Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4540
Hei! Jeg har akkurat vært involvert i en grov narkotikasak. Ble først tatt slik at jeg mista så og si alt jeg hadde. Grov sak. Skulle hente ut penger som folk skyldte og fant ut at jeg ble spanet på. Ble altså tatt igjen. Politiet har tatt mobil og pc flere ganger men nå har jeg endelig fått alt tilbake. Macbook har hatt VileFault innstalert. Hadde kode på alle mobiler utenom 1, så de kom inn på bilder og sosiale medier likevel.
Uansett. Har nå gjenoppretta hoved mobilen min, i håp om at den er ren. Nå er spørsmålet om den likevel kan være overvåka, enten software eller hardware. Advokaten har hvertfall sakt at jeg og alle i min omgangskrets er avlytta, men det må jo bare være gjennom ringing og sms, gjennom mobiloperatør. Eller?

Håper noen vet noe om slikt som dette.
Kan legge til at jeg ikke har hensikt å gjøre noe dumt nå hvertfall. Er fullt klar over at politiet prøver å følge med, men får psykose av å tenke over at alt jeg gjør blir overvåka.
Kvitt deg med alt. Kjøp nytt
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ikke gjenbruk noe onkel har hatt i fingrene.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
de overvåker på alle måter du kan tenke deg. finner på nye ting og hver sak er forskjellig. de kan innstalere ting fysisk og digitalt. de kan bruke mennesker, senere, infiltratører, informanter, kilder og mye mer. kamera, software, spyware you name it. GPS på bilen. hadde ligget lavt og snakket om andre ting enn saken med mindre du er hos advokat...
Anonym bruker
"Stum Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De har ikke lov til å innstallere noe på pc eller tlf for å overvåke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De har ikke lov til å innstallere noe på pc eller tlf for å overvåke.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...#KAPITTEL_4-10

Joda, det har dei.
Anonym bruker
"Øm Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror de kan mirrorviewe-ish hele telefonen men ønsker gjerne flere her bekrefte det
Kjenner et par stykker der onkel har installert div ting. Jeg hadde kjøpt nytt asap.
installert på mobil, data, eller bil? Tenker viss det skal være noe på en mobil må det være en ekstrem liten gjenstand fordi det er jo nesten ikke plass til noe inni en iphone hvertfall.
Edit: Nå tenkte jeg på hardware, det gjorde vel sikkert ikke du. Men hvordan fant han ut at politiet hadde installert noe, og hva var det?
Sist endret av kattmedsukkerpå; 12. mai 2019 kl. 11:31.
Tar de telefonen din så er alt over fordi nå er det ikke bare du som er i fare men alle de du har på telefonen din er også føkt. Greia er at de tar hele telefon listen din systematisk over lenger tid. Med engang telefonen er i deres besittelse blir den koblet mot et statlig klonings pc som bare tar ALT av rå data slik at de kan undersøke alle vennene dine. De monterer ingenting på deg, de tar bare en kopi av alt du har og siler det gjennom systemet over tid.
Hahahahahaha, har prøvd å lufte dette før ingen trodde på meg, de lodder på et eller annet eller av på kortet for å omgå koden! De har glemt rett og slett og gjøre tlf sikker igjen!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Hahahahahaha, har prøvd å lufte dette før ingen trodde på meg, de lodder på et eller annet eller av på kortet for å omgå koden! De har glemt rett og slett og gjøre tlf sikker igjen!
Vis hele sitatet...
Nei, det er svært tvilsomt at dei gjer. Å fysisk lodde ting i telefoner er svært vanskelig, fordi telefoner er svært kompakte. Om du ser på ein moderne telefon er det svært lite plass på printkortet som ikkje er i bruk. Og det er svært lite plass inni telefonen som ikkje er i bruk. Det er ikkje slik at du kan lodde inn ting på tilfeldige plasser heller; det må kommunisere mot dei brikkene som har data du vil ha.

