Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  340 95832
Vent... Hvordan klarte jeg å melde meg ut da? Jeg ga dem navn og adresse, samt fødselsnummeret (IKKE personnummer, kun fødselsnummeret).

Dette fungerte iallefall helt fint for kirken for 3-4 år siden, hvorfor skulle det være annerledes nå?

(Og ja, jeg ble faktisk meldt ut, og er (oppdaterte sist i 2013) fortsatt det, meldte meg ut i sammenheng med borgerlig konfirmasjon, ble meldt inn da jeg ble døpt)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er trist å se hvordan kirken takler dette, de går i angrepsposisjon, og skjønner ikke at dette er en hjelpende hånd.

Blir nok en anderledes tone dersom du får til en form for signering, uten at jeg skal skjønne at det hjelper, da flere personer allerede har blitt utmeldt via epost, både før og etter utmelding.no oppstod.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vent... Hvordan klarte jeg å melde meg ut da? Jeg ga dem navn og adresse, samt fødselsnummeret (IKKE personnummer, kun fødselsnummeret).
Vis hele sitatet...
Fødselsnummeret ditt består av fødselsdato og personnummer, så det var godt gjort.

Personlig meldte jeg meg ut via e-post for ~10 år siden, og det gikk fint. Kirken sier jo at e-post kan brukes til å rette feilinnmeldinger, og siden jeg verken er døpt eller konfirmert kan det vel sies å ha vært en feilinnmelding.
Sitat av Nightblade Vis innlegg
Fødselsnummeret ditt består av fødselsdato og personnummer, så det var godt gjort.

Personlig meldte jeg meg ut via e-post for ~10 år siden, og det gikk fint. Kirken sier jo at e-post kan brukes til å rette feilinnmeldinger, og siden jeg verken er døpt eller konfirmert kan det vel sies å ha vært en feilinnmelding.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, tenkte litt feil (ble skrevet fra toppen av smørliefjellet, får skylde på tynn luft). Mente kun fødselsdato (eks 010190), men ikke hele fødselsnummeret. Poenget står fortsatt, jeg meldte meg ut via email, og ble meldt inn pga. Dåp. Så i mitt tilfelle ble jeg meldt inn på en ordentlig måte, og ble ukorrekt meldt ut (ifølge DNK).
Hvorfor bare ikke lage et lite vindu hvor man skriver signaturen sin ved hjelp av musepekeren, hvor så dette bildet blir klippet og limt inn i samme epost?

Ikke at jeg kan programmere, men kan vel ikke være så vanskelig?
Tenker at man må smi mens jernet er varmt her, når det har blitt så mye blest rundt denne siden, så må den opp i fungerende tilstand så fort som mulig.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvorfor bare ikke lage et lite vindu hvor man skriver signaturen sin ved hjelp av musepekeren, hvor så dette bildet blir klippet og limt inn i samme epost?

Ikke at jeg kan programmere, men kan vel ikke være så vanskelig?
Tenker at man må smi mens jernet er varmt her, når det har blitt så mye blest rundt denne siden, så må den opp i fungerende tilstand så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Kommer i morgen
Melder meg ut i morgen da, bruker nettsiden her for statistikkens skyld! Gleder meg til å se hvordan dette går videre.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Kommer i morgen
Vis hele sitatet...

Når? .
Jeg mener at trådstarter er litt for ivrig hvis han oppretter en funksjon hvor man kan signere ved bruk av datamus.

Bør man heller ikke få en enighet om Dnk vil godta en slik løsning før man lanserer den?
De sier jo selv hvordan fremgangsmåte som skal brukes akkurat nå. De vil godta ett scannet dokument med signatur sendt på epost.

MinID burde jo være det mest fornuftige, fordi det er dette systemet som brukes av statlige nettløsninger.
Sist endret av user2327; 2. oktober 2014 kl. 16:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av user2327 Vis innlegg
Bør man heller ikke få en enighet om Dnk vil godta en slik løsning før man lanserer den?
Vis hele sitatet...
Nei, litt av poenget er nok at signaturkravet er totalt verdilaust, all den tid DNK ikkje har noko å samanlikne signaturen mot. Signatur beviser stortsett ikkje meir enn at du kan lage et par streker.
Sitat av user2327 Vis innlegg
Jeg mener at trådstarter er litt for ivrig hvis han oppretter en funksjon hvor man kan signere ved bruk av datamus.

