Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 23865
I en artig tråd som merkelig nok forsvant var det en off-topic diskusjon om 1GB = 1000MB eller 1024MB. Tydeligvis litt forvirring rund dette, og jeg tenkte jeg kunne gjøre ting litt klarere.

Per definisjon er 1KB lik 1000 bytes. 1MB = 1000KB = 1000'000 bytes. osv. Men i data- og digitalverdenen er det sant nok ofte slik at 1KB er lik 1024 bytes, 1MB = 1024KB osv. Dog det er på ingen måte konsekvent. De forskjellige definisjonene brukes om hverandre. Et veldig godt eksempel på dette er når du kjøper en harddisk. Når du kjøper en på 500GB forventer du at den skal vises som 500GB, men i operativsystemet vises den oftest som betydelig mindre. Her har altså harddiskprodusentene definert 500GB som 500 milliarder bytes (siden den definisjonen gir det største tallet) mens i operativsystemet defineres ofte 500GB som 500 * 1024^3 bytes.

For å få orden på dette klusset ble det laget en ny standard.
Den riktige definisjonen på K, M, G, T osv. er fortsatt, 1000, 1000'000 osv.
De nye definisjonene er Ki, Mi, Gi, Ti, ... Disse tilsvarer 1024, 1024*1024, osv.
Disse utales, kibi, mebi, gibi, tebi.
Dessverre er disse definisjonene veldig lite brukt i praksis, så ikke forvent å se dem noe sted.
Se Binary prefix på Wikipedia for mer informasjon.

Noen lurer kanskje på.. hva i helvete er vitsen med disse teite definisjonene? Hvorfor begynte man å si at 1KB = 1024 bytes i det hele tatt? Det har med binærsystemet å gjøre. I digitale systemer er alle tall representert på en eller måte med binære tall. Disse tallene har en kapasitet (antall mulige tilstander) på 2^n, hvor n er antall bits brukt. Tilfeldigvis er 2^10 = 1024, noe som jo er ganske nærme 1000. Det er derfor nesten rimelig å si at K = 1024, og dette gjør det litt enklere for programmere og ingeniører som designer digitale kretser, siden forkortelsene kan uttrykkes som 2^n. Hvis 1KB = 2^10B, blir 1MB = 2^10KB = 2^10 * 2^10 B = 2^20 B.. enkel hoderegning. Det var en kort, ubrukelig og sikkert mangelfull forklaring.
Sist endret av Skyfex; 30. desember 2007 kl. 04:41.
b er bit, B er byte, det er 8 bit i en byte.

Størrelser måles ofte i Byte, hastigheter i bit.

Med en 800 kbit/s linje tar det 1 sekund å laste ned 100kB med data...
Sist endret av bobbo; 30. desember 2007 kl. 04:47.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
eriksb: Ja, det er ganske vanlig at byte forkortes med B og bit med b. Men igjen er de brukt om hverandre. Og per IEC-standard skal bit skrives bit, og ikke forkortes med b.
Sist endret av Skyfex; 30. desember 2007 kl. 04:51.
selv med korrekte forkortelser kan folk fort begynne å blande. Er nesten 10 ganger så mye data i en Byte som i en bit, så folk må være obs på forskjellen. Den mest vanlige er vel:

1 kB = 8 kbit.... Blir ikke det riktig
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg bruker bevisst ikke "den nye standarden" (hvis man kan kalle den det, den er jo ikke akkurat standard) kibi-mebi og gibi høres helt på trynet ut, og det er ikke så vanskelig å huske at når man snakker om databehandling så heter det ikke 1000, det heter 2^10=1024. Jeg har ihvertfall aldri hatt noe større problem med det.
Azureus bruker IEC standarden. Personlig synes jeg det er mest ryddig.
Sitat av robhol
Jeg bruker bevisst ikke "den nye standarden" (hvis man kan kalle den det, den er jo ikke akkurat standard) kibi-mebi og gibi høres helt på trynet ut, og det er ikke så vanskelig å huske at når man snakker om databehandling så heter det ikke 1000, det heter 2^10=1024. Jeg har ihvertfall aldri hatt noe større problem med det.
Vis hele sitatet...
Du må forstå at dette handler om å unngå at vi har spesifikke regler for SI-prefiksene i utelukkende ett felt, og så bare må huske det. Vitenskapen er ganske nøye på disse tingene og det er særlig der datamaskiner brukes og jobbes med.

