Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3862
hei jeg sitter for øyeblikket i tunisia, skal kjøre til norge via italia, sveits og danmark...
og lurte på hva er straffen for øgle/dyre smugling?
og litt oftopic spørsmål, hva spiser de? hvis jeg hadde smuglet en, hade det vært tilstrekkelig med en kasse/isboks/bøtte med sand i i tre dager? har akvarium til den klart i norge men hvor stort habitat må de ha for å overleve?
btw det er snakk om en øgle som ikke blir mer enn 15-20 cm
om du ikke veit hva den spiser og evt. hvilken type det er bare att den blir 15-20 cm stor så råder jeg deg igrunn til og drite i det da den vil krepere relativt fort, straffen er vel en saftig bot og tap av dyr som enten blir avlivet eller satt bort til en dyrepark om den er i form til det
LOV 1974-12-20 nr 73: Lov om dyrevern.
§ 1. Kva dyr lova gjeld.
Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.
§ 31. Straff.
Bryt nokon med vilje eller i aktløyse føresegn gjeven i eller med heimel i denne lova, vert han straffa med bot eller fengsel i opptil 1 år. Er brotet grovt, kan straffa vera bot eller fengsel i opptil 3 år.
Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte. 1976.11.20 nr 0003
§ 1. Det er forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander.
hehe okey, det er noe jeg bare må se ann da...
hehe ja, du har rett tribalgoth, kan ikke en dritt om reptiler men det er favoritt-rasen min og har alltid hatt lyst på en men ska sette meg ned nå å pugge litt om de
Sitat av mr.kilmister
hehe okey, det er noe jeg bare må se ann da...
hehe ja, du har rett tribalgoth, kan ikke en dritt om reptiler men det er favoritt-rasen min og har alltid hatt lyst på en men ska sette meg ned nå å pugge litt om de
Vis hele sitatet...
Er selv reptilentusiast, og vet alt om hvor dyrt og krevende det kan være å holde slike dyr.
Har selv en leopard gekko, som forøvrig er ett flott dyr å starte med. Men husk: les MASSE.

Og skjekk ut denne siden om du trenger info, eller ønsker å kjøpe ett dyr: http://www.repti.net/repti2/index.php

Dette er ikke en oppfordning til å bryte norsk lov, bare litt veildende info slik at ett eventuelt dyr skal få det så godt som mulig.
takker for linken
Her er et bra norskt forum hvor du kan diskutere alt dette: http://www.reptilfreaks.no/forum/forums.php

Vær grei og ikke gå til anskaffelse av et dyr du ikke aner hvordan du skal ta vare på.

edit: Heller ikke om du ikke er absolutt sikker på at du vil ha det...
Sist endret av Archj; 13. september 2008 kl. 00:36.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvilken øgle er det snakk om nå?
MrTalmus: Les datoen på siste posten :P , necropost deluxe