Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 8579
Har gammel gjeld som har gått videre lenge. Ikke hatt jobb/fast jobb på lenge er på et AAP program hos nav der jeg får AAP penger.

Plutselig idag, ser jeg at jeg har blitt trekt 2500,- kr "ut av det blå" fra den lille brukskontoen min, og banken sier statens innkrevning har overført penger fra min konto til en slags konto mellom meg om dem? Aldri hørt noe av at dette skulle skje. Kom som et sjokk.

Noen som har opplevd det samme eller vet noe om dette?

Skremmende da jeg ser på statens innkrevnings sentral sine sider så er det opp til 3 uker behandlingstid på svar, og for en som lever i null, her ble plutselig penger som skulle gå til leie trekt ut av det blå uten at jeg vet eller var enig i dette.

Aner ikke hvordan sove etter dette har skjedd. Regna med banken gjorde en slags teknisk feil så sier dem at det ser ut til statens innkrevnings har vært inne og gjort noe "i det skjulte"
Søk nødhjelp hos nav imorgen så har du forhåpentligvis litt å rutte med i helgen.
Sitat av letrolltwo Vis innlegg
Har gammel gjeld som har gått videre lenge. Ikke hatt jobb/fast jobb på lenge er på et AAP program hos nav der jeg får AAP penger.

Plutselig idag, ser jeg at jeg har blitt trekt 2500,- kr "ut av det blå" fra den lille brukskontoen min, og banken sier statens innkrevning har overført penger fra min konto til en slags konto mellom meg om dem? Aldri hørt noe av at dette skulle skje. Kom som et sjokk.

Noen som har opplevd det samme eller vet noe om dette?

Skremmende da jeg ser på statens innkrevnings sentral sine sider så er det opp til 3 uker behandlingstid på svar, og for en som lever i null, her ble plutselig penger som skulle gå til leie trekt ut av det blå uten at jeg vet eller var enig i dette.

Aner ikke hvordan sove etter dette har skjedd. Regna med banken gjorde en slags teknisk feil så sier dem at det ser ut til statens innkrevnings har vært inne og gjort noe "i det skjulte"
Vis hele sitatet...

Ja statens innkrevingssentral kan trekke penger rett fra kontoen din, det er dette som skjer når man ikke tar tak i gjelden sin. De ser ikke på hvor mye du tjener før de går inn å trekker
Sist endret av Junkhead; 21. september 2021 kl. 21:08.
Sånn er det ja og du har nok fått lang tid med varsler og inkassoer før det gikk så langt.
Sitat av Junkhead Vis innlegg
De ser ikke på hvor mye du tjener før de går inn å trekker
Vis hele sitatet...
Jo. Man har rett på en minstesats for livsopphold.
Husleie kommer også i tillegg.

Det trådstarter bør gjøre er å dokumentere hvor mye husleien er på, og henvise til hvor mye livsopphold han har krav på å ha i måneden. Alt som går utover livsopphold + husleie trekkes.
Sist endret av Tysteren; 21. september 2021 kl. 21:27.
100% klar over jeg skylder penger. Gjelda går ingen sted fram til jeg er tilbake i fast arbeid. Jeg skal med glede betale det jeg skylder med en inntekt som ikke er under fattigdomsgrensen.

Aldri følt meg så liten i forhold til staten. Å ikke engang gi forhåndsvarsel eller si i fra at et trekk kommer. Som sagt helt ut av det blå.
Penger som ble satt av til husleie ble tatt. Ingen SMS. Epost, TLF, nada, bare kom rett inn og ødela måndends økonomisk budsjett.
En ting er sikkert her og det er at dette ikke skjer plutselig...
Sist endret av Dough; 21. september 2021 kl. 21:47.
Gikk gjennom digipost fra staten og joda, det skjer plutselig. Ikke noe nevnt. "Håper" en ansatt fra staten har gjort en grov feil her
Sist endret av letrolltwo; 21. september 2021 kl. 21:53.
Ja du kan selvfølgelig være one in a million. Eller bare sette deg ned å lese gamle brev.
Kanskje jeg som ikke forstår orda staten bruker? Siste brev fra staten:

"Varsel om utleggsforretning – vi vil tvangsinnkreve det du skylderStatens innkrevingssentral (SI) viser til tidligere varsel om tvangsinnkreving. Vi har nå besluet å holde utleggsforretning. I enutleggsforretning avgjør SI om vi skal kreve inn det du skylder ved å trekke i inntekten din, og/eller ta pant i formuesgoder somtilhører deg.Tid og sted for utleggsforretningenVi holder utleggsforretningen den 20.09.2021 kl 08.00 ved Statens innkrevingssentral. Du må ta kontakt med oss før vi holderutleggsforretningen hvis du har innvendinger mot at vi skal holde utleggsforretningen, eller hvis du har en mening om hva vi skalta utlegg i."

Trodde utleggforrentning var et slags "rettsak" møte med statens gjelds avdeling om hva som vil bli gjort framover etc.
Merkelig at det er så mange for tiden som tror at det bare er å la være å betale så er alt i orden...
Siste brev forklarer vel alt.
Du kunne vel til og med møtt opp å forklart din situasjon.
Du sjekker vel i søppelposten din i tilfelle mailen har havnet der? Jeg gjør det minst en gang i uka.
Hvis du logger inn på mine sider hos NAV og sjekker på utbetalingene dine så skal trekk være oppført der.
Hvor mye sitter du igjen med etter trekk og husleie?
Livsoppholdssatser pr. 1.juli 2021 er 9 232 kr det skal dekke det meste, mat, reise, telefon o.l.
Sist endret av vindaloo; 21. september 2021 kl. 22:30.
Sånn går det når du driter i det lenge nok uten å ta kontakt med de du skylder penger.
Du har hatt tid til å sende inn inntekt og utgifter og gitt faen i å gjøre det, nå kommer staten å tar deg, og det er helt din egen skyld.

Jeg har hatt nok inkasso opp igjennom til å kunne si at du har bæsjet på leggen.
JA det kan de. Når du ikke gidder å prøve å føre en dialog med så gjør de det. Ta en telefon til de så får du ordnet deg en god nedbetalingsplan med de
Det de så ved utleggsforretning er vel bare at det finnes en konto med penger. Så da trekker de et relativt lite beløp fra den.
De kan jo ikke vite noe mer om din økonomi uten å få vite det.
Sitat av letrolltwo Vis innlegg
*vi vil tvangsinnkreve det du skylder
*I enutleggsforretning avgjør SI om vi skal kreve inn det du skylder ved å trekke i inntekten din, og/eller ta pant i formuesgoder som tilhører deg.
*Du må ta kontakt med oss før vi holderutleggsforretningen hvis du har innvendinger mot at vi skal holde utleggsforretningen, eller hvis du har en mening om hva vi skal ta utlegg i."
Vis hele sitatet...
Oversatt:
"Vi vil tvangsinnkreve det du skylder, kanskje også ta pant i dine eiendeler. Dersom du har noen innvendinger tar du kontakt"
Jevlig så moraliserende å nedverdigene folk er her da, høres ut som en gjeng med ny frelste bi studenter.
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Jevlig så moraliserende å nedverdigene folk er her da, høres ut som en gjeng med ny frelste bi studenter.
Vis hele sitatet...
Synes du det? De fleste har vel bare nevnt rene fakta og forklart livets realiteter.
Min erfaring er ihvertfall at når SI har foretatt en utleggsforretning så vil dem ikke gå tilbake til frivillig betaling før den nevnte bota er nedbetalt dessverre.
Trenger ikke egentlig å kommentere men kanskje kan spare en annen fremditig yolo gjeld's person for en hodepine som jeg fikk.

Jeg hadde 1 hoved "brukskonto" hos banken. Så "spontan" som jeg er så oppretter jeg en annen konto, sparekonto, for å sende over penger etter lønning for å sikre dette til husleie.

Statens innkrevnings så denne "sparekontoen" som en sparekonto, og trakk fra denne. Så yes, min feil teknisk sett. Min feil å ikke gi lyd fra meg, og ignorere det hele, men en bonus feil å lage "sparekonto" som en regningskonto som var det isolert som skapte kaoset.