I tillegg vil det vere svært enkelt å påvise. Ei vekt bør vere nok til å oppdage slike modifikasjoner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er svært tvilsomt at dei gjer. Å fysisk lodde ting i telefoner er svært vanskelig, fordi telefoner er svært kompakte. Om du ser på ein moderne telefon er det svært lite plass på printkortet som ikkje er i bruk. Og det er svært lite plass inni telefonen som ikkje er i bruk. Det er ikkje slik at du kan lodde inn ting på tilfeldige plasser heller; det må kommunisere mot dei brikkene som har data du vil ha.

I tillegg vil det vere svært enkelt å påvise. Ei vekt bør vere nok til å oppdage slike modifikasjoner.
Vis hele sitatet...
Ok, har du noe annen forklaring da? Til hvorfor sikkerheten på tlf ikke fungerer lenger?
Sitat av 420master Vis innlegg
Ok, har du noe annen forklaring da? Til hvorfor sikkerheten på tlf ikke fungerer lenger?
Vis hele sitatet...
Ikke hør for mye på han... han motsier seg alt - bare for å motsi folk uten ytterligere forklaring. "Nei. Det er ikke sant."

Og det der med at lodding er for komplisert er oppspinn. Kanskje i 1995, men absolutt ikke idag.

Ungdommer som fikser telefoner på gaten i Thailand vet hvordan man lodder telefoner. F.eks alle Samsung-telefoner og andre telefoner med buet skjerm må loddes om før de tar av skjermen samt. etter. Det er veldig enkelt å gjøre, og like enkelt å gjøre feil hvis man ikke er erfaren.

På iphones f.eks er det skrekkelig enkelt, fordi alle de generiske telefonene har akkurat samme design på innsiden.

Og kjenner jeg han rett så kommer han til å be om kilder:

Her har du en utlysning for spesialetterforsker, seksjon for digitalt politiarbeid:

https://karrierestart.no/ledig-still...ame=JobAdPrint

Under kvalifikasjoner står denne klinkende klart:

"Kunnskap om kretskort og elektroniske komponenter, av/på lodding av brikkesett og utlesing av informasjon fra disse."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Og det der med at lodding er for komplisert er oppspinn. Kanskje i 1995, men absolutt ikke idag.
Vis hele sitatet...
Nei, du gjekk glipp av poenget mitt. Dagens smarttelefoner er komplekse, og pakker overraskande mykje inn på liten plass. Det er enkelt og greit ikkje ledig plass på printkortet, og ei heller i telefonen stortsett.

Det er heller ikkje nok å lodde på ting på tilfeldige plasser. Det må loddast på rett plass, ut frå føremålet, og det må interface software i telefonen på eit vis.
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Ungdommer som fikser telefoner på gaten i Thailand vet hvordan man lodder telefoner.
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Det er korrekt at det er rimelig trivielt å montere komponenter på tiltenkt plass, men det er ikkje poenget.
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
På iphones f.eks er det skrekkelig enkelt, fordi alle de generiske telefonene har akkurat samme design på innsiden.
Vis hele sitatet...
I call BS. I telefoner er stortsett alt tilpassa alt fordi plassen er så avgrensa. Det gjer og at det ikkje er ledige plasser på printkort.
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg

"Kunnskap om kretskort og elektroniske komponenter, av/på lodding av brikkesett og utlesing av informasjon fra disse."
Vis hele sitatet...
Grunnen til det kan t.d. vere at dei ønsker å ha kompetanse på å fjerne flash-brikker fra printkort og hente ut informasjon frå dei. Det er noko heilt anna enn å modifisere ein telefon ved å montere hardware-komponenter for å endre oppførselen.

