Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 18025
Digital nomade
trippy's Avatar
Hei,


Har tenkt på og kjøpe meg snowboard, men jeg vet ikke helt hvor langt det skal være.
Jeg er litt over 160-164cm høy så hvor langt skal brettet være?

Takk for svar.
Sitat av trippy
Hei,


Har tenkt på og kjøpe meg snowboard, men jeg vet ikke helt hvor langt det skal være.
Jeg er litt over 160-164cm høy så hvor langt skal brettet være?

Takk for svar.
Vis hele sitatet...

snowboard'e skal rekke deg til rett under haken tror jeg! du stiller det opp rett foran deg så du får tippen på brettet rett under haken!
det jeg har hørt!
Har kjørt snowboard som er lengere enn meg selv, og snowboard som rekker meg til nipplene, har ikke særlig mye å si.. Spørs jo hva du skal.. Kjører freeride som rekker meg til ca haken, syns det er greit nok..
http://www.sirdalskiskole.no/docs/ra..._snowboard.htm

Altså skal brettet rekke opp til ihverfall haka di fra gulvet. Har selv stått på snowboard i 4-5 år og det føltes mer riktig å ha det såpass langt at det går opp til haka, i forhold til mitt første brett som nådde meg til midt på brystet.
Sist endret av lolatmeg; 14. februar 2008 kl. 15:02.
Digital nomade
trippy's Avatar
Trådstarter
Takker for svar, da fikk jeg det svaret jeg ville ha Tusen takk
Anbefaller deg et snowboard som er din egen lenge minus 30 cm!
Fungerer alltid!
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er ingen regler for hvor langt det skal være, men man regner vanligvis fra halsgropen til haken alt ettersom hvilket bruk det er til og dine ferdigheter. Gå på en ordentlig snowboardsjappe når du skal handle, så slipper du å høre om slike tulleregler fra uvitende ansatte i samlebåndsbutikkene.
Snowboardlengden er en personlig ting, men av egen erfaring veier du opp for et stivt brett med å ha det litt kortere.
Litt avhengig av hvordan du selv liker å hoppe, er du en frekkis på ollie (les: du bruker spretten i brettet ved å legge vekt bak på brettet for å så løfte fronten og løfte bakfoten etter). Er dette noe for deg så vil jeg anbefale deg et litt stivt brett som rekker en plass mellom nipplene og haka. Om du er glad i pipe så er det ofte naturlig å ha et noe kortere brett, men igjen det er noe du må føle litt på selv.

Hvis du derimot ikke er noe fan av hopping i det hele tatt ville jeg heller skaffet et brett som når deg sånn ca til haka.

Ser at du bare er 17år i følge profilen, det vil da være naturlig å velge et brett som er rett rundt haka da du sikkert vil strekke deg noen cm over de neste 2 årene (om du er utvokst må du selv bedømme).

Enkleste ville nok vært å leid et brett neste gang og spørre pent om du kan få bytte til et kortere/lengre brett i løpet av dagen da du er usikker hva som passer deg best. Bakdelen er dog at leie brett ofte ikke er av de mer kostbare merkene.

Lykke til
Sist endret av MorPHeuZ; 14. februar 2008 kl. 16:12.
Jeg skulle tro at du må gå for 140-something, kanskje 151 blir i det lengste laget. Er litt viktig at du får deg et brett som ikke bare passer i lengden, men også passer i stivelsen. Hvis du bare liker å cruise nedover i litt fart vil du ikke ha et alt for mykt brett, da det fort kan begynne å vingle i stor fart. Formen på brettet har også litt å si, spesielt om du vil ut i pudderet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe brett i en ekte brettbutikk og snakke med folkene som jobber der, de finner garantert det som passer best for deg (session, base, bernhard osv.)

Hvis du har en kompis som står på brett eller noe i den duren kan du kanskje spørre ham om du kan prøve brettet hans? Evt. prøv å godsnakke med staben i skishopen slik som MorPHeuZ nevner.

Selv er jeg 175-180cm høy på en alder av 17, og kjører på en plate som er 156 lang.
Jeg mener det er bedre med et brett som er litt kortere enn til haken men det er en smaks-sak. Jeg for min del syntes det er mye lettere å kontrolere/svinge med et brett som er litt for kort en et som er litt for langt. Jeg er enig med MorPHeuZ om at du burde snakke med folk som har peiling på brett og slikt.
Digital nomade
trippy's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar folkens, drar bort til "the Shop" imorra og spørr om de kan hjelpe meg litt Takk for hjelp.
Det spørs hva du foretrekker! Powder, back country? Pipe eller park?
Liker du litt av alt? Da annbefaler jeg at bra allroundbrett.

Størrelsen er vanligvis ikke spess viktig så lenge det er snakk om få cm.
Det er mer typen brett som bestemmer lengen, det bør de på butikken vite det meste om.

Powder brett er ofte lange, breie, stive og litte grann retningsbestemt.
Park brett er ofte mykere, kortere og har 100% twintip.
Circa.

Edit: råder deg å handle på et "profft" sted da de garentert vet hva de gjør.
Edit2: ser at jeg har skrevet det samme som flere andre, så ta det som en utdypning
Sist endret av Joachimsen; 14. februar 2008 kl. 22:27.