Skal gjerne se "BI student" kommentarene få seg en saftig uforventa livsttilsendreng mot det negative. Merk for 5 år sia nektet jeg hjelp fra staten, og ville heller sulte ihjel istedet for å få NAV penger
Sist endret av letrolltwo; 23. september 2021 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Min erfaring er ihvertfall at når SI har foretatt en utleggsforretning så vil dem ikke gå tilbake til frivillig betaling før den nevnte bota er nedbetalt dessverre.
Vis hele sitatet...
Joa, men tar man en telefon til de så er de faktisk ganske ålreite. Holder man en dialog så kan man greit betale for eksempel 500 kroner i måneden hvis man sliter litt økonomisk.
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Jevlig så moraliserende å nedverdigene folk er her da, høres ut som en gjeng med ny frelste bi studenter.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig noen BI-studenter hadde brydd seg om en sak som dette, og til og med moralisert? Provoserende elendig sammenligning.
Vi kan vel alle være enige om at konseptet med inkassoselskaper som kjøper gjeld fra diverse andre selskaper og dobler den eller kjører treganger er et jævlig stusselig opplegg.

Burde virkelig ikke vært lovlig.

Og det rettferdiggjøres med hva? At de sender ut noen purringer og må vente et stykke tid?

Skitten business! Å selge dop er faen meg mer redelig.

https://e24.no/privatoekonomi/i/JJv8...rder-i-inkasso

Alle som mangler sympati for at folk kan være i så vanskelige situasjoner at de ikke får betalt det de skylder i lang tid har virkelig ikke opplevd mye motgang.

Cash rules everything around me

Hvilken som helst drittsekk med nok penger tjent/arvet/stjålet kunne kjøpt opp gjeld og ruget på den i noen måneder for så å mene at det skyldes mye mer. Eventuelt en gjeng med drittsekker.

Det må jo være en av de letteste måtene å tjene penger på, lenger opp på lista enn å investere og drive eget foretak som faktisk driver med noe konstruktivt og positivt for samfunnet.

Jævla igler.
Sist endret av krystallkongen; 24. september 2021 kl. 14:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Vi kan vel alle være enige om at konseptet med inkassoselskaper som kjøper gjeld fra diverse andre selskaper og dobler den eller kjører treganger er et jævlig stusselig opplegg.

Burde virkelig ikke vært lovlig.

Og det rettferdiggjøres med hva? At de sender ut noen purringer og må vente et stykke tid?

Skitten business! Å selge dop er faen meg mer redelig.

https://e24.no/privatoekonomi/i/JJv8...rder-i-inkasso

Alle som mangler sympati for at folk kan være i så vanskelige situasjoner at de ikke får betalt det de skylder i lang tid har virkelig ikke opplevd mye motgang.

Cash rules everything around me

Hvilken som helst drittsekk med nok penger tjent/arvet/stjålet kunne kjøpt opp gjeld og ruget på den i noen måneder for så å mene at det skyldes mye mer. Eventuelt en gjeng med drittsekker.

Det må jo være en av de letteste måtene å tjene penger på, lenger opp på lista enn å investere og drive eget foretak som faktisk driver med noe konstruktivt og positivt for samfunnet.

Jævla igler.
Vis hele sitatet...
Tja.. . Ny Inkassolov nå som gir reduserte salærer.
SI som tråden gjelder, Statens innkrevningssentral er faktisk veldig greie helt til du bryter avtalen.
Alle får obligatorisk valget mellom å enten dele opp beløpet eller betale avdrag. Føcker du opp det så er de som ts opplever ikke like takknemlige å ha med å gjøre.
En ting er å trekke penger om man har for mye, men visste ikke at AAP ble trekt. Har flere hundre tusen i gjeld, og når jeg hadde AAP med minstesats så ble jeg aldri trekt. Hvor mye får du utbetalt ts?
Sitat av suwoop Vis innlegg
En ting er å trekke penger om man har for mye, men visste ikke at AAP ble trekt. Har flere hundre tusen i gjeld, og når jeg hadde AAP med minstesats så ble jeg aldri trekt. Hvor mye får du utbetalt ts?
Vis hele sitatet...
Poenget her ikke hvor pengene kommer fra men hvor mye. Du er ikke fritatt fra å betale gjeld om di går på AAP eller annen NAV-stønad. Resultatet trekt blir utregnet etter oppgitte og innmeldte boutgifter og livsopphold.
Melder du ikke inn dette så tar de det da kan med rette.
Når det gjelder inkasso så skulle det bare mangle at salærene reduseres.