Sitat av 420master Vis innlegg
Ok, har du noe annen forklaring da? Til hvorfor sikkerheten på tlf ikke fungerer lenger?
Vis hele sitatet...
Du påstår sikkerheta ikkje fungerer. Det må du gjerne utdjupe. Ha gjerne denne saka i bakhovudet.
Sist endret av vidarlo; 14. mai 2019 kl. 10:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, du gjekk glipp av poenget mitt. Dagens smarttelefoner er komplekse, og pakker overraskande mykje inn på liten plass. Det er enkelt og greit ikkje ledig plass på printkortet, og ei heller i telefonen stortsett.

Det er heller ikkje nok å lodde på ting på tilfeldige plasser. Det må loddast på rett plass, ut frå føremålet, og det må interface software i telefonen på eit vis.

Irrelevant. Det er korrekt at det er rimelig trivielt å montere komponenter på tiltenkt plass, men det er ikkje poenget.

I call BS. I telefoner er stortsett alt tilpassa alt fordi plassen er så avgrensa. Det gjer og at det ikkje er ledige plasser på printkort.

Grunnen til det kan t.d. vere at dei ønsker å ha kompetanse på å fjerne flash-brikker fra printkort og hente ut informasjon frå dei. Det er noko heilt anna enn å modifisere ein telefon ved å montere hardware-komponenter for å endre oppførselen.



Du påstår sikkerheta ikkje fungerer. Det må du gjerne utdjupe. Ha gjerne denne saka i bakhovudet.
Vis hele sitatet...
Forventet svar.

Men som alle her kan se så jobber politiet med dette, helt uavhengig av hva du tror og ønsker. Og din mening om saken betyr egentlig null når det er helt tydelig at politiet jobber med dette og utdyper seg mer for hver dag som går.

Tror neppe du jobber i politiet og vet mer enn disse om fremtidsplanene til politiet.

Det er jo helt hull i hodet, og på kanten til ignorant å tro at politiet ikke forsøker å få ekspertise innenfor teknologi
Sist endret av MrLoveYouAll; 14. mai 2019 kl. 10:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Men som alle her kan se så jobber politiet med dette, helt uavhengig av hva du tror og ønsker. Og din mening om saken betyr egentlig null når det er helt tydelig at politiet jobber med dette og utdyper seg mer for hver dag som går.
Vis hele sitatet...
Du påstår det. Så langt har du repetert påstanden. Eg har argumentert for kvifor det er vanskeleg å lodde inn ting i smarttelefoner, og alt du har svart med er å repetere påstanden.
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Det er jo helt hull i hodet, og på kanten til ignorant å tro at politiet ikke forsøker å få ekspertise innenfor teknologi
Vis hele sitatet...
Det er ein stråmann. Eg har aldri påstått at politiet ikkje forsøker å få ekspertise innan teknologi. Eg har stilt meg tvilande til at fysiske modifikasjoner av mobiltelefoner er ein metodikk norsk politi nyttar for å overvake folk.
Sitat av 420master Vis innlegg
Ok, har du noe annen forklaring da? Til hvorfor sikkerheten på tlf ikke fungerer lenger?
Vis hele sitatet...
1) En annen forklaring på hva? Hvilken sikkerhet er det som ikke fungerer lenger? Er det snakk om sikkerheten til smarttelefoner generelt, eller en konkret enhet du har hatt på besøk hos politiet? Noe helt annet?
2) Hvordan fungerte den før, og hva er endra nå? Er den død? Tillater den alle logins? Har du snappet opp pakkene den sender og sett at den sladrer om dine gjøren og laden til servere i Kina? Har du funnet en bakvei som ikke var der før? Noe helt annet?
3) La oss godta da det - etter ett eller annet rimelig kriterium, så har 'sikkerheten' (hva enn den er i dette tilfellet) slutta å fungere. OK, så fordi det stemmer, så må vi godta din forklaring? Er det for eksempel slik at fordi din telefon (antatt beviselig, hvis det er det du snakka om) ikke virker som den gjorde før, så må årsaken være at politiet har tukla med den? Kan den ikke ha gått i stykker på noe vis?

4) Og, forresten, hva er egentlig din forklaring? Det har du heller ikke sagt.