Bør man heller ikke få en enighet om Dnk vil godta en slik løsning før man lanserer den?
De sier jo selv hvordan fremgangsmåte som skal brukes akkurat nå. De vil godta ett scannet dokument med signatur sendt på epost.

MinID burde jo være det mest fornuftige, fordi det er dette systemet som brukes av statlige nettløsninger.
Vis hele sitatet...
Greia er vel heller at DNK er kranglevorne og finner på en masse unskyldninger for å slippe å forholde seg til saken. DNK har i en årrekke medlt folk inn mot sin deres og samtidig gjort det veldig vanskelig å melde seg ut. Man trengte jo hverken skjema, signatur eller samtykke for å bli meldt inn! Loven sier imidlertid at det skal være enkelt å melde seg ut.
Så. Kirken sier de ikke kan godta papirer uten signaturer - Stormen fikser signaturfelt. Deretter kommer kirken til å hevde at noe annet er problemet neste gang.
Sitat av user2327 Vis innlegg
Jeg mener at trådstarter er litt for ivrig hvis han oppretter en funksjon hvor man kan signere ved bruk av datamus.

Bør man heller ikke få en enighet om Dnk vil godta en slik løsning før man lanserer den?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å signere med mus. De aller fleste har i dag i det minste tilgang til en telefon eller et nettbrett med touch-skjerm. Da kan man signere med finger eller stylus. Kirken har ingen saklig grunn til å nekte å ta i mot en utmelding som oppfyller samtlige krav nedfelt i forskriftene og presisert av Kulturdepartementet bare fordi signaturen er skrevet med penn på skjerm i stedet for penn på papir. Kulturdepartementet uttalte også at utmelding over epost er lov om man signer utmeldingen, scanner den og sender den til Kirkerådet eller sitt lokale kirkekontor. Det er ingen som helst relevant vesensforskjell på å signere rett på skjermen og signere på papir som så scannes; aksepterer kirken digitalt overført håndskrevet signatur må dette gå fullstendig ut på ett. Dersom kirken avviser dette er det helt åpenbart at de bare gjør seg vanskelige.

Sitat av user2327 Vis innlegg
MinID burde jo være det mest fornuftige, fordi det er dette systemet som brukes av statlige nettløsninger.
Vis hele sitatet...
Kirken er ikke statlig lenger, selv om skillet ikke er fullstendig gjennomført enda. De påstår også at de ikke har ressurser til å utvikle det. Vi snakker dessuten om å melde seg ut av en religiøs organisasjon de færreste har meldt seg inn i, så det er begrenset hvor bombesikkert det trenger å være. I dag trenger man navn, fødselsnummer og folkeregistrert adresse, og personen vil motta en bekreftelse i posten som vil gjøre det enkelt å rette opp i feil. Ekstra sikkerhetsgrep er ikke nødvendig med mindre man ser en storm av falske utmeldinger av reelle personer, og i så tilfelle må man også nekte å akseptere papirutmeldinger -- og innmeldinger -- som er akkurat like usikre.
Stormen: Hvordan går det med utviklingen? Er det snart ferdig?
Ja. Vi er nesten ferdige :-)
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Ny versjon er LIVE:

http://www.utmelding.no

Merk at dette er et LIVE skjerma som går til Kirkerådet, så vennligst ikke spam det med tull eller lignende. Bare reelle utmeldinger..
Sitat av Stormen Vis innlegg
Ny versjon er LIVE:

http://www.utmelding.no

Merk at dette er et LIVE skjerma som går til Kirkerådet, så vennligst ikke spam det med tull eller lignende. Bare reelle utmeldinger..
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut til at signaturen kommer med på PDFen.. Kom med når jeg forhåndsviste, men ikke når jeg sendte.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Ser ikke ut til at signaturen kommer med på PDFen.. Kom med når jeg forhåndsviste, men ikke når jeg sendte.
Vis hele sitatet...
kjent problem om du åpner den i viewered i gmail. Last ned PDFen så er signaturen der. Hvorfor det er slik aner jeg ikke.
Sitat av etse Vis innlegg
kjent problem om du åpner den i viewered i gmail. Last ned PDFen så er signaturen der. Hvorfor det er slik aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Der ja, takk
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Woo! Godt jobba.

Testa både Firefox og Chrome på Windows for ordensskyld med stor suksess da signaturen ikke kom med i PDF etter forsøkt signering via stylus i Opera og Chrome på en Samsung Galaxy Note II.

