PC. Evt. en PC med Mac OS X, men da regner jeg med Mac brukere blir fornærmet =p Og som det påpekes så er det en liten forskjell med at Mac ikke har BIOS i samme forstand som en "vanlig" PC har.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Pippole Vis innlegg
Så om jeg kjøper meg en 64 bits prosessor, så har jeg ikke lenger en pc?
Vis hele sitatet...
Det at det har blitt kalt x64 er egentlig feil, da de nye 64-bitsprosessorene også er bygd på x86-arkitektur. Skjønner ikke hvor den x-en kommer fra i 64. Det riktige navnet på 64-bits x86-prosessorer er vel x86-64, men på den andre siden bruker (så vidt jeg vet) alle personlige datamaskiner nå for tiden x86-prosessorer, så det er ikke særlig vits i å skille på det i dagligtale.
x86 kommer vel fra nie så enkelt som at cpu'ene veldig lenge kom med navnene 286, 386, og 486, og (til dels?) fremdeles bruker den samme arkitekturen som de gamle variantene, mens generasjnsnavnene har gått langt forbi det som dengang var, og dermed kaller vi dem i dag x86 for å vise hvilken arkitektur de bruker, selv om vi har droppa det første tegnet.

En mac er selvsagt "egentlig" n pc, rent definisjonsmessig, men i folkemunne er en pc noe som bruker wintel, mens mac velig lenge brukte powerpc-prosessorer, og først i det siste har ybtta over til intel-arkitekturen (x86), med sine fordeler og ulemper. Heldigvis holdt de seg for gode til å gå tilbake til bios.

beklaber skrifefeil, er litt snurr etter julebord med gutta