Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6039
Jeg mener, freakforum er jo kjent for politiet, sikkert også helsevesenet, og folk i "systemet".

Hvor går grensen for hva man kan skrive her før de sitter på jobb og plukker opp tråder og nøster det sammen?

Jeg hadde en plan med innlegget men det ble lagt dødt.

Har sett mange støtende innlegg her i det siste, mye handler om å slutte med rus, problemer i hjemmet, voldtekter, og til å med å ønske seg selv å dø. Jeg synes forumet har tatt en retning i der hvor folk trenger hjelp til personlige vansker. Håper alle som trenger hjelp eller har det vanskelig kommer gjennom den vonde tiden, eller ber om hjelp hvis de trenger det. Det er ihvertfall mine tanker rundt det.

Pz
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har, i all min tid og mine skriverier på freak, aldri fått noe juridiske eller yrkesmessige konsekvenser av det jeg skriver her.
Man skal ikke være helt løssluppen heller, men folk har fått noen særdeles paranoide overbevisninger her inne de siste par årene.
Hvis man skriver om saker man selv er involvert i, spesielt mer alvorlige saker, kan jeg tenke meg det plutselig kan føre til trøbbel. Generell diskusjon rundt f.eks. rus blir nok ikke brukt mye energi på å undersøke.

Var det ikke en luring som la ut om et par brekk han var involvert i, som fikk informasjonen sin utlevert?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er i alle fall kjent med at fastleger har et lukket fb-forum, der det stadig linkes til freak for å gjøre hverandre obs på problematikk.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hvis man skriver om saker man selv er involvert i, spesielt mer alvorlige saker, kan jeg tenke meg det plutselig kan føre til trøbbel. Generell diskusjon rundt f.eks. rus blir nok ikke brukt mye energi på å undersøke.

Var det ikke en luring som la ut om et par brekk han var involvert i, som fikk informasjonen sin utlevert?
Vis hele sitatet...
Er ikke freakforum et nettsted som IKKE utleverer informasjon om brukere da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke freakforum et nettsted som IKKE utleverer informasjon om brukere da?
Vis hele sitatet...
Anta at forumet held seg til norsk lov. Har ein domstol sagt at informasjon skal utleverast er stortsett alternativet personleg straffeansvar om eigar ikkje gjer som domstolen har sagt. Eg tvilar på at nso gidd gå i fengsel for å unngå å utlevere informasjon.
Mulig jeg er helt på bærtur, men mener det kun er saker man kan telle på ei hand der FF har delt ut info til Onkel.

Er noen år siden NSO prata på det.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
2 ganger, en tredjegang letet vi etter info men fant ingenting (abb)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kan skje, men er kun i saker der det er spesiell grunn til det. Selv da er det, så vidt jeg vet, lite informasjon Freak sitter på utover det du gir ut selv - en IP-adresse kan *muligens* hjelpe med å identifisere deg (gjennom ISP og en ny runde med domstolen), men er lett å fake. Det største problemet du realistisk kommer til å ha er informasjon du utgir om deg selv, helt frivillig, som er trivielt søkbar på og utenfor forumet. (Google mfl. indekserer Freak)

Det *kan* være brukernavn som BjartulfHansen83, eller det kan være en rekke småting man har slumpet til å nevne over lengre tid i diverse innlegg, og som sammenlagt begynner å hjelpe med en mulig identifikasjon. Uansett er sjansen nokså lav for at man blir identifisert på akkurat den måten på grunn av arbeidsmengden det krever - lengre fartstid og mer aktivitet betyr flere potensielle "hint", men også mer å grave gjennom for wannabe-etterforskere. Likevel er det noe å være litt obs på.
onkel har ikke kommet på døra her etter jeg gikk offentlig ut på freak og FB ang 9 cannabisplanter de henta ute uten å ta noen for det, skal nok mye til for at de gjør noe basert på skriverier her
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke freakforum et nettsted som IKKE utleverer informasjon om brukere da?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du finner et norsk nettsted som ikke utleverer informasjon dersom en domstol krever det.
Jeg mener jeg har sett et sted at serveren ligger i Stockholm. Er det da fortsatt et norsk nettsted?
Som alle andre steder så tilpasser du her opsec-en din etter alvorlighetsgrad.

