Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2786
Hei.. visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne posten, så det er bare å flytte den hvis den skulle vært et annet sted.

Greia er at jeg skal kjøpe meg iphone 3gs, men jeg er ikke sikker på hvilket abnm jeg trenger! det står for øyeblikket mellom Telenor surfprat L og surfprat XL.. eneste forskjellen på disse er at man med surfprat L så har man 250 gratis meldinger i mnd, mens på XL har man 2000 gratis meldinger i mnd (tviler veldig på at jeg kommer til å sende veldig mye mer enn 250 meldinger i mnd)

den største forskjellen som jeg er usikker på er mengde datatrafikk...
Med surfprat L har man inntil 1000mb inkl i prisen, mens i XL har man ubegrenset bruk.

Prisen på surfprat L er 699,- mnd med 12 mnd binding.
(Etter inkludert datatrafikk er prisen kr 5,- pr MB. Makspris pr dag er kr 10,-)

prisen på surfprat XL er 1099,- mnd med 12 mnd binding.

så spørsmålet er, hvor lenge holder 1000mb datatrafikk? kommer nok til å bli brukt til litt youtube i ny og ne, spotify når det lanseres, noe e-mail og diverse andre apps som bruker internett(?) + ofte innom facebook og diverse nyhetssider flere ganger daglig.

om noen har noen andre abnm. som kan være brukbare til mitt bruk, så skyt!



surprat XL: http://telenor.no/privat/mobil/abonn...t_xl/index.jsp
surfprat L: http://telenor.no/privat/mobil/abonn...at_l/index.jsp
1000MB holder i massevis til ditt bruk. Jeg har SurfPrat M (500MB), og bruker telefonen til litt tethering, mye browsing, mailsjekking og diverse apps som bruker Internett. Holder i massevis. Sliter med å bruke min kapasitet.
1 GB vil forsvinne iløpet av en uke om man bruker nettet en god del.


Husk at Netcom har "Surfprat XL" til 999 per mnd. Med andre ord 100 kr billigere....

Ellers så må man vell nevne at det koster 300 kr sånn ca for å surfe på nett hver dag med Telenor om man velger et annet abm. Så om man har en mnd pris på 2-300 kr, så blir jo det 5-600 kr.
Så har man 4-500 kr igjen man kan ringe og sende sms/mms for.

Så det jeg anbefaler deg å gjøre, er å gå igjennom ditt bruk igjennom de siste tidene, å se hvor mye du ringer og sender sms for. Så kan du sette opp en oversikt over de forskjellige abm ifra netcom og telenor, der du finner ut av hvor mye det vil koste for deg.


Evt så kan du kjøpe telefonen og så si opp bindingstiden (2400 kr hos telenor med rett abm) og så gå over til f.eks talkmore som er ekstremt billig i bruk når det kommer til "bruk så mye du vil" opplegg.
Husk at iPhone støtter wi-fi. For meg betyr dette at jeg har gratis trådløst internett hjemme i hybelen, på skolen og en rekke plasser i byen. Hvis du har gratis trådløst internett på de plassene du oppholder deg mesteparten av tiden uansett, så trenger du vel kanskje ikke de abonnementene som er mest lagt opp for mye dataoverføring via 3G/Edge?
Ja, jeg hadde et slikt dyrt netcom abbo en stund, men måtte bytte til OneCall. Ble rett og slett for dyrt.

Jeg trodde jeg trengte mye nett, men etter 2 uker brukte jeg kun wifi. Tror du at du kommer til å bruke nett utenfor wifi?

Om du ikke sender mer meldinger enn ca 250 i måneden, og ikke bruker nett mye utenfor wifi, trenger du jo ikke de dyre telenorabboene...

Du burde rett og slett ta en titt på de siste fakturaspesifikasjonene dine og lage et lite skriv på hvor mye du bruker av hva, så får du et bedre bilde av hva du faktisk trenger. Trenger du virkelig å binde deg for å betale 12000 i løpet av et år? Er virkelig iPhone verdt det? Jeg har den, men den er ikke verdt det for min del
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg skjønner ikke telenors system helt.. Jeg har Surfprat M som inkluderer 500 mb i mnd, mener at det koster 340 eller.no i mnd første året. Om det bare koster maks 10 kr pr dag utover kvoten så vil det si maks 310 kr ekstra i mnd om jeg bruker opp mine 500 mb første dag. Hvor er snaggen? Hvorfor vurdere XL i det heletatt? Mister jeg hastighet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Slenger meg inn her
Jeg har tenkt meg spotify på telefonen og jeg lurer på om 1000mb er nok i mnd?
Tenker at jeg skal spotify'e når jeg trener og går osv. hvor jeg ikke alltid har trådløst nett.
Skal du bruke mye spotify er 1000mb for lite...

Jeg har en E66 og bruker en del nettradio, et par timer om dagen ca og jeg ligger på rundt to GB i måneden. Har forsåvidt også en del e-post på mobilen, men når jeg får meg iPhone regner jeg med forbruket går betraktelig opp!
Tror XL er et fint alternativ. Da har man fri surf
Thx:-*