Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3107
VG skriver idag:

Regjeringen foreslår å bevilge halvannen million kroner for å forhindre drukningsulykker blant innvandrerbarn.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10104166

Min mening er at dersom du ikke kan bade bør du holde deg unna vann.

Hvorfor skal det være statens ansvar at barn lærer å svømme? Ligger ikke dette hos foreldrene?
Neutral Good
Mith's Avatar
Har dere i det hele tatt lest saken? Det er jo masse argumenter for der, så istedet for å komme med idioti så kan dere kanskje argumentere imot?
Bør det være obligatorisk svømmeundervisning på skolen feks? Hvis ja, bør det ikke også være en selvfølge at de som sliter mest med det eller har gått glipp av store deler av denne undervisningen, FORDI DE IKKE ENGANG BODDE I LANDET, få muligheten til å lære seg å svømme?

Det er snakk om småpenger som skal brukes på å lære barn på 10-12år å svømme, slik at de i det minste kan være sammen med venner og delta på aktiviteter som hører sommeren til og som ikke koster ei krone. Hvis noen kan redde flere liv for 1.5millioner kroner i svømmeopplæring så kom med det.
Sist endret av Mith; 14. juni 2013 kl. 14:57.
Nå er jo ikke 1,5 mill mye mtp. hvor mye annet de sløser penger på. Når de foreslår å bruke så lite er det helt greit for meg hvis det virker forebyggende mot drukningsulykker ol.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
VG skriver idag:

Regjeringen foreslår å bevilge halvannen million kroner for å forhindre drukningsulykker blant innvandrerbarn.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10104166

Min mening er at dersom du ikke kan bade bør du holde deg unna vann.

Hvorfor skal det være statens ansvar at barn lærer å svømme? Ligger ikke dette hos foreldrene?
Vis hele sitatet...
Mnjaaa...
Dersom et var snakk om voksne ville du ha hatt et poeng. Voksne mennesker må tenke over egne handlinger og gjør de noe dumt, så er det deres problem (til en viss grad). SMåbarn er dog uskyldige. Nå kan man selvsagt gå i strupen på foreldrene og agitere for at de bør miste foreldreansvaret og alt det der, men det hjelper ikke barna som allerde har druknet.

Ta dette inn over deg: barn er uskyldige. Hvis foreldrene ikke gjør jobben sin, så må noen andre trå til. Se på dette fra statens perspektiv - er det ikke mye enklere og billigere å bare gi svømmeundervisning først som sist? Så får man heller håpe at barna vokser opp til å bli litt mer skjerpa enn foreldrene sine. Det fordrer imidlertid at de ikke omkommer i totalt unødvendige ulykker før de fyller 10...
Sitat av Onibawan Vis innlegg
VG skriver idag:

Regjeringen foreslår å bevilge halvannen million kroner for å forhindre drukningsulykker blant innvandrerbarn.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10104166

Min mening er at dersom du ikke kan bade bør du holde deg unna vann.

Hvorfor skal det være statens ansvar at barn lærer å svømme? Ligger ikke dette hos foreldrene?
Vis hele sitatet...
hva om ikke foreldrene kan svømme selv ?
blir jo ikke lett å lære dem da .
Da får de gi svømmeopplæring for alle ikke kun innvandrere. Vet om flere som ikke kan å svømme i den alderen. Men jeg vet også om små barn typ 3-4 år som svømmer utmerket selv, da foreldrene er aktive.
Det er snakk om en relativt liten pengesum i forhold til noe så viktig. Eneste jeg kan argumentere i mot med er at det heller burde vært ønskelig å sørge for at innvandrerforeldre faktisk lærer barna sine helt elementære ting, men siden det ikke fungerer så er det viktig at barna får opplæringen de trenger ved hjelp av andre midler.

Andelen svømmedyktige blant innvandrere er forresten skremmende lav sånn jeg har opplevd den. Husker fortsatt når vi begynte på ungdomsskolen og hadde første gymtime med svømming, så var det ikke én av de afrikanske kidsa som kunne svømme.