De to setningene dine er så blotta for substans at det er vanskelig å i det hele tatt vite hvilke spørsmål jeg skal stille for å begynne å finne noen mening. Det er nesten imponerende.
Anonym bruker
"Øm Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva betyr lodde kortet? Er ikke han som starta tråden men under et glassvegg besøk i fengsel mens jeg var under etterforskning for grov narko kriminalitet og fikk besøke en annen i saken som var i varetekt i samme sak (jeg var ikke i varetekt men fikk besøke pga vi er familiemedlemmer og jeg ikke var offisielt tiltalt enda) , så låste jeg inn mobil og eiendeler med jakke i et skap. Jeg fikk nøkkeln men la merke til at dekselet på mobilen min plutselig satt løst oppe i den kanten hvor simkort og minnekort er. Er det sannsynlig at noen har låst seg inn i besøksskapet mens jeg var i glassveggrommet og gjort noe med simkort evn minnekort? Simkort hovedsakelig lurer jeg på for minnekort var clean uansett, de fikk nemlig ikke gjennomgått eller beslaglagt telefonen min på arrestasjons tidspunktet noen måneder tidligere og selvom jeg veit at fengselsbetjenter ikke driver med etterforskning var jeg både avlytta og under spaning på den tida.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av MrLoveYouAll Vis innlegg
Vet du hva reverse engineering er? Det er prosessen hvor man speiler maskinvare, og kan gjenopprette all info.
Vis hele sitatet...
Jeg er temmelig sikker på at Vidarlo vet hva det er. Jeg er derimot overbevist om at du ikke vet det.

Reverse engineering er ikke en metode. På samme måte som engineering ikke er en metode, men heller en prosess uten faste mål eller steg.

Engeneering handler om å utvikle et hittil ukjent system som skal løse et kjent problem på detaljnivå.
Det omvendte av dette er Reverse engineering, og handler om å finne ut hvordan et "ukjent" system/komponent fungerer på detaljnivå.

Hacking/modifisering av systemer krever derfor ofte at en allerede vet hvordan noe fungerer, deretter se etter eventuelle svakheter og modifisere disse for å oppnå ønsket funksjonalitet.

Reverse engineering er altså ingen ting mer enn å kartlegge et "ukjent" system på detaljnivå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og for å utdjupe litt av skepsien min til at hardware vil vere ein fornuftig angrepsvektor.



Det er hovedkortet i ein Apple iPhone Xs. Det er mildt sagt fullstappa med komponenter, og det er ingen ledige plasser å hekte seg på ting. I tillegg er det eit fleirlags kort, der mange lag ikkje er tilgjengelege på utsida. Du må, for å påverke oppførselen til telefonen, interface eksisterande prosessor eller minne på eit vis. Dei chippane har kontaktpunkta sine under chippen, og altså utilgjengeleg.

Det er så klart teknisk mulig å lodde av CPUen, og montere ein shim under den som eksponerer nødvendige kontakter,også pakke det pent sammen igjen. Men då ryker du på tjukkelsen på kortet - telefonen er så fullstappa at det er minimalt med plass. I tillegg er det krevjande å utvikle slike angrep; du må forstå i detalj korleis ulike komponentar heng saman og fungerer.

Det er veldig enkelt å slenge ut av seg at det er bare å lodde på ting. Men det er ingenting bare med det. Og langt mindre trivielt er det å utvikle maskinvaren du skal implementere.

Software derimot. I PWN2OWN vert det regelmessig avdekka alvorlege sikkerhetshol i mobiltelefoner. Og det er langt enklare å oppdage - og bruke - enn fysiske modifikasjoner. No har moderne OS ein del mekanismer, som autentisering av bootkjeda, for å gjere slike angrep vanskelegare. Men det er fortsatt mogeleg å utnytte sikkerhetshol i OSet, slik at du omgår den beskyttelsen.

