Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  233 22999
Jeg må nok si at tidenes film er Frihetens Regn(The Shawshank Redemtion). Jeg har sett engod del film, men dette er det beste jeg har sett. Noen andre som har andre meninger?
Acopalyse now og/eller Band of brothers
braveheart men hvorfor lurer du på dette i det hele tatt? les:http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=70978
mye film info der.
http://www.imdb.com/chart/top

176.739 personer mener det er Gudfaren (1972).
Sitat av maistro
Acopalyse now og/eller Band of brothers
Vis hele sitatet...
Band of Brothers er vel heller en miniserie.
Jeg synes gudfaren er best. The Shawshank Redemtion er en veldig bra film det også
Sitat av Bjølg
Band of Brothers er vel heller en miniserie.
Vis hele sitatet...
ja det er kanskje det.. blir vel litt lang til og vere en film..
Det eneste jeg kan si er at Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love The Bomb (http://www.imdb.com/title/tt0057012/) er noe av det bedre jeg har sett på en televisjon på lenge. Jeg har dessuten sansen for mange av Kubricks verk, samt tarrantinos filmer. Det er så sinnsykt mye å velge mellom, hardt å velge en film som er tidenes film.
Pulp Fiction


tjueeeeeeeeeeeeee
Min favoritt må være Good Will hunting. imba.
Men dette blir jo å spørre som tidenes sang.. alle har jo forskjellig smak når det kommer til slikt. Og noen kommer til å gå i harnisk over listetråd
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Good Will Hunting, uten tvil.
braveheart, Ringens herre, The rock er mine til nå :P The rock kommer først.
The Matrix, Motorsag-massakren fra 70'tallet.. Og selvsagt American History X.
Shawshank er tidenes film, er så ufattelig trist når gamlingen tar kvelden, og slutten er så evig digg.

Visste du at boka slutter når han sitter på bussen? Det som skjer på stranda er bare en drøm.
Dette vil vel uansett være relativt?
Pulp Fiction uten tvil.
Dette er nok, som OaaXia sier, helt relativt. - Man kan ikke bare si at "dette er den beste filmen gjennom tidene", selv om at mange har gitt den toppkarakterer eller at filmen bare er perfekt gjennomført. Slik som de fleste mener om Ringenes Herre triologien. For det blir feil i forhold til de som ikke liker slike filmer. - Man kan heller si det som man gjør med musikk; Hva er de beste filmene innenfor hver sjanger ? ... Eller lage seg en topp5 liste(r) av alle sjangre med de man selv syns fortjener de plassene.

Er bare mine synspunkter om saken, selv elsker jeg disney tegnefilmer ifra oppveksten. Ikke bare stand-alone filmene, men også godsakene som er laget serie av. DuckTales er så en av mine favoritter. Men det blir da helt ute av kategori...

Hvis jeg må si 1-3 filmer må det bli; Office Space, Pulp Fiction og kanskje noe som Die Hard eller Dødelig Våpen seriene : D

- Er litt retro av meg ^^,

Syns også stonerfilmer er hawt til tider, får meg noe å le av
Pulp Fiction burde score ganske høyt på lista. Ihvertfall hvis det er denne generasjonen som avgjør det. Men smaken er som baken. Jeg ville plassert Matrix ganske likt, men problemet der er at da vurderer jeg ALT under ett. Filmene, tegnefilmene, tegneseriene, spillene. Hvis jeg måtte bare si EN film, vet jeg absolutt ikke.

Tok et søk på google; "the greatest movie of all time", og den mener det er "The Godfather" (men igjen, dette er bare enda en mening, ikke sannheten). Har aldri sett den selv. Kanskje jeg burde gjøre det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ingen har nevnt Donnie Darko ??
og heller ikke Crash
Tidenes film, hvis du mener med det den beste filmen jeg har sett, så må det være:

Salvador Dali og luis Bunuel: "Un Chien Andalou".

Svarthvit surrealisme fra 1920-tallet.
Filmen varer i 17 minutter, og forteller ingen historie. Den er et sammensurium av scener som ikke SKAL gi mening med hverandre, og det skal ikke være mulig å tenkes rasjonelt.
Filmen er som fremstillingen av en drøm. Helt vanvittig å se på.
Erotisk, voldsom, forvirrende, uavklarende og absurd(som i meningsløs og fornuftsstridig).
Un Chien Andalou? Den Andalusiske Hund? Horribelt kjedelig. Min oppfatning av en god film er en film som kan underholde. En stor film er en som også får meg til å tenke (ikke nødvendigvis filosofisk tenking).

Men hva skal vi måle etter når en sier "Tidenes Film"? Antall personer som har sett filmen? Hvor lenge filmen har fortsatt å selge? Hva flest folk sier er tidenes film (altså avstemning)?
Akkurtat nå liker jeg disse:

Ong-Bak Thai Warrior
Only The Strong
The Godfather Part 1 and 2. Jeg putter de sammen som en film, siden de er like fantastiske, uten tvil "den" beste filmen laget.

