Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  160 13384
Så nettopp filmen og så konge bra film. Min beste kino opplevelse noensinne!

Elsket historien og se hvor mye detaljearbeid de har lagt i omgivelsene....


Sitat av Skille(D) Vis innlegg
er det bare jeg som ser likheter till blizzard sine spill i denne filmen ?
Vis hele sitatet...
nope, litt sånn som Star Craft synes jeg

Så filmen på lørdag. Fantastisk! Utrolig pen film å se på Koste meg skikkelig. selv om jeg syntes den ble litt slitsom i begynnelsen, det tok litt tid før hodet klarte å holde følge med alt som foregikk(mulig fordi jeg satt så nærme lerettet).

Men noe sier meg at mr. Cameron ikke har gjort noe annet de siste årene enn å gå på heftige-visuals-dop. Det er sånn jeg forestiller meg en candyflipp på 600mics LSD, hvor feil det er i realiteten er en annen sak.
så Avatar i dag, AWESOME, 10/10

noen andre som gleder seg til et MMORPG spill firma får tak i egen planet hvor de "skaper" hele dette scenarioet? det hadde blitt epic gaming opplevelse det. Enten være en mann i maskin eller bli overført til en Avatar og slåss på de sin side....aah, det er lov til å drømme :P
Skal ikke si Avatar er den verste filmen jeg har sett, for jeg har sett noen dårlige filmer opp igjennom, men jeg syntes ikke filmen var noe bra.

Historien utspiller seg i et univers på en annen planet hvor James Cameron får frie tøyler til å gjøre som han vil, men fortsatt var det dårlig gjennomført. Karakterene har vi alle sett før. Her var det ingen nyskapning. Historien og plottet er så oppbrukt at jeg får vondt i sjela hver gang en ny "storfilm" kommer innpakket som alle andre filmer.
J. Cameron klarte heller ikke å lage noe nyskapendes ved karakterene. Vi har selvfølgelig helten som igjennom filmen må opparbeide seg tilliten til både venner og fiender, vi har kjærlighetsforholdet mellom helten og til dels heltinnen og til slutt viser det seg at menneskene, tross alt vi skulle tro i begynnelsen, faktisk er bad guys, også her i dette univers.

Avatar ble for meg en eneste lang og kjedelig affære hvor jeg satt bittert å tenkte over at jeg faktisk har sett alt dette, i en litt anderledes innpakning, mange ganger før. Hvor er nyskapingen Cameron? For min del nytter det ikke at 3D animasjonene var bra laget, at noen figurer i filmen hadde 6 bein, som også tilsynelatende så utrolig upraktisk ut til tider eller det faktum at igjen så ser vi at de innfødte utenomjordiske romvesnene har mer mennesklige trekk enn Michael Jackson.

Det er sikkert mange som er uenige med meg i akkurat dette og det har jeg full forståelse for. Jeg vet selvfølgelig at ikke alle filmer appelerer til alle og desverre var ikke dette en film for meg. Jeg må også få legge til helt til slutt at jeg faktisk hadde positive forventninger til denne filmen da mange av Camerons tidligere filmer har vært en suksess.
Faen jeg må slutte å lese tråder om filmer jeg ikke har sett som jeg har tenkt å se.
Til folk som skriver i sånne her tråder i fremtida; Er det den minste lille spoiler i posten din, gi en advarsel.
wow meets africa!
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Syns faktisk filmen var veldig bra og den minnet meg slett ikke om noen annen film, som jeg kommer på i farten i hvertfall. Skjønner at det er delte meninger om filmen og det er ganske naturlig, men denne filmen er annerledes og på mange måter nyskapende. 2012 var en helt utrolig dårlig film, men denne er av en helt annen klasse.
Superb film. Så den ikke i 3d da, de var utsolgt. Til pass for oss som kom 20min før filmen startet. Jeg går som regel bare på kino noen få ganger i året, og som oftest angrer jeg bittert, men ikke denne gangen.

9/10
Sitat av flue Vis innlegg
Superb film. Så den ikke i 3d da, de var utsolgt. Til pass for oss som kom 20min før filmen startet. Jeg går som regel bare på kino noen få ganger i året, og som oftest angrer jeg bittert, men ikke denne gangen.

9/10
Vis hele sitatet...
Da vil jeg nok annbefale å dra og se på den igjen i 3D senere. Uten 3D tror jeg nok filmen er helt grei, men med 3D ga meg en helt unik følelse, forskjellig fra alt annet jeg har sett på kino.

For meg er Avatar i 3D et vendepunkt innenfor film og jeg har aldri opplevd lignende.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Da tror jeg nesten jeg må se den i 3D. Mitt forrige innlegg er basert på 2D-filmen.
Har nå sett filmen, og kan mildt sakt si at dette er den beste filmen jeg noensinne har sett! Effektene, kvaliteten, historien og "innlevelses-faktoren" var så enorm!
Gleder meg til å se den igjen!!!!

-domm
Digital nomade
trippy's Avatar
Enig! Sykt bra film. Denne MÅ sees på kino!
Angrer nå i ettertid på at jeg ikke så den i 3D, men skal nok få sett den i 3D :3
Så denne den 23. på Colosseum i 3D. Gjør vondt å si det, men dette er absolutt den aller beste filmen jeg har sett noen gang.

Cameron sier at han planlegger en trilogi, og jeg tror dette kan bli like stort som LOTR og SW.