Godt foretak i mine øyne.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
X antall sånn små prosjekter som disse lure raddisene setter igang vil jo utgjøre store summer til slutt. Men hvorfor skal ikke norske foreldre få økonomisk hjelp til å lære barna å svømme?

(Håper dere ser hvor dumt det høres ut)
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
X antall sånn små prosjekter som disse lure raddisene setter igang vil jo utgjøre store summer til slutt. Men hvorfor skal ikke norske foreldre få økonomisk hjelp til å lære barna å svømme?
Vis hele sitatet...
Det får de ved å ha barna sine på skolen. Å kalle regjeringa med AP i spissen for raddiser er rimelig dumt.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
(Håper dere ser hvor dumt det høres ut)
Vis hele sitatet...
Ja, du har gjort en god jobb med å vise hvor dum du høres ut.
Sist endret av Mith; 14. juni 2013 kl. 15:32.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Da får de gi svømmeopplæring for alle ikke kun innvandrere. Vet om flere som ikke kan å svømme i den alderen. Men jeg vet også om små barn typ 3-4 år som svømmer utmerket selv, da foreldrene er aktive.
Vis hele sitatet...
Fordi innvandrerne får vil også jeg ha!

Sier meg enig med de aller fleste her om at summen ikke er til å la seg provoseres over. Den kunne vært høyere for min del uten at jeg ville hevet bryna. Å ønske utlendinger mindre godt enn jeg ønsker meg selv og mine hvite er noe jeg la fra meg for flere år siden.

Viktig argument angående hvorvidt foreldre står ansvarlige for dette eller ikke, er at flere innvandrerforeldre muligens ikke kan svømme selv engang.
Ser flere innlegg som stiller seg kritiske til foreldrene til disse barna, selv etter at argumentet ble brukt i et tidligere innlegg.
Sist endret av Baaaamse; 14. juni 2013 kl. 15:33.
Det har vært en målsetting i mange, mange år, fra alle partier, at alle barn i Norge skal kunne svømme. Du må gjerne forklare meg hvorfor du mener at innvandrerbarn ikke skal få dette tilbudet.

Det blir like dumt som å droppe norskopplæring for folk som ikke kan norsk, og samtidig klage på dårlig integrering. Nei, da er det vel enklere å klage på absolutt alt som har med innvandrere å gjøre, uansett hva det handler om...
Det "koster" samfunnet ganske mye penger å hjelpe barn til å vokse opp. Barnehage, barnetrygd, skolegang, helsevesen.. og alt blir kastet bort om barnet drukner.

Dette knapt heller sees på som forskjellsbehandling, fordi vi har allerede bestemt seg for at alle barn skal ha obligatorisk svømmeopplæring. Om noen flytter hit lovlig og starter på barne/ungdomskole etter året svømmeopplæringen kjøres virker det både rettferdig og som en gode ide at de får det i etterkant.

Herregud, dette er en ide som kan både forsvares moralsk og rent bedriftøkonomisk.
Sist endret av DumDiDum; 14. juni 2013 kl. 15:50.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Da får de gi svømmeopplæring for alle ikke kun innvandrere. Vet om flere som ikke kan å svømme i den alderen. Men jeg vet også om små barn typ 3-4 år som svømmer utmerket selv, da foreldrene er aktive.
Vis hele sitatet...
Mye av grunnen til at mange ungdom/voksne i dagens samfunn ikke kan svømme skikkelig har også mye å gjøre med skolepolitikken som føres i dette landet.

Etter å ha fullført et årsstudium i idrett har jeg hatt svømmeopplæring som tilsvarer det studentene ved Norges idrettshøgskole får, forskjellen er at jeg tok det som en del av utdanningen til å bli lærer.

