Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1428
Nå skal ikke jeg gå hen og leke moderator, men etter å ha lest endel foto-tråder her på forumet ser jeg en klar tendens i mange av trådene: Folk poster test-bilder og spør etter skikkelig kritikk. Jeg har gjort det samme selv, og er ikke ute etter å flame noen, men jeg synes det er synd at alle går i samme fella. De fleste er jævlig gira når de kjøper sitt første (speilrefleks-)kamera og knipser masse bilder av alt og ingenting for å teste dette nye vidunderet. Dette ender ofte i kjedelige bilder av typen vi har sett mange ganger før. Jeg fikk samme beskjeden når jeg posta min runde som jeg ser mange får enda.

Ting som går igjen:
- Kjedelige motiv. Blomster har alle sett før, så om du ikke har noe nytt å komme med kan dere bare la være.
- Dårlig kvalitet. Lær dere å bruke fokus og alle innstillingene før dere forventer å få noe skikkelig tilbakemelding.
- Dårlig komposisjon. Lær dere prinsippene om gyldne-snitt, bene linjer, cropping osv.

Igjen, jeg er ikke ute etter å flame noen, men jeg tror alle har bedre av at helt nybegynnere tester litt for seg selv, leser litt tutorials på nettet, tester litt mer, venter til de har noe de synes er fint, for så å poste det her. Anbefaler ALLE å kjøpe "Digital fotografering i praksis" og lese den hvis de forventer å nå et brukbart nivå. Jeg er ikke noen fantastisk fotograf jeg heller, men jeg synes det er synd at forumet oversvømmes av overivrige nybegynnerer. Ikke la meg skremme dere fra å poste her, men tenk litt på hva dere poster og hva dere forventer å få tilbake. Og se igjennom gamle poster her. Mange av "feilene" blir gjentatt om og om igjen.

Just my 2 cents.

PS. Skrik ut om noen er uenige.
Sist endret av bobbo; 8. april 2008 kl. 21:57.
Helt enig egentlig, men jeg føler at med mine "newb" bilder som jeg har postet har jeg fått krittik som har hjulpet meg i riktig retning. Alikevell synes jeg alle burde prøve og tenke seg om før de poster et bilde eller to.
Jeg er ikke akkurat uenig, men jeg synes det blir teit å prøve å sette klare regler for hva som er akseptert og ikke. Folk klarer å tenke seg til det selv, hvis de bare leser et par tråder før de poster.
Det jeg synes er mest unødvendig er når folk poster testbilder av den typen som det ikke er mulig å gi kritikk på. Det er naturligvis flott at folk poster bra bilder som kanskje kan være inspirerende og i tillegg kanskje vekke en lyst til å sjekke ut resten av porteføljen til posteren. Det er også helt i orden at forholdsvis nye fotografer poster bilder de selv er fornøyd med, men gjerne vil ha kritikk på. Det er tross alt noen få mennesker her på forumet som har kompetansen til å hjelpe nybegynnere på vei.

En grei tommelfingerregel er ganske enkelt å se på bildet sitt som en thumbnail (pun intended) og tenke "ville jeg ha klikket på denne?" Hvis du ikke ville det, så vil antakeligvis ikke resten av freakerne heller se det.
Først av alt så vil jeg bare si jeg er veldig enig i mye av det som sies her, det er veldig lite hensiktsmessig at folk poster snapshots tatt med mobiltelefoner og forventer skryt over hvor flinke de er.

Jeg er derimot ikke enig i at personer som akkurat har fått et speilreflekskamera og legger ut sine første bilder bare skal fjernes, få tråden sin slaktes etc. Vi har veldig mange flinke brukere av forumet som kommer med gode tilbakemeldinger over hva som kan forbedres og gjerne hvordan man oppnår ønsket effekt. Forumet bør ikke bli en elitistisk sirkelrunk hvor ingen tør poste noe fordi de er redd for å få slengt i trynet at alt suger, til det har vi en irc-kanal

Til sist vil jeg også påstå at kommentarene som gis i Fotografi-forumet er et minst like stort problem som kvaliteten på bildene som postes. Det er ikke rart det kommer masse drit når en stor andel av svarene er av typen "jeg syns bildene din er fine jeg". Hvorfor er bildet fint? Det er vel igrunn mest passende å minne om regel #6:

"Hvis du ikke har noe å bidra med i en diskusjon, er det heller ikke noe behov for deg å skrive noe.
Poster som "takk", "kult", "haha" og lignende anser vi som spam og blir dermed fjernet uten forvarsel. Tenk deg nøye om før du poster – still deg selv spørsmålet om det du skriver faktisk bidrar til diskusjonen."
Vis hele sitatet...
Sitat av slækkern
Jeg er ikke akkurat uenig, men jeg synes det blir teit å prøve å sette klare regler for hva som er akseptert og ikke. Folk klarer å tenke seg til det selv, hvis de bare leser et par tråder før de poster. (…)
Vis hele sitatet...
Vel, her er vel problemets kjerne. Om folk hadde lest noen tråder i rusmiddelforumet før de lagde en ny tråd, så hadde vi kanskje sluppet flere «hvordan røyke hasj»-tråder. Om folk hadde lest tidligere tråder i fotoforumet, så hadde de kanskje tenkt seg om flere ganger før de postet ubehandlede bilder fra et kamera som ikke er 100 bilder gammelt engang.

Men dette dessverre en utopi, siden all empiri tilsier at «folk» ikke gjør nettopp dette.

Videre synes jeg det er synd at bilder blir slaktet på grunnlag av utstyret, som i en av de nyeste trådene, hvor det ble lagt ut to bilder tatt med mobilkamera. Teknikk, evne til å se motiver og etterbehandling er det som burde bli diskutert når det gjelder bildekritikk, og det er stor forskjell på et mobilsnapshot og et «skikkelig» mobilbilde. Å påpeke at det er personen og ikke kameraet som tar bildet burde være unødvendig, og følgelig er det i førstnevnte forbedringspotensialet ligger.
Sist endret av egeulf; 9. april 2008 kl. 09:10.
folk som nettopp har fått seg nytt kamera og går ut på tur iskogen og knipser for første gang er like mye velkommen her som alle andre som kanskje har jobbet med dette ei stund, men en felles regel som gjelder for de som har holdt på en dag og for de som har holdt på i flere år er: legg ut det bildet du mer mest fornøyd med.

hvis man får det bildet man er fornøyd med revet i stygger av kritikk, går man ikke i samme fella to ganger, og da lærer man sykt mye fortere enn om man poster et dårlig bilde og folk roser det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er du redd for kritikk, så ikke be om det.
Det er ikke bildene som er galt, det som er galt er at folk ikke gidder å skrive ordentlig kritikk (jo, det er noen flinke som gjør det, men alt for få).
Til trådstarter: Jeg er enig i mye av det du sier, men akkurat det du sier ang. komposisjonsprinsipper, gyllne snitt osv syntes jeg blir litt feil. Det er ikke riktig at et bilde MÅ ha et hovedelement i det gyllne snitt, eller at det må ha linjer som går i samme retning for å skape bevegelse eller ballanse i bildet. Dette er grunnleggende å lære for alle fotografer, men det er ikke meningen at man skal følge dette slavisk. Selvfølgelig, hvis man kan disse reglene for komposisjon er det jo egentlig mye bedre hvis du bryter de litt, men det må jo selvsagt være bevisst.

Men det er en god del av de som poster opp bilder her som tydelighvis ikke kan noe som helst av det, så jeg skjønner hva du prøver å få frem. Ville bare å få frem at gyllne snitt og komposisjonsprinsipper ikke er noe som nødvendighvis må til for å ta et bra bilde
bobbo's Avatar
Trådstarter
Helt enig der. Fotografering er ingen eksakt vitenskap, og det er mange bra bilder som bryter mange av fotograferingens "regler". Men selv om all kunst er kunst, ligger det en viss del vitenskap bak som bør læres. Igjen mener jeg absolutt ikke at kun eksperter skal poste her, men at folk kanskje bør lese et par nybegynner-guides før de forventer noe skikkelig kritikk. Jeg er også helt enig i at det er nødvendig med skikkelig kritikk