Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 18637
Jeg registrerte for noen dager siden et enkeltmannsforetak i mitt navn, og ble få dager etter registreringen oppringt av en selger fra finnfirma.no som ville markedsføre foretaket mitt. Jeg syntes det hele virket litt suspekt, men fortsatte samtalen ettersom jeg tidligere har fått lignende telefoner som har vært seriøse.

Han ville at jeg skulle presentere siden jeg hadde registrert foretaket for, noe jeg gjorde. Han forklarte hva hans tilbud gikk ut på, altså at han la inn en profil for min side/foretak i deres database/side slik at andre lett kan finne frem til siden min. Avslutningsvis sa han at det hele kostet 6000kr, og lurte på om en faktura på 14 dager var greit. Jeg sa at 14 dager var greit, men at jeg ville ha informasjonen han hadde presentert meg for på epost slik at jeg kunne se gjennom alt, og dermed gi dem et svar via epost.

Nå viser det seg i dag at de mener jeg aksepterte tilbudet deres (uten å ha sendt meg noe på epost), og at de skal sende meg en faktura på 6000 kr som jeg må betale. Har snakket lenge med dem på telefon, og det høres ut som de mener at det at jeg aksepterte 14 dagers frist på fakturaen er det samme som at jeg godtok tilbudet, og at jeg bare ville ha informasjon om fakturaen o.l pr.epost.

Jeg lurer i den anledning på om noen vet hvordan jeg kan gå frem i en slik sak? De har jo utnyttet at jeg tok telefonen som "bedrift", og at jeg dermed ikke har angrerett jeg skulle akseptere tilbudet.

Hva blir beste og sunneste fremgangsmåte å gå frem for å løse en slik sak på en så skikkelig måte som mulig? De nekter å høre på alt jeg har å si om at det ikke foreligger noen avtale.
Ring til de og forklar situasjonen. Enkelt...
"Sikkerhetsklarert"
Dette firmaet burde du holdt deg unna ja.. Er utrolig mange som er svindlet av disse.. Mener det var på diskusjon.no de hadde en tråd om dette... Skal se om jeg finner den.

Fant ikke den tråden jeg først tenkte på. Men denne omhandler det samme:
http://www.diskusjon.no/index.php?sh...77&mode=linear

Sitat av fulloggal
Ring til de og forklar situasjonen. Enkelt...
Vis hele sitatet...
Har ikke angrerett når denne tjenesten er kjøpt av et firma, hadde man som privatperson kjøpt dette så er man beskyttet av forbrukerkjøpsloven.
Få tak i en som er så høyt oppe som mulig, og forklar for han. Gir han seg ikke så nekter du bare å betale, så lenge du vet 100% sikkert at du har rett. Tar jeg ikke feil så er vel telefonsamtalen lagret ettellerannet sted her i verden?

Skal også snakke med en kompis som jobber der, og høre om han kan hjelpe med noe..

edit: De har nok samtalen lagret i sitt system, ellers eier du dem lett uansett
"Gnom"
ZerBox's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal
Ring til de og forklar situasjonen. Enkelt...
Vis hele sitatet...
Har prøvd det allerede, og de nekter blankt å høre på det jeg sier. Skulle gjerne tatt opp samtalen, for de var egentlig regelrett frekke.

Sitat av Prophet.
Skal også snakke med en kompis som jobber der, og høre om han kan hjelpe med noe..

edit: De har nok samtalen lagret i sitt system, ellers eier du dem lett uansett
Vis hele sitatet...
- Det hadde vært fint ja! Ser frem til å høre fra deg.