Note II bug til tross; sweet, sweet, sweet.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Får se om det dumper et brev i postkassa snart da! Sende inn via siden og ikke selv. Sier ifra om det faktisk funker her nå
AHA! Sett på satan.... Stryk den! Funka som bare det fra Note II også når jeg lasta ned PDFen.... :3

Alle gode ting er 3 utmeldinger, I guess.

Ser at jeg glemte å nevne at "Forhåndsvis PDF" knappen ikke dukker vises på Note II. Der av de 2 første forsøkene på å sende inn. :P

"– Å melde seg ut av kirken bør være et bevisst valg. Ved at det kan gjøres ved noen tastetrykk på nett blir nok terskelen lavere, og jeg håper den ikke blir så lav at folk ikke helt rekker å ta stilling til hva de er i ferd med å gjøre; om de vil være med i kirken eller ikke, sier hun."

Lol.... Jeg skal være bra bedrøvet for å ubevisst prestere å melde meg ut av kirken via en nettside... Fantastisk utsagn.
Sist endret av MURRH; 2. oktober 2014 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Testet på iPad mini, utfyllingen fungerer fint, men får hverken forhåndsvist (åpner ny tom fane), eller lastet ned.
Samme gjelder forøvrig på iPhone.
Testet med random annen pdf på nettet for å bekrefte at den klarte å åpne pdf'er.
Galaxy Tab 2 klarte alt fint, så mest sansynlig noe iTull.

Har forøvrig ikke trykket send på noen av enhetene, men jeg vurderer det sterkt.
Enkelte nettlesere har problemer med å generere PDFen ser det ut som. Dette gjelder safari i hovedsak, men også "default"-nettleseren til android sliter. Chrome ser ut til å funke bra.

Lager en ny versjon nå som generer PDF serverside.

Vennlist ikke send flere enn 1 utmelding til dem. Da blir det regnet som spam og hele tingen kommer til å bli satt i negativ lys. Jeg kommer til å legge inn en form for anti-spam om ikke lenge. Men vil først få det opp å gå i alle browsere.
Må si at Kirka fant fort midler til å lage sin egen løsning.

Skrevet 30.09.2014:
Sitat av fritanke.no
Etter vår forståelse av lovverket krever behandling av sensitive data en sikker løsning. Behandling av slike data over epost er ikke det. Vi ønsker oss en MinID-løsning, men det har vi foreløpig ikke fått midler til å utvikle.
Vis hele sitatet...
http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=9538

Skrevet 02.10.2014:
Sitat av kirken.no
Den norske kirke har lenge hatt IKT i kirken som ett av tre prioriterte områder i sine budsjettbrev til departementet. Skjemaplattform med MinID-løsning ble nevnt spesielt i budsjettbrevet som ble sendt i januar i år.
Vis hele sitatet...
http://kirken.no/nb-NO/om-kirken/akt...-norske-kirke/

Skrevet 02.10.2014
Sitat av Tv2.no
Vi jobber også med en løsning der det skal bli mulig å bruke min-id til signering, så en nett-løsning er på vei, sier hun.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/2014/10/02/nyheter...elding/6073919

Alle sitater er fra Trude Evenshaug - kommunikasjonsdirektør i kirkerådet.

Må si dette gikk overraskende fort, for 3 dager siden hadde dem ikkje noe midler. I dag morrest hadde dem søkt om midler i januar i år. Noen timer senere så hadde dem en løsning «på vei».
Trude Evenshaug, kommunikasjonsdirektør i kirkerådet

Å melde seg ut av kirken bør være et bevisst valg. Ved at det kan gjøres ved noen tastetrykk på nett blir nok terskelen lavere, og jeg håper den ikke blir så lav at folk ikke helt rekker å ta stilling til hva de er i ferd med å gjøre; om de vil være med i kirken eller ikke, sier hun.
Vis hele sitatet...
Det hele er helt bakvendt. Å melde seg inn i kirken er det som burde være et bevisst valg man har tatt stilling til før man gjør. Men dette er jo absolutt ikke tilfelle. Man meldes automatisk og ufrivillig inn så lenge en av foreldrene er døpt og "valget" mange gjør da de er 15 og skal konfirmeres er ikke alltid nøye overveid, det var det hvertfall for meg. Det virkelige problemet her er de titusner av mennesker som er meldt inn i kirken uten å ha tatt et bevisst valg om det. Måten kommunikasjonsdirektøren formulerer seg på får meg til å tro at de mener at alle nordmenn burde være medlem av kirken i utgangspunktet og kun melde seg ut hvis de virkelig brenner for det.
Sist endret av Sneipen92; 2. oktober 2014 kl. 21:42.
Må bare gratulere deg, fantastisk nettside og fantastisk gjennomført.
Sleit litt med å få sendt inn skjemaet, fikk feilmelding om at epost ikke var korrekt oppført tre-fire ganger. Brått funket det.
Sony xperia Z2, Chrome.