Skal dra å se den igjen imorgen.
Nettopp sett den. Skal definitivt se den igjen, og livet mitt er ikke lenger verdt å leve, tatt i betraktning at jeg ikke kan oppleve den verdenen som vises i filmen.

Absolutt et mesterverk, intet mindre.
Avatar is epic. It is the epicest movie of the year. Nothing is more epicer.


BTW når denne kommer på dvd, blir det i 3D det også? Den gikk ikke i 3D i min by så...
Sist endret av Quix; 25. desember 2009 kl. 22:16.
Vel, hva kan man egentlig si bortsett fra at dette er tydeligvis hva man får når man bruker alle penga sine på fantastiske spesialeffekter og glemmer at man trenger gode skuespillerprestasjoner for å få noe mer enn pikselrunking.

Visuelt veldig vakkert, men ellers er det rimelig midt på treet. Ingen av skuespillerne kommer til å vinne en oscar for sine prestasjoner, historien er forutsigbar og basicly "pochahontas in space" med slemme mennesker som utnytter natives, en cliffhanger-slutt som gir tydelige hint om ei melkeku av en oppfølger.

Jeg fatter ikke hvorfor Avatar ligger så høyt på IMDB. Min teori er at det er samme fenomen som pubertale gutters forelskelse i glamourmodeller ... Pent å se på, tomt på innsiden.
Kort fortalt: Klisjé fylt historie, alt for standard og lineært, utrolig lett å forutse hva som skjer. På den positive siden var effektene det beste jeg noensinne har sett i 3D. Men litt irriterende når det skjedde mye på skjermen (f.eks når noen løper fra et dyr), så fant jeg aldri punktet der jeg skulle se, så det hele ble litt surrete.
Veldig bra film, utrolig detaljert og bra laget. CGIen var helt konge og dybden man fikk i filmen ved å se den i 3D var helt utrolig bra.
Knallfilm på alle måter utenom historien.

Veldig forutsigbar historie, den var ikke kjedelig eller noe sånt, bare veldig forutsigbar. Noen som fikk pochahontasvibber??

Jeg dro heldigvis ikke på denne filmen ene og alene for historien, men CGIen så alt i alt 9/10
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nettopp sett den. Skal definitivt se den igjen, og livet mitt er ikke lenger verdt å leve, tatt i betraktning at jeg ikke kan oppleve den verdenen som vises i filmen.

Absolutt et mesterverk, intet mindre.
Vis hele sitatet...
Tenkte over nøyaktig det samme. Det fantastiske med denne filmen er ikke effektene, skuespillerne eller historien - det er hele den verdenen som blir fortalt på en så god måte at man virkelig føler at man lever seg helt inn i den.

Jeg følte nesten at "wow, er jo her jeg egentlig hører hjemme"

Og jeg så den ikke i 3D en gang.
Sist endret av Snillorg; 26. desember 2009 kl. 01:17.
Jeg er helt 100% enig med moridin, veldig bra effektmessig - men effekter alene gjør ikke en film god. Filmen var underholdene, for all del - men som nevnt: forutsigbar og mye kjedelig skuespill. Dere som nevner at det er den beste filmen dere har sett; dere har virkelig ikke sett mye bra.

Videre angrer jeg egentlig litt på at jeg så den i 3D, ble litt slitsomt i lengden, og 3D-effektene i seg selv var ikke akkuratt revolusjonerende imho, med et par unntak av noen flotte scener.
Sist endret av Restyle; 26. desember 2009 kl. 02:36.
Sitat av moridin Vis innlegg
Vel, hva kan man egentlig si bortsett fra at dette er tydeligvis hva man får når man bruker alle penga sine på fantastiske spesialeffekter og glemmer at man trenger gode skuespillerprestasjoner for å få noe mer enn pikselrunking.

Visuelt veldig vakkert, men ellers er det rimelig midt på treet. Ingen av skuespillerne kommer til å vinne en oscar for sine prestasjoner, historien er forutsigbar og basicly "pochahontas in space" med slemme mennesker som utnytter natives, en cliffhanger-slutt som gir tydelige hint om ei melkeku av en oppfølger.

Jeg fatter ikke hvorfor Avatar ligger så høyt på IMDB. Min teori er at det er samme fenomen som pubertale gutters forelskelse i glamourmodeller ... Pent å se på, tomt på innsiden.
Vis hele sitatet...
Se "the making of Avatar" så skjønner du at skuespill også er en viktig del av filmen. Enhver Navi er ekte mennesker som har på seg spesialutstyr med sensorer som får figurene til å oppføre seg på nøyaktig som et menneske. Tro det eller ei. Så hver akrobatiske bevegelser som du ser i filmen, er utført på ekte. (Utenom de overdrevne)
Sist endret av Neutralizer; 26. desember 2009 kl. 05:51.
De som ikke har sett den i 3D - Do it!!!

moridin og Restyle: Jeg er enig i at ingen av de enkelte skuespillerene presterer på et banebrytende nivå, men helheten er fortsatt såpass mindblowing at jeg satt med konstante frysninger på ryggen, og fikk en tåre i øyet under flere av de sterkeste scenene (nei, ikke de typiske "grine-scenene", men de mest voldsomme, rent effektmessig).