Edit: Top10 film liste hadde vært mer interessant? Er nesten umulig å velge DEN beste filmen, når jeg tenker meg om
Sist endret av Stutmunn; 20. september 2006 kl. 15:11.
Jeg er superfan av Lost Highway (David Lynch-filmer generelt er skikkelig KOZ, me likes!). Og har nettopp oppdaget Being John Malkowich.
Sitat av L0rdMeL
Tidenes film, hvis du mener med det den beste filmen jeg har sett, så må det være:

Salvador Dali og luis Bunuel: "Un Chien Andalou".

Svarthvit surrealisme fra 1920-tallet.
Filmen varer i 17 minutter, og forteller ingen historie. Den er et sammensurium av scener som ikke SKAL gi mening med hverandre, og det skal ikke være mulig å tenkes rasjonelt.
Filmen er som fremstillingen av en drøm. Helt vanvittig å se på.
Erotisk, voldsom, forvirrende, uavklarende og absurd(som i meningsløs og fornuftsstridig).
Vis hele sitatet...
Hmm, er du sikker på at du mener dette? Jeg synes en film burde fortelle en historie, iallefall til en viss grad, og så kan heller surrealistiske grep\virkemidler bygge opp under denne, eller fungere som stemningsskapende elementer. Den andalusiske hund er kanskje interessant i filmhistorisk sammenheng eller som et eksempel på uttrykksmulighetene filmmediet gir, men jeg synes det blir helt drøyt å skulle kalle den tidenes film. Men men, smaken er jo som baken.
Dionysos: Skjønner hva du mener; men ikke sant: Hva som er estetisk og hva som ikke er estetisk er ikke noe vi kan uttale oss om og sette en fullverdig standard for siden dette er trancendentale sider ved mennesket, og ikke noe med verden i seg selv(som naturvitenskapen prøver å beskrive). Tidens film vil da være den filmen som passer best opp mot det estetiske ved vår konstituering av tilværelsen, altså gitt best subjektive følelser. Og siden trådstarter her tydeligvis ikke var ute etter hvilken film som statistisk sett har gitt de beste følelsene, men hva vi mente var tidens film personlig. For hvis ikke ville han bare henvist til en undersøkelse som viser dette.

Og jeg valgte hvilken film jeg mente var tidens film ut fra kriteriene empty_other satte opp, bare at jeg ikke formulerte dem selv, nemlig "Min oppfatning av en god film er en film som kan underholde. En stor film er en som også får meg til å tenke (ikke nødvendigvis filosofisk tenking)."(Empty_other)
Det at han i setningen før avviste at le chien andalou ikke var en av dem trenger bare bety at måten vi konstituerer vår virkelighet er forskjellig

Hvorfor burde en film fortelle en helhetlig historie? Er ikke film også kunstverk, bare en annen fremstillingsform? Trenger bilder å fortelle historier, eller skulpturer og musikk?
Selv synes jeg film som media har misforstått sin rolle.
Må nesten slenge meg på Shawshank Redemption som tidenes film, blir ikke stort bedre enn det.
Oceans Eleven mener jeg er tidenes action/komedie.
Komedier skal jeg ikke nevne engang, får ofte mye hets for å like collegekomedier (Van Wilder, Old School, Road Trip osv) men morsomme er de
Siden dette handler om filmer så lurer jeg på om det er noen torrent sider som har lagt ut sesogens "24" Som går på tv2 torsdag:P?
Sitat av mopplest
Siden dette handler om filmer så lurer jeg på om det er noen torrent sider som har lagt ut sesogens "24" Som går på tv2 torsdag:P?
Vis hele sitatet...
saklig, men www.torrentspy.org eller www.torrentreactor.net
Finner det sikkert på Pirat bay også <3
Sist endret av Stutmunn; 20. september 2006 kl. 22:54.
Det må jo uten tvil være Gudfaren, Ringenes Herre eller Matrix trilogien Syns også Nattsvermeren og Memonto burde nevnes!
Dum og Dummere, uten tvil
Jeg vet ikke om jeg vil kalle det tidenes film, men jeg klarte å forelske meg helt i "Twelve angry men" her om dagen. Enormt spennende film, som forteller masse om fordommer og priotieringer hos mennesker, men jeg tror du må være av en litt spesiell type for å like den. "Donnie Darko" kommer også høyt på listen min.
Jeg har vanskelig for å utnevne en film over alle filmer. Det er så mange bra der ute og jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken som er best. Men, klare favoritter er The Godfather (og da mener jeg alle tre filmene, som jeg ser som én), 12 Angry Men, Snatch og Pulp Fiction.
Sist endret av charz0r; 21. september 2006 kl. 10:02.
jeg synes Gudfaren, Pulp Fiction å Scarface er de 3 klart beste filmene ;D
pacino er maks rå i scarface
Monty Python And The Holy Grail!
Kill Bill er tidenes beste film!!! Ser det er mange som synes Gudfaren er best, kan ikke si noe på det, har ennå ikke sett filmen....

