Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  233 23053
Dude where is my car? Det er bare den beste "stoner" filmen ever, den og grandmas boy!! Dere maa Royke et par g og se de to filmene
The Lion King stiller jævlig høyt på min liste. Jeg synes det er en av de mest komplette filmer jeg har sett, og jeg har sett en del film jeg også :P Kan jo såklart ikke komme utenom tidløse klassikere som "The Godfather" og "Scarface", men "The Lion King" stikker mye dypere i meg enn hva i det minste "Scarface" gjør. Den er cool, "The Lion King" er fullkommen
har veldig mange favorittfilmer men jeg er veldig glad i "psykologiske thrillere" som f.eks. donnie darko.. kan bli en del like filmer, men det er masse jeg liker fra den sjangeren
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Som sagt mange ganger her i denne tråden, finnes det ikke noen "tidenes beste film". Det finnes filmer for hver anleding. Blant mine favoritter har du:

Boondock Saints
Donnie Darko
V for Vendetta

Når det kommer til litt mer klassiske filmer må jeg si at The Godfather topper lista mi.

Sprø komedier: Så godt som alt av Peter Sellers. Pink panther filmene, Dr. Strangelove og Høyt skum i Hollywood. Leslie Nielsen er også en godkar når det kommer til sprø komediefronten.

Edit: jeg holdt på å glemme Episke filmer som Star Wars og Nærkontakt av Tredje Grad.
Sist endret av TurboAciid; 26. september 2006 kl. 14:49.
som nevnt tidligere er det vanskelig å si en film, men kan jo si at jeg personlig liker Action/thrillere og tring nært denne sjangeren. liker veldig godt tarantino filmer
Sin City, Four Brother og Hooligans
Fight Club defintitivt. Beste film noen sinne.

American History X kommer også ganske høyt opp.
Scarface
The Godfather
Bare worder alle som sier Scarface og Pulp Fiction! =D=D Beste filmene evarrr !
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg føler at jeg gjentar det meste her, men jeg kan vel være enige med folk jeg og.

Pulp Fiction, The Matrix, Usual Suspects, Fight Club, Vår Sommer Høst Vinter og Vår, Donnie Darko, The New Guy, Lock Stock and Two Smoking Barrels, Snatch, How High, Løvenes Konge og Ask Why Asshole.

Jeg vet de tre siste skiller seg ut, og her er grunnene til at jeg førte dem opp.
How High --> Pur idiotisk underholdning. Intet mer eller mindre.
Løvenes Konge --> Den første virkelige filmopplevelse jeg kan huske, og derfor en av de beste.
Ask Why Asshole --> Dokumentar over Enron. En av de bedre dokumentarene jeg har sett.
Med fare for å høres ut som den arrogante drittsekken jeg innerst inne er; er det nesten ingen her som har sett filmer som ikke er laget i Hollywood etter 1990? Siden tittelen på tråden inneholder ordene "tidenes film," hadde jeg vel håpet på å få noen seriøse innspill fra folk med et reflektert forhold til mediet. Med få unntak (Apocalyse Now, Gudfaren, Dr. Strangelove, Un Chien Andalou, Lost Highway) er jo nesten alt som har blitt postet her den samme dritten som blir postet i alle "hva er din favorittfilm for øyeblikket"-trådene. Pulp Fiction? Fight Club? Boondock Saints?! Å si at dette er tidenes beste filmer, er som å si at den siste romanen til Dan Brown er verdenshistoriens største literære verk. Jeg er klar over at dette i stor grad er subjektivt, men prøv for faen å se ting i et litt større perspektiv.

Når det er sagt, så er jeg vel ikke jeg den mest kvalifistert til kåre tidens film heller; har bare sett en liten brøkdel av de filmene jeg har lyst til å se... men, favorittene så langt må være A Clockwork Orange, Det Sjunde Inseglet, Mulholland Dr. og Aguirre, der Zorn Gottes.

Hvorfor burde en film fortelle en helhetlig historie? Er ikke film også kunstverk, bare en annen fremstillingsform? Trenger bilder å fortelle historier, eller skulpturer og musikk?
Selv synes jeg film som media har misforstått sin rolle.
Vis hele sitatet...
w0rd!
Alle Blade filmene, How high, New Jack City og Blow..
Dere kan forresten se Un Chien Andalou her.
Sitat av petterøes 3000
Alle Blade filmene, How high, New Jack City og Blow..
Vis hele sitatet...
må du holde deg seriøs her. Sette det filmene der opp som noe av det beste som er laga ? Litt Drøyt.

Skal være enig med Blow i allefall, sinsykt bra film. How High er kanskje den morsomste som er laga.
Den beste filmen jeg har sett må være Ondskapen, eller Onskan som den heter på svensk.
Being John Malkovich
The Good, the Bad and the Ugly
2001: A Space Odyssey.