Flott tiltak, og flott nettside!
Prøvde et par ganger i Chrome (Version 38.0.2125.77 beta-m (64-bit)), windows 7, men fikk hverken forhåndsvist, lastet ned eller sendt skjema.

I Chrome, Samsung galaxy s5 gikk det knirkefritt. Kan være noe rart med betaen til Chrome, men rart læll.


Du er en fantastisk ildsjel, Stormen! <3
Fikk ikke opp PDF, men gikk smertefritt å sende skjema i Chrome/win 8

Jeg har selvfølgelig delt siden på nytt også.
Har fikset en del problemer med siden - og har puttet PDF-genereringa på serversiden. Opplever enda problemer med iPhone som tydeligvis ikke klarer å laste ned PDF-filen korrekt fra serveren. Prøver å finne en løsning på akkurat det
Sist endret av etse; 2. oktober 2014 kl. 22:33.
Om det funkar å melde seg ut via epost eller ei, har iallefall dette inspirert meg til å endeleg sende utmeldinga mi til kyrkja. Eg er ikkje døypt. Eg er heller ikkje konfirmert. Eg er 28 år gammal. Likevel står eg oppført som medlem. Eg synst dette er besynderleg. Men no skal eg iallefall meldast ut, og heller meldast inn i noko eg i det minste kan stå for sjølv. Flott tiltak! Bodskapen kom iallefall ut, om ikkje anna. Godt jobba!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Vet ikke om det betyr noe, men jeg har lest i artikler som er blitt postet at "det er underveis", og at det har vært planlagt siden januar.
Fant denne fra April som ble linket til fra siste TV2 artikkelen, hvor det nederst i alle fall står at de ikke hadde noen planer om elektronisk løsning, så om det kommer på plass nå, så kan du klappe deg selv på skulderen for å ha fått til det i alle fall.
Fra kirkerådet sitt syn fungerer jo systemet slik det er, for det er jo så tvungvindt å melde seg ut at folk rett og slett ikke gidder. Så da funker det jo bra.
Stormen: Jeg tenkte jeg også skulle bidra litt, så hvis det er slik at du ønsker mer medie omtale og forhåpentligvis flere brukere av utmelding.no

Så har jeg satt sammen en liste med nesten 200 mail adresser til forskjellige aviser rundt om i landet, som du eller andre skrivedyktige kan bruke til å skape omtale. Selvsagt så har jeg ikkje funnet mail adressene til alle landets aviser, mye på grunn av at enkelte hadde bare et skjema man skulle fylle ut for å tipse avisen. Og det var jo litt begrenset med tid jeg kunne bruke pr avis.

