Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1146
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

jeg har stort interesse for å lære meg photoshop ordentlig og en dag er drømmen å jobbe med det. Vurderer å kanskje bli grafisk designer. Men det jeg lurer på er om dette er et safe yrke, eller om det bare dør ut? Jeg er klar over at jeg kunne sprut en rådgiver eller ung.no, men saken er det at de ikke har like gode svar som dere flotte freaks her inne
Jeg går bachelor for grafisk design nå, og du skal vite at det er ett veldig vanskelig yrke å komme seg inn i jobb i. Du må kunne mer enn bare adobe photoshop. Illustrator, indesign, fotografi m.m også en del om trykk osv.
Verden er full av 14-åringer som kan gjøre hva som helst med Photoshop.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Verden er full av 14-åringer som kan gjøre hva som helst med Photoshop.
Vis hele sitatet...
Verden er full av fantastiske 14-åringer enten det er Photoshop, tegning, musikk etc men man kan jo ikke la være å følge drømmen sin av den grunn

Kreative yrker er ofte vanskelig å få jobb i, men mye handler om egenart. Bli skikkelig teknisk god, men aller viktigst finn din egen stil, og aldri stopp å utvikle deg.

Aner ikke hva du skal bruke Photoshop til, men som Fusjon sier er det flere kunnskaper enn Photoshop som må til for at det skal bli et yrke. Men et sted må man starte, så om du er intressert i Photoshop go for it !
Som andre sier er dette et vanskelig yrke å komme inn i, siden det allerede er mange flinke mennesker som arbeider i det, og lite behov for nye.

Jeg har selv sett to steike flinke ta sluttpakke det siste året.

Det er nok en fin egenskap å ha, men jeg ville nok kombinert det med noe annet. Som journalist vil du i mange redaksjoner i dag få gode muligheter til å jobbe grafisk om du selv ønsker det. Problemet er at det nesten er like vanskelig å få jobb innen det feltet.
Konklusjonen på dette leserinnlegget var ikke så bra som resten, men poenget er at mange av arbeidsoppgavene til en (grafisk) designer godt kan bli erstattet av roboter/kunstig AI i fremtiden, men gode designere er jo praktisk talt opplært i å tilpasse seg.

Designere følger trender, henger som oftest med i teknologisk utvikling og tilpasser seg kundenes behov. Jeg ser for meg at mye arbeid mtp. å tilpasse design til ulike formater, opprettelse av rammeverk, eksportering etc. kan bli radikalt forenklet i fremtiden, men tror fortsatt det trengs et solid, gjennomtenkt og kreativt utgangspunkt, noe jeg vanskelig kan tenke meg blir erstattet av andre/annet enn designere.

Som andre har skrevet, grafisk design er ikke bare Photoshop, men skal man drive med Photoshop er det svært nyttig med en utdannelse innen grafisk design, eventuelt som illustratør.

Og til de som skriver at «verden er full av 14-åringer som kan gjøre hva som helst med Photoshop»: Likevel har behovet for profesjonelt design aldri vært større. 14-åringer og Fiverrr etc. kan fint løse mange oppgaver (og undergrave bransjen), men med en gang det er forventet en viss profesjonalitet av sluttresultatet kommer man ikke unna noen som faktisk har kreativitet som jobb, hvor man har en viss trygghet når det gjelder hva som blir sluttresultatet.

Kort oppsummert: Grafisk design dør ikke ut med det første.
Sist endret av Viva la Opium; 4. oktober 2017 kl. 13:37.