Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2664
Har nylig gått til innkjøp av en splitter ny forsterker, og hører utrolig mye støy om jeg ikke berører noe av metallet på gitaren eller forsterkeren. Her snakker jeg om gitarstolen, gitarstrenger, stemmemekanikk, forsterkerknapper, skruer osv. Så snart jeg velger å berøre et eller annet metall som er tilkoblet forsterkeren, forsvinner ulydene straks.

Ingenting av dette skjer på min gamle forsterker. Dette får meg til å tro at den nye forsterkeren er synderen i dette tilfellet. Har tidligere hørt skrekkhistorier om dårlig jording, skadet strømforsyning o.l.

Har noen her inne vært i nærheten av noe liknende?
Ja ofte, mange ganger tidligere hatt dette problemet.
Tipper forsterkeren din ikke er koblet i jordet stikkontakt? Om ikke så er det sannsynligvis der det ligger..
Kan høres ut som dårlig jording ja. Hvis det er en ny forsterker har du kanskje garanti å gå på?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Det kan være pga. dårlig jording ja!

Har du forsøkt å koble en annen gitar til forsterkeren?
Alle stratocastere med originale singelcoiler f.eks har en tendens til å gi fra seg mye støy når du ikke rører gitaren.
Det kan også faktisk ha noe med lyset i rommet du har forsterkeren og gjøre! Hvis du har mye dimmede lys kan dette forstyrre, å gi ulyder.
Forsterkeren er koblet i jordet stikkontakt, og jeg har prøvd en annen gitar. Same shit. Skal prøve å flytte utstyret opp til en annen etasje og prøve der imorgen. Har hørt spøkelser pleier å like seg best i kjellere.
Hvis det er en ny forsterker har du kanskje garanti å gå på?
Vis hele sitatet...
Har garanti, ja. Men jeg vil heslt forhøre meg med dere før jeg sender en 25 kg tung greie helt til harstad
Jeg gjetter på dårlig støyskjerming i elektronikkammeret og/eller mangelfull jording av stolen på instrumentet, kombinert med at din nye forsterker ikke har differensielt inngangstrinn. Ikke et uvanlig problem.
Pass på at det går en ledning fra et jordingspunkt i kammeret og opp til undersiden av stolen. Dette sørger for at stolen er jordet, noe den absolutt bør være. Noe annet fører til støy, og det kan faktisk være farlig. Deretter dekker du hele innsiden av kammeret med kobbertape, og lodder en bro over overgangene mellom tape-strimlene, og til slutt en kobling mellom tapen og et jordingspunkt, for eksempel et potchassis. Dette demper støyen til et minimum. Jeg har selv opplevd forskjellen på den ene bassen min, og den er veldig tydelig.
Hvis det ikke er hull til å trekke ledning mellom kammeret og stolen, og du må borre opp selv, må du passe på å borre fra den siden med lakk, og klemme på en flik med maskeringstape e.l. over hullet du skal lage, slik at lakken ikke fliser opp. Evt. kan du få en profesjonell gitarmaker/-reperatør til å gjøre det. Det koster ofte mindre enn folk tror.
Eggkartong papp er bra for lydisolasjon.
(Husker ikke hva denne papp typen heter)