Kode

2200@vg.no
2211@bt.no
2286@aftenposten.no
2400@db.no
95400400@smp.no
annonsar@oyposten.no
avis@setesdolen.no
avisa@inderoyningen.no
avisa@sagat.no
bente.elmung@rha.no
Christian.Andersen@h-avis.no
christopher.johansen@venneslatidende.no
demokraten@demokraten.no
desk@banett.no
eh@vaksdalposten.no
erik.enger@pd.no
firmapost@gausdolen.no
firmapost@selbyggen.no
firmapost@snasningen.no
fjt@fjt.no
friheten@friheten.no
frostingen@frostingen.no
gateavisa@gateavisa.no
geir.baarnes@sb.no
henning.meese@computerworld.no
ina.authen@smaalenene.no
klassekampen@klassekampen.no
ks@tk.no
kundesenter@nordlys.no
kundesenter@oa.no
kundesenter@ostlendingen.no
kundesenter@ringblad.no
kundeservice@ranablad.no
lokalavisa@nord-salten.no
martin.gray@oblad.no
nyhet@framtidinord.no
nyhet@framtidinord.no
nyhets.redaksjonen@avisa-st.no
ove.mellingen@ta.no
ove@aasanetidende.no
per.albrigtsen@op.no
post@amliavisa.no
post@arendalstidende.no
post@birkenes-avisa.no
post@bomlo-nytt.no
post@bygdebladet.com
post@drangedalsposten.no
post@enebakkavis.no
post@framtia.no
post@grenda.no
post@hitra-froya.no
post@infotek.as
post@meloyavisa.no
post@osogfusa.no
post@samningen.no
post@stangeavisa.no
post@steinkjer-avisa.no
post@storfjordnytt.no
post@svalbardposten.no
post@tysver-bygdeblad.no
red@avisenagder.no
red@blv.no
red@finnmarken.no
red@gat.no
red@h-a.no
red@lokal-avisa.no
red@mre.no
red@oyene.no
red@sydvesten.no
red@vol.no
redaksjon@andalsnes-avis.no
redaksjon@av-avis.no
redaksjon@boblad.no
redaksjon@driva.no
redaksjon@eub.no
redaksjon@firda.no
redaksjon@firdatidend.no
redaksjon@fjell-ljom.no
redaksjon@fjordabladet.no
redaksjon@fjordingen.no
redaksjon@fjuken.no
redaksjon@grannar.no
redaksjon@hf.no
redaksjon@indre.no
redaksjon@jbl.no
redaksjon@kvinnheringen.no
redaksjon@levangeravisa.no
redaksjon@lister24.no
redaksjon@morenytt.no
redaksjon@morgenbladet.no
redaksjon@osthavet.as
redaksjon@raumnes.no
redaksjon@sovesten.no
redaksjon@strandbuen.no
redaksjon@sulaposten.no
redaksjon@sva.no
redaksjon@svelviksposten.no
redaksjon@verdalingen.no
redaksjon@vikebladet.no
redaksjon@vtb.no
redaksjon@ytresogn.no
redaksjonen@altaposten.no
redaksjonen@andoyposten.no
redaksjonen@avisa-valdres.no
redaksjonen@avvir.no
redaksjonen@bladet.no
redaksjonen@bygdeposten.no
redaksjonen@dagen.no
redaksjonen@dagogtid.no
redaksjonen@eikerbladet.no
redaksjonen@fosna-folket.no
redaksjonen@gjengangeren.no
redaksjonen@hallingdolen.no
redaksjonen@hblad.no
redaksjonen@ka-karmsund.no
redaksjonen@kv.no
redaksjonen@laagendalsposten.no
redaksjonen@mb.no
redaksjonen@nordvestnytt.no
redaksjonen@retten.no
redaksjonen@rogalandsavis.no
redaksjonen@sa.no
redaksjonen@saltenposten.no
redaksjonen@sandeavis.no
redaksjonen@sandnesposten.no
redaksjonen@sognavis.no
redaksjonen@sunnhordland.no
redaksjonen@sykkylvsbladet.no
redaksjonen@synste.no
redaksjonen@t-a.no
redaksjonen@tb.no
redaksjonen@tk.no
redaksjonen@tvedestrandsposten.no
redaksjonen@tysnesbladet.no
redaksjonen@varden.no
redaksjonen@varingen.no
redaksjonen@vestavind-sveio.no
redaksjonen@vestnytt.no
redaktor@kanalen.no
ryfylke@ryfylke.net
samfunn@dagsavisen.no
sentralbord@rb.no
silje@vesteraalensavis.no
stig@strilen.no
sunnmoringen@sunnmoringen.no
telen@telen.no
thor@lp.no
tips@aftenbladet.no
tips@agderposten.no
tips@an.no
tips@avisa-hordaland.no
tips@bsnett.no
tips@budstikka.no
tips@bygdanytt.no
tips@bygdebladet.no
tips@dalane-tidende.no
tips@dittoslo.no
tips@dn.no
tips@f-b.no
tips@fanaposten.no
tips@fbfi.no
tips@fd.no
tips@folkebladet.no
tips@fvn.no
tips@gbnett.no
tips@gd.no
tips@glomdalen.no
tips@helgeland-arbeiderblad.no
tips@ht.no
tips@idag.no
tips@itromso.no
tips@klartale.no
tips@l-a.no
tips@lofot-tidende.no
tips@nationen.no
tips@nytid.no
tips@rbnett.no
tips@solabladet.no
tips@vl.no
tronderbladet@tronderbladet.no
ts@rablad.no
utrop@utrop.no
ytringen@ytringen.no
webred@adresseavisen.no
Fantastisk initiativ, Stormen! Si gjerne ifra dersom dere har bruk for flere utviklere :-)
Da har jeg meldt meg ut, om det fungerer. Deler den rundt omkring på Internett også, klarer vi å få 100 000 til å melde seg ut?
Da har jeg også meldt meg ut, underskrev med fingeren på smarttlf. Fungerte strålende ^^,

