Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3969
Hei.
Slenger ut en case her. Naboen våres har to fosterbarn boende hos seg. De har snart bodd der i tre års kvartal. Det er vært gjennomtrekk med fosterbarn der tidligere, uvisst hvorfor.
Grunnen til at jeg lager denne tråden er fordi. Den eldste forsterbarnet har blitt god venninne med lillesøstern. Hun har nå "flyttet" inn hos oss etter noen episode. Det som visst nok hadde skjedd var at hun hadde lagd mat i en stekeovn. Og sølt litt. Hun hadde vasket opp det hun sølte. Men da forlangte fostermor at hun skulle vaske hele ovnen. Noe hun ikke hadde gått med på. Og da som straff hadde fosterforeldrene tatt strømmen ifra rommet hennes og pcen hennes som er hennes ifra skolen. Og som det ikke var nok nektet mat til den andre fosterdattera fordi hu eldste ikke hadde lyst til å vaske hele ovnen. Den eldste fosterbarnet hadde sagt hva hun mente. og ble da dyttet og kalt opp og fosterfaren. Noe som hu følte truende.
Dette førte til at hun stakk av og kom hit for hjelp. Hun er nå hos oss.

Vet at en enkeltepisode ikke høres ut som en sak. Men jeg personlig og mine foreldre tror at dem er fosterforeldre bare for pengene. Noen eksempler. Er dem uheldig å ødelegger et glass eller noe.(tatt i eksempel, Gjelder alt) Må de betale for det med sine egne penger. Mister hu eldste bussen ifra skolen må hun gå hjem 3 mil. Hun blir aldri kjørt til venninner.Hun henger med søstra mi som er 4 år yngre fordi bor ikke så langt unna. Hørt av flere naboer at dem har observert at hun har gått hjem kl 12 om natten alene i mørket. Til info så bor vi 1 mil ifra "sivilisasjonen". Hun kjøper så si alt av mat,klær og sånt selv. Det var en tidligere episode hvor søstra mi fikk klær av a fordi dem ikke passa lenger til hu. Det endte med at fostermora ville ha betalt for klæra. Enda det var Det eldste fosterbarnet som hadde betalt for klærne sine.

Hva skal vi gjøre? Hun tør ikke å dra "hjem" fordi hun er redd for å bli straffet mer. Alle parter i saken er informert om hvor hun befinner seg og hvordan hun har det. Hun er eller blir snart 18 år
Kontakt barnevernet.

Alarmtelefon for barn og unge

Telefon: 116 111

Nettside: www.116111.no

Barnevernvakter i kommunene

Nettside: www.barnevernvakt.no
Vis hele sitatet...
Er det slike rasshøl som er fosterforeldre nå om dagen?
Har virkelig karriærejaget kommet så langt at man utnytter barn på denne måten?
Ta kontakt med barnevernet / politiet kan være smart..?
Finn fram mormors pistol og plant et skudd mitt mellom øynene til fostermoren! Neida...
Ring Barnevernet og/eller politet som er nevt i de to postene ovenfor.
Barnevernet er til for å hjelpe i slike saker. Bare pass på at fosterforeldrene sier sannheten og ikke engang dreier litt på den.
Ta kontakt med barnevernet. Be foreldrene dine gjøre det. Tenk på hun som er igjen i huset, hun kan umulig ha det noe bra nå. Sånne folk ... melder seg som fosterforeldre kun for penger/sosial status, de sannsynligvis ganske flinke til å snakke for seg (ellers hadde de nok ikke fått fortsette som fosterforeldre), derfor er det fint om hun som hos dere nå snakker med foreldrene dine og får de til å rapportere.
Er det bare meg eller er eneste krav som stilles til fosterforeldre at de IKKE må være retards?

Hører jo stadig om voldtekter/vold og forsømmelse av fosterforeldre, så jeg sliter med å se hvordan dette hjelper de som faktisk trenger hjelp.

Er det mye cash involvert i å ta til seg et fosterbarn?
Ja, man kan faktisk ha det som jobb - og det åpner også for at mennesker som ikke egner seg til dette klarer å manipulere seg inn i systemet ved å fremstå som et glansbilde i alle intervjurunder. Men, det at de er fosterforeldre er ikke en statisk tilstand, gjennom klager og vitnesbyrd fra andre skal de stadig valideres.

Send inn klager, snakk med barnevernet. Det fungerer faktisk.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Send inn klager, snakk med barnevernet. Det fungerer faktisk.
Vis hele sitatet...
Iblant, ikke alltid.
Du fikk et kvalitetspoeng med meg fordi du faktisk bryr deg...!
Mange som hadde gitt faen.