Camilla: skjønner du seriøst Lynchs filmer?? Har sett Lost Highway og Mullholand Drive (? husker ikke navnet helt..). Og det er vel egentlig filmer som må ses mer enn en gang, men synes ikke de var så bra at jeg fikk lyst til se dem en gang til.. Mye bra musikk i Lost Highway
Gudfaren så apsolutt.
Gudfaren, Shankshaw, Pulp Fiction, Scarface, Fight Club, Truman show, American Beauty eller kanskje The Good, the Bad and the Ugly? Ulike filmer til ulike anledninger... :-)
Sitat av Stormen
Shankshaw
Vis hele sitatet...
Er vel The Shawshank Redemption du tenker på?
Ja, såklart.. Jeg bare forkortet tittelen, siden den allerede var nevnt ca 10 ganger ovenfor... Men grattis for at du nesten tok meg i en skrivefeil
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Jeg har fire som må dele førsteplassen..

Fight Club, Snatch, Where Eagles Dare, Schindlers List.
the matrix, terminator og lord of the rings må være favorittene!
Sitat av living-dead
Camilla: skjønner du seriøst Lynchs filmer?? Har sett Lost Highway og Mullholand Drive (? husker ikke navnet helt..). Og det er vel egentlig filmer som må ses mer enn en gang, men synes ikke de var så bra at jeg fikk lyst til se dem en gang til.. Mye bra musikk i Lost Highway
Vis hele sitatet...
Lynch har selv sagt noe sånt som at filmopplevelsen starter ETTER filmen er slutt. Og han ser jo ut til å legge opp til at man må bruke hodet mye mer når man ser en av hans filmer enn f.eks en eller annen mainstream dramafilm. På DVD'en Mulholland Drive så finnes det jo til og med en bonus i form av clues til å forstå filmen. Kan ikke påstå at jeg har virkelig forstått hverken Lost Highway eller Mulholland Drive, selv om jeg har sett dem flere ganger. Sikkert mye pga at han leker mye med tidsbegrepet. Han hopper fram og tilbake i tid, samt at tiden også går i sirkel. Sært, men æ ælske det.
Sitat av Camilla
Lynch har selv sagt noe sånt som at filmopplevelsen starter ETTER filmen er slutt. Og han ser jo ut til å legge opp til at man må bruke hodet mye mer når man ser en av hans filmer enn f.eks en eller annen mainstream dramafilm. På DVD'en Mulholland Drive så finnes det jo til og med en bonus i form av clues til å forstå filmen. Kan ikke påstå at jeg har virkelig forstått hverken Lost Highway eller Mulholland Drive, selv om jeg har sett dem flere ganger. Sikkert mye pga at han leker mye med tidsbegrepet. Han hopper fram og tilbake i tid, samt at tiden også går i sirkel. Sært, men æ ælske det.
Vis hele sitatet...
ja, jeg så og leste tipsene etter at jeg så filmen.. heh.. da var dem til ingen nytte.. men du må nesten studere alt som skjer i filmene hans.. leste at jeg måtte legge merke til til hvor diverse ting i bakgrunnen stod i forhold til hverandre til enhver tid.. det blir liksom for mye ting å følge med på en gang.. han er veldig orginal, det skal han ha.. ingen lager filmer som han.. heh..
Harold & Kumar Go to White Castle FTW:P
Jeg går for Fight Club.
Vil også nevne Monty Pythons Search for the Holy Grail og Das Boot.
Tidens film er Boondock Saints
Det er som mange sier her ..
Går bare ikke an å si "tidenes film". Det er rett og slett noe som heter smak og behag, vi er alle så forskjellige.
Men liste opp personlige favoritter, OK. Til ulike anledninger, Stormen.

På topplista mi ligger The Usual Suspects.
http://imdb.com/title/tt0114814/

Ellers et par Tarantino-titler som er nevnt, Pulp Fiction, Kill Bill .. liker jeg også godt.
Men favorittsjangeren for meg er helt klart filmer som har litt "tenke"-plott, som The Usual Suspects, hvor man sitter og lurer litt gjennom hele filmen .. også BLAM, "hva faen? ".

På komediefronten er det Monty Python som ligger øverst, dog jeg har ledd av mange filmer .. kommer ikke på noen i farten .. for stor grøt av filmer.

Ellers så er jeg storfan av eventyr og litt sci-fi. LoTR, Matrix, Star Wars o.l.


Edit: Når du sier det, Stormen, The Truman Show like jeg veldig godt.
Sist endret av elodin; 22. september 2006 kl. 19:26.