Dessuten blir det store konsekvenser med tiden - den relative feilen i å bruke SI-enheter øker med antall "ledd". Bare se på harddisker, hvis du kjøper en 500GB vil det korrespondere til rundt 460GiB. Dette er en feil på nesten 10%. Sammenlign dette med forskjellen på 1 kbyte og en kibyte - her er den relative feilen ved å blande betegnelsene på under 1%. Hva skjer når vi begynner å operere med petabyte? Yottabyte? Enda større verdier med data? Før eller siden skjer det og det trenger jeg ikke argumentere for - og da vil diskontinuiteten mellom SI og IEC øke enda mer. Er det da så lurt å holde fast på et system som gir alvorlige kommunikasjonsfeil fordi det nye høres "helt på trynet ut"?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
ivioyner: Personlig synes jeg man burde slutte å måle i 1024 skalaen i det hele tatt. Den har ingen reel funksjon på moderne datamaskiner. Jeg tenker jo aldri på at 100GB enten er 100 * 2^30 eller 100 * 10^9, eneste jeg tenker på er at 500GB er større enn 100GB f.eks.

Hvis man ikke trenger GiB, gjør det ikke noe om det høres "helt på trynet ut"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skyfex
ivioyner: Personlig synes jeg man burde slutte å måle i 1024 skalaen i det hele tatt. Den har ingen reel funksjon på moderne datamaskiner. Jeg tenker jo aldri på at 100GB enten er 100 * 2^30 eller 100 * 10^9, eneste jeg tenker på er at 500GB er større enn 100GB f.eks.

Hvis man ikke trenger GiB, gjør det ikke noe om det høres "helt på trynet ut"
Vis hele sitatet...
2^10 = 1024. Datamaskiner er binære. Derfor vil alltid RAM bli målt i toerpotenser. ALLTID.

1000MB RAM vil i så fall sei at en tar ei 1024MB-brikke, og disabler siste 24MB

Så jo, det er ein meget god grunn til at vi nyttar toarpotensar på slikt
Avsporing: Siden jeg er tilhenger av gode? poster, så finner man førsteposten i den nevnte tråden HER . Fyllaposting (håper jeg) er aldri en god idè.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
2^10 = 1024. Datamaskiner er binære. Derfor vil alltid RAM bli målt i toerpotenser. ALLTID.

1000MB RAM vil i så fall sei at en tar ei 1024MB-brikke, og disabler siste 24MB

Så jo, det er ein meget god grunn til at vi nyttar toarpotensar på slikt
Vis hele sitatet...
Du kan jo si 1073,7MB istendefor 1024MiB/1GiB Men det er jo ikke like pent. Jeg skjønner bedre poenget med det systemet på RAM-brikker, men produsentene kunne jo gjøre en liten innsatts på å legge til den lille i'en da. Når det gjelder harddisker og partisjoner på maskinen er det vel ikke like vanlig at ting opptrer i pene runde binærtall, så der er ikke poenget med å holde binærsystemet tilstedet. Man arbeider nesten alltid med vilkårlige størrelser, og da er det greit å vite at en fil på 234,43MB er 234,43 millioner bytes.. siden det er det systemet vi mennesker er vandt med i resten av verdenen.
Det var min guide om pc / tråd. Den blei slettet pga. for mye OT. dessverre fikk jeg omtrent ingen kritikk. Og ja, vet jeg var meget usaklig i natt selv!!!!

Det med kb/mb/gb har jeg alltid lurt på faktisk. Supert at dette ble tatt opp, og KP til deg.

