Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4506
Hei. På vedlagt bilde har jeg forklart 3 anliggender jeg ikke finner ut av. Det er en ferdig magasinmal, og problemet er først og fremst at jeg ikke får til dette med teksten - den splitter seg. Hvordan løser jeg dette?

En ting til: Hvis jeg vil ha stor font i første bokstav kun i åpningen, og ikke i neste tekstkolonne, hvordan får jeg "slått av" dette?



https://www.dropbox.com/s/chk1df9jdx...23.18.png?dl=0
Sist endret av virvar; 3. september 2021 kl. 23:46.
NB: Ikke alltid lett å vite når man ikke har tilgang på InDesign-filen, men skal prøve å svare. Ofte er det flere måter å gjøre ting på, og derfor potensielt flere grunner til at ting oppstår.

1: Dette er trolig fordi du har satt på at teksten skal fylle hver eneste linje. Åpne panelet som heter "paragraph" og prøv å marker de to nederste linjene i avsnittet og trykk på den uthevede knappen til høyre for "A:" på dette bildet:


2: Antakeligvis er det fordi fonten som brukes er en teksttype du ikke har installert på dataen din. Prøv å marker all tekst og bytt teksttype/font.

3: Åpne panelet som heter "layers". Sjekk om noen lag/objekter har et hengelås-tegn foran seg, i så fall er det låst. Dette er grunnen til at det ikke kan slettes.

Prøv dette og se om noe hjelper
Sist endret av TaterKjell; 4. september 2021 kl. 13:38. Grunn: tillegg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
2 0
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...

Tusen takk for svar!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av virvar Vis innlegg
En ting til: Hvis jeg vil ha stor font i første bokstav kun i åpningen, og ikke i neste tekstkolonne, hvordan får jeg "slått av" dette?
Vis hele sitatet...
Dette kan løses ved å bruke Paragraph Styles, hvor du setter opp én for det første avsnittet med stor bokstav, og én for avsnittene som ikke skal ha stor bokstav.

Siden du bruker en ferdig mal kan det være dette allerede er på plass, i så fall kan du bruke eyedropper tool (I) og hente stilen fra avsnittet du ønsker, og applisere dette på avsnittet du vil endre.