Personlig blir jeg bare glad hvis det kommer både en 2'er og en 3'er
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Se "the making of Avatar" så skjønner du at skuespill også er en viktig del av filmen. Enhver Navi er ekte mennesker som har på seg spesialutstyr med sensorer som får figurene til å oppføre seg på nøyaktig som et menneske. Tro det eller ei. Så hver akrobatiske bevegelser som du ser i filmen, er utført på ekte. (Utenom de overdrevne)
Vis hele sitatet...
Motion-capture er da ikke noe som er nytt og grensesprengende. Nøyaktig det samme ble gjort med Jar-Jar Binks i StarWars: The Phantom Menance uten at vi skal gå nærmere inn på hva jeg synes om akkurat den filmen.

Det jeg mener når jeg kritiserer skuespillere er at de rett og slett ikke gjør en veldig god innsats, uansett om de er blå aliens eller mennesker. Karakterene er endimensjonale og stereotypiske. Badass macho-armysjef, kjip businessdude som bare er ute etter spenn, forskertøs som er på full kollisjonskurs med de som bare er på Pandora for å utvinne Utopium eller hva nå det stoffet de gravde etter het og en emo snilling i rullestol som drømmer om å kunne gå igjen.

Når man går og ser en film som er hypet til å være tiårets største film så forventer man rett og slett mer enn bare spesialeffekter.
Sist endret av liasis; 26. desember 2009 kl. 12:50.
Så den for andre gang og jeg syns fortsatt den er helt utrolig. Vurder faktisk å se den på kino enda en gang.
Det jeg synes var mest interessant med denne filmen, var måten denne planeten (pandora) virket på. At hele planeten fungerte som én stor "hjerne" hvor alt liksom var connected.

Ellers ble jeg ikke sånn altfor imponert. 3d-en var ganske slitsom til tider, mye uklare bilder imo, og de utnyttet ikke en gang 3d-konseptet veldig bra. Storyen var vel helt grei. Ikke noe å skrive hjem om, men jeg likte settingen den ble fortalt i.
Synes den var utrolig bra gjennomført til tross for at handlingen var fylt med velbrukte filmklisjéer som vi har sett mange ganger før. Satt igjen etter filmen var ferdig og ville se den en gang til, mye takket være et filmunivers som for meg var veldig interessant.
Og når det kommer til 3d'en, synes jeg det fungerte bra, men det kan nok være pga. kombinasjonen av å være litt nærsynt uten briller + sete langt bak i salen.
Skal se den så snart som mulig. Gleder meg skikkelig.
Semjuel: De utnyttet 3D godt, i motsetning til andre som har misbrukt teknologien ved å lage ting som hopper ut mot publikum. I Avatar har de prøvd å øke realismen.

Men 3D har jo ulemper også. Du kan f.eks. ikke se hvor du vil, men der de "vil" du skal se, for at effektene ikke skal bli ødelagt.

(no spoilers plz!)
Sist endret av Ozma; 26. desember 2009 kl. 23:14.
Jeg synes filmen var bra jeg,eller den var ganske like mange andre filmer,men det er jo ikke noe rart,vanskelig å lage noe nytt nå om dagen,der man ikke har med skurker,helter,kjærlighet osv.

Fikk ikke sett den i 3D,men det høres kjempe bra ut å se den på 3d ut,værtfall vis man fikk følelsen av å være på planeten=)
Selv satt jeg å skulle ønske det var slikt jorden egentlig så ut,for jeg levde meg virkelig inn i filmen...Skikkelig sukkerverden for min del,nesten så man skulle tro de levde på en candy world...

Jeg kan se den på 2D men det høres ikke så bra som 3D,så da tror jeg eller jeg venter til den kommer ut på film,slikt at man kan kjøpe den og bare sitte hjemme og drømme seg bort,hehe...
Sitat av Semjuel Vis innlegg

Ellers ble jeg ikke sånn altfor imponert. 3d-en var ganske slitsom til tider, mye uklare bilder imo, og de utnyttet ikke en gang 3d-konseptet veldig bra. Storyen var vel helt grei. Ikke noe å skrive hjem om, men jeg likte settingen den ble fortalt i.
Vis hele sitatet...
nå har jeg bare sett istid og avatar i 3d, og synes 3d'n i avatar var behaglig og fin, blir bare slitsomt med ting som "flyr" mot deg hele tiden
Dette var den første filmen jeg har sett uten å vite en drit om den på forhånd. Jeg hadde ikke lest noe, ikke prata med noen som hadde sett den - jeg viste nada. Så den i 3D idag - en av de aller beste filmopplevelsene jeg noensinne har opplevd! Blir å se den igjen
Sitat av Ozma Vis innlegg
Semjuel: De utnyttet 3D godt, i motsetning til andre som har misbrukt teknologien ved å lage ting som hopper ut mot publikum. I Avatar har de prøvd å øke realismen.
Vis hele sitatet...
Joda, er enig i det selv om jeg synes ting som hopper ut av skjermen kan være ganske så artig til tider. Helt ærlig synes jeg de godt kunne putta inn et par sånne. Filmen går jo ikke akkurat for å være den dypeste og mest realistiske.

Men det jeg tenkte mest på var hvordan de ikke helt fikk til 3D-en i f.eks. close ups. Eksempelvis var det et klipp av et romskip hvor det kom tydelig frem at romskipet var nærmere enn bakgrunnen (litt "utenfor" skermen), men samtidig kolliderte det med at bakdelen gikk ut av bildet og var dermed "bak" skjermen, noe som loka til perspektivet en del.