Iløpet av det året fikk vi også vite at (hvertfall før), så ansatte skolen, da spesielt ungdomsskolene rundt omkring, allmennlærere og satte en av de til å ta gymundervisningen fordi "alle kan da undervise gym.."

Det har nok også mye å gjøre med at ikke alle mindre skoler rundt omkring har tilgang på svømmebasseng hvor det er mulig å drive skikkelig svømme- og livredningsopplæring ofte nok til at det har en effekt. Noen steder må elevene kjøre flere mil i buss for å nå et basseng, og da sier det seg selv at svømmeopplæring ikke lar seg gjennomføre skikkelig.
Alle barn lærer idag å svømme gjennom skolen, hvorfor skal ikke de som aldri fikk den muligheten få lov?
Jeg har selv vært vitne til at en som akkurat hadde flyttet til Norge, hoppet ut i bassenget uten å vite hvor dypt vannet var, han fikk problemer og måtte ha hjelp for å komme seg til land, men han lærte å svømme gjennom skolen..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Alle barn lærer idag å svømme gjennom skolen, hvorfor skal ikke de som aldri fikk den muligheten få lov?
Jeg har selv vært vitne til at en som akkurat hadde flyttet til Norge, hoppet ut i bassenget uten å vite hvor dypt vannet var, han fikk problemer og måtte ha hjelp for å komme seg til land, men han lærte å svømme gjennom skolen..
Vis hele sitatet...
Ja, og i artikkelen står det spesifisert at det er for de som kommer for sent til å lære dette via skolen. Her i området var det vel i 5. klasse om jeg ikke husker feil, så kommer man senere bør man fortsatt lære å svømme.

For øvrig er et dødt barn en enorm kostnad. For det første er det tapte fremtidige inntekter iform av skatt og verdiskapning, for det andre er det vel ikke akkurat ukjent at ulykker med barn, med døden til følge gir sykefravær fra foreldre og/eller andre tilstede når det skjer. 1,5 millioner er ikke småpenger engang i forhold til hva bare ett barn er potensielt i økonomisk tap.

Når det er sagt, selv om det samfunnsøkonomiske regnskapet var et tap på dette, så er det liv som kan reddes. Uansett om man er innvandret, utvandret eller innavlet, så skal statens penger gå til å holde unge mennesker i live. Budsjettet er i år på 1000 milliarder om jeg ikke husker feil, så dette utgjør 0,0015 promille av budsjettet, som tilsvarer 0,0000015%, jeg vil påstå dette er verdt å bruke om man redder ett barn hvert 10. år.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
X antall sånn små prosjekter som disse lure raddisene setter igang vil jo utgjøre store summer til slutt. Men hvorfor skal ikke norske foreldre få økonomisk hjelp til å lære barna å svømme?

(Håper dere ser hvor dumt det høres ut)
Vis hele sitatet...

Menneskehetens største problem nå om dagen, som sivilisasjon er hvor kortsiktig folk tenker og mangelen på helhetlig syn på bildet.

Selv du som ikke ser verdien i å redde liv fordi folk kommer fra en annen nasjon har nå blitt forklart hvordan det bil spare samfunnet penger å ikke la vedkommende dø, altså enten forstår du ikke eller ser ikke hele bildet eller som jeg mistenker så er hele greia motivert av at du er innvandrerfiendtlig og redd for hver krone brukt på noen som ikke er etnisk norske/født i et annet land.

Det er så flaut at du ikke er alene om å inneha holdninger og syn som du har.
Sist endret av Batabusa; 14. juni 2013 kl. 18:10. Grunn: Rettskriving osv.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men hvorfor skal ikke norske foreldre få økonomisk hjelp til å lære barna å svømme?
Vis hele sitatet...
Fordi de er hvite.

Antirasisme er kodeord for anti-Hvit.
ArbeidsledigProletar
Sitat av CartmanLand Vis innlegg
Fordi de er hvite.

Antirasisme er kodeord for anti-Hvit.
Vis hele sitatet...
Enten prøver du å provosere ved å spille dum, ellers er du dum.