For å illustrere de to ekstremene:
- Om du skriver her inne at du kjørte i 90 km/t i 80-sonen, så kunne du antakelig like gjerne skrevet under fullt navn, for ingen hadde tatt seg bryet med å nøste opp i dette.
- Om du derimot skriver at du planlegger terror og drap, så kan du banne på at politiet vil gjøre alt i sin makt for å finne ut av det, og forumet retter seg selvfølgelig etter norske lover (og om du skriver slike ting, så håper jeg forumledelsen kommer rettsordren i forkjøpet og utleverer info pronto!).

For alt som er imellom, så blir det opp til deg selv hvor du vil legge listen. Liker du å være på den trygge siden, så dropper du å erkjenne de verste utskeielsene dine. Liker du å ta litt mer risiko, så er det bare å brette ut. nso sier at forumet har utlevert info i bare to-tre gjennom alle disse årene med skriverier om dop og vold og pyro og gudene-vet-hva, så da kan du anta at dette har vært alvorlige saker. Det er hundrevis, om ikke tusenvis, av brukere som har delt sine rushistorier her inne uten at dette (å poste innlegg) har fått noen juridiske konsekvenser. Jeg vil likevel anbefale å gå ut i fra at du aldri er helt anonym. Ikke skriv noe her dersom det vil være helt krise at anonymiteten slår sprekker.

Forøvrig er det langt større sjanse for at andre – venner, familie og bekjente – kjenner deg igjen, enn at politiet tar saken. For oss som frekventerer dette forumet en del så er det svært lett å kjenne igjen enkeltbrukere på skrivemåte, selv om de poster anonymt eller oppretter nye brukernavn. Det er langt større sjanse for at en nysgjerrig fremmed på internett finner det for godt å sitte og tråle gjennom gamle innlegg, koble kontoer, pusle sammen brikker og finne ut hvem du er, enn at politiet gidder å gjøre det.

Men igjen; tilpass opsec etter hvor kritisk det er at du forblir anonym. Forumet i seg selv gjør ganske lite for å sørge for anonymitet, annet enn å la deg poste anonymt i enkelte underfora – selv om dette fort kan være en falsk trygghet, av grunner nevnt ovenfor. Resten må du faktisk passe på selv.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg mener jeg har sett et sted at serveren ligger i Stockholm. Er det da fortsatt et norsk nettsted?
Vis hele sitatet...
ser ut som serveren ligger i USA (der IP'n er fra hvertfall), og hosta/eid? av et norsk selskap, så regner med dette faller under norske lover.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av nso Vis innlegg
2 ganger, en tredjegang letet vi etter info men fant ingenting (abb)
Vis hele sitatet...
Kan dere si noe om hvordan type saker dette har vært?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg mener jeg har sett et sted at serveren ligger i Stockholm. Er det da fortsatt et norsk nettsted?
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant HVOR serveren er. Det er et norsk domene. Norsk eier. Henvender seg til norsk publikum. Nettstedet er norsk.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan dere si noe om hvordan type saker dette har vært?
Vis hele sitatet...
Uhm. Den gangen jeg husker var det en gluping som gjorde innbrudd i noen containere med fyrverkeri og postet bilder av det.

Sitat av Munted Artist Vis innlegg
ser ut som serveren ligger i USA (der IP'n er fra hvertfall)
Vis hele sitatet...
Cloudflare. Serveren kan stå hvor som helst, jeg gjetter på at den står under nso sitt reke-akvarie.
Sist endret av meitemark; 12. august 2019 kl. 06:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.