Nå er ikke dette noe skaperne av filmen kan noe for, men slik jeg ser det er det altfor liten skjerm på kinoene i dag, til at 3D-film skal kunne få maksimal effekt. Et lerret som går helt fra den ene synsvidden til den andre - både opp-ned og høyre-venstre - tror jeg vil være helt nødvendig for å kunne oppnå maksimal 3D-effekt hvor man _virkelig_ kan få følelsen av å være der.

*kremt* Med: "både opp-ned og høyre-venstre" mente jeg selvfølgelig: både vertikalt og horisontalt. Litt trøtt.
Sist endret av Gamgee; 28. desember 2009 kl. 01:21.
Noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i en plakat fra denne filmen? Helst en norsk nettside.
Vil ha den hengende ved siden av andre favorittfilmer. Godt nyttår, freaks!
Likte den, 3D opplegget var godt intergrert og gjorde filmen enda bedre. Pluss pluss.
Til de som har sett den i 3D: Hvordan ble selve bildekvaliteten? Når jeg har sett diverse 3D filmer hjemme i stua, synes jeg fargene blir litt fucka. Tenkte dere over det, eller gikk det bra likevel? Det er vel sånn at dere ser igjennom 3D-briller, sant?
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det er vel sånn at dere ser igjennom 3D-briller, sant?
Vis hele sitatet...
Er visst ikke disse rød/blå-brillene lenger. Har ikke sett selv, men det står litt om dette tidligere i tråden.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Til de som har sett den i 3D: Hvordan ble selve bildekvaliteten? Når jeg har sett diverse 3D filmer hjemme i stua, synes jeg fargene blir litt fucka. Tenkte dere over det, eller gikk det bra likevel? Det er vel sånn at dere ser igjennom 3D-briller, sant?
Vis hele sitatet...
Folk ser ut til å ha vidt forskjellige meninger om akkuratt det. Jeg for min del syntes det ble litt masete. Det var en 3-4-5 scener som var veldig vakre med 3D-effekt, blandt annet en fightescene, men ellers rundt på Pandora. Uansett syntes jeg ikke de få scenene var verdt det. Det var tidvis masete, ble litt slitsomt i lengden for min del, og i store deler av filmen totalt unødvendig. Ofte var effekten såppass begrenset at man heller skulle ønske man hadde bra bildekvalitet kontra noe uklart vissvass.

Men igjen, dette er subjektivt, og jeg kan skjønne at noen likte det. Men for min del var det ikke godt nok gjennomført gjennom hele filmen til at det var verdt å se den i 3D. Og teksten ble helt fucka, ettersom også den kom flyvende mot deg fra forskjellige vinkler.
Sist endret av Restyle; 3. januar 2010 kl. 01:24.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Folk ser ut til å ha vidt forskjellige meninger om akkuratt det. Jeg for min del syntes det ble litt masete. Det var en 3-4-5 scener som var veldig vakre med 3D-effekt, blandt annet en fightescene, men ellers rundt på Pandora. Uansett syntes jeg ikke de få scenene var verdt det. Det var tidvis masete, ble litt slitsomt i lengden for min del, og i store deler av filmen totalt unødvendig. Ofte var effekten såppass begrenset at man heller skulle ønske man hadde bra bildekvalitet kontra noe uklart vissvass.

Men igjen, dette er subjektivt, og jeg kan skjønne at noen likte det. Men for min del var det ikke godt nok gjennomført gjennom hele filmen til at det var verdt å se den i 3D. Og teksten ble helt fucka, ettersom også den kom flyvende mot deg fra forskjellige vinkler.
Vis hele sitatet...
That does it. Ser den uten 3D-briller i første omgang, så får vi se om jeg gidder å ta en runde med 3D også. Takk for svar.
Jeg må stille seg bak de som mener filmen var bra i 3D. Avatar og A Christmas Carroll er de eneste to filmene jeg har sett så langt som har funket bedre i 3D enn 2D (uten at jeg har sett 2D versjon, men det er lett å forestille seg). Jeg synes fortsatt at 3d-brillene er irriterende (små glass, flekker på glasset).. men om det blir fikset tror jeg faktisk 3D kan bli en bra greie.

Jeg synes spesielt det var kult med alle de små 3D-detaljene de hadde, som skjermer og fotografier i 3D.

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Til de som har sett den i 3D: Hvordan ble selve bildekvaliteten? Når jeg har sett diverse 3D filmer hjemme i stua, synes jeg fargene blir litt fucka. Tenkte dere over det, eller gikk det bra likevel? Det er vel sånn at dere ser igjennom 3D-briller, sant?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde 3D på kino i dag brukte polarisert lys, men ble overrasket over teknikken de nå bruker: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_3D

