Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7037
Fikk just en liten s0t bot i fra tollerne.. Et forenklet forelegg, paa ikke saa mye penger, men jeg nekter prinsippmessig aa betale boten. I forelegget staar det at jeg har mulighet paa subsidiaert fengsel.

Men jeg lurer litt paa om hvilke regler som gjelder for dette. Er det fritt aa velge bot eller fengsel, eller maa man "tilfredstille" noen krav for aa kunne velge fengsel ?
Du står fritt til å gå i fengsel hvis du på død og liv vil det. Det er ingen krav.
Du skal slite med å komme deg i fengsel på lav bot, det må være med som ett valg på boten. Eier du derimot omtrent ingenting og ikke har mulighet til å betale, kan du få noen dager innenfor.

Først vil de sende purring på purring, før de tvangsinnkrever fra lønn eller eiendeler (kemneren på døra)

Siden det koster staten nokså mye penger på at du "sitter inne" vil de selvsagt ikke la deg gjøre dette hvis det ikke er høyst nødvendig.

Sitter selv med ett forenklet forelegg som kan subsidieres med fem dager.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg syns det er flott du nektet å betale og heller vil i fengsel, vi trenger flere opprørere i dette syke samfunnet. Norge er på amnesty internationals liste over land som bryter menneskerettighetene (pga. militæret) og at noen står litt imot og viser at staten ikke kan gjøre hva faen de vil er bare bra.

Stå på.
ikke gidd å nekt....

at et par stykk er litt opprørske bryr ikke staten seg om uansett... du ødelegger bare for deg selv
Joda, å vise ett poeng mot staten er sikkert greit. Men som sagt, de vil komme til å ta pengene fra lønn eller whatever av det man eier. Det skal mye til før man faktisk kan ta de dagene i fengsel, og ved senere jobbsøknader osv er det bedre å være registrert i bøteregister enn strafferegister.
Du kommer ikke i fengsel.

Jeg fikk en bot på 6000 (eller 12 dager) en gang, og stakk ned på stasjonen og sa at jeg ikke hadde noen planer om å betale. Jeg ville heller ta de 12 dagene.
Da fikk jeg beskjed om at "Nei. Du må nok betale".
Men det står jo her at jeg kan ta fengsel i steden for, sa jeg, men da fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke.
Da spurte jeg hva som skjedde dersom jeg ikke betalte. Da ville de trekke fra arbeidsgiver. Men jeg har ingen. Da trekker vi når du får en arbeidsgiver. Men jeg har ingen planer om å få noen arbeidsgiver noen gang, sa jeg. Nei vel...da må vi ta noen eiendeler, og selge dem etter en fastsatt takst vi har. F.eks. en bil eller en leilighet. Men jeg har ingen bil eller leilighet, eller noe som helst annet som er registrert på meg, svarte jeg. Og dessuten er jeg i ferd med å flytte til Sverige nå. Sender dere politiet over for å finne ting å ta da eller? Eller samarbeider svensk og norsk politi? Jo...vi samarbeider med svensk politi, men kommer ikke til å gjøre noe for et så lavt beløp, svarte han.

So...litt rotete post, men: du må nok betale.

Det du burde gjort var å ikke godta boten, hvis det er et forenkla forelegg du har fått. Du får alltid spørsmål, eller skal alltid ihvertfall, om du godtar forelegget på stedet. Dersom du ikke gjør det, så må grisen anmelde deg, og du må i retten. Det som skjer er at saken henlegges, pga. det finnes nok av større og "bedre" saker å bruke rettsalen til.
Er det så at arbeidsgivere kan sjekke om man er i strafferegisteret?
nFF Marshall
morten's Avatar
Det kan dem ja.
Trådstarter
Jeg har ingen eiendeler, kommer ikke til aa faa noe paa en stund heller. Jeg har laan, ingen inntekt. Og saa lenge det staar som et reelt valg paa den forenkla forelegg lappen saa kan jeg ikke skj0nne "hvordan" de kan nekte.. De maa jo ha hjemmler i loven akkurat som jeg maa ha. Jeg og tollern undertegnet jo det forenklede forelegget, og det b0r jo da ha status ogsaa som en kontrakt ?

Og det staar helt klart at jeg kan velge mellom aa betale 300 eller sitte 1 dag i fengsel. Jeg skj0nner jo selvsagt at dette kansje virker en latterlig sum aa gaa inn 1 dag for, men det er prinsippet som betyr noe.
Det er tydeligvis forskjellig praksis fra distrikt til distrikt når det gjelder "subsidiært fengsel". Jeg vet om folk med inntekt som har nekta å betale bøter og som dermed sona noen dager. Det kan også hende at det varierer utfra hva du er dømt for.

Jeg vil uansett anbefale deg å snakke med en advokat for å sjekke hva det innebærer konkret å ta en soning istedetfor å betale bota. Det er greitt å være prinsippfast, men det er også smart å vite hva det går ut på.
Trådstarter
Selvsagt.. Er derfor jeg lufter det litt her, fikk bota for saann 10 timer siden saa jeg har ikke rukket aa ta kontakt med advokat enda. Eller har vaert i kontakt med en, men han sa det ikke var hans felt, saa han anbefalte meg aa ta kontakt med en advokat som hadde saann type "kriminalitet" som fagfelt
Hva var det slags prestasjon du gjorde for å få 300 i bot for da?
Å hvorfor nekte å betale den, det er jo bare småpenger.

