Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5420
Har en dør ut til balkong som er gammal, forvitret og vindskjev.
Når døren er lukket igjen er det fortsatt over 1-2 cm bred "glipe" mellom dør og karm hvor trekk kommer inn og hurtigkjøler ned stua.

Må drive og sprengfyre nå fram til huseiger somler seg til å reparere/ bytte ut døra. I verste fall ikke før til våren/ sommeren.

Tenkte jeg derfor jeg skulle fått isolert dækelskapen og halvert fyringskostnadene mine. Om jeg teiper igjen overgangen mellom karm og dør med gaffateip/ sølvteip, så kommer det fortsatt trekk gjennom.

Hva annet anbefaler dere jeg kan dytte på med?
Skjære til noe skumgummi, dytte dette inn i sprekka og teipe igjen?
Kunne rørisolasjons-skumgummilister være en ide?
Har ikke lyst til å bruke skum-sement som blokkerer døren fra å kunne åpnes og lukkes en sjelden gang innimellom jeg vil ut på balkongen i vinter.

Er ikke så farlig om løsningen blir visuelt stygg, så lenge den er midlertidig og funker mot trekken.
Alle innspill imøteses med takk! :-)
Har du mulighet for å poste et bilde? Hadde vært kjekt å se hvordan det ser ut
Riv opp litt glava isolasjon å stapp det inn i sprekkene og teip godt med kvalitets duct tape. Det burde funke.
Du må teipe utsiden vindtett også, eller vil ikke glava f eks virke.

Det er stillestående luft som isolerer.
Sist endret av Mozzie; 8. november 2016 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp tetningslister og legg de utapå de gamle så blir det tett.
Lett som pokker og billig
Hvor er mellomrommet?
En ny tetningslist kan være løsningen om mellomrommet er der hvor døren treffer karmen. Tetningslister blir utsatt for slitasje over tid og bør byttes med jevne mellomrom (i alle vinduer og dører), i utleieleiligheter blir slikt vedlikehold ofte glemt.

http://www.clasohlson.com/no/view/co...&showTabs=true
Sist endret av Cybergasm; 8. november 2016 kl. 22:37.
Det enkleste ville vel vært byggeskum.
Det er jo sånn man isolerer mellom vindukarm og lektene de er skrudd i.
Er det inni veggen bruker du Glava Dyttestrimmel, ev. tette det hele med litt byggskum, er det mellom døren og karmen kaster du på nye tetningslister. Alt fåes på butikker som Extra Bygg (Coop), Maxbo, Byggern og Clash Ohlson.
Tjukk gardin vil gjøre endel i tillegg til noe av det som er nevnt.
Takk for mange og gode innspill, folkens!

De gamle tetningslistene var faktisk smuldret vekk.
Erstattet dem med nyinnkjøpte, 9 mm tjukke lister
...som ikke gir rare effekten, fordi det fortsatt er 1-2 cm bred glipe her...

Skal få lagt ut bilde litt senere i dag som beskriver problemstillingen bedre.
Dytt isolasjon i sprekken å teip døra på utsiden å innsiden med feks isola vindsperretape. Så lenge døra skal byttes uansett så er det ikke noe problem?
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Takk for mange og gode innspill, folkens!

De gamle tetningslistene var faktisk smuldret vekk.
Erstattet dem med nyinnkjøpte, 9 mm tjukke lister
...som ikke gir rare effekten, fordi det fortsatt er 1-2 cm bred glipe her...

Skal få lagt ut bilde litt senere i dag som beskriver problemstillingen bedre.
Vis hele sitatet...
Ett bilde ville gjort seg.
Du kan jo fylle igjen en del av mellomrommet ved å lime litt finér på karmen og legge tetningslist oppå der igjen.
Det finnes også forskjellige størrelser på tetningslistene.
Og hva skjer om du legger tetningslist på både dør og karm? Da vil du jo kunne få opp til 18mm med den du har liggende.
Fyll med Glava Dyttestrimmel eller byggskum. Etter det er fylt opp, bruk Isola vindsperretape.
Sist endret av jompatormann; 9. november 2016 kl. 11:45.