- Da jeg ringte dem for å ta saken opp med dem spurte de om de skulle presentere samtalen for meg, noe jeg krevde. Blir spennende å se om de faktisk klarer å spore opp samtalen! De ville at vi skulle ha videre kontakt via epost, og de skulle sende over informasjon til meg. Sitter nå å venter på at jeg skal få en epost fra dem.
Politianmeld dem. Svindel er vel 1 år ubetinget?
Da blir det sus i serken.
Er avtalen i det hele tatt bindende når du aldri har skrevet under på noe som helst?
"Gnom"
ZerBox's Avatar
Trådstarter
Sitat av tzel
Er avtalen i det hele tatt bindende når du aldri har skrevet under på noe som helst?
Vis hele sitatet...
Ja, i Norge kan du gi aksept muntlig, som er like bindende som skriftlig.

Sitat av Pjukern
Vis hele sitatet...
Takker for den! Satt akkurat å leste på samme siden selv nå.
Når man etablerer et foretak/bedrift så blir du nedringt. sånn er det bare.

Jeg tror det sitter 100 vis av selgere på brreg.no og trykker F5 dagen lang.
Alle varer tjenester som blir solgt over telefon/internett er det 2ukers angrerett på.
Putas: Privat ja.

Uansett, de har ikke bevis på at du har sagt ja i det hele tatt. Og ryktet de har på seg hjelper dem ikke særlig på veien, så du vinner dette. Nekt alt, kan de ikke bevise at du tar feil så er det de som har et problem, ikke du.
En tapet samtale er kan ikke brukes i juridiske spørsmål om det ikke er opplyst på forhånd at samtalen kan bli avlyttet eller tapet.
"Gnom"
ZerBox's Avatar
Trådstarter
Er ganske sikker på at jeg kommer til å vinne dette uansett hva som skjer. Jeg er bare mest interessert i å gå frem på riktig måte for å effektivisere prosessen, for så å slippe unna denne saken så fort som mulig.
Har du vurdert å gå til media med saken? Husker jeg hadde en del problemer med EasyTel i fjor, skjedde ikke en dritt uansett hvor mye jeg kranglet, men med en gang saken dukket opp i media så ordnet alt seg ganske så fort.
Ikke dumt, hør med Nettavisen osv
"Ørkenreven"
El-Zorro's Avatar
Gjør det klart at du ikke kommer til å betale noe som helst dersom de ikke kan dokumentere at du har akseptert tilbudet deres. Be dem ta saken til rettsvesenet om de er uenig, og dropp deretter å bruke mer tid og krefter på denne kataloghaien. De kommer selvsagt ikke til å ta saken til retten med mindre de har soleklar dokumentasjon på at du har sagt ja (noe du jo ikke har gjort).

-Zorro
"Gnom"
ZerBox's Avatar
Trådstarter
Takker for tipsene som har kommet inn så langt. Jeg avventer med å gjøre noe mer før jeg enten mottar en faktura eller får en epost fra dem.

Media kan være en idè. Jeg kommer ikke til å ta initiativ til å holde denne saken gående om de ikke foretar seg noe mer. Noen som har gode kontakter innenfor media?

Det med å få dem til å måtte presentere lydopptak hvor de presiserer hvor aksepten ligger er noe jeg selvfølgelig vil komme til å kreve.
"Chaotic Neutral"
voktern's Avatar
Herregud, det nytter ikke å klage over den fakturen, den vil ikke forsvinne av seg selv.

Du må ta kontakt med firmaet direkte og forklare dem situasjonen, regner med at du fikk navn på selger (om du ikke har notert deg navnet på vedkommende vil dette uansett stå ved salget), be om å få snakke med han samt hans overordnede i en telekonferanse, gi dem et sammendrag av situasjonen slik du oppfattet salget. Spør så hvor det ble av epost med tilbud som selger skulle sende deg - spør også om det er vanlig praksis i bedriften at selgere anser et salg for et salg uten at yttligere tilbud med detaljert informasjon om salg og produkt blir oversendt kunde.

Ingen bedrifter er interessert i dårlig rykte, men det blir faktisk ikke bedre om dårlige selgere får heire fritt uten at noen tar tak i det. Firmaet er sikkert serriøse nok de, men har rett og slett selgere som er elendige og skader firmaet utad. Jeg snakker daglig med frustrerte kunder som har blitt lurt inn i en dårlig deal og det løser seg ved 99% av tilfellene når de får snakket med overordnede samt salgsperson.