Veldig smart ^_^

Uansett er kvaliteten upåklagelig. Jeg har ikke merket noe fargeforstyrring, artefakter, ghosting eller likn. Det eneste jeg har å klage på er at brillene kunne hatt større glass, og gjerne har flekker som kan være forstyrrende. Om de kommer med en ny generasjon med briller med større, oleofobiske glass, så tror jeg teknologien kan regnes som perfekt.
I motsetning til alle andre filmer jeg har sett i 3D, der utviklerne har gått bananas med 3Den og kaster ting i trynet på deg hele tiden bare for å vise "Haha, se hva vi kan gjøre med 3D-teknologi", viser denne filmen noe helt annet. Her er det ikke ting som popper ut av skjermen og fyker opp i fjeset ditt hele tiden, her har de brukt teknologien til å skape en dybde i bildet og til å gjøre hele filmen mer levende. Om man fortsetter i samme spor med fremtidige 3D-filmer og rett og slett bruker 3D-teknologien til å lage en mer levende film og ikke bare for å vise seg og teknologien sin frem ved at ting skyter utover av skjermen, men heller gjør teknologien til et litt mer anonymt verktøy for å skape mer innlevelse i filmen, da tror jeg dette kan være noe å satse på fremover. I dag tror jeg mange ser på 3D filmer som "tøysefilmer" som man ser bare for å oppleve 3D-effektens virrvar av objekter som spretter ut av skjermen, men jeg tror teknologien har et mye større potensiale enn det.
Jeg så denne filmen i går (2D) og må si at det er noe av det mest skuffende jeg har sett på et kinolerret.
Jeg viste alt som kom til å skje før det skjedde, det var som å se en film jeg har sett minst 20 ganger før.

Det jeg syntes var bra med filmen var rent scenemessig, bra effekter osv.

Hva jeg derimot mener om skuespillerprestasjoner, plot og gjennomføring er noe helt annet.

For noe møl!

Dette blir lansert som en storfilm (WHAT?), dette minner meg om "Pocahontas in space" (som andre har sakt før meg).

Hvis noen hadde postet spoilers i denne tråden så ville det ikke ødelagt filmen, det har James Cameron og resten av crewet hans greid veldig fint selv.

Jeg mener, hva er ideèn bak selve filmen? Jeg har sett det så mange ganger før at det hele ble egentlig bare en stor suppe med relasjoner til andre forgjengere.

Grunnen til at jeg så den på kino var at personer jeg har snakket med har skrytt opp filmen til himmels, jeg må da selvfølgelig se dette "mesterverket" (rettelse. makkverket), for å kunne ha et verdig standpunkt når det gjelder filmen.

Jeg ble meget skuffet for å si det mildt.

Hvis det ikke er annet enn klisjefylte drittfilmer, blandet med hjernedød action, dårlig skuespill, forutsigbare hendelser, visual effects og blå skapninger som skal få dere til å si at dette er den beste filmen dere har sett, da begynner jeg å lure på hva som går i huet på dere.

For Avatar er bare dette, en drittfilm proppet med effekter.

Pluss
Var det kule effekter? JA.

Minus:
Var det noe nyskapende ang. manus/plot? NEI.
Var det bra skuespillerprestasjoner? NEI.
Var det bare stereotypiske roller? JA.
Var det hjernedød action? JA.
Var det bare klisjeer? JA
Var det bare forutsigbare ting? JA.
Filmen er dritbra.

James Cameron håper det blir en 2nd film, og det gjør jeg også

Og til de som har sett filmen allerede, og har en smule søndagshumor, så ler dere til tårene triller av denne her :
http://www.youtube.com/watch?v=2zaJdq0VUtk

Jeg fikk iallefall ikke puste...
"Im the slut in the village" LOL

Hun tjukke jenta så jo ut som mega-smurf, hadde faktisk betalt henne for å se hu spise 20 kokosboller fort!
Sitat av junkpal Vis innlegg
Jeg så denne filmen i går (2D) og må si at det er noe av det mest skuffende jeg har sett på et kinolerret.
Jeg viste alt som kom til å skje før det skjedde, det var som å se en film jeg har sett minst 20 ganger før.

Det jeg syntes var bra med filmen var rent scenemessig, bra effekter osv.

Hva jeg derimot mener om skuespillerprestasjoner, plot og gjennomføring er noe helt annet.

For noe møl!

Dette blir lansert som en storfilm (WHAT?), dette minner meg om "Pocahontas in space" (som andre har sakt før meg).

Hvis noen hadde postet spoilers i denne tråden så ville det ikke ødelagt filmen, det har James Cameron og resten av crewet hans greid veldig fint selv.

Jeg mener, hva er ideèn bak selve filmen? Jeg har sett det så mange ganger før at det hele ble egentlig bare en stor suppe med relasjoner til andre forgjengere.

Grunnen til at jeg så den på kino var at personer jeg har snakket med har skrytt opp filmen til himmels, jeg må da selvfølgelig se dette "mesterverket" (rettelse. makkverket), for å kunne ha et verdig standpunkt når det gjelder filmen.

Jeg ble meget skuffet for å si det mildt.

Hvis det ikke er annet enn klisjefylte drittfilmer, blandet med hjernedød action, dårlig skuespill, forutsigbare hendelser, visual effects og blå skapninger som skal få dere til å si at dette er den beste filmen dere har sett, da begynner jeg å lure på hva som går i huet på dere.

For Avatar er bare dette, en drittfilm proppet med effekter.

Pluss
Var det kule effekter? JA.

Minus:
Var det noe nyskapende ang. manus/plot? NEI.
Var det bra skuespillerprestasjoner? NEI.
Var det bare stereotypiske roller? JA.
Var det hjernedød action? JA.
Var det bare klisjeer? JA
Var det bare forutsigbare ting? JA.
Vis hele sitatet...
Filmen har nesten tjent over 785 millioner dollar på 15 dager, så vil absolutt kalle det en storfilm, ja. Tror du effektene er den eneste grunnen til suksessen?