Dette har ingenting med å være anti-hvit eller anti noe som helst. Hadde norske barn gått glipp av svømmeopplæringa, så hadde de også fått den samme støtten.

Det handler om å utbedre et problem, hindre folk i å dø. Ikke at de kommer fra utlandet.

Så lei av folk som er ultraparanoide antiinnvandere, for det meste skader de sin egen sak ved å være så syyyykt ignorante.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det "koster" samfunnet ganske mye penger å hjelpe barn til å vokse opp. Barnehage, barnetrygd, skolegang, helsevesen.. og alt blir kastet bort om barnet drukner.

Dette knapt heller sees på som forskjellsbehandling, fordi vi har allerede bestemt seg for at alle barn skal ha obligatorisk svømmeopplæring. Om noen flytter hit lovlig og starter på barne/ungdomskole etter året svømmeopplæringen kjøres virker det både rettferdig og som en gode ide at de får det i etterkant.

Herregud, dette er en ide som kan både forsvares moralsk og rent bedriftøkonomisk.
Vis hele sitatet...
Nja. Du forutsetter at disse barna faktisk blir økonomisk lønnsomme i fremtiden, noe du ikke vet om vil skje dersom det er snakk om innvandrere.

Kanskje man burde skille på det slik at for eksempel somaliere ikke får undervisning?
Hvordan skal 1.5 mill holde til så mange innvandrerbarn som det finnes? Det holder ikke til 100 timer svømmekurs engang i dyre Norge. Leie bassengtid, lønn med alt det ekstra. Kan ikke skjønne hvordan det skal gjøre den store forskjellen.

Også er det litt dårlig når ikke alle Norske barn får svømmelæring i skolen, også skal vi prioritere innvandrerbarn før Norske barn. Det er feil i mine øyne.

Men men, vi får ikke gjort noe med det.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Nja. Du forutsetter at disse barna faktisk blir økonomisk lønnsomme i fremtiden, noe du ikke vet om vil skje dersom det er snakk om innvandrere.

Kanskje man burde skille på det slik at for eksempel somaliere ikke får undervisning?
Vis hele sitatet...
Så drøye påstander. Du vet da vel ikke om norske barn blir økonomisk lønnsomme?
Hva slags sykt kaldt samfunn ønsker du deg? At det skal regnes på om du blir økonomisk lønnsom før du får hjelp? Hvorfor er folk så lite medmennesklige?

Her har vel alle i denne tråden vokst opp i et samfunn basert på medemennesklighet og sannsynligvis alle fått en langt bedre oppvekst på grunn av det, men likevel presterer å urinere på de verdiene på denne måten.. Det er så trist, om du er så forbanna redd for at noen andre enn deg selv om dine egne skal få hjelp av den norske staten kan du da vel flytte til et annet land, USA for eksempel, langt mindre statlig støtte, hver for seg.

Du som nordmann har da ikke mer rett på norske statlige midler enn noen andre på hele jorden?! Eneste grunn til at du får det er at du var heldig og ble født i Norge, og nå er du redd for at noen andre skal få penger av den statskassa skapt av oljen, du mest sannsynlig ikke har bidratt til selv, med mindre du jobber i oljeindustrien. Egentlig, sånn helt egentlig burde vestlandet bli en egen stat i følge deg da, så kan de holde på godene, så kan resten av Norge få seile sin egen sjø.

Dette er snakk om et latterlig lite beløp i den store sammenhengen og at beløpet går til å hjelpe de som ikke er mest priviligerte i det norske samfunn, som blir sett ned på, som har problemer med å få jobb OG å bli økonomisk gunstige pga folk SOM NETTOPP DEG som dømmer dem.
Utlendinger får ikke jobb, blir sett ned på av de som ikke vil gi dem jobb.
Det eneste jeg lurer littegrann på i denne saken er: Hvorfor er det bare innvandrer-barn som skal få dette tilbudet om svømme-opplæring? Det finnes faktisk en god del etnisk norske barn som ikke kan svømme i det hele tatt. Jeg mener at absolutt ALLE barn skal lære å svømme, og ikke bare innvandrere.