Mitt tips til deg - ring dem på Mandag. Det selvfølgelig ikke dumt å lese seg litt på jussen, men det er ingen nødvendighet.
Litt offtopic:
Dere som har fått telefoner fra finnfirma: hva slags salgsargumenter bruker de? Hvorfor skal dere betale dem 6000 kroner for noe som helst? Nevner de noe om antall brukere, visninger eller garanterer de noenting som helst? Hvis du aldri har hørt om, eller selv ikke bruker kanalen de ønsker at du skal markedsføre deg i gjennom - er sjansen stor for at det ikke kommer til å bli verdt det.

Oppføringer i kataloger er nesten alltid mindre kostnadseffektivt enn hvilken som helst annen annonsering. Gulesider er vel en av veldig få kataloger som gir noe igjen, men da med en liten oppføring slik at de som leter etter telefonnummeret ditt finner det. Det er sjelden du får flere kunder som følge av en oppgradering av gulesider-abonnementet ditt. Skal du markedsføre bedriften din, bruk de kanalene du selv ville brukt hvis du var ute etter dine tjenester. Google, bransjemagasiner, steder hvor du treffer de som trenger det du tilbyr.

Du kan likt så godt bare venne deg til at du vil få flere telefoner ukentlig fra ulike katalogtjenester - ofte med navn som er veldig like et større og mer seriøst virke enn seg selv, eksempelvis gul.no, eller telefonkatalogen.biz. Det er en grunn til at de fleste sånne kataloger henvender seg til bedrifter og har "annonsere her"-meldinger på forsiden. Du må være jævlig forsiktig med hva du sier ja til, for det aller meste er bare piss - og er utgifter du aldri ser igjen.

Et siste tips: www.varslingslisten.no
"Reklamehore"
atomet's Avatar
Tror faktisk jeg har fått telefon fra dem en gang i tiden, og da sa jeg enkelt og greit fra at jeg ikke ville ha noen som helst tjenester som kostet noe, men at de selvsagt skulle få lov til å legge inn all info osv på meg så lenge det ikke kostet meg noe. Dessverre litt for lenge siden til at jeg husker argumentene deres, men jeg har aldri hørt noe mer fra dem.

Er egentlig lenge siden jeg har fått noen telefoner fra noen sånne katalogtjenester i det hele tatt nå, litt ironisk siden det først er nå det virkelig begynner å bli fart i ting.
"Gnom"
ZerBox's Avatar
Trådstarter
Jeg ble i dag kontaktet av firmaet på mail. Jeg hadde på forhånd bedt om at de skulle sende informasjon om tilbudet deres på mail, men det som kom her var egentlig bare informasjon om de som firma, samt hvor bra markedsføring på nett er.

Har så sendt en enkelt og grei mail tilbake til dem med informasjon om at tilbudet de har presentert for meg er fullstendig uaktuelt, og at jeg på ingen måte ønsker kontakt med dem.

Så får vi se hva de foretar seg videre..
Sånn av ren nysgjerrighet; har du muligheten å legge ut (deler av) innholdet i denne mailen du fikk? Hadde vært interessant og sett hvilke salgsargumenter de har. De må jo ha noen helvetes bra selgere for å i det hele tatt gå rundt, for produktet holder sjeldent mål.
Har de ringt tilbake og bedt deg godta handelen hvor de tar opp samtalen? De er nødt til dette for å ha en godkjennelse på avtalen.. Så lenge du bare nekter det (vær så frekk og kjip som du vil, legg gjerne på) så kan de ikke sende deg den fakturaen... Jeg opplevde akkurat det samme... Ble oppringt rett etter at foretaket ble registrert. Var en velig rar samtale, og han spurte adri ut om jeg ville ha tjenesten, bare plutselig så mente han at vi hadde en avtale.. Etter han la på ringte jeg tilbake uten å få svar, samt sendte melding og e-post.. Ikke noe svar der heller. Ble så oppringt hvor de sa samtalen ble tatt opp, og prøvde å få meg til å få meg til å godta at jeg hadde sagt ja.. De vridde og vrengte på alt for å få meg til å formulere meg slik de ønsket, men bare holdt på mitt.. Jeg skulle ikke ha tjenesten... Etter å ha snakket med flere folk i en god stund ga de opp... Har ikke hørt noe fra de... Nå sier jeg strengt nei med en gang til alle som ringer meg angåene firmaet.. Samme hva...
"Gnom"
ZerBox's Avatar
Trådstarter
Kan selvfølgelig gjøre det ettersom det de sendte bare var en standard-greie de sikkert sender til alle. Dere kan finne det her:

http://www.2shared.com/file/4170526/...tark_Word.html
"Valgfri brukertittel?"
Eplefisk's Avatar
Samme Wordfil som 2shared, bare på -> Tinypaste <-
Jeg har vært i den situasjonen selv... det er bare å ignorere fakturaen og anmelde forholdet til forbrukerrådet/politiet...
"Watching you"
vidarlo's Avatar
nFF Crew
Sitat av Raggaman
Jeg har vært i den situasjonen selv... det er bare å ignorere fakturaen og anmelde forholdet til forbrukerrådet/politiet...
Vis hele sitatet...
Smak på ordet forbrukerrådet.

Firma har betydlig dårligere rettsvern enn privatpersoner, og det er i utgangspunktet full avtalefrihet i norge. Det vil sei at så lenge det er frivillig og informert samtykke, så er avtalen bindande, uansett kor urettferdig og dårlig den er.

Avtaler som hadde vore forbudt ovenfor privatpersoner er fullt ut tillatt i B2B-markedet.
Sitat av slashdot
Smak på ordet forbrukerrådet.

Firma har betydlig dårligere rettsvern enn privatpersoner, og det er i utgangspunktet full avtalefrihet i norge. Det vil sei at så lenge det er frivillig og informert samtykke, så er avtalen bindande, uansett kor urettferdig og dårlig den er.

Avtaler som hadde vore forbudt ovenfor privatpersoner er fullt ut tillatt i B2B-markedet.
Vis hele sitatet...
De har såpass mange saker på at det er ganske enkelt å vinne en sak mot dem...
Er TV2 Hjelper deg et alternativ i en slik sak?
Sitat av tagefo
Er TV2 Hjelper deg et alternativ i en slik sak?
Vis hele sitatet...
Mulig det, ting pleier jo som oftest å skje etter tv2 kontakter folk...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk akkurat en telefon fra finnfirma. Han nevnte i starten at han ville kontrollere opplysningene som var registrert på mitt foretak, samt informere om tilleggstjenester. Jeg sa med en gang ifra at jeg ikke var interessert i noen tilleggstjenester. Han svarte med at han da ville bare bekrefte opplysningene som var registrert på brreg.no, og at dette ville gå under deres gratistjeneste. Han begynte å liste opp navn, adresse epost og telefonnummer. Og jeg bekreftet at dette stemte. Så spurte han om hvilken kategori mitt foretak gikk under. Da måtte jeg bare skyte inn og spørre han. Sa ifra at jeg hadde lest mange negative omtaler om finnfirma, og jeg ville bare få bekreftet at jeg ikke ville bli fakturert for dette. Han svarte med at finnfirma var en seriøs bedrift, og at de negative omtalene som lå ute på nettet stort sett ikke var sanne. Etter dette ønsket han meg en god dag videre og la på.

Kunne jo nesten virke som at han ikke var interessert i flere opplysninger, siden jeg sa klart ifra at jeg ikke ville blitt fakturert for dette. Lurer på hva som ville skjedd om jeg ikke hadde sagt ifra. Har en fornemmelse om at en faktura ville funnet sin vei til postkassen min.