Statens innkrevingssentral har jeg selv hatt med å gjøre ifht. bøter og jeg er enig i at de er greie å deale med.

Det var mye snakk om inkasso, og jeg ønsket bare å dele mine to cent rundt hva jeg synes om den businessen. De produserer ikke en forbanna dritt annet enn mer problemer for folk som gjerne har diverse psykiske eller fysiske problemer utover de økonomiske problemene de også har.

Jeg er fullstendig enig i at man skal betale det man skylder. Men det får være måte på hvordan man håndterer mennesker som sliter og ikke får betalt. Hint, det bør ikke være ved å på måfå øke mengden penger de skylder.
Sist endret av krystallkongen; 24. september 2021 kl. 14:36.
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Jevlig så moraliserende å nedverdigene folk er her da, høres ut som en gjeng med ny frelste bi studenter.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke at en har gjeld, mer at en velger å være asosial og "ghoste" alle andre over lang tid uten å anerkjenne at dem prøver å få kontakt med deg, og lar dem sløse tid med å snakke til en vegg. Med å ignorere dem signaliserer man at man gir blanke og ikke respekterer dem.

Dersom en kan gi fra seg livstegn og anerkjenne situasjonen ala "jeg vet jeg har regninger men er i en krevende periode akkurat nå" kan en få en rolig samtale og komme med andre løsninger til å komme bedre ut av det. Det kan være en veldig ubehagelig og sårbar samtale og ta, men nødvendig. Dem eneste som kan hjelpe er dem en faktisk skylder.

Det koster da at man da tar en mer aktiv del i livet sitt fremfor å være en passiv tilskuer som blir "ragdollet" av andre aktører sine elendige løsninger
Sist endret av Vontalo; 24. september 2021 kl. 14:40.
Jeg er forøvrig enig i at man, om man har gjeld, må anerkjenne det og ha dialog med de man skylder penger. Det hjelper ikke akkurat på situasjonen å late som om alt er greit og at gjelden ikke finnes.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Her var det utrolig mange «eksperter».

1. Det at SISMO behandler deg (og deg) greit, betyr ikke at du skråsikkert kan hevde at de behandler alle greit.

Det blir litt som å si det samme om NAV.

2. SISMO skal alltid la det stå igjen penger til livsopphold, men det betyr ikke alltid at de følger loven. Det høres ut som en rar påstand, men det finnes tallrike eksempler på offentlige myndigheter som tillater seg å tøye strikken veldig.

Det at du har noe du kaller sparekonto betyr ikke at det er penger du har til overs, gitt at det ikke totalt sett står mer enn det som dekkes av utgifter+livsopphold.

Har forfattet flere klager til Tingretten hvor SISMO både har frigitt beslag/sperret beløp i forkant av behandling, men også endt opp med å gjøre det etter behandling i Tingretten

Et rettsproblem er dette maktforholdet mellom skyldner og SISMO, samt at du som skyldner skal dekke et rettsgebyr når du sannsynligvis allerede sliter med å få endene til å møtes.

- Joda, det finnes OK saksbehandlere i SISMO, men de rævkjører mange på syltynt grunnlag også
Sist endret av 8fit; 6. november 2021 kl. 22:43. Grunn: Skriveleifer
+ enda en ekspert:
Statens Innkrevingssentrals livsopphold sats er 9 232 kr
NAV sin er 6 450 Kr

Det er litt viktig, for hvis du har AAP eller trygd, så kan ikke Statens Innkrevingssentral la deg sitte igjen med mindre en dette
hvis de trekker deg.
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Ja statens innkrevingssentral kan trekke penger rett fra kontoen din, det er dette som skjer når man ikke tar tak i gjelden sin. De ser ikke på hvor mye du tjener før de går inn å trekker
Vis hele sitatet...
Du har jo ifølge norske lover, krav på et minimums beløp som skal dekke dine månedlige kostanader. Bryr ikke SISMO seg en døyt om det? Har en bot på nåværende tidspunkt selv, og dem kan ikke gjøre en dritt, siden jeg er sosialklient