Som nevnt over, kontakt barneværnet!
her er det bare for pengene sin skyld, men får over 300 tusen for og ha et fosterbarn og over 500 hvis du har to. og alt er dekket av komunen, så barna ikke skal betale noe!!!annmeld dem! de er snyltere og hvis man er i barnevernet varer jo det til man er 20?(noen som kan bekrefte?) trur jeg. Det er vist veldig vansklig å bytte fosterforeldre som jeg har hørt. bare bruk netverket rundt deg og de sosiale hjelpemidlene. det er alltid hjelp å få
Dette høres furnuftig ut og jeg kunne godt tatt vare på en tennårig jente eller filipinsk gutt for 300 tusen i året.

Men jeg synes da selv at barneværnet kan kontakts i slike sitvasjoner.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Kontakt barnevernet.



Er det slike rasshøl som er fosterforeldre nå om dagen?
Har virkelig karriærejaget kommet så langt at man utnytter barn på denne måten?
Vis hele sitatet...
det er mye syke mennesker. desverre når det kommer til barn/unge som sliter er det som oftest dem som alt skyld havner på av eldre.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har virkelig karriærejaget kommet så langt at man utnytter barn på denne måten?
Vis hele sitatet...
det er da ikke noe nytt? unger har blitt utnytta til alle tider, og jo vanskeligere situasjon de måtte være i, jo enklere er det og værre blir det gjerne
har hørt om flere av denne type episoder som har skjedd, i og med at jeg har flere kompiser som er inni barnevernet, det finnes ikke bare gode mennesker på jorda, tydeligvis :P
Tror ikke de får så mye inntekter ved å ha fosterbarn. Det er ihvertfall ikke verdt det hvis du ikke vil gjøre noe godt for barna.

Får man 500.000 kr for å ha to fosterbarn? o.o Vi har to fosterjenter og jeg har aldri sett noe til de 500.000 kronene.
Sitat av shallabaiz Vis innlegg
det finnes ikke bare gode mennesker på jorda, tydeligvis :P
Vis hele sitatet...
Den var ny.
Sitat av brgz Vis innlegg
Tror ikke de får så mye inntekter ved å ha fosterbarn. Det er ihvertfall ikke verdt det hvis du ikke vil gjøre noe godt for barna.

Får man 500.000 kr for å ha to fosterbarn? o.o Vi har to fosterjenter og jeg har aldri sett noe til de 500.000 kronene.
Vis hele sitatet...
det gjør man i vår komune iallefall. det er jo kjent at folk svindler til seg penger på denne måten
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
Den var ny.
Vis hele sitatet...
hehe..


men back to topic.. ta kontakt med barnevernet og snakk med dem, så får hun sikkert en kort periode hos noen andre fosterforeldre\institusjon pga. kort periode
Sitat av nemo90 Vis innlegg
det gjør man i vår komune iallefall. det er jo kjent at folk svindler til seg penger på denne måten
Vis hele sitatet...
Svindler? merkelig begrep....
Barnevernloven § 4-5

Oppfølging av hjelpetiltak.
Når hjelpetiltak vedtas, skal barneverntjenesten utarbeide en tidsavgrenset tiltaksplan. Barneverntjenesten skal følge nøye med på hvordan det går med barnet og foreldrene og vurdere om hjelpen er tjenlig, eventuelt om det er nødvendig med nye tiltak, eller om det er grunnlag for omsorgsovertakelse. Tiltaksplanen skal evalueres regelmessig.


Ring barnevernet i bygda de og fortell dem om dette, og si at du krever videre oppfølging.
Ikveld kom det en dame ifra barnevernet og hadde en dialog med alle her hjemme. Så nå vil det nok skje noe. Men det som er så synd, Er at mens min søster og fosterdattera dro tilbake for å hente litt klær osv sammen med min far, igår. Fikk dem høre det her i det dem kom inn døra. Fostermora: " bra du er glad i oss og ønsker og bo hos da *navn*" yngste fosterdattera: " Jaa, Det gjør jeg, *navn*". Blir så sint. Vet at den eldste har kommet inn i en prosess som vil forandre ting. Mens den minste er fortsatt for ung til å vite sitt eget beste. Og da blir hva jeg kaller hjernevaska.

Blir så f***s sint. Hva skal man gjøre med sånt bortsett ifra å sette en hagle i mellom øra på fosterforeldrene?!

