Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 685
Det som har skjedd med mange, skjedde med meg. Den bærbarde Lacie harddisken klikka og vil formateres. Den inneholder fantastiske bilder jeg for nesten enhver pris ikke vil miste i tillegg til 50 gigabyte med musikk.

Jeg vet den kan leveres inn til f.eks Elkjøp og så kan de prøve og hjelpe deg med å finne innholdet, men å gjøre dette er dyrt og feigt.

Vet noen en måte å løse dette selv på?
Det JuZt3r linket til ville ikke jeg prøvd, jeg prøvde dette på min bærbar en gang.. Jeg fikk tilbake noen av filene, men mange (over halvparten) av bildene var det kun miniatyrbilder av på forhåndsvisning, men når man dobbeltklikket på de var det ingenting.
+ at worddocs heller ikke vil bli reddet, de vil bli "kodet" om til annet tegnsett eller slettet (hvis jeg ikke husker feil) og musikkfilene dine vil få feil tagg.
"Og vil formateres" sier du .. er den ikke formatert enda? Hvis den ikke er det, så er det vel ikke værre enn at du kobler den til en annen maskin med en usb overgang og laster over de dataene som ikke er ødelagt?

"Klikka" er også en litt dårlig beskrivelse. Hva vil det si? Er du sikker på at filsystemet ditt er ødelagt, og at filene er ødelagt? Er det bare windows som ikke vil starte? (Det skjer jo titt og ofte .. trenger ikke være noe datatap av den grunn)
Jeg ser du skriver: nesten for enhver tid ikke vil miste. Jeg føler meg likevel nødt til å henvende deg til IBAS ( http://www.ibas.no/ ) dersom du absolutt føler at du trenger det. Det koster litt penger ja, men du er da sikret at du får igjen filene hvis det er mulighet for det.

Dersom du alikevel føler at du vil trå innenfor det på egenhånd finnes det utallige programmer på nettet som gjør en slik jobb; jeg har ikke stor erfaring med slike programmer, nettopp fordi jeg ikke har mistet mye data som trengtes å gjennomrettes - men et googlesøk/nFF-søk på "data recovery program" skulle kunne veilede deg langt. Etter du har funnet et program som ser lovende ut, søker du på ""program" + review" å håper du finner noen som har annbefalt / ikke annbefalt programmet. Eventuelt nevner programmer som egner seg bedre.
Takk for svar.

Med klikka mener jeg at harddisken ikke kan åpnes, fordi det da kommer en beskjed om at den må formateres. Har ikke prøvd å plugge den i noen andre maskiner, men kan umulig forestille meg at det hjelper.

Har noen noe spesielle erfaringer med et bra recovery program da?
Sist endret av Simple; 6. oktober 2008 kl. 09:48.
Nja, si ikke det. Du skal ikke se bort fra at du kan boote f.eks knoppix og klare å hente ut det meste...
Du kan jo prøve med PartedMagic LiveCD og bruke programmet PhotoRec som er et recovery program.

atlef.
Jeg har personlig benyttet meg av et program som heter File Scavenger en gang jeg klarte å partisjonere feil disk i et mindre oppmerksomt øyeblikk.
http://www.quetek.com/prod02.htm

Det finnes haugevis av slike programmer der ute, og mange av disse kan hente ut data fra disker som ikke fungerer av ymse årsaker.
Det første jeg ville gjort er uansett å enten starte maskina di med en Linux Livecd og se om du får tilgang til disken din der i fra og/eller flytte disken din over i en annen maskin og se om du får tilgang der i fra. Du vil da mest sannsynligvis trenge et adapter.

Jeg har reddet ut data fra andre sine disker ved flere anledninger, som regel er det alltid håp ;-) Hvis ikke har man også Ibas som er nevnt om det skulle være fullstendig umulig å få til på andre måter.