Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3025
Hei

Er det noen som vet om en god dokumentar om Afghanistan konflikten? Gjerne en som omhandler alt fra Sovjetunionens innvasjon, og frem til idag. Viktig at den er ganske nøytral. Takker for alle svar
VICE har flere spennende og underholdene dokumentarer om Afghanistan, likte spesielt This is what winning looks like. Bør dog nevnes at det er lite Discovery Channel preg over dette, så om du er på jakt etter noe ala de gode gamle dokumentarene om WW2 som gikk på DC på tidlig 2000-tall, er nok ikke dem noe for deg.

EDIT: Glemte selvfølgelig å nevne at disse ligger på Youtube, søk på VICE afghanistan

Anbefales på det sterkeste dog
Sist endret av Dibsent; 14. mai 2014 kl. 19:50.
Trådstarter
21 1
Sitat av Dibsent Vis innlegg
VICE har flere spennende og underholdene dokumentarer om Afghanistan, likte spesielt This is what winning looks like. Bør dog nevnes at det er lite Discovery Channel preg over dette, så om du er på jakt etter noe ala de gode gamle dokumentarene om WW2 som gikk på DC på tidlig 2000-tall, er nok ikke dem noe for deg.

EDIT: Glemte selvfølgelig å nevne at disse ligger på Youtube, søk på VICE afghanistan

Anbefales på det sterkeste dog
Vis hele sitatet...
Skal sjekkes ut, takk skal du ha
Armadillo er en bra film om Afghanistan, som for det meste handler om Nordens og NATOs posisjon i konflikten. Ikke den som går dypest inn på konflikthistorien, men en bra film som var meget bra produsert, og absolutt hvert å sette av et par timer for.
"Krigens pris" var vel en dokumentar som gikk på tv 2 for en tid tilbake. Fredrik Græsvik tilbrakte en god del tid sammen med norske soldater i Afghanistan og lagde en film om dette hvor han blant annet forklarte hva som har skjedd i løpet av krigen. Hvorvidt denne dokumentaren finnes gratis på internett veit jeg ikke..
Restrepo er en av dokumentarene jeg "likte" best, den gir et godt innblikk i hverdagen til amerikanske soldater i øst-Afghanistan, både på godt og vondt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er klar over at du spurte om en dokumentar, men jeg vil virkelig anbefale å lese Taliban av Ahmed Rashid.
91,- på Ark.no

Jeg er på det siste kapittelet nå og må si den er svært detaljert og omfattende, gir innsikt i de forskjellige stammene og krigsherrene, statskuppet i 73, de løse alliansene mellom krigsherrer med påfølgende svik og attentatene mot hverandre, samt de økonomiske interessene som Russere, Iranere, Amerikanere og private selskaper i Chile hadde og forsøkene deres på å stabilisere landet nok til å legge olje- og gassledninger m.m.

Anbefales på det varmeste, det var et hav av ting jeg ikke var klar over i denne konflikten som boken avslørte.