Mange filmer jeg liker men disse er nok favorittene.
into the blue,

jessica alba :O
NFFs husbedreviter
Er veldig enig med Onskan, den er knall bra!
Også syntes jeg Amelie er genial..
Frihetens Reg er kanskje desidert beste filmen...[IMG]Uten Navn-1 Kopi[/IMG]
Perspektiv? Ok, Napoleon Dynamite og Northwestern : The making of a movie er de som får meg til å føle meg best. Jeg ler, tenker og er underholdt så lenge filmen varer.
The Shawshank Redemption, Matrix, Boondock Saints. Ihvertfall mine 3 (-:
butch cassidy & sundance kid kanskje =) eller harold & kuram goes to white castle fler kommer jeg ikke pa na altsa
Perspektiv? Ok, Napoleon Dynamite og Northwestern : The making of a movie er de som får meg til å føle meg best. Jeg ler, tenker og er underholdt så lenge filmen varer.
Vis hele sitatet...
Er det min post du refererer til? Uansett; Jeg sier ikke at det nødvendigvis er noe galt med ren underholdning, men når vi snakker tidenes film, synes jeg det bør være snakk om noe mer enn "en helt grei måte å kaste bort et par timer av livet sitt på."
Alle filmene med Jay and Silent Bob(clerks, dogma osv...).
Star Wars Episode V.
Også en John Wayne film. Husker ikke helt va den het, mn d var med en full sherrif og en de kalte mississipi.
Vel, kanskje ikke tidenes beste film, men Dude where's my car? må jeg si er en av de beste komediene jeg har sett ihvertfall.
Stemmer på Braveheart og Matrix
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ringenes Herre uten tvil<3
Etter min mening er det Forrest Gump som er den beste filmen ever lagd =) Den er kjemptefin, viser fra Vietnam krigen og om livet til en litt "tilbakestående" person. Veldig fin film!
Acopolypse Now, Dr.StrangeLove og sist men ikke minst The Godfather (1, 2 og 3)
A Clockwork Orange eller Apocalypse Now!
gudfaren. uten tvil
Scarface, the Matrix og Pulp Fiction

Og selvfølgelig Star Wars! :love:
American History X, etter nøye overveielse.
Klart "Deer Hunter" Med Christopher Walken og Robert De Niro<3 OoooooO
Forslag: The Shining(ondskapens hotell)
Groundhog Day(Bill Murray)




Hvem er det kuleste og slappeste dyret i jungelen???

SLøven.
eg vanskelig å nevne den beste filmen, men DE beste på min toppliste må være: Braveheart, The Shawshank Redemtion, American History X og Goodfellas. Filmer som jeg kan se om og om igjen
En av de beste filmene jeg har sett er: "Thank you for smoking" Super komedie om en talsmann for tobakk. Anbefaller alle å se den.
Jurassic Park // Star Wars !
Boondock saints kanskje.
Titanic, BraveHeart og Forrest Gump difinitivt=)
fear and loathing in las vegas stiller høyt
fredag den trettende serien (de første), hellraiser serien, alle røyke-filmer som er utgitt, og masse teite komedier.

er litt form mange til å listes opp kanskje...
Kult at noen nevnte Un Chien Andalou. En film som ikke kan gjenskapes, i motsetning til The Shawshank Redemtion som ikke er særlig nyskapende, men bare oppskrytt.

Vanskelig å skulle velge én. Her er fem.
Citizen Kane, Gudfaren, 2001 a Space Odysse, Raging Bull og The Good The Bad and The Ugly.
Sitat av Tycho
Boondock saints kanskje.
Vis hele sitatet...
enig

.....................................
Troll 2 er helt klart verdens beste og morsomste film.
The Lord Of The Rings er min favoritt
En annen bra film, Saw 2 tror jeg (den kaller jeg skummel)
Enig i Boondock Saints, men må bare nevne "Clockwork Orange" og "Battle Royale".
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av L0rdMeL
Tidenes film, hvis du mener med det den beste filmen jeg har sett, så må det være:

Salvador Dali og luis Bunuel: "Un Chien Andalou".

Svarthvit surrealisme fra 1920-tallet.
Filmen varer i 17 minutter, og forteller ingen historie. Den er et sammensurium av scener som ikke SKAL gi mening med hverandre, og det skal ikke være mulig å tenkes rasjonelt.
Filmen er som fremstillingen av en drøm. Helt vanvittig å se på.
Erotisk, voldsom, forvirrende, uavklarende og absurd(som i meningsløs og fornuftsstridig).
Vis hele sitatet...
Du glemte å nevne at den har en av filmhistoriens mest kjente sener som innvolverer et øye og et barberblad.