No ville eg ikkje stolt på dingser som politiet hadde hatt tilgang til, men ikkje fordi eg hadde vore veldig bekymra for fysiske modifikasjoner - men på grunn av at dingsane i så stor grad er software.
Trodde drug lords hadde rutiner på støtt å kvitte seg med mobiler og aldri ha avslørende materiale på mobil/pc/etc. Må være ekstra surt å ryke inn pga dårlige rutiner og egen unnfallenhet.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man har ordentlig mikroskop typ 40-100x zoom, så blir det det som å lodde på en storby, det er faktisk ganske lett og hvis man har sertifisert loddetrening fra telefonprodusent skal det være en piece of cake!

Det er nemlig det det er snakk om her, selv den gangen og dette var i 2011-2012 ca så var det nemlig norges 2 største reparatør av mobiltelefoner som gjorde akkurat dette, han satt med BGA lodding. For de av dere som ikke vet hva dette er; man putter rett og slett på blykuler i loddeland og varmes så man kan lodde på kompontenter. Dette er verken rakettforskning eller nano teknologi det er snakk om. Om de satt på en komponent eller tok av eller bare lagde en eller flere bruer med loddetinn; det aner jeg ikke. Men husker det var sinnsykt strengt vi fikk drive med det, måtte gjøres uten andre i lokalet og det måtte være en represetant fra kripos til stede som fikk lese informasjon. Eneste grunnen til at jeg vet vi drev med dette er fordi kripos ble opplært til å gjøre det selv. Men sitt der å nekt du, jeg kan heller ikke komme med dokumentasjon på det her da de hadde taushetsplikt når de drev med det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Eneste grunnen til at jeg vet vi drev med dette er fordi kripos ble opplært til å gjøre det selv. Men sitt der å nekt du, jeg kan heller ikke komme med dokumentasjon på det her da de hadde taushetsplikt når de drev med det
Vis hele sitatet...
Så du veit mao. at dei lodder ut eller inn ein chip, utan at du har peiling på føremålet? Vel, i 2011-2012 var ikkje full disk encryption på telefoner vanlig. Å lodde ut FLASH-chipper for manuell utlesing av data ville på det tidspunktet absolutt gitt meining. I dag? Not so much.

Ei heller vil det sei at det er ein prosess som vert gjort for å plante ei bakdør på ein telefon som skal brukast viare.

Så igjen, eg tviler ikkje på at KRIPOS i ein del scenario har interesse av å fjerne chipper frå kortet dei er på. Eg har ingen grunn til å tvile på at dei har fått opplæring i det. Men. Det er jo ikkje det som er temaet!

La meg minne deg på kva du skreiv:
Sitat av 420master Vis innlegg
Hahahahahaha, har prøvd å lufte dette før ingen trodde på meg, de lodder på et eller annet eller av på kortet for å omgå koden! De har glemt rett og slett og gjøre tlf sikker igjen!
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Riksgrns80 Vis innlegg
Det er veldig enkelt de tar en kopi av telefonen din også overvåker de deg videre over telenettet. Ingen chip er nødvendig ferdig med den saken. Punktum. Jeg har vært med på det før.
Vis hele sitatet...
Ja, det er åpenbart at dei kan overvake telekommunikasjonen som går via det vanlege telefonnettet (telefonsamtaler, sms også viare).

Men det er ikkje åpenbart at dei vil få spesielt mykje ut av ein kopi. Dagens telefoner bruker stortsett full disk encryption (FDE), og det er mange chattetenester som tilbyr sterk krypto, t.d. Signal, Telegram og Whatsapp. Mange av dei har og den artige eigenskapen at dei har perfect forward secrecy. Det vil sei at tilgang til kryptonøkler ikkje vil avsløre fortidige og framtidige samtaler. I tillegg har signal ein del artige features, som sealed sender...

Å faktisk installere malware på telefonen vil gjere krypto nyttelaust, og det er langt ifrå utenkjeleg at politiet har interesse av det.