Forhåpentligvis så mister dem muligheten til å ha fosterbarn. Men er det virkelig sånn at vi som bor på hedmarken skal oppfølges av barnevernet i oslo og fredrikstad?
Får man altså i underkant av en hel årslønn ekstra pr år for å ta til seg fosterbarn?
Hvorfor har ikke da alle sammen fosterbarn?
man får _IKKE_ 300-500k per år for å ta seg av fosterbarn.
kilde: http://www.fosterhjem.no/Aktuelt/Vei...m.9UFRDGXT.ips
Man får ca 160k per barn over 15 år, samt barnetrygden fra staten.
Dette skattelegges i tilegg som vanlig lønn. Men uten rett til opparbeiding av feriepenger.
En del av disse pengene skal dekke utgifter som mat, strøm/husleie, o.l.
Det er derfor ikke riktig som noen sa tidligere at man kan ha dette som "jobb". Det er i så fall en ekstremt dårlig betalt jobb og man blir iallefall ikke rik på dette uansett.

Det sagt, så er det nok en del ektepar hvor ene parten er hjemmeværende/arbeidsledig som ser utsikt til noen ekstra slanter.

når det gjelder hvilket barneverns kontor som oppfølger barn i fosterhjem, så er det ikke basert på hvilken kommune barnet oppholder seg i/bor i fosterhjem i, men det er barnevernet der barnet originalt hørte hjemme(det kontoret som fattet vedtak originalt) som har oppfølgnings ansvar. Så hvis fosterbarnet bor i hedmark med opprinnelig hører hjemme i oslo/fredrikstad så er det riktig at barnevernet i oslo/fredikstad skal ha oppfølgningen.


(har selv bodd i fosterhjem, men heldigvis i et bra et)
Sist endret av technot; 12. november 2010 kl. 03:10.
Well well well.. 13tusen ekstra i mnd for å ha et barn som ikke er sitt er ikke værst. (versus ingenting/evn barnetrygden på 1400,- for å ha et barn som ER sitt) Vanligvis overlever jo en familie med barn på inntektene fra jobben(e) til foresatt(e), så dette vil si at alle de 13tusen nesten går rett i lomma da?
Sitat av vacant Vis innlegg
Well well well.. 13tusen ekstra i mnd for å ha et barn som ikke er sitt er ikke værst. (versus ingenting/evn barnetrygden på 1400,- for å ha et barn som ER sitt) Vanligvis overlever jo en familie med barn på inntektene fra jobben(e) til foresatt(e), så dette vil si at alle de 13tusen nesten går rett i lomma da?
Vis hele sitatet...
Det koster faktisk mer enn du tror å fostre opp barn i norge anno 2010.
halvparten er beregnet å gå til utgifter, den andre biten er lønn.
Det skal da faktisk bare mangle at fosterfamilier får litt lønn for å være foresatte for andres barn 24 timer i døgnet. Det kreves ofte ganske mye mer av foresatte til fosterbarn enn andre barn. Det kan være spesielle behov, osv.
Du kan da ikke sammenligne fosterbarn med egne barn som man har fostringsplikt for ? I tilegg har du glemt å trekke fra skatt. Så tallet er nærmere 10k, hvor halvpart går til utgift og andre halvpart til lønn.
Hvis du synes 5-6k i lønn er mye for å være på jobb 24 timer i døgnet 365 dager i året, så trenger du en reality check.

For å si det på en annen måte; vi sliter allerede med at for få mennesker tar seg bryet med å være fosterhjems-familier.
Det blir derfor i stor grad brukt institusjoner. Hvor mange færre ville tatt seg dette bryet om de ikke i det minste gikk i pluss på prosjektet?
Barnevernet har mulighet til å skalere lønn etter eksisterende inntekt, da et av kravene til å bli godkjent fosterhjem er at hovedvergen ikke skal ha annen inntekt. Dette gjelder både frivillige plasseringer og plasseringer ved tvang (hhv. bvl. §§ 4-4.5 og 4-12).

Når det gjelder mislighold av forsterforelderrollen, er dette et alvorlig lovbrudd hvis det er gjort uprovosert. Barn trenger derimot grenser, og å kontinuerlig erfare at handling og konsekvens henger sammen. Det er en naturlig reaksjon at fosterforeldrene velger å ta strømmen om fosterbarnet gjentatte ganger har vist seg å sitte våken hele natta på facebook. Vurder om dette kan være reaksjoner på faktiske handlinger eller om det er systematisk trakassering, og ring deretter inn en bekymringsmelding til barnevernvakta i din kommune.