Så mye som filmen tjener per uke (den tjente faktisk mer den andre helgen enn den gjorde den første) ligger den an til førsteplassen for mest lønnsomme kinofilmer worldwide, noensinne. Og den har ikke en gang kommet til Kina og Italia.
Foreløpig ligger Titanic på topp, og hvem har regissert denne? James Cameron det også, gitt. Mannen har talent, det kan man ikke nekte for.

Dere som ikke har sett filmen:
Hopp over innlegget mitt. Er en del spoilers her.


Manus/Plott

Noen ganger er det fint med en film med den typiske kampen mellom "good and evil" som tema. Jeg er helt enig med deg her, det er ikke noe spesielt nyskapende i plottet men jeg syns allikevel det er en bra film. Dette er jo selvsagt veldig subjektivt, men om et plott må være nyskapende og revolusjonerende hver gang du ser en film for at du skal like den, kan det ikke være mange filmer du liker.

Skuespillerprestasjoner

NEI, sier du. Var det noen der som ikke var spesielt troverdige? Zoe Saldana, feks, gjorde en fantastisk jobb i sin rolle som Neytiri, og fikk meg til å virkelig "føle" med Na'vi-folket.

Har sett filmen to ganger nå, men klarer ikke komme på noen særlig dårlige skuespillerprestasjoner, så hadde vært fint hvis du kom med noen eksempler.

Ok, dialogen var kanskje litt cheesy iblant, men kan du tenke på noen andre store Sci-fi filmer som har litt dårlig dialog? Hørt om Star Wars? Den største film-frahchisen noen sinne? Du kan ikke med hånda på hjertet si at Star Wars har top notch dialog, men allikevel er det favorittfilmene til en haug med folk over hele verden.

Forutsigbarhet

Jeg sammenligner med Star Wars igjen:

Første gang du så A New Hope, under strategimøtet til rebellene før de angriper dødsstjerna, så forsto vel alle at Luke skulle klare det når dem forklarte hvor utrolig vanskelig det ville bli å treffe.

Jada, i Avatar så skjønte du at Na'vi-ene ville vinne slaget mot menneskene, og når Grace Augustine (Sigourney Weaver) var for svak til å bli permanent overført til Avataren sin, så skjønner man at dette vil skje med Jake senere i filmen. Men hva så? Det kan jo fortsatt være en fantastisk filmopplevelse.
At en film er nogenlunde forutsigbar betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig film.

Stereotypiske roller

Hva er vel en film uten stereotyper? Hadde jo ikke vært noe spenning om Quaritch (generalen) hadde vært en rund karakter som kunne blitt "konvertert" til den gode siden. Akkurat som det ikke hadde vært no spenning hvis Luke kunne avtalt et møte med the Emperor i Star Wars å resonnert med han angående hva som er "good and evil".



Jada, det ble litt mye Star Wars, men når man argumenterer for en film kan man like godt sammenligne den med den beste filmen innenfor samme sjanger.
Håper for all del at du har sett den originale Star Wars trilogien. Takk for meg!
Jeg var og så denne filmen på kino, og må innrømme at jeg ble helt overveldet. Universet de har klart å lage var utrolig fascinerende, og jeg ble helt bergtatt av alle de flotte plantene i jungelscenene. Historien funket greit, selv om jeg i ettertid kan gå med på at karakterene var i flateste laget (dette gjelder særlig skurkene, som var litt i overkant onde). Jeg likte hvordan gaia-hypotesen var dratt inn i filmen, kanskje særlig siden jeg så dette i et romantisk-panenteistisk perspektiv, og ikke som en del av den grønne bølgen i Hollywood. Filmen var også særs god sci-fi, da det aller meste hadde en rasjonell og grei forklaring, som sjelden ble gjort eksplisitt, men som det likevel ble hintet til nå og da. Det mest irriterende for en sci-fi-fan var de flyvende fjellene, som heller kunne blitt puttet inn i Ringenes Herre eller Harry Potter. Noen som har en god forklaring på hvordan fjellene kunne fly?

3D-en syns jeg funket veldig bra, med unntak av undertekstene som var litt i veien...

For å oppsummere: Selv om noe av plottet og mange av karakterene var i svakeste laget, har Hollywood her klart å lage en film som gav meg barndommens filmopplevelse, der en kan leve seg helt inn i filmens univers, tilbake. Jeg er fornøyd
Sitat av snegler Vis innlegg
Jeg var og så denne filmen på kino, og må innrømme at jeg ble helt overveldet. Universet de har klart å lage var utrolig fascinerende, og jeg ble helt bergtatt av alle de flotte plantene i jungelscenene. Historien funket greit, selv om jeg i ettertid kan gå med på at karakterene var i flateste laget (dette gjelder særlig skurkene, som var litt i overkant onde). Jeg likte hvordan gaia-hypotesen var dratt inn i filmen, kanskje særlig siden jeg så dette i et romantisk-panenteistisk perspektiv, og ikke som en del av den grønne bølgen i Hollywood. Filmen var også særs god sci-fi, da det aller meste hadde en rasjonell og grei forklaring, som sjelden ble gjort eksplisitt, men som det likevel ble hintet til nå og da. Det mest irriterende for en sci-fi-fan var de flyvende fjellene, som heller kunne blitt puttet inn i Ringenes Herre eller Harry Potter. Noen som har en god forklaring på hvordan fjellene kunne fly?

3D-en syns jeg funket veldig bra, med unntak av undertekstene som var litt i veien...

