Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 596
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitter og leker meg litt med en HDD her som jeg har skrudd opp. prøver å få harddisken sin "motor" til å gå rundt, men ser ikke ut til at dette fungerer. Tester med et 9 volts batteri. Kanskje dette er for lite? Ser at motoren legger merke til strømmen, men kanskje jeg gjør noe feil? Noen som har lyst å dytte meg i riktig rettning?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, harddisken bruker vel 12V på designerte pinner uansett.

Enkleste er å bruke en gammel PSU og jumpstarte denne for å spinne disken.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Trådstarter
Fant ut at det er en stepp motor, så det blir nok litt vanskligere i det tilfellet
Joda kan jo bruke en PSU og jumpstarte den, men ville vært kult å få det til uten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gi 12V og 5V inn til disken. Disken har en god del elektronikk og microcontrollere som styrer mekanikken, og kjører div. feilsjekk før dei prøver å spinne opp motoren. Så det er rimelig små sjanser for å få det til å funke uten 5 og 12V.

Motoren i en disk tviler eg sterkt på at er stepmotor - den skal spinne jamt på høgt turtall, og da vil stepmotor bare vere fordyrande.
Sist endret av vidarlo; 2. juli 2008 kl. 16:22.