Takk for denne tråden forresten. Husket tilbake til denne da han sa han ringte fra finnfirma.
Jeg har også blitt kontaktet av finnfirma, men var tydeligvis klar nok på at jeg ikke ville ha noe med dem å gjøre, har ikke hørt noe mer fra dem.
Det jeg gjør når slike idioter og useriøse aktører sender meg fakturaer er:

Førs ring dem ca hver andre dag, og be dem om å slette fakturaen.

Så; ring dem hver dag. Gjerne flere ganger. Send mail mange kopier til alle du finner adressen på. Lag deg gjerne flere kontoer å send mailer fra.
Mas om kreditnota. ( det du får når de sletter fakturaen din )

Ta opp så mye av tiden dems du bare kan, til en av sjefene gir seg og sender kreditnota. Helst få tak hjem telefon nr. og ring og mas på kone og barn sent på kvelden. Kjør på.

Post om dem på alle sider på nettet du kan og send linken til sjefen i firmaet. Sørg for at de føler at de taper mer en de vinner på deg.

Dette kan være litt tøft og slitsomt. Du må bare legge ned alt av moral og høflighet bite i deg de sure svara og alt de kaster etter deg og slå hardere tilbake. Du er bare en, men du må ikke betale noen lønn som kaster bort tid.

Lykke til.
Men husk først: Det å være hyggelig virker mer effektivt i 3 av 4 tillfeller.
Hvorfor bruke tid og krefter på slike firmaer. Send dem en mail hvor du bestrider kravet, avlutt med at du anser saken avsluttet fra din side og at yttligere hendvendelser ikke vil bli besvart.
Eneste alternativet de sitter igjen med da er forliksrådet. Der har de ingenting å komme med, så sjansen for at saken havner der er veldig lav.
Bruker denne metoden når private parkeringselskaper krever meg som bileier for penger som bilfører(ansatte) skulle ha betalt.
"Sikkerhetsklarert"
De ringte meg i forrige uke, da eneste jeg sa var at jeg hadde hørt så mye dritt om de at jeg ikke vil ha noe med de å gjøre, så la jeg på.
Det som gjør at man av og til må bruke mye krefter på slike firmas er at de kan ødelegge kredittverdigheten din. Hvis de sender din faktura til et inkassobyrå også nekter å prate mer med deg, bare ber deg om å henvende deg til inkassofolka. Så er du ute på is umiddelbart, fordi de kommer bare til å vise til det andre firmaet og fortsette å kreve mer og mer penger. Som en sa tidligere, "din faktura blir ikke borte." Det dummeste du kan gjøre er å anse noe som avsluttet før du har kreditnota.
De har ikke lov å sende det til inkasso hvis du har innvendinger mot kravet. Den eneste muligheten de har er å ta det til forliksrådet. Med slike salgsmetoder har de garantert tapt en eller fler saker der fra før.
Du får heller ingen anmerkninger før saken har vært i forliksrådet
Sitat av LatroM Vis innlegg
De har ikke lov å sende det til inkasso hvis du har innvendinger mot kravet.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, og store selskaper som Lindorf har sjeldent slike kunder. Og er ofte bejelpelige når du som blir inkrevet egentlig har alt på det tørre. Derfor burker de ofte mindre selskaper som gir blanke faen og bare høsler deg for de spenn som de mener du skal gi dem.

Du kan og kjøre på med politianmeldelse, faren da er at de bare henlegger saken og du må betale.

Det er et helvete med slike selskaper, egentlig burde vi bare brenne ned alt de har av hus og lokaler. Vi er litt for flinke til å finne oss i alt her i landet. Prøv å finne på dette i england, spania eller italia.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er ikke bare å ringe dit å forklare. Jeg har jobbet i katalog i mange år og vet hvordan de opererer.
Har du mottatt fakturaen?
Har det blitt sendt ordrebekreftelse til deg på mail eller fax?