For å oppsummere: Selv om noe av plottet og mange av karakterene var i svakeste laget, har Hollywood her klart å lage en film som gav meg barndommens filmopplevelse, der en kan leve seg helt inn i filmens univers, tilbake. Jeg er fornøyd
Vis hele sitatet...
En liten artikkel om "the science of Avatar", som blant annet inneholder en forklaring angående de flyvende fjellene.

http://www.aintitcool.com/node/43440

Levitating mountains: As dozens of people have pointed out, the
mountains supposedly contain unobtainium, a room-temperature
superconductor. Superconductors expel magnetic field lines, and as a
result magnets can levitate above a superconductor. Here
superconducting mountains are apparently levitating over the strong
magnetic field of the moon or planet, or both. I had thought about
some kind of mechanism like that but dismissed it for two reasons:
(1) how could mountains form, stay in place, be weathered and shaped,
etc. (2) if there is unobtanium in the floating mountains, why not get
it there so as not disrupt the Na'vi. But I think I was just
short-sighted. In the case of (1), the intention is that the
mountains started out attached, but broke off and floated upwards at a
certain point, and now they sort of float around. I buy that, at
least enough for a cool movie scene. And for (2), maybe the
unobtanium in the mountains isn't the right kind, or isn't pure, or is
hard to mine. Interestingly, a geologist emailed me with another
sighting indicating the strong magnetic field of the planet: the stone
arches seen at the climax seem to be from mineral growth along
magnetic field lines. Awesome.
Vis hele sitatet...
Altså, noe lignende dette: http://www.youtube.com/watch?v=4VGACLNfZ8s
Sitat av etsi Vis innlegg
Filmen har nesten tjent over 785 millioner dollar på 15 dager, så vil absolutt kalle det en storfilm, ja. Tror du effektene er den eneste grunnen til suksessen?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror effektene er omtrent den eneste grunnen til suksessen òg at de har hypet opp filmen ekstremt. Hvis ikke det er for dette så må det være at tærskelen for hva som blir tolerert som en bra film i dag har blitt lavere.

Sitat av etsi Vis innlegg
Foreløpig ligger Titanic på topp, og hvem har regissert denne? James Cameron det også, gitt. Mannen har talent, det kan man ikke nekte for.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri påstått at James Cameron ikke har talent, jeg sier bare at Avatar ikke er en bra film.

Sitat av etsi Vis innlegg
Manus/Plott

Noen ganger er det fint med en film med den typiske kampen mellom "good and evil" som tema. Jeg er helt enig med deg her, det er ikke noe spesielt nyskapende i plottet men jeg syns allikevel det er en bra film. Dette er jo selvsagt veldig subjektivt, men om et plott må være nyskapende og revolusjonerende hver gang du ser en film for at du skal like den, kan det ikke være mange filmer du liker.
Vis hele sitatet...
Nei, der har du rett, det er ikke mange filmene jeg liker ordentlig godt.
For meg er det veldig viktig å skille mellom en bra film og en gøy film.
Jeg kan da si at Avatar ikke er en bra film, den går heller da over til kategorien gøy film, selvom jeg ikke syntes den var spesielt gøy.

Når du nevner det med plottet:
For meg er det viktig at en film gir meg noe, noe spesielt, noe å tenke på.
Det Avatar prøver å gi meg har jeg sett flere titals ganger før, og det er da dermed ikke noe interessant. Jeg får ikke noe ny input, og får ikke sett ting fra andre synsvinkler, nye tenkemåter eller ting som kan hjelpe meg til å forstå en viss situasjon/hendelse what-so-ever.

Den følelsen jeg vil sitte igjen med etter at jeg har sett en film er: WOW! Dette har jeg ikke sett før, dette satte ting i nye perspektiver. Eller at jeg sitter igjen etter filmen og tenker over ting.

For meg ble Avatar bare hjernedød underholdning uten noe som helst nyskapende.
Sitat av etsi Vis innlegg
Skuespillerprestasjoner

NEI, sier du. Var det noen der som ikke var spesielt troverdige? Zoe Saldana, feks, gjorde en fantastisk jobb i sin rolle som Neytiri, og fikk meg til å virkelig "føle" med Na'vi-folket.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del syntes ikke Zoe Saldaña gjorde en fantastisk jobb, for meg ble det ganske tamt, kjedelig og ikke spesielt troverdig.

Sitat av etsi Vis innlegg
Har sett filmen to ganger nå, men klarer ikke komme på noen særlig dårlige skuespillerprestasjoner, så hadde vært fint hvis du kom med noen eksempler.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes spesielt Colonel Miles (Stephen Lang) gjorde en dårlig jobb, trodde du på hva han sa? Ikke jeg.
Det var forresten ikke bare han jeg har lyst til å klage på, jeg syntes egentlig alle "main-characters" ble spilt ganske dårlig.
Skal du se gode skuespillprestasjoner? Se William H. Macy som Edmond Burke i filmen Edmond, det er bra det.

Sitat av etsi Vis innlegg
Ok, dialogen var kanskje litt cheesy iblant, men kan du tenke på noen andre store Sci-fi filmer som har litt dårlig dialog? Hørt om Star Wars? Den største film-frahchisen noen sinne? Du kan ikke med hånda på hjertet si at Star Wars har top notch dialog, men allikevel er det favorittfilmene til en haug med folk over hele verden.
Vis hele sitatet...
Det du mener å si at når det gjelder denne type sjangeren (SCI-FI) så er det ikke så nøye med gjennomførte dialoger for at det skal bli en bra film? Jeg mener derimot at dialogene er veldig viktige for en films troverdighet. For meg blir det veldig vanskelig å se en film med monotome dialoger som høres ut som lest rett fra papiret.

