Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1512
Hei.

Dersom:
- jeg f.eks. kjøper en mobil for 1 kr (da selvsagt med 12 mnd binding).
- sender mobil på service med samme feil 3 ganger (= jeg kan kreve pengene tilbake eller ny mobil)
Skal jeg da få 1 krone tilbake, siden det var det mobilen kostet?
For dersom jeg har binding og det bare har gått f.eks. 4-5 måneder av bindingstiden, må jeg drive å betale på et abenoment som ikke er mitt i 7-8 måneder.

Er jo ikke min feil at den har vært på service 3 ganger med samme feil.
Har vært borti samme situasjon selv, og ja; man får kun tilbake det man betalte, hvor sykt det enn måtte være i en enkroners-situasjon. Jeg kjøpte min telefon (N80) med bindingstid til 3200 når den kosta ca. 5k, og fikk tilbake 3200. Abbonnementet ble ikke kansellert, men jeg spurte heller ikke om dette da jeg kjøpte ny telefon. Nå kan dette være Siba som er jævlig dårlige på mobilservice (aner ikke HVOR mange ganger jeg var er og klagde før det gikk igjennom.)
Er det ikke sånn at du kan kreve pengene tilbake eller nytt produkt?
Bjølg: Da ble du svindlet...

Det smarteste er å de om å få hevet kjøpet og si at du ønsker å kjøpe en annen modell. Da får du verdien av telefonen tilbake. Forhandleren får uansett en ny salgsforpakning, eller verdien av en ny salgsforpakning og kan da gi deg en ny mobil til samme verdi...
@cikey: Han ble jo ikke svindlet... Han fikk jo tilbake det han betalte...
Sitat av fulloggal Vis innlegg
@cikey: Han ble jo ikke svindlet... Han fikk jo tilbake det han betalte...
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte!

Han har betalt mye mer gjennom subsidier han betaler til telenor, som telenor betaler videre til forhandler. Forhandleren får altså en ny telefon, og svinder da kunden om kunden bare får en krone tilbake. Jeg kan aldri tenke meg at det er tilfellet, og om det var det var det intet mindre enn svindel...
Ganske enkelt.
Ja du kan kreve ny mobil.
Du får ny mobil til det mobilen kostet (fullpris).
Du kan si opp abonnementet (bindingen), da må du betale det resterende av bindingen. (tipper det er rundt tusen kroner hvis du har hatt abonnementet i ca 5 måneder)
Du kan tegne en ny binding og få en billig telefon, da har du en del penger igjen som du kan bryke på tillegsutstyr til telefonen, om du ønsker det.
Hvis selgeren nekter deg å få ny mobil, vis til forbrukerkjøpsloven
Lykke til!
Du kan be om å få ny telefon hvis det er påvist samme feilen tre (3) ganger hos et godtkjent verksted. I de fleste tilfeller vil verkstedet bytte ut mobilen til en ny på tredjegangsinnlevering, siden det er stor risiko for at samme feilen skal forekomme igjen. Alt dette går gjennom et godkjent verksted eller direkte med produsent. Rent teknisk så kan du ikke kreve et nytt produkt av forhandler, men av produsent, uten at det er noe du skal henge deg opp i.

Når man hever et kjøp eller bytter inn mobilen i en annen så er det fullpris man går ut i fra. Da går man utifra hvilken fullpris butikken opererer med der og da, og ikke hva den eventuelt var for to år siden. Man har per. definisjon ikke krav på å heve et kjøp, men det er noe de fleste forhandlere lar deg gjøre, da de uansett får ny telefon fra produsenten og det ofte blir den beste løsning for begge parter.

Normalt har jeg aldri tillat noen å bryte en binding, for så og tegne ny binding og bruke mellomlegget til å kjøpe ekstrautstyr, enkelt og greit fordi det er mye jobb for meg. Men det kan godt være at noen gidder å gjøre såpass. Velger kunden er billigere telefon enn det fullpris var på den forrige så har min praksis vært at mellomlegget blir "borte", slik er hvertfall praksisen i butikken jeg jobbet i.

Og en liten side-note: Aldri ta med deg kjøpsloven og klask den i bordet og forlang masse piss. Hadde det vært meg bak disken så hadde jeg trolig gjort mest mulig piss for å forsinke ankomsten av din nye mobil eller whatnot. Det finnes faktisk ikke noe værre enn slike kunder... Og som oftest tar de feil!
Helt enig med Deezie, kunder som slenger med forbrukerkjøpsloven liker ingen selgere eller de som jobber med service.