Da jeg gikk på barneskolen så var det en jente som ikke likte å være i vannet i det heile tatt. og alltid når vi fikk beskjed av læreren om å svømme frem og tilbake i bassenget, så gikk denne jenta hver eneste gang bort til den ene kanten av bassenget for da kunne hun dra seg fremover langs kanten med den ene armen samtidig som hun tok nærmest noen slags "krampetrekninger" med den andre armen som skulle etterligne ett ordentlig svømmetak. Per dags dato, så kan fremdeles ikke denne jenta svømme noe særlig. Hvis hun skulle falle ut fra en båt eller noe, så hadde hun vært fullstendig avhengig av at andre som faktisk kan svømme kommer for å redde henne opp av vannet.
Er jo også svært nyttig om man detter på sjøen eller går igjennom isen.
Så jeg er for dette, men syntes også de burde kommet med noe liknende til nordmenn som ikke kunne svømme, uansett alder.
Det er en sunn og gratis aktivitet, så hvorfor ikke.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hva om ikke foreldrene kan svømme selv ?
blir jo ikke lett å lære dem da .
Vis hele sitatet...
Faen meg ingen rettighet å kunne svømme. Det er et privilegium!

Helt enig med TS. Kan du ikke svømme er det frivillig å bade.
Sitat av stukeren Vis innlegg
Faen meg ingen rettighet å kunne svømme. Det er et privilegium!

Helt enig med TS. Kan du ikke svømme er det frivillig å bade.
Vis hele sitatet...
så hva med skole turer eller andre aktiviteter som vann inngår i ? skal vi ikke intrigere dem eller hvordan det skrives
Jeg er helt enig med de som sier at å bruke 1.5 mill på dette er (kan være) bortkasta penger.

Gang det med ti, så kanskje det monner!

Det med rase gidder jeg ikke å ta stilling til, menneskeliv er menneskeliv.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan skal 1.5 mill holde til så mange innvandrerbarn som det finnes? Det holder ikke til 100 timer svømmekurs engang i dyre Norge. Leie bassengtid, lønn med alt det ekstra. Kan ikke skjønne hvordan det skal gjøre den store forskjellen.
Vis hele sitatet...
De har jo ikke råd til å fylle opp svømmebassengene, så jeg regner med at kursene vil holdes utendørs på sommeren. Det trenger ikke bli så dyrt som du forespeiler.

Uansett, så er det en god investering. Denne opplæringen kan redde liv, og den er jo også ett sosialt møtested. Er det noen vi burde bruke mer penger på så er det barna. Enten det er svømmetrening, fotball, dans eller sjakk.
Sitat av caperno Vis innlegg
De har jo ikke råd til å fylle opp svømmebassengene, så jeg regner med at kursene vil holdes utendørs på sommeren. Det trenger ikke bli så dyrt som du forespeiler.

Uansett, så er det en god investering. Denne opplæringen kan redde liv, og den er jo også ett sosialt møtested. Er det noen vi burde bruke mer penger på så er det barna. Enten det er svømmetrening, fotball, dans eller sjakk.
Vis hele sitatet...
Så lenge Norske barn får før innvandrerbarn så er det ok. Hvis innvandrerbarn går på skole som Norske barn, så er det helt ok at de er med. Men vi skal ikke drive å gi og gi til det store utland, for til slutt så går pengene tomme, og da er det ingen som husker det vi har gjor for andre. Sånn fungerer det. Da må vi ha noe å vise til.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Så lenge Norske barn får før innvandrerbarn så er det ok. Hvis innvandrerbarn går på skole som Norske barn, så er det helt ok at de er med. Men vi skal ikke drive å gi og gi til det store utland, for til slutt så går pengene tomme, og da er det ingen som husker det vi har gjor for andre. Sånn fungerer det. Da må vi ha noe å vise til.
Vis hele sitatet...
norske barn går før innvandrer barn ? jøss dem er jo like norske dem også ..