Det du kan gjøre er å sende en mail hvor du "tvister kravet".
Så lenge de ikke kan vise til en underskrift, en kontrakt eller en "dobbel" vertifisering; Dobbelvertifisering vil si at du sier ja til selgeren, og får beskjed om at noen fra support avdelingen deres vil ringe opp å bekrefte avtalen. Om dette ikke er gjort er ikke avtalen gyldig.
Tvist kravet, da er sjansen større for at du slipper å bruke mer energi på de inkompetente pappskallene!

-Marlene
"Reklamehore"
atomet's Avatar
Det heter å "bestride kravet", ikke å tviste, en tvist (altså en uenighet) er det man har som resultat av at man bestrider kravet Men ellers er rådet veldig godt for alle som i større eller mindre grad måtte bli lurt av denne typen semi-svindlere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har selv blitt oppringt av en del slike katalogtjenester, nå nylig gul.no - det er bare å være høflig samt tydelig få fram at du ikke er interessert i noe som helst som koster penger, så gir de seg rimelig enkelt (selv om noen STÅR på).
"Nerdenes Prins"
Stormen's Avatar
Jeg syntes ofte det morsomste er å lage som om man er interessert, også plutselig ombestemme seg etter 5 minutter halleluja-stemning - også blir totalt avvisende og negativ til produktet.

Det forvirrer de alltid, disse små menneske-maurene
Hvorfor skal man i det hele tatt registrere seg hos et katalogfirma?

Jeg har en jobb som innebærer at jeg flere ganger i uken må innhente opplysninger om firma eller produkter. Da bruker jeg Google og Gulesider. Finner 99% av firmaene der. Som regel har jeg da nok informasjon til at jeg kan få kontakt med firmaet.

Trenger jeg mer opplysninger som Org.nr. eller konsesjonsnr. osv, så brukes offentlige register eller jeg bruker kontaktinfoen jeg allerede har.

Jeg har ikke brukt noen av katalogtjenestene for å finne noe. Som regel er infoen der utdatert og mangelfull.

De aller fleste firmaer har i dag en hjemmeside. Den finner man via Google.
"Standard medlem"
Bombasa's Avatar
TV2 hjelper deg!
Sitat av loathsome Vis innlegg
Har selv blitt oppringt av en del slike katalogtjenester, nå nylig gul.no - det er bare å være høflig samt tydelig få fram at du ikke er interessert i noe som helst som koster penger, så gir de seg rimelig enkelt (selv om noen STÅR på).
Vis hele sitatet...
Å kun si at du ikke er interessert i noe som koster penger, vil bare gjøre en flink selger mer ivrig på å få deg til å høre på ham/henne. Det er mye bedre å bare si det som det er; "<navn på katalog>, ja dere kjenner jeg til. Oppføring der vet jeg at ikke gir meg noe igjen, så det er jeg ikke interessert i."
"kreativ nerd"
devotio's Avatar
finnfirma.no ringte meg i går, svarte bare at "det som står i Brønnøysund er riktig", tror han skjønte tegninga for han sa hadet. Var dog flink til å introdusere seg, finnfirma.no og at han ringte for å sjekke at opplysningene de hadde var riktige, eventuelt oppdatere, og presentere noen produkter for meg.
"Reklamehore"
atomet's Avatar
Det beste er jo helt klart å tyne ut samtalen så lenge som mulig, og la dem bruke så mye som mulig ressurser på deg uten å la dem få noe tilbake, så vil forhåpentligvis driten gå konk til slutt.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det beste er jo helt klart å tyne ut samtalen så lenge som mulig, og la dem bruke så mye som mulig ressurser på deg uten å la dem få noe tilbake, så vil forhåpentligvis driten gå konk til slutt.
Vis hele sitatet...
Hva med deg selv? Bruker ikke du like mye tid på det? Selgerne jobber på provisjon uansett, så det eneste du oppnår er å gjøre en enkelt selger litt fattigere. Slike kataloger har ganske god margin før de går konkurs, for det er ikke så mye driftskostnader involvert for å lage den nettsida de har.
Moderer