Når telefonen blir levert til 3.gangs service får butikken ny telefon, som oftest kun telefonen. Du har ikke krav på noe annet enn 1kr tilbake ved heving av kjøpet, men en pleier å gi det telefonen er verdt i kr ved nysalg for ikke å tape kunder og få dårlig omdømme.

Det som er det beste for kunden og butikken er at du får velge den telefonen du ønsker, så du slipper den samme igjen. Selvsagt med mellomlegg hvis den du ønsker er dyrere, eller at du får tilbake hvis den er billigere i innkjøp.

Når det gjeler abonnement så er det en tjeneste, og tjenester er det ingen retur på. Kun ved kjøp på Internett eller utenfor fast salgssted (stand.), da har du 14dager angre/retur-rett. I butikk har du ingen mulighet til å avslutte, men mindre det skjer innen 1-2dager etter kjøp, da bekreftelsen ikke er sendt inn enda.

Kan jeg spørre om hvilken telefon du hadde?
Sist endret av Sparkey; 14. november 2008 kl. 00:10.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Når telefonen blir levert til 3.gangs service får butikken ny telefon, som oftest kun telefonen. Du har ikke krav på noe annet enn 1kr tilbake ved heving av kjøpet, men en pleier å gi det telefonen er verdt i kr ved nysalg for ikke å tape kunder og få dårlig omdømme.

Når det gjeler abonnement så er det en tjeneste, og tjenester er det ingen retur på. Kun ved kjøp på Internett eller utenfor fast salgssted (stand.), da har du 14dager angre/retur-rett. I butikk har du ingen mulighet til å avslutte, men mindre det skjer innen 1-2dager etter kjøp, da bekreftelsen ikke er sendt inn enda.
Vis hele sitatet...
Nei - man går utifra fullpris siden forhandler allerede har håvet inn på subsidier fra et av teleselskapene. Og nei, det er ikke normalt å få angre på et telefonkjøp innen 1 til 2 dager, da kontrakten sendes inn og er behandlet innen en halvtime. Du skal gå ganske mange år tilbake i tid før man faktisk faxet inn kontraktene og de ble kjørt igjennom neste dag.
Normalt har jeg aldri tillat noen å bryte en binding, for så og tegne ny binding og bruke mellomlegget til å kjøpe ekstrautstyr, enkelt og greit fordi det er mye jobb for meg. Men det kan godt være at noen gidder å gjøre såpass
Vis hele sitatet...
Det er ingen ekstra arbeid for deg å slenge med ekstrautstyr i mellomlegget!.
Dersom kunden kommer og er klar over forbrukerkjøpsloven har selveren ingen annet valg enn å godta det. Da er både kunden og selger klar over hva det sår i lovene, og selger kan på ingen måte være uhøfelig av den grunn at kunden er oppdatert! Service er det første punktet for alle selgere. Hvis du ønsker kunden tilbake står du ikke bak kassa og oppfører deg som en dritt. Butikken eller du taper ingenting på å følge norske lover!.
Det er ingen ekstra arbeid for deg å bryte bindingen, du huker bare av for et nytt abonnementet og kunden får en regning i posten for det han/hun har i rest. I tillegg vil butikken tjene mere på at kunden tegner et nytt abonnementet med binding, det vil gi butikken en provisjon fra teleselskapet..

Sorry ass, men håper jeg slipper å komme innom å handle hos deg.

PS: har du nongang bedt en kunde om å ringe til produsenten for å få en ny telefon som har vært på service for samme feilen 3 ganger?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei - man går utifra fullpris siden forhandler allerede har håvet inn på subsidier fra et av teleselskapene. Og nei, det er ikke normalt å få angre på et telefonkjøp innen 1 til 2 dager, da kontrakten sendes inn og er behandlet innen en halvtime. Du skal gå ganske mange år tilbake i tid før man faktisk faxet inn kontraktene og de ble kjørt igjennom neste dag.
Vis hele sitatet...
Hos en av norges største forhandlere av elektronikk faxes fremdeles avtalene inn, så da har en mulighet til å avbryte bestillingen. Har nå fått gjort dette flere ganger.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Hos en av norges største forhandlere av elektronikk faxes fremdeles avtalene inn.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager slags steinalderkjede er dette, om jeg tør spørre? Både Telenor, Chess og Netcom har i alle fall elektronisk system, hvor søknaden blir behandlet på null komma niks. Merkelig om ikke "en av norges største forhandlere" ikke har tilgang på disse systemene vil jeg si.