har du tegnet en svart liten flekk over leppa og gjør visse tegn med høyre armen mot speilet ?
det der du kom med er klar rasisme
Sitat av Taurean Vis innlegg
Så lenge Norske barn får før innvandrerbarn så er det ok. Hvis innvandrerbarn går på skole som Norske barn, så er det helt ok at de er med. Men vi skal ikke drive å gi og gi til det store utland, for til slutt så går pengene tomme, og da er det ingen som husker det vi har gjor for andre. Sånn fungerer det. Da må vi ha noe å vise til.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at norske barn ikke skal prioriteres ned, men har vi ikke elementær svømmeundervisning i skolene i dag? Her er det strengt tatt heller ikke snakk om å "gi og gi til det store utland", men å hjelpe de som kommer hit og som ikke har lært seg å svømme. Bra for integreringen er det også.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
norske barn går før innvandrer barn ? jøss dem er jo like norske dem også ..

har du tegnet en svart liten flekk over leppa og gjør visse tegn med høyre armen mot speilet ?
det der du kom med er klar rasisme
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke har Norsk statsborgerskap så er de ikke Norske, nei.

Jeg mener ikke å høres veldig høyrevridd ut, for det er jeg ikke. Men jeg mener at for å hjelpe andre skal man hjelpe seg selv først. Er du enig i det? Og å sammenligne meg med en nazist, det er å sette deg selv i en bås som en Gud. Og det er ikke du.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg er enig i at norske barn ikke skal prioriteres ned, men har vi ikke elementær svømmeundervisning i skolene i dag? Her er det strengt tatt heller ikke snakk om å "gi og gi til det store utland", men å hjelpe de som kommer hit og som ikke har lært seg å svømme. Bra for integreringen er det også.
Vis hele sitatet...
Inntrykket jeg sitter med er at det er ikke mange svømmebasseng som er fylte i dag.

Er enig i at det er en liten pris å betale for integrering, men vi må tenke oss om litt i det store perspektivet. Finnes det andre måter vi kan få en bedre virkning med?
Sist endret av Taurean; 15. juni 2013 kl. 02:17.
Jeg lurer på hvor mange sutrekopper som klager over dette tiltaket som samtidig kritiserer sosialistregjeringa for manglende integreringstiltak.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
1,5 millioner er vel mindre hva én somalisk kvinne koster, så ser ikke på dette som et stort problem.
Vis hele sitatet...
....som ikke er i arbeid.


Når det er sagt er det fortsatt ingen politikere som noen gang forventet/forventer at alle førstegenerasjons innvandrere skulle ut i arbeid. Sier dem noe annet lyver dem.

Jeg synes vi skal se hvordan det går med disse som vokser opp i Norge før vi kritiserer for mye. Store deler av innvandrerkvinnene som har tilbrakt mesteparten av sine liv her tar høyere utdanning og står frem som gode eksempler.


Ellers klarer jeg ikke se hvordan noen prøver å finne dette svømmetiltaket diskriminerende ovenfor hvite nordmenn. Vi er flinke til å svømme og trenger ikke denne støtten på lik linje med innvandrere.

Hvorfor ikke prøve å hjelpe de som har kommet hit fremfor å gjøre vårt ytterste for å plage dem?