Sendte den først til det lokale kontoret her hos oss, og hun sa hun skulle videresende dette slik at jeg ble meldt ut. Kommer med mer tilbakemelding når jeg får bekreftelse.
http://www.nrk.no/hordaland/nekter-k...ett-1.11961405

Kultur-departementet er skeptiske til om dem kan akseptere utmeldinger gjort med elektronisk underskrift..
Ny sak på NRK: http://www.nrk.no/nyheter/1.11961405
Kulturdepartementet sier de er opptatt av å gjøre utmelding av Den norske kirke så enkelt som mulig. Likevel nekter de å godta en løsning som Datatilsynet mener er lovlig og ekspertene sier er like sikker som dagens.
Vis hele sitatet...
Latterlig håndtert av kirken.
Sist endret av henrikxt; 3. oktober 2014 kl. 16:43.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fishface Vis innlegg
http://www.nrk.no/hordaland/nekter-k...ett-1.11961405

Kultur-departementet er skeptiske til om dem kan akseptere utmeldinger gjort med elektronisk underskrift..
Vis hele sitatet...
Det er en helt sinnsykt bra artikkel fra NRK sin side. Balansert og logisk; og så viser den kaoset som er oppstått i denne saken, hvor ingen - selv ikke Kulturdepartementet - kan si hva som er "riktig". Enda latterligere blir det når de nekter å ta i mot utmeldinger, til tross at Datatilsynet mener den er lovlig og ekspertene sier den er like sikker som dagens papirbaserte løsning.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er en helt sinnsykt bra artikkel fra NRK sin side. Balansert og logisk; og så viser den kaoset som er oppstått i denne saken, hvor ingen - selv ikke Kulturdepartementet - kan si hva som er "riktig". Enda latterligere blir det når de nekter å ta i mot utmeldinger, til tross at Datatilsynet mener den er lovlig og ekspertene sier den er like sikker som dagens papirbaserte løsning.
Vis hele sitatet...
Enig. Dette er den første artikkelen jeg har lest som jeg føler virkelig hjelper saken din. Meget fin utvikling.
Jeg benyttet meg av PDF-generatoren, og sendte PDF-en på epost til Kirkerådet. Fikk dette til svar:

Vi har nå så stor pågang fra personer som henvender seg til oss om sitt medlemskap at det vil ta tid å sjekke disse opp mot medlemsregisteret. Den elektroniske signaturen du har benyttet via nettstedet utmelding.no er verken godkjent av Direktoratet for forvaltning og IKT eller Datatilsynet, hvilket betyr at det er usikkerhet om skjemaet du har brukt er gyldig. Anbefaler deg derfor å fylle ut utmeldingsskjemaet som ligger på Kirkens hjemmesider (legger det ved denne e-posten), signer dette og send det som brevpost til menigheten på stedet der du er folkeregistrert. Det er den mest effektive måten å melde seg ut på nå.

Du tilhører ----- menighet: (Adresse)

Mvh. arkivet i Kirkerådet
Sitat av idun_b Vis innlegg
Jeg benyttet meg av PDF-generatoren, og sendte PDF-en på epost til Kirkerådet. Fikk dette til svar:

Vi har nå så stor pågang fra personer som henvender seg til oss om sitt medlemskap at det vil ta tid å sjekke disse opp mot medlemsregisteret. Den elektroniske signaturen du har benyttet via nettstedet utmelding.no er verken godkjent av Direktoratet for forvaltning og IKT eller Datatilsynet, hvilket betyr at det er usikkerhet om skjemaet du har brukt er gyldig. Anbefaler deg derfor å fylle ut utmeldingsskjemaet som ligger på Kirkens hjemmesider (legger det ved denne e-posten), signer dette og send det som brevpost til menigheten på stedet der du er folkeregistrert. Det er den mest effektive måten å melde seg ut på nå.

Du tilhører ----- menighet: (Adresse)

Mvh. arkivet i Kirkerådet
Vis hele sitatet...
Er det mulig å være mer bakstreversk og vrang enn det kirken fremstår i denne saken?