Guiden kan sendes over PM for interisserte som ikke fikk lest den!
Takk!
Som jeg har sagt før, så er eneste fordelen med SI prefiksene at det er lettere for mennesker å bruke tierpotenser.
Dette blir som sagt ofte feilbrukt, men det betyr ikke at det bør bli akseptert som en regel.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Skyfex
Her har altså harddiskprodusentene definert 500GB som 500 milliarder bytes (siden den definisjonen gir det største tallet) mens i operativsystemet defineres ofte 500GB som 500 * 1024^3 bytes.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg verdens flinkeste i matte, men 500 milliarder er da mindre enn 500 * 1024^3? I så tilfelle vil eksempelet ditt være omvendt. Men det gir vel heller ingen mening. Jeg vet ikke, bare følte for å kommentere det.
Sitat av Realist1
Nå er ikke jeg verdens flinkeste i matte, men 500 milliarder er da mindre enn 500 * 1024^3? I så tilfelle vil eksempelet ditt være omvendt. Men det gir vel heller ingen mening. Jeg vet ikke, bare følte for å kommentere det.
Vis hele sitatet...
Det gir det største antallet GB for en disk med en gitt størrelse. Slik at de kan reklamere med det, og dermed tjene mer penger. Er nok det han prøvde å forklare
▼ ... over en uke senere ... ▼
2^10 = 1024. Datamaskiner er binære. Derfor vil alltid RAM bli målt i toerpotenser. ALLTID.

1000MB RAM vil i så fall sei at en tar ei 1024MB-brikke, og disabler siste 24MB

Så jo, det er ein meget god grunn til at vi nyttar toarpotensar på slikt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg det ikke slik at i dag, så er B = Byte, og Bit = Bit?
At etter så mye forvirring, så ble det til at B er Byte og Bit skal uttales bit.

Et eksempel på dette, er teleoperaterer. de sier mbit. Laster du noe ned fra nett, så er B en byte.
I dette eksempelet, blit Bit uttalt som bit, og byte uttalt som B.


Bare noe læreren min sa har om dagen. Om det er sant eller ikke vet jeg ikke, men det virker veldig logisk.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, det er ikke riktig, trasken. Byte uttales enda byte, og bit uttales som alltid bit. Stor B står for byte, liten b står for bit.
▼ ... over et år senere ... ▼
Der lærte jeg noe!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Homemade Retard
zeicko's Avatar
1 Bit = Binary Digit
· 8 Bits = 1 Byte
· 1024 Bytes = 1 Kilobyte
· 1024 Kilobytes = 1 Megabyte
· 1024 Megabytes = 1 Gigabyte
· 1024 Gigabytes = 1 Terabyte
· 1024 Terabytes = 1 Petabyte
· 1024 Petabytes = 1 Exabyte
· 1024 Exabytes = 1 Zettabyte
· 1024 Zettabytes = 1 Yottabyte
· 1024 Yottabytes = 1 Brontobyte
· 1024 Brontobytes = 1 Geopbyte
Jeg tenkte du kunne tatt med resten fra WikiAnswers, zeicko:

1024 Geopbytes = 1 Saganbyte
1024 Saganbytes = 1 Pijabyte

(In 1024 pijabytes there is 1 Alphabyte
1024 Alphabytes there is 1 Kryatbyte)
▼ ... noen uker senere ... ▼
er det noen som vet hvor mange bytes en kryatbyte er?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
er det noen som vet hvor mange bytes en kryatbyte er?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som heter det, fra hva jeg vet og kan finne raskt på Google.
1263947628659889880362827733500 = 1 Geopbytes
▼ ... over en måned senere ... ▼
en petabyte disk i teorien i think : http://www.nanotech-now.com/news.cgi?story_id=13738
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette ante jeg ikke. Mulig jeg dog endte opp mer forvirret enn i utgangspunktet. Jaja. Gøy lesning like fullt!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
1 nibble = 4 bits = 0-15 = ett heksadesimalt siffer.