Men du burde kunne velge å gå i fengsel hvis det står på bota
Hvorfor heter det da at man kan velge fengsel istedet for å betale, hvis man i det heletatt ikke får sitte i fengsel?

Det ville være som om å vinne i lotto å du kunne velge mellom en hytte i syden eller 1mill, men du fikk ikke lov å velge hytta likevel?

Da burde det ikke hete at man kan "velge" da burde det stått: Kun betaling er gjeldene staff eller no.
Opprinnelig postet av Human-Xit
Hvorfor heter det da at man kan velge fengsel istedet for å betale, hvis man i det heletatt ikke får sitte i fengsel?

Det ville være som om å vinne i lotto å du kunne velge mellom en hytte i syden eller 1mill, men du fikk ikke lov å velge hytta likevel?

Da burde det ikke hete at man kan "velge" da burde det stått: Kun betaling er gjeldene staff eller no.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at hvis man ikke er istand til å betale må man sone istedet. Men når bota her er på usle 300.- skal det godt gjøres å ikke kunne betale.
Står vel ikke spesifikk at du kan velge mellom bot og fengsel (ihvertfall ikke på fartsbøter), mer som ett alternativ hvis du på ingen måte klarer å betale for deg.

edit: DonTomaso en smule raskere enn meg...
morten: takk for utfyllende svar ;p er det bare å være registrert i bønnøysunds registeret så kan man sjekke hvem man vil eller går det gjennom politiet? evt hvordan dokumentasjon må man ha for å sjekke dette? regner med de ikke kan sjekke evt hva du er straffet for da...
Trådstarter
Dere har tydeligvis misset et poeng. Det er ikke pengene det staar paa, det er prinsippet.

Og prestasjonen jeg gjorde var aa ta med meg 2 flasker vin for mye i fra Danmark.

Og igjen, det er ikke pengene som betyr noe, det er prinsippet. Paa bota mi staar det at jeg kan ta fengsel, og jeg lurer derfor paa om jeg kan faa det til. Eller om det er spesifikke regler som hindrer meg i aa gj0re de.
Har ikke misset poenget, bare påpeker fakta om hvordan systemet fungerer.

Hvis det står helt klart at du KAN ta fengsel istedet for å betale, kan du såklart det. Står det derimot "Bot: 300" - "Subsidi. fengsel 5 dager" er det tvilsomt at dette er ment som ett valg. Les bakpå forelegget om det står noe om det der, eller om det bare står at beløpet blir tvangsinnkrevet hvis du ikke betaler.

Er nok en eller annen regel som tar for seg akkurat dette, sjekk på lovdata.no. Og du kan sikkert komme i fengsel, ikke ved eget valg, men som en siste utvei fra Statens side (noe som høyst trolig ikke skjer)
Opprinnelig postet av sanders
Dere har tydeligvis misset et poeng. Det er ikke pengene det staar paa, det er prinsippet.

Og prestasjonen jeg gjorde var aa ta med meg 2 flasker vin for mye i fra Danmark.

Og igjen, det er ikke pengene som betyr noe, det er prinsippet. Paa bota mi staar det at jeg kan ta fengsel, og jeg lurer derfor paa om jeg kan faa det til. Eller om det er spesifikke regler som hindrer meg i aa gj0re de.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår deg så forbanna godt, men jeg hadde sikkert betalt for det om. Men bra at noen viser at de ikke kan gjøre akkuratt som de vil. De sier noe, men mener likevel at du ikke kan det likevel.

Men det er som sagt viss du på ingen som helst måte kan betale igjen da. Noe du helt sikkert kan, men jeg forstår det er prinsippet det står på.
Har sjekka litt rundt:

Kjenner en som fikk parkeringsbot på 2000kr.
Han nektet og betale den boten fordi, han hadde betalt til 16.57 og det var gratis etter klokka 17.00
Men vakta måtte selvsagt være dust å ilegge den boten.

Han fikk tilsammen 7 puringer, og boten økte til total sum på 8900kr. Da han fortsatt nektet og betale ble han dratt til retten, der han ble dømt til(det er nå vi skal le) 50 dagers fengsel, derav 5 dager ubetinget(5 dagers soning).

Så fikk han valget der og da, vedta boten eller ta straffen, eller anke. Forsvareren hans sa til han det at det koster staten JÆVLIG mye penger at han skal i fengsel, så han valgte selvsagt det.

Poenget er:
Du må bli dømt for og komme i fengsel. For det er det mye som skal til...

PS:
Han fikk tre dager ekstra fordi han sa at dommern ligna på han ekle i The Muppet Show under Rettshøringen...
Bare prøv å gå i fengsel. Kommer ikke til å skje.

Jeg fikk ikke sone mine 6000, så du kan nok se langt etter å sone dine 300.

(Jeg var på politikammerset i Lillestrøm forresten...i tilfelle noen skulle lure på det)