Det er latterlig mye mer arbeid å gjøre det på den gamle og totalt utdaterte måten.
Forstår ikke hvordan de kan få lov til å forsette på denne måten, det blir rett og slett for dumt. Spesielt det å måtte høre dette fra kulturdepartementet som liksom skal ivareta folkets interesse..
Eneste grunnen til at kirken kun vil godta brev er for at det skal bli mere tungvindt for oss, og de håper derfor på at færre vil gidde og melde seg ut, og de vil få mere penger.

Så langt vil jeg i følge kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke regne med at det er ca 4000 som har meldt seg ut igjennom utmelding.no, noe som betyr at kirken vil få 4 millioner mindre i støtte fra staten.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er en helt sinnsykt bra artikkel fra NRK sin side. Balansert og logisk; og så viser den kaoset som er oppstått i denne saken, hvor ingen - selv ikke Kulturdepartementet - kan si hva som er "riktig". Enda latterligere blir det når de nekter å ta i mot utmeldinger, til tross at Datatilsynet mener den er lovlig og ekspertene sier den er like sikker som dagens papirbaserte løsning.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare latterlig, men enormt provoserende!

Av ren nysgjerrighet og ignoranse - kan dette stride mot noen lover og bestemmelser slik at det er mulig å ta denne saken opp for retten?
Her er det veldig vanskelig. Kirken har veldig mange ting å forholde seg til, og det virker som de har en "fallback" på at de selv kan velge på hvilken måte de ønsker å ta i mot oppsigelser. Det beste pressmiddlet må være på at det rett og slett bare er urimelig - og poengløst å være så tungvindte. Ingen tjener på det, med mindre kirken faktisk vil inrømme at de ønsker å holde på medlemmer som egentlig ikke føler noen tilhørighet til dem.

Det kan og være noe håp om man presser veldig på det med at eforvaltningsloven sier at det skal legges til rette for elektronisk kommunikasjon som primærkanal. Og siden kirken selv ikke har klart å komme med noen tilfrestillende løsning enda, så må de godta denne typer utmelding frem til de får utviklet en egen løsning (med f.eks. minid). Men å prøve å dra det til retten ser jeg ikke for meg vil være noe annet enn et stort tidssluk og pengesluk. Ikke har jeg tro på at man ville vunnet saken heller - da de trolig har et eller annet å falle tilbake på.

Enn så lenge har det fungert ganske bra. Synes stormen har gjort en kjempejobb i media, og hadde en knall ide. Nå har jeg ikke brukt så alt for mye tid på utviklingen her (kanskje 10 timer fordelt over 2-3 dager), og vil ikke si jeg synes at det var bortkastet med all den oppmerksomheten det har fått i media. Å skape debatt rundt dette er viktig, og jeg håper det kan få mer oppmerksomhet.
Sist endret av etse; 3. oktober 2014 kl. 18:17.
Sitat av Spoony Vis innlegg
Eneste grunnen til at kirken kun vil godta brev er for at det skal bli mere tungvindt for oss, og de håper derfor på at færre vil gidde og melde seg ut, og de vil få mere penger.

Så langt vil jeg i følge kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke regne med at det er ca 4000 som har meldt seg ut igjennom utmelding.no, noe som betyr at kirken vil få 4 millioner mindre i støtte fra staten.
Vis hele sitatet...
Bare for å være litt småpedantisk: Kirkens Statsstøtte gies på grunnlag av kostnader vel å vedlikeholde kirkebygg, gravlunder, osv. Denne støtten deles så på antall registrerte medlemmer for å kommer frem til satsen som brukes for støtten andre trossamfunn får.

1000 utmeldinger vil ikke ha noen effekt. To millioner derimot? Da må nok hele løsningen revurderes, og vi kommer enda et skritt nærmere et faktisk skille mellom Stat og 2000 år gamle bondeskrøner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tutorial: Komme mye nærmere et reelt antall medlemmer:

1: Slett medlemsregisteret
2: Fortsett å la folk melde seg inn som i gamledager.

Fritt etter hukommelsen:

Å melde seg inn i kirken bør være et bevisst valg. Ved at det kan gjøres ved en fødsel blir nok terskelen lavere, og jeg håper den ikke blir så lav at folk ikke helt rekker å ta stilling til hva de er i ferd med å gjøre; om de vil være med i kirken eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det fungerte for meg med elektronisk utmelding med signatur. Sendte via siden.