Min "all time high" liste involverer i allefall "Dr. Strangelove" og "Citizen Kane". Igrunnen så blir det feil å velge ut bare et par siden jeg mener det finnes så mange filmer som er så gode at ingen andre er bedre på deres område. Da blir det feil å sammenligne dem med andre helt ulike filmer. "Apocalypse Now (Redux)" og "Mullholand Drive" er også blant de aller beste filmene gjenomtidene. Det blir utrettferdig å sammenligne noen av de filmene jeg har nevnt til nå.

Boken "1001 filmer du bør se før du dør" har masse av "gobiter" for alle film avhenige
Sist endret av sptz; 6. desember 2006 kl. 00:56.
Sitat av L0rdMeL
Dionysos: Skjønner hva du mener; men ikke sant: Hva som er estetisk og hva som ikke er estetisk er ikke noe vi kan uttale oss om og sette en fullverdig standard for siden dette er trancendentale sider ved mennesket, og ikke noe med verden i seg selv(som naturvitenskapen prøver å beskrive). Tidens film vil da være den filmen som passer best opp mot det estetiske ved vår konstituering av tilværelsen, altså gitt best subjektive følelser. Og siden trådstarter her tydeligvis ikke var ute etter hvilken film som statistisk sett har gitt de beste følelsene, men hva vi mente var tidens film personlig. For hvis ikke ville han bare henvist til en undersøkelse som viser dette.

Og jeg valgte hvilken film jeg mente var tidens film ut fra kriteriene empty_other satte opp, bare at jeg ikke formulerte dem selv, nemlig "Min oppfatning av en god film er en film som kan underholde. En stor film er en som også får meg til å tenke (ikke nødvendigvis filosofisk tenking)."(Empty_other)
Det at han i setningen før avviste at le chien andalou ikke var en av dem trenger bare bety at måten vi konstituerer vår virkelighet er forskjellig

Hvorfor burde en film fortelle en helhetlig historie? Er ikke film også kunstverk, bare en annen fremstillingsform? Trenger bilder å fortelle historier, eller skulpturer og musikk?
Selv synes jeg film som media har misforstått sin rolle.
Vis hele sitatet...
Dette blir et vel seint svar, men det får gå

Er i prinsippet enig i mye av det du skriver, og kan selvfølgelig ikke bestride at du mener at Den andalusiske hund er tidenes beste film. Men jeg vil gjerne utfordre deg på valget ditt, siden jeg synes det er et valg som krever begrunnelse.

Jeg tar det som gitt at vi skiller mellom film og videomontasje, og andre kunstformer som bruker levende bilder i uttrykket sitt. Film, i den formen jeg går ut i fra at denne tråden handler om, er et audiovisuelt medium som har den egenskap å kunne konstruere og presentere tid og rom, i tillegg til å kunne manipulere vår oppfatning av disse (gjennom klipping, "filmtriks" og lignende).

Hjernen vår er konstruert til å se etter mønstre og sammenhenger i sanseinntrykkene våre, en films narrasjon har som mål å etablere nettopp dette slik at de audiovisuelle uttrykkene som konstituerer en film blir oppfattet som meningsfulle for de som ser den. Narrasjonen kan selvfølgelig ha ulike grader av klarhet, alt fra typiske Hollywoodfilmer, hvor en egentlig ikke tenker særlig over hvordan filmen blir fortalt og presentert til en, og til mer typiske kunstfilmer, hvor handlingen plutselig kan ta tilsynelatende meningsløse vendinger, vendinger som allikevel er nøye uttenkte av filmmakerne og har en meningsfull plass innenfor filmen som helhet.

"Problemet" mitt med Den andalusiske hund er at den ikke forteller meg noe utover å gi meg en rekke inntrykk gjennom diverse segmenter som hver for seg forsåvidt er interessante nok, men som ikke er med på å bygge opp om en helhetlig mening. Jeg mener ikke med dette at jeg bare liker filmer med avklarte slutter hvor alle tråder og spørsmål blir nøstet opp, men jeg vil at filmen i løpet av den spillelengde den har har fortalt meg noe meningsfullt.

Den andalusiske hund er utvilsomt et helt ålreit stykke kunstværk, som med sterk symbolikk forsøker å gjøre et dypdykk i drømmeverdenen vår hvor vi er frie for all moral, og hvor følelser som avsky og seksuell opphisselse ufiltrert kan nå oss. Som film synes jeg allikevel den bare er delvis vellykket, da den ikke gjør noe forsøk på å fortelle noe meningsfullt. Surrealistiske fremstillinger av verdenen vår kan være interresante og uttrykksfulle nok de, men i et medium som har mulighet til å fortelle noe i tillegg synes jeg surrealisme i sin reneste form ikke oppfyller de mulighetene som mediet innbyr til.
Sist endret av Dionysos; 6. desember 2006 kl. 02:36.
Sitat av Skullcrack
En annen bra film, Saw 2 tror jeg (den kaller jeg skummel)
Vis hele sitatet...
Gled deg til 3'a, så et ganske bra Kino opptak.
Den får alle 3 filmene til å plasseres mer som en serie og