Vi har mer enn nok av penger. Til og med den fattige har råd til røyk og alkohol.
å lære seg å svømme i et lite basseng uten noen høye bølger er ikke heilt det samme som å svømme i havet. Dersom en person som står i en båt faller ut i sjøen, så er dette noe heilt annet enn å ta noen svømmetak i bassenget med lærere og mange andre mennesker til stede. Hvis du faller ut av en båt, og du ikke er særlig komfortabel med mye vann på alle kanter, så har du store problemer selv om du har lært deg å ta noen små svømmetak i ett basseng da du var liten.
Sist endret av Fishface; 15. juni 2013 kl. 16:15.
Jobber selv som livredder, og dette er noe som virkelig trengs. Supert tiltak!
Nå vet ikke jeg hvorvidt det prosjektet jeg jobbet for i min kommune ble statlig finansiert, men det gikk likevel ut på å lære "innvandrer-barn" å svømme. Disse barna/ungdommene bor på asylmottak og venter på å bli enten sendt videre eller hjem. At de i én time i uka skal få slippe å tenke på de tunge byrdene som hviler på de alt for unge skuldra deres er verdt det i seg selv. For ikke å snakke om muligheten for sosialisering med norske ungdommer i svømmehallen. Gliset Omer fra Somalia kommer med etter å ha vunnet stupekonken mot de "vanlige" barna er sørenmeg priceless.

Kjekt tiltak!
Sist endret av Lily Bowen; 15. juni 2013 kl. 16:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fishface Vis innlegg
å lære seg å svømme i et lite basseng uten noen høye bølger er ikke heilt det samme som å svømme i havet. Dersom en person som står i en båt faller ut i sjøen, så er dette noe heilt annet enn å ta noen svømmetak i bassenget med lærere og mange andre mennesker til stede. Hvis du faller ut av en båt, og du ikke er særlig komfortabel med mye vann på alle kanter, så har du store problemer selv om du har lært deg å ta noen små svømmetak i ett basseng da du var liten.
Vis hele sitatet...
Det er relativt få som dett overbord i rom sjø. Og mesteparten av vassrelatert aktivitet hos private foregår i sommermånadane, utan stor sjøgang, så det å kunne nok svømming til å halde deg sjølv flytande i et minutt eller to kan vere skilnad på liv eller død.

I tillegg vil du vere tryggare, sjøl i sjøgang om du kan nok til å halde deg flytande, og eg tipper det aukar sjansen til å overleve dramatisk.
Jeg er selv involvert i svømmeindustrien på flere nivå, og vet hvor viktig det er med grunnleggende trening for å forbedre sjansene for overlevelse og livredning i livstruende situasjoner. 1,5 million høres kanskje ikke mye ut, men fordelt på en fornuftig måte kan de fordeles på ulike stadier.

- Lærere kan bli videreutdannet. Det er dessverre manglende kompetanse på dette området i Norge, og videreutdanning støtter ikke bare barna med profesjonelle instruktører, men videreutvikler personale og ressursfulle mennesker.
- Leie av basseng er strengt tatt ikke et økonomisk spørsmål som blir tatt opp her. Svømmebasseng har i de fleste tilfeller tildelt budsjett for åpningstider og oppretthold, så det blir kun et spørsmål om tid og eventuelt inngangspenger (som i de fleste tilfeller er kraftig subsidiert for skoleklasser).
- Det er ikke snakk om mye tid som skal til før et barn blir bevisst på sin egen effekt i vannet. Målet er ikke å utdanne verdensmestere, men barn som vet å trå i vannet og som kan flyte seg til sikkerhet.
- Ved å skape svømmedyktige individer gir det en positiv ringeffekt i form av at folk kan lære hverandre eller passe på andre. Som andre i tråden allerede har nevnt, så det er ingen negative sider ved å bevare liv og utvikle personlige egenskaper.

Til sist; jeg skulle gjerne sett kritikerne stå og se på et svømmeudyktig barn. Det er hjerteskjærende å se på utviklingen fra de første tafatte takene til frykten i ansikten som brer seg i det de begynner å svelge vann eller ser etter hjelp. Innvandrerbarn eller ikke, så er svømming en universell egenskap man får bruk for før eller senere, og et konsist tiltak fra staten er både et pust inn i aktiv idrett og et integrerende fellesskap.
Sist endret av RadioSlave; 15. juni 2013 kl. 17:02.