Sitat av etsi Vis innlegg
Forutsigbarhet

Jeg sammenligner med Star Wars igjen:

Første gang du så A New Hope, under strategimøtet til rebellene før de angriper dødsstjerna, så forsto vel alle at Luke skulle klare det når dem forklarte hvor utrolig vanskelig det ville bli å treffe.

Jada, i Avatar så skjønte du at Na'vi-ene ville vinne slaget mot menneskene, og når Grace Augustine (Sigourney Weaver) var for svak til å bli permanent overført til Avataren sin, så skjønner man at dette vil skje med Jake senere i filmen. Men hva så? Det kan jo fortsatt være en fantastisk filmopplevelse.
At en film er nogenlunde forutsigbar betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig film.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det er bare forutsigbarheten i Avatar som har gjort filmen dårlig, dette er bare en av tingene.
Jeg mener helt klart at filmopplevelsen blir dårligere når du hele tiden vet neste steg, vet hva som skal skje.

Sitat av etsi Vis innlegg
Stereotypiske roller
Hva er vel en film uten stereotyper?
Vis hele sitatet...
En film uten stereotyper må være herlig.


Der har du svar på spørsmålene dine.
Så denne filmen i aften og jeg kan trygt meddele at dette var en av de beste filmene jeg har sett!
2 timer og 45 minutter fløy av sted og jeg ble sittende igjen i kinosalen med et lite snev av vemodighet i det rulleteksten begynte å fare over lerretet.
Dessuten syns jeg ansiktene til denne nye rasen ser veldig levende ut og dette satt jeg pris på.

Gleder meg så utrolig til jeg kan sette meg ned i sofaen her hjemme med høy lyd, stor TV, en feit joint og Avatar!
Igår hadde Avatar tjent 1 milliard dollar, og ligger foreløpig på 4. plass for mest lønnsomme kinofilmer noensinne. Den nådde en milliard på under 3 uker, noe The Black Knight brukte 175 dager på.

Dette er en utrolig prestasjon av Cameron og han er den eneste som har regissert 2 filmer som har nådd en milliard.

Nå er vi garantert sikra oppfølgere, noe jeg gleder meg som en liten unge til.

Sitat av junkpal Vis innlegg
Ja, jeg tror effektene er omtrent den eneste grunnen til suksessen òg at de har hypet opp filmen ekstremt. Hvis ikke det er for dette så må det være at tærskelen for hva som blir tolerert som en bra film i dag har blitt lavere.


Jeg har da aldri påstått at James Cameron ikke har talent, jeg sier bare at Avatar ikke er en bra film.



Nei, der har du rett, det er ikke mange filmene jeg liker ordentlig godt.
For meg er det veldig viktig å skille mellom en bra film og en gøy film.
Jeg kan da si at Avatar ikke er en bra film, den går heller da over til kategorien gøy film, selvom jeg ikke syntes den var spesielt gøy.

Når du nevner det med plottet:
For meg er det viktig at en film gir meg noe, noe spesielt, noe å tenke på.
Det Avatar prøver å gi meg har jeg sett flere titals ganger før, og det er da dermed ikke noe interessant. Jeg får ikke noe ny input, og får ikke sett ting fra andre synsvinkler, nye tenkemåter eller ting som kan hjelpe meg til å forstå en viss situasjon/hendelse what-so-ever.

Den følelsen jeg vil sitte igjen med etter at jeg har sett en film er: WOW! Dette har jeg ikke sett før, dette satte ting i nye perspektiver. Eller at jeg sitter igjen etter filmen og tenker over ting.

For meg ble Avatar bare hjernedød underholdning uten noe som helst nyskapende.

Jeg for min del syntes ikke Zoe Saldaña gjorde en fantastisk jobb, for meg ble det ganske tamt, kjedelig og ikke spesielt troverdig.


Jeg syntes spesielt Colonel Miles (Stephen Lang) gjorde en dårlig jobb, trodde du på hva han sa? Ikke jeg.
Det var forresten ikke bare han jeg har lyst til å klage på, jeg syntes egentlig alle "main-characters" ble spilt ganske dårlig.
Skal du se gode skuespillprestasjoner? Se William H. Macy som Edmond Burke i filmen Edmond, det er bra det.


Det du mener å si at når det gjelder denne type sjangeren (SCI-FI) så er det ikke så nøye med gjennomførte dialoger for at det skal bli en bra film? Jeg mener derimot at dialogene er veldig viktige for en films troverdighet. For meg blir det veldig vanskelig å se en film med monotome dialoger som høres ut som lest rett fra papiret.


Jeg mener ikke at det er bare forutsigbarheten i Avatar som har gjort filmen dårlig, dette er bare en av tingene.
Jeg mener helt klart at filmopplevelsen blir dårligere når du hele tiden vet neste steg, vet hva som skal skje.



En film uten stereotyper må være herlig.


Der har du svar på spørsmålene dine.
Vis hele sitatet...
Godt svar.
Vi har tydeligvis veldig forskjellig filmsmak, så får la det være med det.
Dette var en annen opplevelse av film..