Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4907
Hei,

Jeg har søkt flere forskjellige studier til høsten, og Intelligente systemer er ett av disse. Vet riktig nok ikke om det er dette jeg lander på eller ei, men synes det ser meget intressant ut. Jeg er fullt klar over at et fullverdig ingeniør/programmeringsstudie vil kunne ta meg lenger, så noen preken om at jeg heller burde søke UiO's dataingeniør er jeg ikke ute etter.

Derimot lurer jeg på om dette studiet vil kunne få meg noen vei i arbeidslivet (uavhengig av hvor et fullverdig ingeniørstudie kunne fått meg), og jeg vil forsikre meg om at det ikke er et slags "pseudostudie" som er skapt bare for å tjene penger. Grunnen til at jeg lurer er en artikkel jeg fant på VG idag; http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...er/a/23656035/

- Er det noen freaks som går Intelligente systemer og har lyst til å fortelle litt?
- Hvordan er mulighetene for jobb etter endt studie?
Sist endret av brennesle; 9. april 2016 kl. 23:01.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Hey. Som sisteårsstudent ved programmeringslinjen på NITH/Westerdals så kan jeg sikkert opplyse deg litt rundt skolen og linjen.

Avdelingen for Teknologi har en litt spesiell oppbygging, som vil si at hele det første året er felles for hele avdelingen. Det vil si at du første semester har fagene "Kreativt webprosjekt", "Objektorientert programmering 1", "Databaser" og "Digital teknologi". Andre semester har du fagene "Iterativt webprosjekt", "Objektorientert programmering 2", "Informasjonssikkerhet" og et valgemne. Så vidt jeg vet så kan man velge mellom "Unity utvikling", "Digital kultur" og "Animasjon". (med mindre det har blitt endret i det siste). Dette er som sagt felles med alle de andre på avdelingen, uavhengig av hva du har valgt som linje.

Som mange syntes, så er det etter førsteåret at ting begynner å bli interessant, da vil du som student ved intelligente systemer lære C, C++, Programmering av Arduino, Grensesnittdesign og Mobil utvikling andre året. Tredje året lærer du om Maskin-til-maskin-kommunikasjon, sensor-kommunikasjon, autonome systemer etc. Andre året vil du ha et tverfaglig prosjekt kalt "Project software engineering" hvor dere får velge en case fra en ekte bedrift og utvikle en løsning som gruppe. Tredjeåret vil bacheloroppgaven din være sammen med en selvvalgt gruppe studievenner hos en selvvalgt bedrift. Her får man hjelp fra skolen til å finne kule bedrifter, eller så kan man ta kontakt med bedrifter selv og avtale med dem. Her er skolen veldig medgjørlig, såfremst dere får vist hva dere har lært de siste 2.5 årene.

Jeg kjenner programansvarlig for intelligente systemer, og han er en veldig dedikert fyr som er gira på at studentene skal få prøve seg på, og leke med ny teknologi. Såvidt jeg har fått med meg har de jobbet en del med beacons og sensorer, og får hele tiden prøve "det nyeste av det nye" innen "internet of things"-verden.

Når det kommer til jobb, så vil du få et godt grunnlag i både Java, C og C++. Så om du ikke skulle finne noe som omhandler intelligente systemer 100%, så kan jeg nesten garantere (såfremst du faktisk blir god i faget) at du kan få deg jobb som programmerer andre steder. Jeg vet for eksempel om en relativt kjent våpen/space/marine/produsent på østlandet som har ansatt folk med C/C++-kunnskaper fra NITH.

Jeg kan bare snakke for "NITH"-delen av nye Westerdals, men jeg har vært ganske fornøyd med skolen totalt sett. Flinke forelesere (som man faktisk kan snakke med etter forelesning uten å stå i kø), up-2-date materiale og god kontakt med arbeidslivet, slik at de hele tiden holder seg oppdatert på hva som er relevant å lære. Dette er kanskje den største bonusen jeg har fått fra skolen, nemlig at den er praktisk rettet. Vi lærer prosjektarbeid fra dag én. Vi benytter prosjektstyringsverktøy fra dag én. Vi lærer teknologi som blir brukt i arbeidslivet fra dag én.

Jeg bør kanskje også ta opp det faktum at det har vært mye kødd med Westerdals i mediene det siste året. Dette er det selvfølgelig ingen unnskyldning for, og det er noe som dessverre svekker skolens rykte og renome noe enormt. Vi på NITH ble, når sammenslåingen skulle skje, veldig frustrert over at vi nå ville få vitnemål fra "Westerdals" i stedet for "NITH", da vi så på "NITH" som en langt sterkere merkevare for teknologer, enn hva Westerdals vil bli. Dette har selvfølgelig markedsavdelingen sagt at de jobber aktivt med, men det spørs vel hvor mye tid de har til å gjøre det nå som Dagens Næringsliv banker på døren dems hele tiden.

Uansett så tror jeg ikke, hvis du putter ned en innsats og dedikerer deg til faget, at du kommer til å slite med å få jobb. Jeg har allerede fått fulltidsstilling før etter endt studie, og kjenner titalls andre som også har det. Men hvis du bare skal sitte og spille dag ut og dag inn som mange andre gjør, så kan du like gjerne jobbe på Rema og spille fra gutterommet. Det handler om hva man legger inn i det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bedreviter
Trådstarter
Litt sent, men takk så meget for godt svar. Jeg fikk svar på søknaden idag, og aksepterte plassen. Gleder meg!
▼ ... over et år senere ... ▼
Bedreviter
Trådstarter
Kan ett år etter at jeg skrev denne posten informere om at jeg nå har fullført første året av Intelligente Systemer, og at jeg er meget fornøyd med opplegget!